Lasi, kakkula, putki, linssi, obiska, objektiivi, tötterö. Rakkaalla lapsella on monta nimeä
Mazza kerro vähän sun salamankäytöstä? Mä kun oon kuvannut myös noita juhliakin (häät, rippijuhlat, ristiäiset) niin on tullut jonkun verran opiskeltua mobiili strobismia ja sen käyttöä. Mä haluaisin tietää miten säädät valotuksen/aukon ja mitä filttereitä käytät? Tai siis käytätkö muita kun vallitsevan valon kompensointi geelejä (taas termi mikä tulee englannista, gel = käytännössä värillinen piirtoheitinkalvo).
Mä inhoon jalustaa. Vaikkakin tarttisin PK.com videojuttuihin joskus (joo on mulla noita videoita, jaksanu vielä kaikkia uppia

) niin oon aina pakon vallitessa lainannut laser-linjurista
Dani polarisaatiofilttereitä on erilaisia. Käsittääkseni suurin osa pyöröpolista on jaettu 90° sektoreihin kun taasen lineaaripolia ja joitain harvinaisempia pyöröjäkin saa 2, 3 tai neljän sektorin polarisaatioituna. Käytännössä tää tarkottaa sitä että kun käytät esim. 2-osioon jaettua polaa niin kun laitat nuolen ylöspäin niin blokkaa kaikki ylhäältä päin tulevat heijastukset -> tumma taivas ja elävämmät värit. Näissä lineaaripolissa on myös usein kiristysruuvi, millä sen saa lukittua.
UV suodatin ei ole turha esim. etelässä kuvatessa maisemakuvia, mutta IMO parempi ostaa UV suodatin kun Protectori etenkin näihin halvempiin muovilinssillisiin. Saat UV suojan edut ja silti voit putsata lasia aika huoletta ilman että naarmuuntuu itse obiskan etulasi. Se on kuitenkin aika paljon kalliimpi, kun se suodatin.
Dani liukuvärit

Kyllähän ns. arkikäytössäkin, jos kuvailee arkikäytössä lähinnä luontoa
Posa juurikin näin

Ja tällä hetkellä tuntuu ettei uudet rungot, edes vähän pidemmällä kehittymisvälillä, tuo juuri mitään lisää kuvaajan kannalta pöytään, joten uskon että seuraavan rungon kun päivittää, niin se kannattaa ostaa tosi halvalla käytettynä
Nikonilla yleensä pikkulaseissa on 52mm suodinkoko (pikkukitit, primet jne), jossain harvinaisemmissa (kuten 50mm f1.4G) on 58mm, vanhassa 18-70mm kitissä on 62mm jne. Käytännössä pitkässä juoksussa olis parasta ostaa suotimet (ei UV/Protector tietenkään) aina @ 77mm koska se on "maailman standardi". Sit eBay/Dealextreme sovittimilla aina siihen kakkulaan mitä käyttää. Ja vastiskortti lienee turha tässä koska voithan sä kädellä suojaa vastavalolta
aksu vastakysymys: Kuvaatko zoomeilla? Ei meinaan tiedän hyvin salamakuvauksesta mutta lähtökohtaisest 95% tilanteista se on turha jopa sisätiloissa, jos ei jostain syystä tarvitse enemmän syväterävyyttä. Salaman pääsäännöllinen käyttötarkotus on:
a) valaista varjot (esim jos vallitseva valo tulee nimenomaan yläpuolelta niin heijastetaan salama esim. seinän kautta siten että kaulan alle ei jää varjoa)
b) pysäyttää. Kun vallitseva valo on niin heikko että joudut esim. @ f2.8 käyttämään <1/15 valotusaikoja niin ns. "tärähtämättömän ja terävän" kuvan saa kun bouncaa salaman jonkun pinnan kautta pienillä tehoilla.
Moni "salamakuvaaja" kuvaa yleensäkkin väärin. Salaman ei ole tarkoitus olla päävalonlähde (ellei puhuta sitten esim. studiosalamoista tai vastaavasta mobiilisetistä) vaan sen on tarkoitus nimenomaan paikata vallitsevan valonlähteen heikkouksia.