Kone, laikat, aineet? APUA!

Kiillotustahnat ja laikat
harrik

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja harrik » Ke Loka 03, 2012 10:52 pm

Morjes.
Tuo Flexin pakotettu(3401) on loistava kone nimimerkillä kokemusta on :D .
se on tarpeeksi tehokas/nopee jos ei nyt jokapäiväiseen käyttöön ole konetta hankkimassa. Ja onhan sillä mukava vedellä kun on "turvallisempi vrt. rotary.
Elikäs tuolla saat hienoa jälkeä, syvempiin naarmuihin/kovempiin pintoihin vaatii vain useamman vedon vrt. rotary.
Niin ja on helpompi käsitellä kuin rotary, tuohan ei vetele rotaryn tavoin.

hiusnaarmu

Viesti Kirjoittaja hiusnaarmu » To Loka 04, 2012 9:35 am

harrik kirjoitti:Morjes.
Tuo Flexin pakotettu(3401) on loistava kone nimimerkillä kokemusta on :D .
se on tarpeeksi tehokas/nopee jos ei nyt jokapäiväiseen käyttöön ole konetta hankkimassa. Ja onhan sillä mukava vedellä kun on "turvallisempi vrt. rotary.
Elikäs tuolla saat hienoa jälkeä, syvempiin naarmuihin/kovempiin pintoihin vaatii vain useamman vedon vrt. rotary.
Niin ja on helpompi käsitellä kuin rotary, tuohan ei vetele rotaryn tavoin.
Hyvä :D
Saako tuolla Flexin epäkeskolla jotain etua ns laadukkaaseen "tavalliseen" epäkeskoon?
Veditkös tuon mun Volvon alusta loppuun rotolla, vai käytitkö viimeistelyyn pakotettua?

hanta

Viesti Kirjoittaja hanta » To Loka 04, 2012 10:13 am

Itse pyöritellyt vähän samanlaisia ideoita, mikä ensimmäiseksi koneeksi. Pakotettu epäkesko, rotsku, vai mitä.

Oma auto kun on metallimusta saksalainen, eli lakka on todennäköisesti kova. Tämä puoltaisi ehkä rotaryn hankintaa mutta taas toisaalta viimeistelyssä epäkeskolla olisi homma paljon helpompaa näin aloittelijallekkin.

Toisaalta esim Flex 3401 on melko kallis, samalla rahalla saisi vaikka Shine Mate EP801 rotaryn ja Shine Mate ERO600 epäkeskon (ei pakotettu).

Nyt ehkä eniten kallistumassa vaihtoehtoon ensimmäiseksi koneeksi pakotettu epäkesko ja jos siltä tuntuu ettei naarmut lähde niin sitten kaveriski joku halvempi rotary, vaikka tuo EP801.

Mitäs näitä pakotettuja epäkesko koneita on muita kuin Flexin 3401? Festool? Oliko näille joku oma ketjukin?

harrik

Viesti Kirjoittaja harrik » To Loka 04, 2012 1:40 pm

Morjes.
Hiusnaarmu:Tuossa pakotetussa koneessa on se "suuri" etu, notta voit antaa koneelle kunnolla painoa ja kone ei "puudu" vrt. limppu kone.
Tämä ominaisuus tekee koneesta tehokkaan ja epäkeskoliikkeen ansiosta "turvallisemman" vrt. rotary.
Sinun auto tehtiin rotaryllä.

hanta: Jos teet vain omaa autoa mainiosti riittää pakotettu epäkesko joudut vain näkemään enämpi vaivaa vrt. rotary, mutta epäkeskolla on mukavampi/turvallisempi työstää näin ollen jälkikin on parempaa.
Itse olen joskus nuorena upseerina/ylioppilaana myllyttänyt maasturi Mesen Bildeman Cyclolla, aikaa meni reilut 60h.
Silloin tuli mieleen 2asiaa: harrastuksen valinta mennyt pieleen ja nyt taitaa hörnän sielu irtautua ruumiista. :lol:
Mutta mesestä tuli komia. TÄ.

hiusnaarmu

Viesti Kirjoittaja hiusnaarmu » To Loka 04, 2012 2:19 pm

Tuon M#101 saatavuus on aikas heikkoa, jopa ulkomailta tilatessakin, niin jos "tyytyisi" tilaamaan Jannelta
Sonüs SFX-1, SFX-2 ja SFX-3 sarjan
Niin ja laikat samaa settiä!
SFX-1 keltainen - voimakkaasti leikkaava laikka
SFX-2 valkoinen - miedosti leikkaava laikka
SFX-3 oranssi - viimeistelylaikka
SFX-4 musta - leikkaamaton pehmeä laikka
Niin ei varmaan pahastin mene metsään?
Millaisia aineita noi on työstää :?

pellepoliisi

Viesti Kirjoittaja pellepoliisi » To Loka 04, 2012 2:49 pm

Tuossa on tuoretta juttua, jossa on käytetty noita aineita.
Olen tällä hetkellä myyty Menzernan aineille ja FP:n laikoille.
Noin vulcsn spoetnik vastaili mulle. :good:

Jos vulcsn spoetnik ei tykkää tästä hänen sanojen lainauksesta, niin pahoittelen ja poistoon viesti.

hiusnaarmu

Viesti Kirjoittaja hiusnaarmu » To Loka 04, 2012 3:43 pm

pellepoliisi kirjoitti:Tuossa on tuoretta juttua, jossa on käytetty noita aineita.
Olen tällä hetkellä myyty Menzernan aineille ja FP:n laikoille.
Noin vulcsn spoetnik vastaili mulle. :good:

Jos vulcsn spoetnik ei tykkää tästä hänen sanojen lainauksesta, niin pahoittelen ja poistoon viesti.
Thänks ;)
Ilmeisestin tässä tapauksessa väärät aineet?

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » To Loka 04, 2012 5:28 pm

hiusnaarmu kirjoitti:Tuon M#101 saatavuus on aikas heikkoa, jopa ulkomailta tilatessakin, niin jos "tyytyisi" tilaamaan Jannelta
Itse en ehkä näkisi tarvetta SFX-4 laikalle, jos et sitten mustaa Hondaa tule työstämään.
Ainakin nimeämisien perusteella SFX-4 -laikan voisi kuvitella olevan suunniteltu SFX-4 -sealantin levittämiseen.
Siihen se tosin on aivan turha, koska mielestäni käsin on helpompaa levittää nuo aineet (poislukien ehkä isot pakettiautot jne.).

Aineet ovat mielestäni jossain määrin anteeksiantavia, ja suhteellisen mukavia työstää. Hieman Menzernan kaltaisia,
mutta eivät vaadi kuitenkaan yhtä pitkää aikaa, jotta alkaisivat hajota. Itse tykkäsin näistä. Erityisesti SFX-2 on hyvä perusaine.
Joku ei äskettäin ollut pitänyt näistä kovan BMW-lakkapinnan kanssa. Oletko tekemässä vain omaa autoa, vai ehkä muidenkin?
Jos lähinnä omaa autoa, niin minkä merkkinen ja ikäinen laite on kyseessä?

Olen nyttemin siirtynyt/siirtymässä "modernimpiin" aineisiin. Lisäksi alan olla sitä mieltä, että kovin vaahtomuovi (SFX-1 noista) saattaisi olla järkevää korvata karvalaikalla kun ostoslistaa suunnittelee.
"Urku auki, pelti kii"

OQO

Viesti Kirjoittaja OQO » To Loka 04, 2012 6:36 pm

Lainaan topikkia, koska sama aihe kuin otsikossa ja näitä tuskin halutaan lisää foorumia täyttämään.
Eli olisi aika ostaa myllytyskone mielenkiinnosta aiheeseen, sekä oman auton kiillotteluita varten. Opiskelijabudjetilla mennään, eli ammattitason vehkeitä ei olla (ainakaan vielä, katsotaan jos innostuu) hankkimassa ja sen lisäksi ylimääräiset hifistelyvälineet ja aineet haluaisin jättää pois kun olen vasta aloittamassa harrastusta ja haluaisin hankkia tällä kertaa vain välttämättömimmät, sillä hinta nousisi liian kovaksi jos kerralla hommaisi kaikki erikoisvälineet. Eli koneet ja aineet vain jos niillä pärjää aluksi?
Koneeksi olen lähinnä ajatellut Clas Ohlsonin rälläkkämallista konetta, joita paikallisessa liikkeessä näyttää olevan tarjolla. Onko siitä mihinkään? Hinta olisi ainakin sopiva meikäläiselle.
Tämän lisäksi tarvitsisin laikkoja ja varmaankin samasta puljusta näin alkuunsa jos sieltä vain saisi sopivat? Saako?
Ja aineet voisin ostaa muualtakin, mutta mitä tarvitsen?

Kohde olisi siis vm. 2000 VW Bora hopeanharmaa jossa lähinnä pesunaarmuja, mutta ei mitään kauhean vakavaa (paitsi tietysti foorumilaisten mielestä, mutta näin maallikon silmin ihan ok pinta).

Pesuun olen jo hankkinut Pinelineä, mutta tarvitaanko välttämättä vielä raudanpoistajia ja Clay-juttuja sun muuta? Rättejä ja kastelupulloja löytyy omasta takaa. Lisäksi löytyy halogeenivalot ja LED-taskulamppuja, mutta ne nyt tuskin ovat tärkeimmät asiat aloittelijalle.

Eli:
1. Käykö Clas Ohlsonin kone aloittelijalle?
2. Mitkä laikat ostan, kun tarkoitus myllyttää tuskin ikinä myllytetty Bora
3. Mitkä aineet ostan, kun pesunaarmuja on aika paljon ja auto pitäisi saada kiiltämään ja talveksi suojattua?? Tällä hetkellä ei ole mitään vahaa pinnassa kun en ole ostamisen jälkeen, josta vuosi, koskenut pintaan muutakuin pesuharjalla ja vedellä.
4. Muuta hommattavaa? Sankoja, rättejä, valoja, kastelupulloja ja pesuainetta (pineline) löytyy jo, mutta tarvitaanko muita aineita?

hiusnaarmu

Viesti Kirjoittaja hiusnaarmu » To Loka 04, 2012 7:46 pm

Posambique kirjoitti:
hiusnaarmu kirjoitti:Tuon M#101 saatavuus on aikas heikkoa, jopa ulkomailta tilatessakin, niin jos "tyytyisi" tilaamaan Jannelta
Olen nyttemin siirtynyt/siirtymässä "modernimpiin" aineisiin. Lisäksi alan olla sitä mieltä, että kovin vaahtomuovi (SFX-1 noista) saattaisi olla järkevää korvata karvalaikalla kun ostoslistaa suunnittelee.
Ainakin tuolla Projectech sivuilla lukee noissa villalaikkojen kohdassa "Ei sovi käytettäväksi epäkeskokiillotuskoneiden kanssa."
Meinaan tuollainen Flex epäkeskokiillotuskone on menossa tilaukseen!
Vielä saa foorumilaiset vaikuttaa koneen päätökseen :D

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » To Loka 04, 2012 7:59 pm

Avasin uuden topicin tästä Flexistä..
viewtopic.php?f=13&t=2112
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » To Loka 04, 2012 9:21 pm

Posambique kirjoitti:
Itse en ehkä näkisi tarvetta SFX-4 laikalle, jos et sitten mustaa Hondaa tule työstämään.
Kyllä tuolle SFX-4 laikalle on käyttöä löytynyt. Joskus tappelin SFX-2 tahnan kanssa holoja vastaan ja kombo SFX-2 tahna + SFX-4 laikka toi toivotun lopputuloksen. Tämä oli vielä VAG -maalipinnassa.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » To Loka 04, 2012 9:23 pm

Kyllä, laikoilla kannattaa pelata, usein miten se pelastaa koko homman jos holot kummittelee niin ei ku hienompaa laikkaa vaan alle.

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Pe Loka 05, 2012 3:36 pm

Juu, no ehkei tosiaan epäkeskokoneen kanssa villaa... :)
"Urku auki, pelti kii"

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Loka 05, 2012 4:23 pm

^Käyttävät LC:n Purple villaa pakotettujen epäkeskojen kanssa? Miksei? What ever works :)

Nimenomaan Rupes vs. Flex vertailussa löytyy esimerkki, että kuinka Flexi karvan kanssa oli miljardi kertaa tehokkaampi kuin Rupes Rupesin omalla karkeella vaahtiksella :)
Vain YKSI LSP!

frozzu

Viesti Kirjoittaja frozzu » La Loka 06, 2012 9:10 am

Laikkojen puhdistuksesta kysymys. Tarkoitus olisi ensi viikolla myllyttää oma auto, ja kun se musta on, niin kaikki apu on tervetullutta, jotta pinnasta tulee hyvä. Miten puhdistatte laikkojanne myllytyksen välissä ja kuinka usein? Joka paneelin jälkeen (esim. puolikas konepelti?) Käykö hammasharja (pehmeä vai kova, kuinka kovaa "hinkataan"?) Käytetäänkö vesiämpäriä ja puristetaan ylimääräiset pois?

Kaikki vinkit tervetulleita.

JUMA

Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja JUMA » La Loka 06, 2012 9:22 am

Tuossa laikkojen putsauksessakaan ei varmaankaan ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa.

Kone käynnissä näytät laikalle harjaa. Saa olla aika karkea. Mä olen monesti käyttänyt vanneharjaa. Kuulostaa aika kovalta, mutta toimii ja laikatkin on edelleen kunnossa.

Vedessä pesu; painele, puristele jne. Ei mitään ihmeellisyyttä. Puristele kuivaksi. Laikka koneeseen ja kierrokset maksimiin.

Harjausta ja pesua silloin kun siltä tuntuu. Laikkaa kun katsot, niin huomaat mistä kohtaa se on mennyt jo tukkoon. Ei vältämättä ekalla vedolla vielä näy.
Tähänkään ei ole yhtä oikeaa tapaa.

Rauhallinen Erkki

Viesti Kirjoittaja Rauhallinen Erkki » La Loka 06, 2012 11:41 am

Mä käytän laikkojen harjaukseen hammasharjaa ja sellaista hevosen turpaharjaa tjv. Hammasharjalla esim. Hexeistä ne urat auki ja turpaharjalla sitten kone päällä puhdistus. Mulle on pari kertaa sattunut niin, että kone käynnissä on se harja lipsahtanut ja laikan keskeltä on korkannut sellainen hieman oliivia pienempi pala irti. Vituttaa ihan oikeasti, varsinkin jos uusi laikka kysymyksessä. :evil:
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Loka 08, 2012 10:25 am

Joo ei tosiaan oo yhtä oikeeta tapaa. Puuilosta/Motonetista saa semmosia maaliruiskun putsaukseen tarkoitettuja harjasettejä/irtoharjoja. Niissä on mukana semmonen karkee (ns. tiskiharjakarkeus) hammasharjan kokonen harja, mitä ite oon tykänny laikkaharjana käyttää. Se on tähänastisista toiminut parhaiten. Ite pyrin harjaamaan joka setin jälkeen ja pesemään laikan joka panelin jälkeen (konepelti on kaks panelia tässä tapauksessa). Ja jos auto on pinttynyt/laikkaan tulee tummaa niin vielä useammin.

Ja pesu on tosiaan ämpärissä painelua/hierontaa, ja ehkä joka 10 kerta käyn sisällä näyttää fairyä ja lämmintä vettä.

OT:
SPOILERSPOILER_SHOW
Ne maaliruiskun putsaus -setissä mukana tulevat "pulloharjat" (mitä on kokoja ~1mm-15mm) on käteviä esim. Akebono/Nissin jarrusatuloiden liukutappien reijän putsauksessa ja niille pienillekkin on aina jotain käyttöä löytäny :D
Vain YKSI LSP!

-JP-

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ma Loka 08, 2012 1:11 pm

Mulla kans tapana harjata joka paneelin jälkeen, pesu parin paneelin välein, ja laikan vaihdan uuteen puolessa välissä autoa. Harjana toimii projectechin "hammasharja"-brush.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

hiusnaarmu

Viesti Kirjoittaja hiusnaarmu » Ma Loka 08, 2012 8:10 pm

-JP- kirjoitti:Mulla kans tapana harjata joka paneelin jälkeen, pesu parin paneelin välein, ja laikan vaihdan uuteen puolessa välissä autoa. Harjana toimii projectechin "hammasharja"-brush.
Tyhmä kysymys, mutta montako kertaa laadukkaita laikkoja pystyy käyttämää?
Vai heitetäänkö se roskiin jokaisen auton myllytyksen jälkeen?

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ma Loka 08, 2012 8:38 pm

Ei vaan todella monta autoa, vähän kun varoo teräviä reunoja (listat ym.) niin pysyy piiiitkään hyvänä.
Itse käytän ihan perus hammasharjaa laikkojen putsaamiseen myllytyksen aikana, tähän taas ei sovi sanoa less is more, vaan more is more :lol:
Laikkojen pesemiseen niin kuumaa vettä ja perus Fairyä, laikat alaspäin. Saa muhia vaikka koko päivän tai kaksi, sit vaan juoksevan veden alla puristelen ja hangaten ylimääräset fairyt pois.

..aika paljon myllyainetta kerääntyy lavuaarin pohjalle kun sielä on ollut 4-5 laikkaa lillumassa, vaikka "esipesen" ne juoksevan veden alla :shock:

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ma Loka 08, 2012 10:06 pm

Itse olen tykännyt käyttää BH-Surfexia sillä saa laikat helposti puhtaaksi. Nykyisin mulla on Wurthin pumppupullossa aina sellainen sopivan vahva surfex seos, jolla on hyvä pestä laikkoja, tai likaiset kädet ja tuo ei kuivata käsiäni.
Megun tahnat on siitä hyviä, että jäämät on helppo pestä pois :)

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ma Loka 08, 2012 10:10 pm

Vesipohjaset ovat pop 8-)

Dynojet

Viesti Kirjoittaja Dynojet » Ti Loka 16, 2012 11:40 pm

Mie oon käyttänyt myös paineilmaa nimenomaan tuossa välipuhdistuksessa. Ovatko muut?

Vastaa Viestiin