Kameratopic

Yleistä keskustelua aiheen sivusta, kuten valokuvaus, tietokoneet jne.
nick

Re: Kameratopic

Viesti Kirjoittaja nick » Pe Helmi 24, 2012 6:55 pm

Eihän tuollaisesta 70-200/2.8 IS USM lasista ihan kahta tonnia tarvitse maksaa. Tietysti jos haluaa sen uuden II mallin niin sehän maksaa sen 2ke, mutta käytettynä allekirjoittanut osti tuon vanhemman mallin (jos en nyt väärin muista niin) 1100e.
16-35 on ihan asiallinen mutta itseä on kiinnostanut pidemmän aikaa 17-40/4L USM tai 24-70L USM. Varsinkin tuon telen kanssa olisi tuo 24-70 aika asiallinen.
No joo meni vähän haaveiluksi, mutta helpoiten ehkä telejatkeiden ja filttereiden toiminta selviää kokeilemalla.

RTU

Viesti Kirjoittaja RTU » Pe Helmi 24, 2012 8:27 pm

Nyt on vähän Nikonia testailtu, ja malliksi valikoitui tuo meidän leijona.

Kuva

On kyllä kivaa kuvata! Kaikki hakusessa vielä mutta sitä oppii koko ajan lisää, ja manuaalisäädöillä mennään. Ajattelin että millään esisäädöillä kuvata kun järkkäri hankittu.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Helmi 24, 2012 8:52 pm

Mikä Nikoni olikaan kyseessä + objektiivi?

Hieno kuva kissimirristä, mutta enskerralla kamera pystyyn että tassut tulee mukaan kuvaan ja nolla informaatio lähtee sivuilta pois..eli kuvan rajaaminen jo kuvausvaiheessa on erittäin tärkeä, vaikka kalusto maksais 10€ tai 2500€!
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

RTU

Viesti Kirjoittaja RTU » Pe Helmi 24, 2012 8:58 pm

^ D3000 ja vakio 18-55. Ei paljon ehtinyt miettiä kun herra käveli aina suoraan kameraa päin tai sitten poispäin. Ja kokoajan säätöä kuvien välissä, kaikki suljinajat ja ISO-arvot tms. on täysin uutta minulle.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Helmi 24, 2012 9:11 pm

Itse kuljen Aukolla tilannekuvissa, Manuaali kun kamera jalustalla tai kun kohde on paikoillaan. ISO arvon osaa tunnistaa kun vähän aikaa on kuvaillut, pysty tai vaakakuvat lähtee perssilmästä kun kokemusta kertyy.
äSsää en oo ku kokeillut, turha kirjsin rullassa ku kameran ohjelma päättää itse Aukon.
P ja Auto, äääh...

Ei muuta ku kuvia, kuvia ja kuvia, siitä se lähtee :good:

RTU

Viesti Kirjoittaja RTU » Pe Helmi 24, 2012 9:24 pm

Siis aukolla=automaatilla? What? :kippis:

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » Pe Helmi 24, 2012 9:27 pm

Niin eli aukko valitaan manuaalisesti ja kamera säätää loput automaattisesti. Nikoneissa "A" siitä valintakiekosta. Tuota tulee itsekin käytettyä usein.

RTU

Viesti Kirjoittaja RTU » Pe Helmi 24, 2012 9:30 pm

Sain! :good:

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Pe Helmi 24, 2012 9:31 pm

Mä kuvaan lähes aina, marginaali kameralla eli pentaxilla (joka on ollut mun kameramerkki jo piiiiiitkään, silloin kun siihen sai vielä halpoja laseja) siten, että valitsen itse aukon ja ISO:n. Kamera päättää itse sopivan suljinajan. Sitten jos haluaa jotain erikoista niin silloin säädän kaikki itse, mutta noin pääsääntöisesti se toimii hyvin, että säätää aukon ja ison (ne oppii tosi nopeasti, kun harjoittelee).

RTU

Viesti Kirjoittaja RTU » Pe Helmi 24, 2012 9:37 pm

Tuo A on aika kätevä, piti heti kokeilla, en ollut edes hoksannut sitä.

Miten tuo aukko muuten vaikuttaa kuvaan? Paitsi että iso aukko sumentaa vissiin taustoja aika lailla? Vai oliko toisinpäin, ainakin mitä pienempi aukko niin tummempi kuva. :oops:

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » Pe Helmi 24, 2012 9:38 pm

Ainakin tuossa wanhassa D40:ssä on aika fiksu tuo ISO automaatti, saa itse määrittää suurimman arvon (mulla 800) ja suljinajan milloin se alkaa tuota kasvattamaan. Tuli joskus itekkin sitä käsin säädeltyä mutta aina se unohtui väärään asetukseen ja kuvat oli viturallaan. Tottakai jos manuaalilla kuvaan esim jalustalla niin säädän käsin minimiin.

Aukko vaikuttaa juuri siten että mitä isompi aukko (pieni f-luku), sen suppeampi syväterävyys. Ja tarvittava suljinaika kasvaa kun aukkoa pienentää.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Su Helmi 26, 2012 9:05 pm

Posa:
Oli näissä jotain pientä eroa: D5100 vs. D7000
En tienytkään/muistanut että D7000 runko on roiske+pölyntiivis ja että siitä löytyy myös 39 tarkennuspistettä :shock:

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Su Helmi 26, 2012 9:48 pm

No olihan niissä juu...

Mutta ei tosiaan massiivisia, toki toi roiskevesitiiviys voi olla kiva, jos duunailee kovissa olosuhteissa.
Vaan ei toi nyt paska ole toi D5100 hintaluokassaan (593e).
D7000 on kuitenkin ihan jäätävästi kalliimpi. Hieno laite toki...
"Urku auki, pelti kii"

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Su Helmi 26, 2012 10:15 pm

No ei se paska olekaan, missään muodossa :lol:
Tossa vielä kaikki kolme rinnakkain, eli mun D80 vs. D5100 vs. D7000.

Sais tosiaan D7000 hinta tulla vähän alas :cry:

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Helmi 27, 2012 6:58 am

Mä Posalle sanoin jo puhelimessakin että D7000 erottaa D5100:sesta pääasiassa AI-dongle ja AF-tarkennus. Eli non-cpu linssit skulaa ja myöskin ne kaikki halvat (nykyään) Nikonin automaattitarkentavat lasit. Muuta "kovin merkittävää" en oikeen keksi. Tosiaan myös semi-pro runko eli just noi suojaukset.
Vain YKSI LSP!

_nixu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » Ke Helmi 29, 2012 10:15 am

Minkäs vois olla sopiva "budjetti" järkkäri? Saa olla käytettykin, aika vähän tulee kuvailtua mutta silloin kun tarvitsee niin ei tuolla pokkarilla oikeen tee mitään. En kyllä osaa sitäkään käyttää :wall:
E53 X5 3.0D

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Helmi 29, 2012 10:22 am

Herää kysymys että mitkä ovat ne oikeat syyt järkkärin hommaamiseen? Järkkäri ei todellakaan ole paras esim. myllytyshommien dokumentoimiseen. Isompi kenno kun aiheuttaa väkisinkin sen että syväterävyys kapenee (kun optiikassa polttoväli kasvaa) jolloin käsivaralta kuvatessa ei enää saakkaan sitä haluttua aluetta teräväks, vaikka muuten voisikin ottaa kohinattomia, tärähtämättömiä kuvia niin pimeessä.

Sikäli kennoteknologia on kasvanu huimaa vauhtia ja hyvät nykyjärkkärit (esim. just toi Nikon D5100 ja D7000) mahdollistaa ihan hävyttömän isojen herkkyyslukemien käytön ilman ihmeellisiä kohinoita. Tää toki mahdollistaa myös sen että hämärässä voi käyttää pienempää aukkoa ja saa sitä syväterävyyttäkin.

Mut sitten normi kuvauksiin kuten lasten kuvaamisiin ja muutenkin ihmiskuviin, luontokuviin, fiilistelykuviin jne. Järkkäri on ihan omiaan juuri sen takia että sillä voi hallita valoa paremmin (kuten voi monilla pokkareillakin, ainakin tyydyttävällä tasolla) ja just sen takia että siinä on kapea terävyysalue (saadaan kohde, esim. lapsi kuvasta "irti" jolloin näyttää paljon hienommalta).
Vain YKSI LSP!

_nixu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » Ke Helmi 29, 2012 10:25 am

Eli ehkä pitäisi vaan opetella kuvaamaan. Hämärässä noista pokkarikuvista tulee ihan sitä itteään ainakin mulla. Toki eipä tuo kamera taida mikään kovin hyvä edes olla. Eikös noissa järkkäreissä ole parempi kenno eli myös hämärässä kuvista saa jotain selvää ilman salamaa jne?
E53 X5 3.0D

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ke Helmi 29, 2012 10:28 am

Onhan noista jo juttua täällä ollut - selaas Nixu topicit läpi.

Itse olen muutaman hetken katunut, että en venyttänyt budjettia D5100.
Sitten taas tulisi se ongelma, että kun mulla on paljon noita vanhoja objektiiveja niin haluaisin kuitenkin D7000.
Rahan meno ei koskaan loppuisi, joten olen unohtanut ja lopettanut stressaamisen.

Totuus on se, että ei ole kuvauskalustosta, vaan kuvaajasta kiinni mun kuvien laatu.
Kävin ostoa miettiessäni kaupassa kokeilemassa läpi Sonyn, Pentaxin, Canonin ja Nikonin - ainakin.
Parhaiten käteen istui Nikon, ja siinä näppäinten sijoittelu tuntui järkevimmältä.
Sitten kun Nikon ja Canon ovat ne suurimmat (=eniten objektiiveja tutuilla, käytettynä jne.), niin melkein niiden välille rajasin.

Se, että Nikon sattui tuohon aikaan pieksemään kaikissa löytämissäni vertailuissa Canonin (siis D3100 vs. 1100D), ei varmaan haitannut.
Tyytyväinen olen edelleen...

Jos viitsiit hieman nähdä vaivaa kuvan ottamiseen, eikä kyseessä ole dokumentointi, niin osta ihmeessä järkkäri.
Kyllähän siitä kennon koosta on hyötyä. Mikäli haluat vain painaa nappia, että saat dokumentoinnin tehtyä, niin...
Dokumentointiinhan pokkari on edelleen paras.

EDIT: Oho, tänne oli mun valokuvausguru jo ehtinyt ensin. :lol:
"Urku auki, pelti kii"

*Kaide

Viesti Kirjoittaja *Kaide » Ke Helmi 29, 2012 11:51 am

Onko porukalla kokemusta Canon G11 ja G12 kameroista?

Ovatko ne nyt sitten "parempia" pokkareita vai jotain pokkarin ja järkkärin välimaastosta?

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ke Helmi 29, 2012 12:46 pm

_nixu_ kirjoitti:Minkäs vois olla sopiva "budjetti" järkkäri? Saa olla käytettykin, aika vähän tulee kuvailtua mutta silloin kun tarvitsee niin ei tuolla pokkarilla oikeen tee mitään. En kyllä osaa sitäkään käyttää :wall:
niin tätähän sä kysyit... :D

canon 550 tai sama Nikonin vastaava, jota en nyt muista. Parilla satkulla saa ihan hyvän rungon.
Kaikki liha tottelee kuria...

_nixu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » Ke Helmi 29, 2012 1:02 pm

Onks noi kamerat vähän niinkuin hopeisen omenan tietokoneet, käytetty maksaa vain hieman enemmän kuin uusi vastaava kaupassa :shock:

No mietitään hetki, kylläpä tuo myllytys onnistuu ilman kameraakin..

Kodin1:llä olis tuommoinen tarjous:
http://www.kodin1.com/webapp/wcs/stores ... uctDisplay
E53 X5 3.0D

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ke Helmi 29, 2012 1:47 pm

Osta multa toi Nikon D40 kittiputkella ni päivitän D5100 :D

_nixu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » Ke Helmi 29, 2012 2:13 pm

Toki jos halvalla saa :LOL:
E53 X5 3.0D

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ke Helmi 29, 2012 2:14 pm

Hämäräkuvauksiin jos kohde pysyy paikoillaan niin kolmijalkainen jalusta, sitä voi myös käyttää "yksijalkaisena".

Vastaa Viestiin