Kiitos Eeki!!! Pelkkää asiaa ammattilaisen suulta. Kahvoja en ottanut pois, koska tässä on maalausystävälliset kahvat, eli reippaasti irti korista. Näin ollen maalausta aloittaessani, kävin läpi ensin nämä ns. kinkkiset kohdat ja välit, ennen kuin aloitin vetämisen "isolla" kädellä...

Toki tuo pohjien hiveleminen meni vähän pitkäksi, mutta kun joutui odottamaan noita renkaiden laittoa vanteille, niin oli aikaa hipostella...

Silti jäi yksi pieni kolhu, jota en enää saatana löytänyt hiontavaiheessa...

Aloittelijan virhe kävi tämän kanssa... Merkinta alussa!!! Noh, ei se nyt ihmeellinen ollut, mutta silti...
Mulla on aina ollut sellainen tunne, että täällä foorumilla on pakko olla maalareita!!! Toivoisinkin, että kyseiset henkilöt avaisivat enemmänkin sanallista arkkuaan. Lähinnä nuo paikkamaalaukset / kiveniskemien korjaukset ovat sellaisia, jotka liittyvät oleellisesti tähän "detailing" touhuun. Pienellä salkkukompuralla ja Iwatan kynäruiskulla saa paljon aikaiseksi osaavissa käsissä...

Tietysti osa tästäkin ammattikunnasta varmaan haluaa pitää omat tiedot ominaan ja antaa muiden selvittää / keksiä samat metodit itse...

Tuntuu niitä löytyvät kiillottelijoistakin........
Mutta takaisin varsinaiseen asiaan...
Tänään oli raskaan ja haastavan (ainakin tällaiselle amatööri puuhastelijalle) session viimeinen päivä. Renkaiden sovitus ja maalaus. Jäljellä on siis enää tätä foorumia lähempänä olevia aiheita, eli hinkkausta, kiillottelua ja hipostelua...
Aamu aloitettiin visiitillä rengasliikkeeseen. Sieltä palattauani nopea sovitus alle, jotta näkee, että tarvitaanko "kaarijumpaa". Takaa istuu todella hyvin, ja jos tarvii pokata, niin sirppien taitolla pärjää. Eteen tuumaa leveämmät kehät talvella, mutta se onkin ihan toinen tarina...
Kiitos Nixulle pidemmistä pulteista ensi hätään!!!
Sen jälkeen alkuperäiset vanteet takaisin ja viimeiset hionnat, teippien tarkastukset, puhdistukset ja rasvanpoistot. Auto talliin ja valmistelemaan maalausta.
Kaluston huoltoa ja testausta alkuunsa. Maalausruiskuna toimii Bilteman "ammattiruisku". MITÄ, BILTEMAN?????? Kyllä vain. Tämä on niitä harvoja tuotteita (hiekkapuhallusruiskun lisäksi), joilla saa todellakin rahoilleen vastinetta. Ko. ruisku maksaa 29,90 sekä varaosia on seinä täynnä. Tätä ruiskua käyttävät hyvin monet maalarit pohjien ja massojenkin ruiskimiseen. Amatöörin käteen juuri se ruisku, jolla hommat kannattaa aloittaa. Jälki on hyvää ellei osaavissa käsissä varsin loistavaa. Miksi? Koska tämä on todella röyhkeä kopio Satan maaliruiskusta ja myös toimiva sellainen...

Itseltänikin näitä löytyy kolme. Pohjille, maaleille ja lakoille. Jos tiivisteet vastaavat porsivat, niin heittää roskiin ja hakee uuden tai vaatii takuuseen uutta...
Maaliksi tuli siis luottopaikasta noudettu Spies heckerin liuotinpohjainen maali. Vesiohenteisten kanssa pelleily osaltani saa odottaa niin kauan, kunnes liuotin pohjaista ei enää saa. Ja siihen voi mennä hetki... Lakaksi vedettiin aikaisemminkin mainittua Debeerin nano-lakkaa, joka oli itselleni uusi tuttavuus näin isossa mittakaavassa. Aina tulee mietittyä kaksi kertaa, ennen kuin ruiskii jotain outoa tavaraa pintaan ensimmäistä kertaa. Niin nytkin. Varmaan puolituntia istuskelin auton takana poltellen norttia ja käyden mielessäni läpi, että mitä tehdään missäkin järjestyksessa...
...ja niin tämäkään uusi lakka ei jättänyt yllätyksittä...

Tätä sai tuskassa vetää kolme kerrosta, jotta pinnasta tuli "lasimainen". Vieläkin olisi voinut jatkaa, mutta ei pokka riittänyt...

Valumien pelko hakkasi takaraivossa ja tähän lopetettiin. Tämä lakka vaati siis useamman kerroksen, jotta pinnasta tuli halutunlainen, mutta silti en yhtään valumaa saanut aikaiseksi. Hyvä niin...

Vähän ristiriitaisiksi jäivät fiilikset tuosta tuotteesta. Periaatteessahan tuo on pirun hyvä, mutta... noh, katsotaan huomenna, miltä se pinta näyttää kuivuttuaan... Roskia ei juuri pintaan laskeutunut ja niistä vähistäkin kyllä eroon päästään myllytysvaiheessa. Eli siis kaiken kaikkiaan, olen todella tyytyväinen tulokseen TÄSSÄ vaiheessa. Katsellaan huomenna ulkona paremmin, että miltä näyttää. Sinne se jäi talliin kuivumaan...
Muutama kuva maalatusta autosta, mutta nekin perkele lähinnä suojauspaperista...

Hirveästi ei tullut keskityttyä nyt kuvakseen, koska kaikki energia meni tuon maalauksen suorittamiseen. Otetaan vaikka huomenna / ylihuomenna parempia kuvia...
Auto saa nyt rauhassa kuivahtaa pari päivää, ennen kuin maalipinnalle teen yhtään mitään. Huomenna maalataan vielä pari pikkuosaa, kuten peilit, puskuri jne... Samalla voisi aloitella tuon ns. detailing vaiheen valojen ja listojen kunnostamisella. Tässä on nyt pari päivää hyvää aikaa tehdä noita pienempiä juttuja, ennen kuin jatketaan lakkapinnan kimpussa.
Sipoo out!!!
- Henkka -