Käytössä olleet lasit putsaan yleensä just niin et suihkautan vähän IPA:a ja pyyhin keskeltä reunoihin ja käännän välissä. Normisti riittää kaks kierrosta, ekalla en paina (kerään roskat) ja tokalla vähän painan. Vika kierros niin kauan et IPA kuivuu eikä jää viiruja.
Jos on asentamassa filtterin (esim. pysyvästi) niin suosittelen putsaamaan kaikki suodinkierteen sisäpuolelle jäävät pinnat tosi hyvin. Ite putsaan esim. topseilla (mitkä kasteltu IPA:lla) suodinkierteetkin. Kandee putsauksen yhteydessä puhallella linssinsuojuskin puhtaaks kun muuten huomaat linssin pinnalla pölyä heti seuraavan kerran kun irrotat tulpan
Täs on mun mielestä ihan hyvä ohje: http://www.youtube.com/watch?v=G7S6VARidHk
Itsellä ei oo tommosta bloweria, sen sijaan käytän paineilmaa. Tosin voin sanoa että mun putsaus ei näytä noin kliiniseltä tai jopa hieman epä-heterolta
En jaksa selittää miten putsaan takalinssit ja kaiken muun
Se pointti mun maininnassa oli etten putsaa laseja kuivana. Kun tuntuu että iso osa kuvaajista aina pyyhkäsee tyyliin paidan helmaan liat kuivana.
Perus Filtterille IMO näin voi tehdäkkin esim. mikrokuituliinalla, jos siis kesken kuvauksen likaantuu, siksi suosinkin niitä. Ite aina muistutan itteeni filtterien osalta sillä että isoo osaa mun linsseistä ei enää valmisteta, ja vaikken niistä oo hirveesti maksanutkaan niin toista en tule saamaan, edes rahalla (monen linssin onnistunu löytää sika halvalla, tyyliin 20% normi markkinahinnasta). Filttereitä saa kaupasta uusia, monesti murto-osalla putken hinnasta. No okei jos kittiputki maksaa 190e ja nokalla on Hoya HD mikä maksaa siihen 40e, niin onhan se iso osa hinnasta, mutta HD kestää paremmin naarmutusta ja iskuja kun Nikonin etulinssi. Ja muutenkin jos ostaa laadukkaan filtterin niin ei tarvii kokoajan uusiakkaan. Hyvä esimerkki on polat. Normisti polassa on lasi ja se varsinainen polarisaatio kalvo niin että se kalvo on lasin pinnalla joko linssin sisä tai ulkopuolella. Sehän naarmuuntuu tosi paljon helpommin kun lasi. Mutta esim. Nikonin CPL:ssä on kaks lasia, minkä välissä CPL kalvo on.
Toistaseksi en suosittele kenellekkään:
Marumi (CPL joskus kokeilussa, epäskarpit kuvat ja naarmuuntu tosi nopeesti)
Dörr (lasi lähti helisemään tyyliin 2kk käytön jälkeen)
Olen käyttänyt/näplännyt/omistan ja myös suosittelen:
Hoya HD sarja
B+W
Nikon