
Ruosteinen vanne, irtoruosteet putsattu harjalla pois
Testipalikaksi otin talvirassin (Peugeot 106 -93) vararenkaan vanteen. Deox-c kun pitäisi ymmärtääkseni olla hellävarainen mm. kumille ja muoville niin päätin testimielessä jättää renkaan paikoilleen. Koko komeus laskettiin saaviin johon oli valmistettu 20l 5% vahvaa Deox-c liuosta. Renkaan pääle lisättiin vielä painoja jotta koko vanne saatiin pinnan alle.

The saavi
Puolen tunnin vaikutusajan jälkeen ei suoranaista vaikutusta ensisilmäyksellä näkynyt. Kun teräsharjalla vähän otti ja rapsutti niin ruosteen ylin kerros ikäänkuin valahti pois. Tässä on toki huomattava että testattava kohde oli suhteellisen paksun ruosteen peitossa. Toisen puolen tunnin upotuksen ja nopean rapsutuksen jälkeen oli näkyvissä jo metalliakin.

30 min jälkeen
Vanne renkaineen jätettiin likoamaan yön yli, seuraavana päivänä oli kuitenkin jo muita kiireitä joten vanne likosi lopulta viikon pressulla peitetyssä saavissa. Viikon likoamisen jälkeen vanne oli käytännössä ruosteeton, renkaan venttiili ja itse rengas ei näyttänyt hapertumisen merkkejä. Käsitelty palan pintaan muodostuu ruostetta heti kun sen on nostanut likoamasta. Osa on huuhadeltava ja kuivattava heti jotta pintaruosteelta vältyttäisiin.

Viikon likoamisen jälkeen
Huomioita
- Deox-c jättää paljaalle metallille tumman kalvon samaan tapaan kuin sitruunahappo (osa pestävä).
- Deox-c pysyy liuenneena veteen pidemmänkin aikaa, sitruunahapossa tulee vaaleata laskeumaa ajan myötä.
- Ei vaikuttanut tekevän hallaa paljaalle iholle, haavoissa kirvelee jonkin verran.
- Ei vahingoittanut metalli tai muoviosia pidemmänkään likoomisajan aikana.
- Pidemmän likoamisen aikana näytti irroittavan maalit pinnasta.
- Prosessia voi tehostaa välillä rapsuttamalla ruostunutta pintaa harjalla.