Pesu + Wax Top-Up

Käytit siihen aikaa, rahaa, verta, hikeä tai kyyneleitä. Näytä ne muille!!
Posambique

Pesu + Wax Top-Up

Viesti Kirjoittaja Posambique » Su Maalis 06, 2011 9:19 pm

Lainasin äitini autoa tuossa yksi ilta, niin lupasin pestä sen. :roll:
En kuitenkaan käyttänyt omia välineitäni, joten heikkohermoisille en tätä suosittele.

Tässä siis pesuvälineet (oma pesuaineeni oli siis kyllä ekaa kertaa testissä):
Eli mikrokuitusieni, Pumppupullossa Pineline n.1:40 ja Carlack68 Shampoo
Kuva

Painepesuri pitäisi olla ihan laadukas, mutta on muistaakseni 1300-luvulta:
Kuva

Tässä siis se lähtökohta miltä auto näytti ennen pesua:
Kuva
Kuva

Renkaista ja vanteista aloitin Pinelinen ja jonkun löytämäni brushin (eli säälittävästi pensselin) kanssa.
Tosin tuo pensseli ajoi kyllä asiansa tossa. Piti varoa ettei kolhi vanteita, mutta muuten.
Oli seisonut jossain nurkassa varmaan miljoona vuotta, mutta oli käyttämätön....
Kuva

Se syy miksi en jaksanut ihan hirveän tarkka olla:
Vanteiden kehissä lakka on kukkinut ja vanteet hapettuneet aivan pilalle.
Kyseessä on vuoden -79 auto, joka on ollut 80-luvulta asti käyttöautona ympärivuotisessa käytössä, että...
Kuva

Sitten sitä Pinelineä pintaan, ja annoin sen vaikuttaa. Samalla kävin muoviosat, kumilistat jne. tolla "brushilla"
Kuva

Huolellisen huuhtelun jälkeen oli aika pestä auto Carlack68 -shampoolla:
Huuhdellessa huomasin, että jotain suojaa pinnalla oli vielä jäljellä
Kuva

Pesun jälkeen (ilmeisesti suolakerros?) helmeily parani. Monesta kohtaa vesi valui nätisti pois,
ja muualla se helmeili vielä. Ei lähellekään niin hyvin kuin vahauksen jälkeen lokakuussa,
mutta kuitenkin. Siitähän on siis n 5kk! Ja tämä pesuaine ei vaikuta millään tavoin LSP:hen.
Kuva

Pakoputki, joka vedetty EGP:llä, koska pelkäsin vahan häviävän sieltä. En tiedä onko toi pysyny...
Tämä siis painepesurin jäljiltä tämäkin kuva.
Kuva

Nyt sitten heikkohermoiset laittavat silmät kiinni ja palaavat asiaan seuraavan kuvan yhteydessä.
[Kuivasin auton säämiskällä] Arvatkaa kuinka pitkään huljuttelin säämiskää lämpimässä vedessä pesuaineessa,
että pehmiäs ja ois varmasti puhdas. Siten huuhtelin vielä sen lämpimällä vedellä hemmetin monta kertaa...
Noh kuitenkin :oops:

Tässä vaiheessa totesin, että suojausta siis oli vielä jäljellä, ja autokin lähti täysin puhtaaksi.
Ajattelin ettei tekisi pahaa vetästä Top-Up lopputalveksi. Keväämmällä sitten ehkä ehdin nähdä vaivaa tohonkin.

Samalla aattelin vähän kirjoitella tosta paljon puhutusta käsin levittämisestä.
Tarvitaan siis kiinteä vaha. Tällainen Carnauba-vaha on hommaan optimi, koska se pehmiää kivasti käsissä.
Minulla on tuo Sonaxin Premium Class Carnauba Care. Tämä taisi olla 100% Carnauba-vaha. Ei tarkoita sitä että purkissa olisi pelkkää Carnaubaa, vaan sitä, että se on ainoa vaha jota purkissa on. Sitten sieltä löytyy tietenkin liuottimia, hajuja jne.
Kuva

Toi purkin alla oleva kohta on jo vahattu kuvissa.
Eli... Itse tykkään ottaa vahaa purkista kynnellä hieman. Tällöin jotenkin tuntuu siltä, että sieltä purkista tulee muutakin kuin liuottimia. Tämä varmasti harhaluulo, mutta tunteellahan tässä mennään. Jos vain pyörittää sormia purkissa, niin se sormien paine saa aineen pehmenemään, ja tuntuu kuin sormet olisivat vain jossain öljyissä. Näin tuntee sen vahan "rakeisuuden".
Kuva

Josta seuraa, se ihana tunne, kun sen vahan sitten levittää käsiin. Sen tuntee pehmenevän käsissä, ja sitä on sitten aivan mieletön fiilis ruveta levittämään.
Kuva

Tässä on sitten vaha jo levitetty puolelle konepellille. On musta vielä ihan sopivankokoinen alue. Vedin tommosen ristikuvion, kun näyttää musta sairaan siistiltä. No on siitä myöskin helpompi varmistaa, että vahaa on kaikkialla.
Kuva

Vahan ei oikeastaan tarvitse antaa kuivua, vaan heti kun on saanut tollasen alueen levitettyä, niin voi alkaa pyyhkimään pois.
Kuva

Mielestäni, jos lopputulos on jotain tällaista niin voi ottaa kaljan ja mennä saunaan. Kuten siis perjantaina teinkin.
Kuva

No sitten vielä loppuyhteenveto:

Vaha:
Lyhyesti on sanottava, että on aivan hemmetin hyvä vaha. Mä maksoin tosta 60e, joten £60 on musta liikaa pyydetty. Ei sillä, ettei vaha voisi senkin arvoinen olla. Varmaan monesta tuntuu pahalta maksaa Sonaxin tuotteesta 60euroa, ja täytyy myöntää että tällä hetkellä mustakin tuntuisi. Sinällään hyvä, että ostin tuon ennen asioihin perehtymistä. Muuten olisi erinomainen vaha jäänyt kokematta. Jonain päivänä vielä hankin jonkun kalliimman vahan, ja odotankin innolla että voin verrata tätä siihen (esim. SV Zuffenahusen, SV Shield tai Zymöl Glasur).

Kesto on lyönyt minut älläkällä. Siis 5kk Suomen suolatalvessa. Auto ei ole ollut ajossa ihan joka päivä, mutta on kuitenkin aina ulkosalla ja kyllä sillä ajetaankin 3-5pv viikossa. Vaha on todella helppo levittää, ja pois pyyhkiminenkin on todella helppoa. Olen pyyhkinyt aina melko pian levittämisen jälkeen ja luulisin laittaneeni vahaa melko ohuesti. En ole turhaan kokeillut muilla tavoin, kun on hyvin toiminut. Tuoksukin on mielestäni todella mukava, hieman ehkä vaniljainen.

Ainoa vika tässäkin purkissa on se, että enhän minä saa tuota ikinä kulumaan loppuun. Se tekee uuden ostamisen perustelemisesta todella hankalaa.
Tehkää vahafirmat pienempiä purkkeja. Kannatan Panel Pot -ajatusta. Miksei kaikkia vahoja vois myydä 50ml purkeissa?

Pesuaine:
En tiedä mitään mitä voisin sanoa tuosta Carlack69 -shampoosta.
Shampoo tuoksuu ihan pesuaineelle, ja on käytännössä väritön eli kirkas.
Se vaahtosi hieman pesusientä ämpärissä huljuttaen. Liukui pinnalla ilman mitään ongelmaa.
Mielestäni pesuteho oli oikein hyvä, tai ainakaan en huomannut sen jättäneen mitään likaa pintaan.

Tuote siis toimi hyvin, vai täydellisesti?
En oikein osaa mitään sanoa - siis se oli melko mitäänsanomaton...
Ihan oikeasti. En osaa mitään siinä erityisesti kehua, mutta en kyllä voi moittiakaan.
AutoGlymin BSC melkein jätti kivemman vaikutelman. Se kun tuoksuu, enkä siitäkään hirveästi negatiivista löytänyt. Odotan innolla, että Urran ottaa tämän testiinsä.

Saattoi muuten olla, että minulla oli hieman laimea seos. Ämpärissä nimittäin oli varmaan yli kymmenen litraa vettä, mutta laitoin siitä huolimatta 10 litralle tarkoitetun määrän (4-6 korkillista) pesuainetta. Tajustin tämän toki vasta jälkikäteen. Muuten olisin laittanut enemmän, mutta edelleenkään en silti keksinyt pahaa sanaa shampoosta. Paitsi ettei se tuoksunut kivalle, mutta kun eihän se ole shampoon tehtävä, että... Mykäksi vetää
"Urku auki, pelti kii"

Urran

Re: Pesu + Wax Top-Up

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Maalis 07, 2011 8:06 am

Oon joskus miettinytkin mimmosta vahaa toi on. On meinaan aivan jäätävän kallista. Ei toi kesto mun mielestä ihmeellinen oo, jos autoa on pesty jollain vahapintaa parantavalla shampoolla/PH-safe shampoolla. Ja mitä tohon Carlackiin tulee niin se sisältää kyl öljyjä, jotka voi edesauttaa tota beadingia ;) Sori, en lukenu sun kommenttia siitä (etten saa vaikutteita) mut ohimennen lukasin että odotat mun testiä tosta :D Siis Carlackista vai AG:sta?

Kun ei ollut koko kuvaa niin kerrohan ei-possu-asiantuntijoille. Mikä auto kyseessä?

Itse kannattaisin myös 50ml vahapurkki kokoa. Jos oikeesti haluis kokeilla vahoja niin pitäs ostaa koko purkki, käyttää pari kertaa ja myydä eteenpäin. Ei muuten oikee viitti ostaa niin hirveen montaa vahaa..
Vain YKSI LSP!

Demon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demon » Ma Maalis 07, 2011 8:38 am

Takavalojen perusteella itse veikkaisin 924:sta :)
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ma Maalis 07, 2011 12:42 pm

Okei, no mä oon laskenu, että jos kaks kertaa vuodessa auton vahaaminen riittäisi,
niin sillon kestävyys on enemmän kuin riittävä. Mulle ainakin näin...
Semmosen 4 kertaa vuodessa jaksan ite vahata kevyesti. Ja Dodot kestää vaan joku 2kk?

Käyttäjä Demon on joo oikeassa. Kyseessä on Porsche 924 vm. -79.
Ei tosiaan tullut otettua yhtään kuvaa koko autosta.
Harmittaa, että toissailtana satoi lunta joka suli hienon näköisesti pinnalle,
mutta ei tullut otettua valokuvia. Katotaan jos jossain vaiheessa saan lisättyä yhden Beading kuvan tänne.

P.S. Tarkoitin tässä nimenomaan Carlackin testausta, mutta toki kiinnostaa myös AG.
Ja sitten varsinkin, että mitä mieltä olet niiden kahden välisistä eroista.
Carlack sisältää kyllä jotain maalia "ehostavia" rasvoja/öljyjä, mutta DW:llä tätä kehuneet
ovat nimenomaan pitäneet siitä, ettei se muuta vahan käyttäytymistä.
Tiedä sitten häntä...

EDIT: P.P.S. Onhan se selvästi halvempaa kuin esim. RaceGlaze #55 (postikuluineen PB:ltä 93e),
kun taas Sonaxia saa mun muistaakseni jostain suomesta siihen kuuteenkymmeneen euroon.
"Urku auki, pelti kii"

powermitsu

Viesti Kirjoittaja powermitsu » Ti Maalis 08, 2011 2:44 pm

Kuinka tiheeseen tota oli pesty sen 5kk aikana? Ei anakaa vaikuttanu mitenkää järkyttävän likaselta lähtökohdiltaan. Toisaalta näytti se kuravesijäämä silleen huonosti jämähtäneeltä että pinta tosiaan jopa hylkis jotain.

Se olis joo optimi että kaks kertaa vuodessa joutuis vaan vahaamaan mutta ei kyllä oikein ole tuntunut mikään vaha sitä aikaa kestävän, siellä 4kk kohdalla alkaa varmaan usko loppumaan jos pesee vähänkään säännöllisemmin. Ja tää talvi ollut siitä kiva että tossa oli pitkä vähäsuolainen kausi jolloin auto likaantuu oikeestaan vähemmän ku kesällä kuivalla pölyaikaan :)

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ti Maalis 08, 2011 4:12 pm

Toi on juurikin totta, että autot on nyt likaantunut vähemmän.
Harvoin tuota pestään - mutsi ei sitä pese, ja faija pesee yleensä vain omansa.

Taisin itse viimeksikin pestä sen. Mutta milloinhan se oli?
Joskus helmikuun alkupuolella maybe?

Se on just totta kanssa, että kun on hyvä vaha pinnassa niin mikään ei tartu niin pahasti.
Konepelti on joskus veemäinen ku se kuumenee sen verran että siihen tahtoo lika jämähtää.
Tässä ei kyllä ollut senkään kanssa ongelmaa. Eikä sekään toki talvella lämpene samalla tavalla.

Mutta kuten sanottua, autolla ei ajeta yhtä paljon kuin monen työkäyttiksellä,
eikä sitä pestäkään yhtä usein, joten sinällään ehkä vähän hankala (jopa huono?) vertailukohde.
"Urku auki, pelti kii"

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ti Maalis 08, 2011 9:09 pm

Tässä nyt sitten kuva siitä mitä seurasi kun roiskuttelin vesipullosta lämmintä vettä kylmälle pinnalle:
Kuva

Ensin koitin vain kaataa sitä vettä tuohon pinnalle, mutta eihän siitä mitään jäänyt jälkeen.
Pitäisi olla näköjään ylimääräinen suihkupullo vettä varten, että saa kunnon beading-kuvia :lol:

Eihän tosta hyvä tolleen tuu, pitäis odottaa varmaan sadetta tai jotain?
"Urku auki, pelti kii"

Vastaa Viestiin