Yleinen shampoo-keskustelu

Liuottimet, foamit, shampoot, kintaat, kuivaus
Tomppis

Yleinen shampoo-keskustelu

Viesti Kirjoittaja Tomppis » La Heinä 20, 2013 9:28 pm

En haulla löytänyt mitään sopivaa keskustelua niin kokeillaanpas saada tämmönen keskustelu vireille. Tänne siis voisi jakaa kokemuksia ja kyselyjä eri shampoista, mittasuhteista (jos jollakin hyvä taulukko valmiina niin lisätä mahd alkuun) ymym.

Lähinnä siksi tämmöstä hain kun ajattelin jakaa kokemuksia FinishKaren super concentrated shampoosta.
Tilasin pullon koe mielessä ja sillä ajatuksella että kun tonnipeeki on niin hyvää niin pakko olla shampooki. Joko mää pesin huonosti tai sitte pesuteho on oikeasti surkea. Moniin kohtiin kuten takapuskuriin ja kaariin jäi paskaisia kohtia, vaikka yleensä käyn kahteen kertaan paneelin kun kinnastelen juuri tämmöisen takia.

Harmi kun ei tullut kuvia napsittua mutta huuhtelun jälkeen kuivauksessa nämä huomasin niin joutu uudestaan sitten kastelee ja kinnastelee kohdat. Mitä ootte mieltä, voiko tuommonen ei pinttynyt paska jäädä pintaan vaikka kinnastelee päältä vai olinko vain huolimaton?

Nyt vain avointa keskustelua ja rohkeita kyselyitä eri pesuaineista ! :)
Projekti on hanke, jossa kyvyttömät yrittävät saada haluttomat tekemään mahdottomia

Juha U

Re: Yleinen shampoo-keskustelu

Viesti Kirjoittaja Juha U » Su Heinä 21, 2013 12:59 am

Riippuu liasta mutta yleensä kesälika lähtee helposti pois yhdellä kintaan vedollakin, jos siellä pinnalla on vielä Fk 1000P niin pitäisi lähteä helpostikin. Pari kertaa pessyt meidän toisen auton jossa tuo FK on ja on niin liukas pinta. En tuosta Sun pesuaineesta tiedä, kun en ole koskaan käyttänyt mutta Dodon BTM ainakin on lian poistanut hyvin. Tosin esipesun Teen näin kesällä Valet pron tai Eliten Snowfoamilla ja näkyvää likaa ei ole enää painehuuhtelun jälkeen pinnassa, joten huono toisaalta verrata. Topicin otsikko on kyllä hyvä :good:

Tomppis

Viesti Kirjoittaja Tomppis » Su Heinä 21, 2013 11:20 am

Nojoo, ois ihan mukava kerätä näin yhteen könttiin kaikki ku ettiä aina pesuaineen nimellä noita tynkäketjuja. Täällä voi vapaasti puhua kaikista.. :)

Itse tein esipesun pumppupullo+pistoolilla huuhtelu, kun oli pesuri korjauksessa. Sitten tuo aiemmin kertomani pesutapa. Jotenkin lähtöjään tuntui huonommalta kuin esimerkiksi AW tai Ultiman joku kiiltoa lisäävä shampoo. Noo pitää kai testailla uudestaan, menee kai se vannepesuaineena jos tuntuu ettei puhdasta tule.

Semmosen kyssärinkin vois tietenniin heittää ilmoille, että miten porukka määrittää pesutehon? Saathan varmasti käsisaippuallakin yhtä puhdasta kuin vaikka nyt AWlla, mutta mistä koostuu pesuteho?
Projekti on hanke, jossa kyvyttömät yrittävät saada haluttomat tekemään mahdottomia

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Su Heinä 21, 2013 11:30 am

Hyvä kysymys. Kesälikahan tunnetusti lähtee hyvin, sillä itselläni pesu väli on viikottain, tai viimeistään 2 viikon päästä.
Talvellahan se onkin eri asia, jos suolakura saa pinnassa olla pitempään. Talvella käyttänyt Citrus wash&glossia joka tuntuu irroittavan lian hyvin ja viime talvena pesin välillä myös Armorall talvipesuaineella.
Pitäis olla useampi samanlailla likaantunut auto, johon sitten testaisi eri pesuaineita :)

harrik

Viesti Kirjoittaja harrik » Su Heinä 21, 2013 11:43 am

Minä ajattelen sillain, notta pesuteho on itsestäänselvyys, mutta aine on vasta silloin hyvää kun se pesee hellästi elikäs ei syö kohtuuttomasti "vaha"pintaa.

Hartiza-

Viesti Kirjoittaja Hartiza- » Su Elo 25, 2013 10:03 pm

Tiedustelisin muiden kokemuksia ChemicalGuys Mr. Pink - shampoosta.. Mainostetaan erittäin vaahtoavaksi, itse en ole kyllä moista havainnut, vaikka kuinka paljon ainetta olen ruutannut ämpäriin..

Markku M.

Viesti Kirjoittaja Markku M. » Ma Elo 26, 2013 2:31 am

Olen nyt pessyt n. kuukauden ajan autoa Prestan Ultimate Shampoo Conditionerilla.

Tästä oli jo tuolla muualla puhetta, että syököhän vahat pois, kun on niin mielenkiintoinen tuoteseloste.

Omien kokemusten perusteella aine toimii, kunhan sekoitussuhteen pitää laimeana. 10l ämpäriin lurautan tällä hetkellä n.20ml ja tällä seoksella pesuteho on melko hyvä (mielestäni huomattavasti parempi kuin esim. Big Orange) ja pinta liukastuu helposti kinnastettavaksi.
Vahapinnan kulumista/heikkenemistä en pysty tähän hätään vielä oikeastaan kommentoimaan, viisi kertaakohan olen auton tuolla vasta pessyt. Beading on ainakin vielä samalla tasolla kuin vasta vahatulla pinnalla.

Plussana pesun jälkeen veden sheettaaminen vahaamattomiltakin pinnoilta (esim. tuulilasi) ja pinnan kiillon syveneminen. :good:
Hintakaan ei päätä huimaa, 946ml purkkia saa kympin pintaan. Ja tuolla ekstralaimealla seoksella purkki kestää huomattavasti (n. kaksi kertaa) pidempään kuin purkin ohjeen mukaisella seoksella. Eli jos purkilla pesee ohjeen mukaan n.19 kertaa, niin tällä mun "ohjeella" pesee ~40 kertaa. Eli yhden pesun pesuaineelle jää hintaa n.25 senttiä.
Toki esim. tuo mainitsemani BO on huomattavasti halvempaa, mutta kyllä itse ainakin käytän tällä hetkellä ennemmin tätä.
.:R32

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Ma Elo 26, 2013 11:01 am

Mutta kysmys kuuluukin, mistä tiedät että se on itse vahapinta / LSP joka siellä helmeilee ja sheettaa eikä shamppoon jättämä suoja? ;-)
Sehän se näissä suojaa sisältävissä on hankalampaa kun ei tosiaan tiedä mitä siellä LSP:ssä tapahtuu. Vähintäänkin suuri osa hydrofobisuudesta pesun jälkeen johtunee tästä shamppoosta ja sen jättämästä suojasta...

_paffa

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ma Elo 26, 2013 10:16 pm

Nyt haussa esipesu / liuotin ja shampoo suorakiiltomattapinnalle. Mitäpäs herrat suosittelee? Nanolexillä on shampoota juu, mutta mitäs muuta tuota olisi?

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Ma Elo 26, 2013 10:29 pm

Eikös matalle käy nuo kaikki shampoot, jotka ei jätä mitään jälkeensä?
Vai mitä mahtaa mattashampoo jättää, jos on erikseen siihen spesifioitu?

Bastard
Apupoika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bastard » Ma Elo 26, 2013 10:34 pm

Jos tässä viitataan Nanolex Matte Shampoo:hon niin se toimii samaan tapaan kuin Reactivating Shampoo eli jättää suojaavan kerroksen pesun jälkeen, mutta ei lisää pinnan kiiltoa. Periaatteessa matalle sopii myös nämä pesuaineet, jotka eivät jätä mitään jälkeensä kuten AF Lather.
- 303, Autobrite Direct, Auto Finesse, Bouncer's, Britemax, Meguiar's, Microfiber Madness, Monello, Nanolex, Rupes, Scholl Concepts - www.shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi

Markku M.

Viesti Kirjoittaja Markku M. » Ma Elo 26, 2013 10:37 pm

Wolfie kirjoitti:Mutta kysmys kuuluukin, mistä tiedät että se on itse vahapinta / LSP joka siellä helmeilee ja sheettaa eikä shamppoon jättämä suoja? ;-)
Sehän se näissä suojaa sisältävissä on hankalampaa kun ei tosiaan tiedä mitä siellä LSP:ssä tapahtuu. Vähintäänkin suuri osa hydrofobisuudesta pesun jälkeen johtunee tästä shamppoosta ja sen jättämästä suojasta...
Koska n. viikon kuluessa pesusta vahaamattoman pinnan hydrofobisuus on tiessään, mutta vahatun pinnan ennallaan?
.:R32

_paffa

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ma Elo 26, 2013 10:38 pm

Juu sitä hain takaakin eli nyt kaivattaisi listaa esipesuaineista, liuotinpesuista sekä shampoista, jotka ei jätä kiiltävä pintaa jälkeensä. :)

Sieltä tulikin jo yksi eli AF Lather sekä Nanolexin Matte Shampoo. Muita? Mahtaako Autofoam ja Surfex-HD sopia mattapinnan esipesuun/liuotinpesuun?

Ja Bastard, sulle mulla olisikin asiaa noista mattapinnan suoja-aineista ;)

Bastard
Apupoika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bastard » Ti Elo 27, 2013 7:31 am

Eräälle paikalliselle teipparille laitoin Megun ja Schollin APC:tä testiin mattapintojen esipesua varten. Sanoi, että Pineline jättää jälkeä mattapintaan mikäli sitä ei huuhtele puoltapäivää pois pinnoilta. Foamit toimivat esipesuun hänen mukaansa.
- 303, Autobrite Direct, Auto Finesse, Bouncer's, Britemax, Meguiar's, Microfiber Madness, Monello, Nanolex, Rupes, Scholl Concepts - www.shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi

Mäxä

Viesti Kirjoittaja Mäxä » Pe Elo 30, 2013 7:50 pm

Tuli täs pari päivää sitte koitettua pitkästä aikaa btbm. Ai että kun lampaanpersus liuku mukavasti vasta vahatun auton pinnalla. Olen varmaan puoli vuotta käyttänyt yhtäjaksoisesti latheria, mutta en ole oikein tykännyt. Jotenkin kinnas ei tunnu vaan liukuvan kunnolla pinnalla, vaikka olen koittanut monenmoisia seos suhteita. Ja tuoksut on ihan eri luokkaa jos vertaa btbm ja latheria.

Mikkoro

Viesti Kirjoittaja Mikkoro » La Marras 30, 2013 9:43 pm

Sanokaas, että mikä shampoo on hyvä talvikaudelle? Sellainen mikä irrottaa suolakuran ja traffic filmin, mutta säästää vahan? Dodon Sour Poweria oon kesät käytellyt, mutta se ei oikein tiemömmöihin pysty. Viime talveksi hommasin CG:n Citrus Wash & Glossia, sitä on vielä vähän jäljellä, mutta mitä sen jälkeen? Samaa tavaraa vai jotain muuta? Tuo Citrus W&G on ihan kelpo tavaraa, mutta jotenkin siitä ei ihan yhtä hyvää fiilistä ole päässyt syntymään kuin kesä-shampoosta.

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » La Marras 30, 2013 10:14 pm

itsellä menossa kolmas talvi tuolla citrus washilla. Enkä nyt osaa sanoa parempaa tähän hätään, sillä tuolla olen saanut puhdasta jälkeä meidän autoihin (tänään viimeeksi) joku viikko sitten pesin bor to be mildillä ja sillä ei bitumisuolakura kokonaan irronnut. BH- AF esipesuna lancella levitettynä

Mikkoro

Viesti Kirjoittaja Mikkoro » La Marras 30, 2013 10:56 pm

Tuo kun erottuu aina siellä purkissaan, ei vaahtoa, eikä lammas liu'u yhtä liukkaasti maalipinnalla kuin Sour Powerin kanssa niin ehkä sen takia vähän ristiriitaiset fiilikset. Puhdasta toki tulee, ei kyllä ole niin armelias vahapinnalle kuin tuo Sour Power. Citrus Wash & Glossia kyllä tilaan jos ei joku muuta ehdota.

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » La Marras 30, 2013 11:35 pm

Itse ravistan voimakkaasti pulloa, jolloin aine sekoittuu. Kaadan pullosta suoraan korkkiin ja suihkuhanasta laitan veden valumaan ämpäriin ja samalla hanan alla kaadan aineen veteen ja vaahtoa tulee sillein sopivasti, ei kumminkaan liikaa. Ei tuo liukkaudessa varmaan sourpoverille pärjää mutta kyllä tuo C.quartz pinnalla ihan kohtuudella liukuu ja pääasia, että puhdasta tulee ilman kovaa hankaamista joka voisi jo naarmuttaa pintaa. On mulla myös Armor all winterwashia, jota pitäis myös testata, niin tietäis paremmin miten se toimis talvilikaan. En itse ainakaan osaa muita talvishappoita nyt ehdottaa, joten toiset saavat jatkaa.

tony

Re: Vs: Yleinen shampoo-keskustelu

Viesti Kirjoittaja tony » La Marras 30, 2013 11:56 pm

Peseekö tuo CWG paremmin suola mömmöt pois kuin BH Auto-wash?

Sent from my HTC One using Tapatalk

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Su Joulu 01, 2013 12:06 am

Suolamömmöjen pesusta on varmasti aika turha jakaa faktaa, kun on niin erilaisia olosuhteita.

Mua kiinnostaisi eniten pinta, johon tuo liuote ei tarttuis, mutta kuten Wolfie mainitsi, että ei itse valmistajalla ole käynyt pienessä mielessäkään pinnoitetta suunnitellessa, että sen pitäisi suojata / hylkiä tielle levitettävää suolaliuosta.
Omalla kohdalla ainakin shampoo on yksi hailee, kun suolapaskan irroittamiseen vaaditaan muita aineita. Niistä aineista vahat todennäköisesti antautuu nopeasti. Oman auton kohdalla menee testi CQUK:n osalta...suola tarttuu, mutta kestääkö liukkarilla poistaa se. Ja jos kestää, niin kuinka paljon on naarmua keväällä. Katsellaan....

Mikkoro

Viesti Kirjoittaja Mikkoro » Su Joulu 01, 2013 12:36 am

Menee jo vähän sivuun aiheesta, mutta kerran viikossa pesulla esipesu Solmaster AS40 5 % painepullolla ja pesu CWG on 99 prosenttisesti riittänyt suolakuran pois saamiseen. En tosin ajele kuin max 200 - 300 km / viikko, mutta joka kilometrin varmasti Suomen ahkerimmin suolatuilla teillä... Niin ja tuo 1 % tapauksista hoituu vetämällä pesun jälkeen Dodon RMT pintaan, irrottaa erittäin hyvin sitä harmaata suolakalvoa. Pohjalla Poorboys White Diamond ja Collinite 476s.

harrik

Viesti Kirjoittaja harrik » Su Joulu 01, 2013 1:11 am

K70 kirjoitti:Suolamömmöjen pesusta on varmasti aika turha jakaa faktaa, kun on niin erilaisia olosuhteita.

Mua kiinnostaisi eniten pinta, johon tuo liuote ei tarttuis, mutta kuten Wolfie mainitsi, että ei itse valmistajalla ole käynyt pienessä mielessäkään pinnoitetta suunnitellessa, että sen pitäisi suojata / hylkiä tielle levitettävää suolaliuosta.
Omalla kohdalla ainakin shampoo on yksi hailee, kun suolapaskan irroittamiseen vaaditaan muita aineita. Niistä aineista vahat todennäköisesti antautuu nopeasti. Oman auton kohdalla menee testi CQUK:n osalta...suola tarttuu, mutta kestääkö liukkarilla poistaa se. Ja jos kestää, niin kuinka paljon on naarmua keväällä. Katsellaan....
On aikas vaikeeta suunnitella pinnoitetta joka hylkii "suolaliuosta" koska siinä litkussa on monenlaista kemikaalia joiden yksi tarkoitus on, notta litku kiinnittyy tien pintaan mahdollisimman tiukkaan ja näitä kiinnityksen parantajia on useampia erilaisia elikäs ei ole kyse pelkästä suolaliuoksesta.

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Su Joulu 01, 2013 10:24 am

Markku M. kirjoitti:Olen nyt pessyt n. kuukauden ajan autoa Prestan Ultimate Shampoo Conditionerilla.

Tästä oli jo tuolla muualla puhetta, että syököhän vahat pois, kun on niin mielenkiintoinen tuoteseloste.

Omien kokemusten perusteella aine toimii, kunhan sekoitussuhteen pitää laimeana. 10l ämpäriin lurautan tällä hetkellä n.20ml ja tällä seoksella pesuteho on melko hyvä (mielestäni huomattavasti parempi kuin esim. Big Orange) ja pinta liukastuu helposti kinnastettavaksi.
Vahapinnan kulumista/heikkenemistä en pysty tähän hätään vielä oikeastaan kommentoimaan, viisi kertaakohan olen auton tuolla vasta pessyt. Beading on ainakin vielä samalla tasolla kuin vasta vahatulla pinnalla.

Plussana pesun jälkeen veden sheettaaminen vahaamattomiltakin pinnoilta (esim. tuulilasi) ja pinnan kiillon syveneminen. :good:
Hintakaan ei päätä huimaa, 946ml purkkia saa kympin pintaan. Ja tuolla ekstralaimealla seoksella purkki kestää huomattavasti (n. kaksi kertaa) pidempään kuin purkin ohjeen mukaisella seoksella. Eli jos purkilla pesee ohjeen mukaan n.19 kertaa, niin tällä mun "ohjeella" pesee ~40 kertaa. Eli yhden pesun pesuaineelle jää hintaa n.25 senttiä.
Toki esim. tuo mainitsemani BO on huomattavasti halvempaa, mutta kyllä itse ainakin käytän tällä hetkellä ennemmin tätä.
Mie käytin tuota pari pullollista joskus, 4-5 korkillista laitoin ämpäriin/painepulloon. Hienon helmeilyn kyllä jätti vahaamattomille pinnoille ja ikkunoista teki hetkeksi yhtä hylkivät kuin esim 5-sateesta. Tuollahan voi myös tehdä pika-kinnaspesun eli annostella suoraan kintaaseen ja pyyhkiä auton mutta en suosittele kuin omalla vastuulla tai sitten kesäpölyaikana kun suunnilleen kaikki lika lähtee jo esipesussa...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

W211

Re: Vahoja, shampoita ym.

Viesti Kirjoittaja W211 » La Joulu 07, 2013 11:54 am

Mistä saisin tilattua tota malcon verry perry shampoota?

Vastaa Viestiin