Auto: 306 HDi 90hp, 160tkm, vm. 2000
Historia: Ukki osti auton uutena v. 2000 ja vaihtoi nyt automaattivaihteiseen, joten lunastin auton itselleni käyttöautoksi. Tuon ST220 jälkeen hiukan erilainen ja lompakolle ystävällisempi, muutenkin ihan mielyttävä tuo kone. Alusta ja ajoasento nyt ei niinkään. No hetken tuolla ajelin ja yksi Ylläksenki reissu tuli heitettyä, mutta ei tuo kyllä itselle sovi oikein. Jotain sporttisempaa se mieli vaan halajaa. Joten myyntiinhän se menee.
Fixaus: Tää on ensimmäinen koko auton myllytykseni, joten kaikki ei ehkä mennyt kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Kaikkien työvaiheiden ja -tekniikoiden kommentointi on suotavaa. Täydellistä pintaa tietty lähdettiin kunnianhimoisesti hakemaan. Ja muutenkin tekemään priimaa. Nopeasti kyllä huomasin, ettei tuota kerkeä hieromaan niin paljon kun haluaisin, koska aikaa tuolla pesutiloissa (Nesteen TI) oli käytössä rajatusti.
Itse myllytyksestä sen verran, että ensin testasin Sonus SFX-3 oranssi laikka + Wolf's WP-4N, sitten SFX-1 keltainen + sama ja lopulta päädyin Flexipads karvaan + WP-4N. Viimeistely tehtiin WP-1N "The Jeweller" aineella. Tuolla toisessa topicissa olikin juttua, ettei se riitä viimeistelemään karvan jälkeen. Tämän luin toki vasta myllytyksen jälkeen. Luulin tehneeni holovapaata pintaa tuolla combolla, mutta totuus paljastui tuossa myöhemmin kun aurinko helotti sopivasti kylkiin. Ei mitään kauheaa, mutta siellä täällä muutama holo kyllä näkyy. Noh, opitaan tästä sitten.
Noh, niihin kuviin:
Lähtö:




Esipesut:





Pesu:

Vanteet Sonax teho vannepesu


Vaikeita paikkoja Pinelinellä

Vähän irtos shaissea







Prkl, jäi näköjään tuohon lukitukseen vielä siivottavaa

Sitten huuhtelun jälkeen AG DeTar, Clay ja taas huuhtelu. IronX oli loppu.
Pesujen jälkeen:


Tässä vaiheessa olikin hyvä jättää auto kuivumaan ja lähteä lounaspaussille.
Sitten pintojen tarkastelu, testausta ja hommiin:







Kaikkia naarmuja en saanut pois, vaikka uskoin tuon WP-4N + karvan riittävän tähän autoon. Koneena Liquid Shine. Ajelin tuon niin, että ensin pienemmillä kierroksilla ja kaksi nopeuden nostoa ja lopulta 1500-1800rpm. Huipulla yksi veto antaen painetta ja toinen koneen omalla painolla. Suht loppuun meni aine tuossa vaiheessa. Tässä vaiheessa olisi pitänyt varmaan jatkaa vielä työstöä ja lisätä mahdollisesti ainetta? Koska siis kaikki naarmut eivät lähteneet. Vai joku toinen combo parempi?


Hiukan karvasta jäänyt pölyä

Sitten kahvitauko ja viimeistely tosiaan Sonus SFX-3 oranssilla laikalla ja Wolf's WP-1N.
WP-1N ajelin Zenith metodilla: Aineen levitys --> 1 nopeudella kaks vetoa --> 3 nopeudella kaks vetoa --> 4.5 nopeudella kaks vetoa ja sama takaisinpäin. Aine kului loppuun tuolla huipulla ja siinä vaiheessa jatkoin sitä vedellä suihkepullosta. Näistä vaiheista ei valitettavasti kuvia.
Myllyn jälkeen esipesu, kinnaspesu, IPA pyyhintä, pintaan Collinite 915 ja laseille FinisKare Extra Slick:




Tää syvempi naarmu ois vaatinut vesihiontaa

Sisustafixissä ei mitään ihmeellisyyksiä:








Tää öljyläikkä ei suostunut lähtemään...



Uudet lattiamatot vois vielä käydä.
Huolto:
160tkm huolto ajankohtainen, jotenka öljyt vaihtoon ja ilmastointi huoltoon. Akun kenkä oli aika hapettunut, joten sen puhdistus. Lisäksi ilman- ja polttoaineen suodatin vaihtoon. Konehuone on vielä pesemättä, joten se on vielä edessä. Se onkin todella törkyinen, liekkö ominaisuus vai johtuuko siitä, että tuo yksi muovi tuosta valon alta on puuttunut pari vuotta. Sekin löytyi marmoritiskiltä, jos niin nyt voi Pösöjen kanssa sanoa, hintaan 11€. Autoväriliikkeestä paukkupulloon maalia ja lakkaa, koska maalautus olisi maksanut +130€.


Hiomapaperilla suurimmat möhnät pois


Osa tuli pohjamaalattuna

Fixarin uuni, vai miten se meni?



Valmista:










Auto nyt niin pölyinen, etten saanut niitä holoja ikuistettua aurinkosäässä. Pitää ottaa niitä myöhemmin, kunhan tilaisuus tulee. Muutenkin surkeella pokkarilla napsittu kuvat, heti tuli sumeeta kun oli hiukan hämärää. Kuvaajastahan se ei voi johtua.
Eli parannettavaa jäi ensi kerralle ainakin huolellisuudessa (kylkilistan alareunassa pari jälkeä, kun vaahtomuovin reuna hankasi), oikeissa ainevalinnoissa (#105 & #205 + laikkoja tilattu) ja aikataulussa. Tyytyväinen lopputulokseen en ollut, vaikka ihan hyvä parannus ulkonäköön saatiinkin. Parempi jälki oli siis tavotteissa ja siksi oikeastaan tämän tänne postasin, josko saisi vinkkejä ja muistaisi nyt tehdyt virheet ensi kerralla. Ja onhan ne kuvatkin kivoja aina.
Ja kiitos, jos luit tänne asti.
