Ikkunakalvojen asennus
Ikkunakalvojen asennus
Onko foorumilaisilla kokemuksia ikkunakalvojen asennuksesta autoon? Pitäisi rouvan Clio'on laittaa kalvot takalaseihin, jotta aurinko ei niin pahasti häikäise turvaistuimessa istujaa. Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus kokeilla laittaa ne itse vai pitää suosiolla viedä asennettavaksi jonnekin?
Jos ne pystyy asentamaan itse niin mikä olisi hyvä kalvomerkki? Tarkoituksena ei ole tehdä täysmustaa vaan joku sopiva himmennys UV -suojalla.
Jos ne pystyy asentamaan itse niin mikä olisi hyvä kalvomerkki? Tarkoituksena ei ole tehdä täysmustaa vaan joku sopiva himmennys UV -suojalla.
Re: Ikkunakalvojen asennus
Onnistuu se itsekkin, mutta varaudu siihen ettei se onnistu välttämättä ensi yrittämällä ja varaa reilusti aikaa. Vaiheet menee jotakuinkin näin.. Pese lasi ulkoa -> sumuta fairy vettä lasin ulkopinnalle -> aseta sopiva pala kalvoa lasin ulkopinnalle ja vedä lastalla kalvoa lasille (keskelle risti laidasta laitaan). muotoile kuumailmapuhaltimella ja kumilastalla kalvo lasin muotoihin.. HUOM! kalvot ei kutistu kunnolla kuin yhteen suuntaan, joten ei ole ihan sama miten päin laitat kalvon lasille! -> Leikka kalvo oikean kokoiseksi terävällä mattoveitsellä lasia vasten -> pese sisäpuoli lasista ja sumuta fairyvesi lasille -> Kalvosta irroketeippi pois ja aseta kalvo lasille -> puki lastalla ilmat pois välista ja avot... siinähän se on aana fairyveden kuivaa 4 viikkoa. Eli elä käytä avautuvia laseja mielellään 4 viikoon, eikä kalvolle kovaa hankausta.
Hyviä kalvoja mm. Sun Guard, 3M, Lumar...
Hyviä kalvoja mm. Sun Guard, 3M, Lumar...
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"
Edelliseen autoon (VW Bora) laitoin itse, ilman aikaisempaa kokemusta. Asennus onnistuu ilman ryppyjä/ilmakuplia, kunhan vain huolellisesti tekee. Borassa paskamaisin homma vain oli se, kun takalasi ei noussut ylös takaluukun mukana(toisin kuin Cliossa). Ei nimittäin ole kauhean ergonominen työ-asento. Ei muuta kuin kaupasta kalvoa, kumilasta, laadukas tapettiveitsi, suihkepullollinen mietoa saippuavettä ja kuumailmapuhallin. Kuumailmapuhaltimella saat muotoiltua kalvoa lasin muotoihin. Valmiiksi leikatun kalvon asetat lasin ulkopuolelle saippuaveden avulla liimapuoli ulospäin ja kuumailmapuhaltimella muotoilet kalvon lasin muotoihin. Takalasin kalvon voi tehdä myös kahdessa osassa (tosin jää sauma lievästi näkyviin). Kalvojen laadusta tai työstettävyydestä en enää muista...
Tässähän tuli jo paljon hyviä vinkkejä. Kiitos niistä. Yrittänyttä ei laiteta, hommaan siis kilometrin verran kalvoa ja varaan päivän aikaa autotalliin
Nyt pitää metsästää jostain noita kalvoja. Oletteko ostaneet ne kivijalasta vai nettikaupasta?
Nyt pitää metsästää jostain noita kalvoja. Oletteko ostaneet ne kivijalasta vai nettikaupasta?
Älkää sitten painako hirveen kovaa sitä mattoveistä lasia vasten, tulee nopeati viiruja..jotka nimittäin näkyy valkoisena kun on vielä sillä mustalla rasterialueella ne skraadut (takalasi). Näitä nähnyt ihan tarpeeksi!
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
TKe_ kirjoitti:Tässähän tuli jo paljon hyviä vinkkejä. Kiitos niistä. Yrittänyttä ei laiteta, hommaan siis kilometrin verran kalvoa ja varaan päivän aikaa autotalliin![]()
Itse hain liikkeestä, missä kalvoja asenneellaan.
Viltsu kirjoitti:TKe_ kirjoitti:Tässähän tuli jo paljon hyviä vinkkejä. Kiitos niistä. Yrittänyttä ei laiteta, hommaan siis kilometrin verran kalvoa ja varaan päivän aikaa autotalliin![]()
Itse hain liikkeestä, missä kalvoja asenneellaan.
Kompaan tätä. Mainostoimistot myös yksi mahdollinen kun kiinteistöjä tummentavat. Markettikalvot jättäisin pois kokonaan.. voi olla että saa ehkä jotenkin nekin asennettua, mutta yleensä menevät sitten aika nopeasti violetiksi.. Ja nuo "merkki" kalvot on paksumpia kuin marketeissa ja kestävät muutenkin paremmin lämmittämistä ja muotoilua..
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"
Minun kauttani saa laadukkaita SunTek kalvoja.
Mattoveitset kannattaa jättää kaupan hyllylle. Apteekista kannattaa sensijaan hakea pari skalpellia, ovat terävempiä ja tarkoitettu tarkempaan työhön kuin mattoveitset. Skalpelleissa käytetty kirurgiteräs ei myöskään naarmuta lasia jos on edes joksenkin varovainen.
Skalpellit ovat myös halvempia kuin laadukas mattoveitsi
Skalpellit ovat myös halvempia kuin laadukas mattoveitsi
Se mikä osataan tehdään itse. Jos jotain ei osata, se opetellaan...
Aikaisemmin mainittujen lisäksi tämä on laadukasta ja sitä itsekin käyttänyt. Itse asiassa hyvä, että ilmoitit saatavuudesta tässä ihan lähialueella! Palataan asiaan...kikkius kirjoitti:Minun kauttani saa laadukkaita SunTek kalvoja.
Sen verran edellisiin neuvoihin (jotka olivat hyviä) lisättynä, että kannattaa ottaa pois takaovien pahvit, niin helpottaa työtä. Ei pakollista, mutta vaivan arvoista. Ei lähde tulevaisuudessa rullaantumaan pois siitä saumasta. Muista kuitenkin se parin sentin työstövara, jottei jää alaosaan päivä paistamaan läpi...
Kuumailmapuhallinta on hyvä käyttää myös siinä viimeisessä vaiheessa, jotta saa kaikki ilmakuplat pois ja kalvon asettumaan nätisti. Lämmittämistä voi siis harrastaa myös lasin toiselta puolen, jolloin pysyvät lämmöt tarvittaessa kurissa. Jos kalvo kärähtää, niin peli on menetetty. Liimapinta pilassa, eikä tartu enää. Kai senkin jollain kikkailulla voi kuitenkin pelastaa...
Karmittomissa ovissa, joissa ikkuna hierää jatkuvasti tiivestettä vasten (kuten e36) suosittelen sipaisemaan lopuksi yläreunaan vaikka vaimon kynsilakkaa. Taas säästyy ennenaikaiselta rullaantumiselta...
Ja se siisteys tässäkin!!! Koiran pallikarvat vituttavat kalvon ja lasin välissä.
Mitäänhän en näistä oikeasti tiedä, mutta taas piti jotain kirjottaa...
Kaikki liha tottelee kuria...
Kyllähän sieltä aika hyvää tietoa tuliHynde kirjoitti:Aikaisemmin mainittujen lisäksi tämä on laadukasta ja sitä itsekin käyttänyt. Itse asiassa hyvä, että ilmoitit saatavuudesta tässä ihan lähialueella! Palataan asiaan...kikkius kirjoitti:Minun kauttani saa laadukkaita SunTek kalvoja.![]()
Sen verran edellisiin neuvoihin (jotka olivat hyviä) lisättynä, että kannattaa ottaa pois takaovien pahvit, niin helpottaa työtä. Ei pakollista, mutta vaivan arvoista. Ei lähde tulevaisuudessa rullaantumaan pois siitä saumasta. Muista kuitenkin se parin sentin työstövara, jottei jää alaosaan päivä paistamaan läpi...![]()
Kuumailmapuhallinta on hyvä käyttää myös siinä viimeisessä vaiheessa, jotta saa kaikki ilmakuplat pois ja kalvon asettumaan nätisti. Lämmittämistä voi siis harrastaa myös lasin toiselta puolen, jolloin pysyvät lämmöt tarvittaessa kurissa. Jos kalvo kärähtää, niin peli on menetetty. Liimapinta pilassa, eikä tartu enää. Kai senkin jollain kikkailulla voi kuitenkin pelastaa...![]()
Karmittomissa ovissa, joissa ikkuna hierää jatkuvasti tiivestettä vasten (kuten e36) suosittelen sipaisemaan lopuksi yläreunaan vaikka vaimon kynsilakkaa. Taas säästyy ennenaikaiselta rullaantumiselta...![]()
Ja se siisteys tässäkin!!! Koiran pallikarvat vituttavat kalvon ja lasin välissä.
Mitäänhän en näistä oikeasti tiedä, mutta taas piti jotain kirjottaa...
^Hieno homma! Saako sinulta myös työvälineitä, lastoja jne jne? Täytyisi niitäkin ostaa lisää... 
Kaikki liha tottelee kuria...
Saahan niitä tilaamalla. Llumarilta löytyy ikkunan puhdistus(dirt-off) ja asennusneste(film-on), joita myös tilaamalla.Hynde kirjoitti:^Hieno homma! Saako sinulta myös työvälineitä, lastoja jne jne? Täytyisi niitäkin ostaa lisää...
Llumarin 5, 15, 20, 35 ja 50% kalvoja saat minulta. Löytyy myös pakki lainaksi, mistä löytyvät kaikki tarvittavat välineet pesuaineineen (ellen itse niitä juuri sillä hetkellä tarvitse).
Kaivoksela "Detailing" Autotalo - Tunteella ja Taidolla
Mihis hintaan joku osaava kalvottaisi Volvon ikkunat ? Kaikki paitsi tuulilasi. Takalasi joko 25% taikka 35% ja sivut 35% tai 50% 
4-ovinen sedan siis kyseessä.
Voin jopa auttaa parhaani mukaan
4-ovinen sedan siis kyseessä.
Voin jopa auttaa parhaani mukaan
Etuikkunoita ei kannata pahemmin kalvotella. Menee äkkiä rahat hukkaan.
Elämässä pitää olla jännitystä
Jos tulee poliisi niin ikkunat alas ja sulake pois
Helppoa ja nopeaa kun on sulakerasia kuskin jalkatilassa 
Inssit eivät lankeaa tohon wanhaan temppuun 
Niin se taitaa olla, itselläni kävi toisin edellisen katiskan kanssa.
Oli kesähelle, ikkunat tietysti auki ja ensimmäinen asia mitä inssi teki ole että veti ikkunat kiinni ja kokeili kynnella että löytyykö reunaa, no ei löytynyt mutta raja näky
..sit kehtas vielä sanoa että "et sentään ottanut sulaketta pois" ja iski silmää
Oli kesähelle, ikkunat tietysti auki ja ensimmäinen asia mitä inssi teki ole että veti ikkunat kiinni ja kokeili kynnella että löytyykö reunaa, no ei löytynyt mutta raja näky
..sit kehtas vielä sanoa että "et sentään ottanut sulaketta pois" ja iski silmää
Ollut about 10 vuotta kaikissa autoissa kalvot edessäkin ja kerran ovat posliinit repineet ne pois. Ei kovin kallista siihen hyötyyn ja kärryn parantuneeseen ulkonäköön verrattuna.Osgard kirjoitti:Etuikkunoita ei kannata pahemmin kalvotella. Menee äkkiä rahat hukkaan.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
^ sulla on käynyt hyvä tuuri. Työkaverilla ehti viime talvena olla kalvot etusivuissa huimat 3kk, kun ekassa puhallusratsiassa kävi käry. Lasi oli vedetty valmiiksi alas, mutta apukuskin puoleinen oli ylhäällä, ja poliisisetä äkkäsi kalvot. Itse en viitsi pelleillä laittomien tummennusten kanssa. Joka kerta kun liikenteessä näkisi poliisiauton, niin saisi olla kusi sukassa. No tänxs.
^Joo siis Peken kanssa samaa mieltä tosta et mielummin ne etuikkunat olis sit tummat jos takaikkunatkin on. Mut se lainsäädäntö.. No, siitä huolimatta mulla on tummat takalasit farkussa ja kirkkaat etuikkunat. Mut en rupee laseja vaihtaa silti koska missään ikkunassa ei ole kalvoa 
Ja tässäkin asiassa function over form. Eli takana istuu/nukkuu lapset jotka EI käytä aurinkolaseja aurinkoisellakaan kelillä ja paksissa on semmonen hieman karvainen otus matkustamassa joka tykkää ettei oo liian kuuma vaikka auto ei käviskään
Väitän että toi kiinni jääminen riippuu niin siitä miten elät elämääs ja minkälainen on sun auton yleinen habitus. Mitä enemmän ajelee illalla ja mitä enemmän auto muistuttaa "nuorisoautoa" niin sitä selvemmin poliiseille loistaa et etulasit on tummahkot. Itse kun en muista milloin olisin ilta-aikaan nähny edes mittariston valoja ja vanteetkin kun on ET:ltään mallia junan vanteet ja massasta erotun lähinnä hieman puhtaammalla autolla (enkä sitäkään niin usein kuin haluisin) niin en usko että jäisin kiinni vaikka etulasit oiskin tummat. Työmatkakin koostuu semmoisesta reitistä että oon viimeisen 9kk aikana kähny työmatkoilla tasan kerran poliisin. Ja sekin oli sitten eilen.
Ja tässäkin asiassa function over form. Eli takana istuu/nukkuu lapset jotka EI käytä aurinkolaseja aurinkoisellakaan kelillä ja paksissa on semmonen hieman karvainen otus matkustamassa joka tykkää ettei oo liian kuuma vaikka auto ei käviskään
Väitän että toi kiinni jääminen riippuu niin siitä miten elät elämääs ja minkälainen on sun auton yleinen habitus. Mitä enemmän ajelee illalla ja mitä enemmän auto muistuttaa "nuorisoautoa" niin sitä selvemmin poliiseille loistaa et etulasit on tummahkot. Itse kun en muista milloin olisin ilta-aikaan nähny edes mittariston valoja ja vanteetkin kun on ET:ltään mallia junan vanteet ja massasta erotun lähinnä hieman puhtaammalla autolla (enkä sitäkään niin usein kuin haluisin) niin en usko että jäisin kiinni vaikka etulasit oiskin tummat. Työmatkakin koostuu semmoisesta reitistä että oon viimeisen 9kk aikana kähny työmatkoilla tasan kerran poliisin. Ja sekin oli sitten eilen.
Vain YKSI LSP!
Tämä on kyllä aivan totta. Itse olen vuoden sisään joutunut kahdesti poliisin syyniin tuon 600€ talvirassin kanssa. Jostain syystä ei polliisit millään tahtonut uskoa että vanhassa vessassa on sävylasit ympäri autoa. Väkisin yrittivät vain rapsutella etuikkunoista väriä pois... Vasta kun valkoisella paperilla vertailtiin tuulilasin, sivulasejen ja takalasin sävyä keskenään sain ukot uskomaan. Eivätkä nuo nyt edes tummat oleUrran kirjoitti: Väitän että toi kiinni jääminen riippuu niin siitä miten elät elämääs ja minkälainen on sun auton yleinen habitus. Mitä enemmän ajelee illalla ja mitä enemmän auto muistuttaa "nuorisoautoa" niin sitä selvemmin poliiseille loistaa et etulasit on tummahkot.
Se mikä osataan tehdään itse. Jos jotain ei osata, se opetellaan...
Jos oon oikein ymmärtäny niin kirkkaat kalvot sais eteen laittaa ja näitä olen jo suunnitellutkin hommavani. Ei tulisi sit lasit sisään jos joku lasin rikkoo.