Asunto/Talo/Talli/Remontti
Re: Asunto/Talo/Talli/Remontti
Marssi sinne kauppaan
En oo koskaan edes kuullut tiilitalon ulkopuolen maalausta kenenkään tehneen. Enkä tunne edes ketään, joka tälläisen olisi tehnyt. Raviksen alussa olevia taloja rempattiin-94 ja maalarit maalasi ne kiviseal nimisellä aineella. Oli säkissä se jauhe ja sekoitettiin veteen. Muistan vielä elävästi sen kun ne lavat tuli pihalle ja purin ne kuormurin kyydistä kuormaajalla. Saakeli ku tuntu ilkeeltä mahassa kun Valmetti nosti takapyöriä ilmaan kun nostin niitä lavoja pois kyydistä 
Markku M. kirjoitti:Mun pitäis maalata koko talo. Tiilipinta siis. Nyt punaiset tiilit ja harmaa laasti. Ideana olisi saada torpasta valkoinen...
Ja rappaus ei käy päinsä, kun haluan säilyttää kuitenkin tuon tiilikuvion.
Onko porukalla kokemuksia tällaisesta? Vaatiiko mitä pohjusteita (pesun luonnollisesti), vai marssinko suoraan maalikauppaan kyselemään tyhmiä? Ei ole hajuakaan että mitä oon tekemässä.
Ittellä just samanlainen vuoraus ja mulla oli tismalleen samat suunnitelmat.Soitin Tikkurilaan että mitä tommosen projektin onnistumiseen vaaditaan ja heiltä sain vastauksen että mitä aineita tulee käyttää.Tälleen lievästi dementoituneena en nyt muista mitä ne tarkalleen sano mutta ymmärsin että kyllä tiilivuorauksesta maalaamalla pitäs hyvä tulla.Kannattaa soittaa esim. sinne Tikkurilaan ja kysästä.
Ruisku kannattaa hommata moiseen hommaan
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4 Beta
Yki on akrylaattidispersio eli muovi maali. Hengittää siis yhtä hyvin kuin muovipussi päässä. Kestävyys riippuu kyseisestä sokkelista, jos sokkeliin pääsee enemmin kosteutta joko pintavesien muodossa tai kapillaarisesti maaperästä, edessä on ongelmia. Yleensä syksyllä kun on märkää niin sokkelinkin kosteus nousee. Ja se kosteus joka ei ole jo poistunut muualle rakenteisiin, ei poistu muovi maalinkaan läpi, vaan jää sokkeliin. Vedellä on se huono puoli, ettei se kestä pakkasta. Näin ollen talven tullen se jäätyy ja irroittaa ajan kuluessa maalin sekä rapauttaa sokkelin pintaa. Eli jos haet hengittävää maalia Yki ei ole ratkaisu, ennemmin vaikka petrooliöljymaali. Se hengittää ja käy betoni ja rappauspinnoille.Anssi A kirjoitti:Onko kellään kokemusta Tikkurilan sokkelimaalista?Olikohan se muistaakseen Ykiä.Miten kestää betoni sokkelissa ja hengittääköhä se miten?Jos jollain kokemuksia ni ois kiva kuulla.
Jos kyseessä on vanha aiemmin maalattu sokkeli, raaputtele vanhaa maalia ja katso missä kunnossa se ja sokkeli on. Jos se on ok kunnossa ja tiukasti kiinni, niin sama maali toimii hyvin todennäköisesti edelleen, vaikka se olisikin Ykiä tai jotain vastaavaa. Jos taas ei, niin sitten on eessä vähän isompi projekti, vanhan poisto ja uuden, paremmin sopivan, maalin valinta ja sively.
Joo no mä ajattelinkin et sähköruisku (paljon kätevämpi tuollaisessa kuin paineilma-vastaava), kauhee läjä teloja ja pensseleitä, kymmenkunta kutsua kavereille talkoisiin ja KAUHEE läjä olutta. Eiköhän se siitä.Osgard kirjoitti:Ruisku kannattaa hommata moiseen hommaan
.:R32
Kuukausi ennen talkoita sulla on kymmenen kaveria tulossa, pari viikkoa ennen viidelle on tullut häitä/hautajaisia/ristiäisiä samalle viikonlopulle, viikkoa ennen kolmelle tulee työeste ja pari päivää ennen ne loput kaksi ilmoittaa, että on epävarmaa pääsevätkö tulemaan, mutta todennäköisesti tulevat...ja talkoopäivänä huhkit yksin ja kittaat kaljaa vitutukseenMarkku M. kirjoitti:Joo no mä ajattelinkin et sähköruisku (paljon kätevämpi tuollaisessa kuin paineilma-vastaava), kauhee läjä teloja ja pensseleitä, kymmenkunta kutsua kavereille talkoisiin ja KAUHEE läjä olutta. Eiköhän se siitä.Osgard kirjoitti:Ruisku kannattaa hommata moiseen hommaan
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4 BetaAinakin talkoiden edetessä työn jälki paranee, kun maalarit saadaan ohennettua.
Toivottavasti ei käy niinkuin erälle porukalle, aina perunatalkoissa . Rivin päähän oli laitettu olutpullo valmiiksi, kun rivin on kuokkinut niin saa olutpullon palkkioksi. Hetken homma toimi mutta pian talkoolaiset kävivät juomassa sinne rivin päähän laitetut olutpullot pois ja perunat jäi sinne maahan ja olivat talven yli pellossa. 
Sanokaas te joilla on maalämpö omia kokemuksia tai jos ootte tehny vertailuja eri valmistajien välillä ni mikä on mielestänne paras ja luotettavin.
Itse päädyin aikoinaan thermian G2 malliin. Nyt näyttäisi tulleen sen jälkeen G3 versiokin markkinoille.
Tuosta G2 mallista ei ainakaan mitään pahaa sanottavaa. Toiminut ilman virheitä torpassamme muutaman vuoden.
Öljyyn verrattuna kulut olleet 1/3 luokkaa. Tällä alueella ei silloin ollut oikein järkeviä asennuspaikkoja kuin muutama ja
loppuvertailuissa oli tuo Thermia ja Nibe.
Thermiaan päädyin todella vähäisten palautteiden takia ja noissa Niben versiossa oli silloin ollut pieniä ongelmia.
Itsellä pidin tärkeänä myös, että asennusfirma olisi toiminnassa myös muutaman vuoden jälkeen.
Tämä siksi, että tavittaessa saisi apua laitteiston korjauksiin sen asentaneelta yritykseltä.
Kannattaa olla tarkkana tuon kaivon syvyydessä. Jotkut firmat laskevat syvyyden aika tarkalle. Myöhemmin todella kallista porata lisää metrejä.
Öljystä siirryttäessä maaläpöön kannattaa muistaa myös hakea energia-avustusta. Tuota ei hirveästi missään mainosteta.
Ja kattavaa tietoa kokemuksista löytyy http://www.maalampofoorumi.fi/
Tuosta G2 mallista ei ainakaan mitään pahaa sanottavaa. Toiminut ilman virheitä torpassamme muutaman vuoden.
Öljyyn verrattuna kulut olleet 1/3 luokkaa. Tällä alueella ei silloin ollut oikein järkeviä asennuspaikkoja kuin muutama ja
loppuvertailuissa oli tuo Thermia ja Nibe.
Thermiaan päädyin todella vähäisten palautteiden takia ja noissa Niben versiossa oli silloin ollut pieniä ongelmia.
Itsellä pidin tärkeänä myös, että asennusfirma olisi toiminnassa myös muutaman vuoden jälkeen.
Tämä siksi, että tavittaessa saisi apua laitteiston korjauksiin sen asentaneelta yritykseltä.
Kannattaa olla tarkkana tuon kaivon syvyydessä. Jotkut firmat laskevat syvyyden aika tarkalle. Myöhemmin todella kallista porata lisää metrejä.
Öljystä siirryttäessä maaläpöön kannattaa muistaa myös hakea energia-avustusta. Tuota ei hirveästi missään mainosteta.
Ja kattavaa tietoa kokemuksista löytyy http://www.maalampofoorumi.fi/
Oilonin pumpusta ei oo mitään hyvää sanottavaa.
Mulla taas ihan päinvastoin, Geopro GS90 toiminut moitteetta 4 vuotta.Osgard kirjoitti:Oilonin pumpusta ei oo mitään hyvää sanottavaa.
Mutta yleisesti maalämpöpumppujen vertailu on todella vaikeaa, niinkuin rakennusmaailmakin syksyllä totesi kun saivat vain kolmelta valmistajalta pumppuja testiin.
Siinä pitää myös osata päättää ottaako avaimet käteen vai kaikki erikseen, itse valitsin jälkimmäisen vaihtoehdon ja paikallinen lvi-urakoitsija kytki/käyttöön otti pumpun samalla kun teki kaikki muutkin vesi kytkennät.
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus
IVT:n pumppu on pöhissyt 8v., eikä moitittavaa ole ilmennyt.
Tässä jotakin vaan haaveilen ja mietiskelen. Topicissa oli esillä ainekin jotain hintatietoja ja pitää vielä kotona plärätä tää tarkemmin läpi, mutta mitä nyt näin suunilleen kustantaa tollanen 100 neliönen autotalli jossa olis mahdollisuus pestä autoa ja jopa mahdollisesti autonosturi. Riittääkö 30k?
Audi S3 vm.-99 & Audi A4 2.0 tdi multitronic vm.-08
Riippuu aika pitkälti miten sen teet, eli teetätkö koko homman jollain rakennusliikkeellä, otatko timpurin jolle olet itse apumiehenä, teetkö itse (mitään?)...Syanid kirjoitti:Tässä jotakin vaan haaveilen ja mietiskelen. Topicissa oli esillä ainekin jotain hintatietoja ja pitää vielä kotona plärätä tää tarkemmin läpi, mutta mitä nyt näin suunilleen kustantaa tollanen 100 neliönen autotalli jossa olis mahdollisuus pestä autoa ja jopa mahdollisesti autonosturi. Riittääkö 30k?
Kai joku voi osata heittää jotain mutu hintaa teetettynä, onnea hankkeelle
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, niin turha työ menee hukkaan...
100m2 talliin menee helposti +50k€. Mutta kuten mainittua, niin riippuu todella paljon sijainnista, suhteista ja omista taidoista. Tonni on rakentamisessa perusyksikkö, joita menee joka vaiheessa useita.. 
Antti sen aika hyvin tiivistikin. Sen uskaltaisin sanoa ettei riitä tuo 30k€.
Niinkun mainoksessa sanottiin "Muista aina kertoa budjetti ja aikataulu kolmella"
Saattaa jopa jäädä vähän rahaa yli työkaluihinkin 
Vain YKSI LSP!
Mulle tulee n.100m^2 talli ulkomitoiltaan, sisätilat jaettu autotalli(n.1/2 pinta-alasta)/työhuone(n.1/3 pinta-alasta)/kylmä varasto(loppu osa).
Sisäkatto 3m korkeella, talliin täysi vesieristys + öljyn- ja hiekanerotuskaivot, eli pesumahdollisuudet. Tallin valmistusmateriaali muurattu lämpöeristetty harkko.
Toisella teetettynä hinta-arvio n.90-100k, itse tehtynä n.60-70k. Sen 30% kuluista säästää karkeesti, jos pystyy/osaa tehdä itse työt.
Itsellä tuo korkeus, materiaali (harkko) ja työhuone & sen yhteydessä olevat wc-tilat "vähän" nostaa budjettia. Työhuoneesta tulee kuitenkin mallia "asuttava", eli viimeistelyyn menee jokunen tonni.
Pelkän plankko tallin kaivoineen ja nosto-ovineen saa tuon kokoisena, ton korkuisena ja harkosta tehtynä varmasti 50 tonnilla jos tekee itse. Jos teettää, niin sen 80k saa varata kyllä. Tietty budjettia saa aika supistettua materiaalivalinnoilla, korkeudesta vähän tinkimällä jne. Mä nyt en jaksa ruveta tinkimään, kun itselleni tuon tallin kuitenkin teen/teetän (faijalla
). Voin sen kympin maksaa siitä ilosta, että saan sellaisen kuin haluan.
Vielä kun saisi joskus tämänkin projektin piirustuksia pidemmälle. Noh, on nyt sentään kaikki paperilla jo ja pankin tätikin sanoi että rahahanat aukeaa kun vain haluan. Eiks se hyvin suunniteltu ollut puoliksi tehty?
Keväällä sitten, talvea vasten ei oikein viitsi ruveta pihaa auki kuokkimaan.
Sisäkatto 3m korkeella, talliin täysi vesieristys + öljyn- ja hiekanerotuskaivot, eli pesumahdollisuudet. Tallin valmistusmateriaali muurattu lämpöeristetty harkko.
Toisella teetettynä hinta-arvio n.90-100k, itse tehtynä n.60-70k. Sen 30% kuluista säästää karkeesti, jos pystyy/osaa tehdä itse työt.
Itsellä tuo korkeus, materiaali (harkko) ja työhuone & sen yhteydessä olevat wc-tilat "vähän" nostaa budjettia. Työhuoneesta tulee kuitenkin mallia "asuttava", eli viimeistelyyn menee jokunen tonni.
Pelkän plankko tallin kaivoineen ja nosto-ovineen saa tuon kokoisena, ton korkuisena ja harkosta tehtynä varmasti 50 tonnilla jos tekee itse. Jos teettää, niin sen 80k saa varata kyllä. Tietty budjettia saa aika supistettua materiaalivalinnoilla, korkeudesta vähän tinkimällä jne. Mä nyt en jaksa ruveta tinkimään, kun itselleni tuon tallin kuitenkin teen/teetän (faijalla
Vielä kun saisi joskus tämänkin projektin piirustuksia pidemmälle. Noh, on nyt sentään kaikki paperilla jo ja pankin tätikin sanoi että rahahanat aukeaa kun vain haluan. Eiks se hyvin suunniteltu ollut puoliksi tehty?
Keväällä sitten, talvea vasten ei oikein viitsi ruveta pihaa auki kuokkimaan.
.:R32
-
mikkopoika
Re: Paras 50/50 kuvasi
Saanko olla tylsä ja kysyä että miksi laminaattia sauvaparketin päälle vai onko tuo sitä lattiamuovimattoa joka vain näyttää sauvaparketille.sonikk kirjoitti:
Toinen seikka, jos tuo on sitä muovimattoa niin eikö se olisi kannattanut poistaa tuolta alta jottei se ala haisemaan siellä.
Älä naura yhtään, tiedän monta tapausta joissa on lyöty laminaati/parketti muovimaton päälle ja vuoden päästä koko talo haisee pahalle ja on alettu epäillä hometta ja vaikka mitä, tehty kalliit rempat kuiviin kunnossa oleviin märkätiloihin ja haju ei poistu.
Sitten on joku kysynyt mitä on lattia alla
-Muovimatto.
Lattia auki, matto pois, uusi lattia ja otsonointi ja haut on poissa ja pysyvät poissa.
Nuo muovimaton ainekset ja kemikaalit alkavat reagoida helposti muiden kemikaalien kanssa ja kummallisin seurauksin.
... tuskin koskaan ja hyvin harvoin silloinkaan....
10e aidon parketin puolesta; vanha kulunut ja naarmuinen, sekä väärän värinen parketti on haluttu korvata freessillä pinnalla 
-
mikkopoika
Lipsuu ihn OT:ksi... 
Näyttäis mun silmään kans aidolle sauvaparketille, ehtaa tavaraa ajalta joloin ei viherpiipertäjät määräilleet liuottimista tms. aineista.
Vanha kovan kaman parketti, päällä solumuovi ja uusi ekoparketti niin pahoin pelkään että tuossa on kohta sellainen seos että vedet silmissä sielä ollaan.
Mulla oli omassa kämpässä aito 80-luvun muovimatto joka poistettiin täydellisesti ennnen parketin laittoa.
Siis pois myös se karvapinta joka jäi betoniin kun mattoa repi irti, sitten vielä laikkaa betonille...
sitten parketti
Näyttäis mun silmään kans aidolle sauvaparketille, ehtaa tavaraa ajalta joloin ei viherpiipertäjät määräilleet liuottimista tms. aineista.
Vanha kovan kaman parketti, päällä solumuovi ja uusi ekoparketti niin pahoin pelkään että tuossa on kohta sellainen seos että vedet silmissä sielä ollaan.
Mulla oli omassa kämpässä aito 80-luvun muovimatto joka poistettiin täydellisesti ennnen parketin laittoa.
Siis pois myös se karvapinta joka jäi betoniin kun mattoa repi irti, sitten vielä laikkaa betonille...
sitten parketti
... tuskin koskaan ja hyvin harvoin silloinkaan....
Oho täällähän on keskustelu virinnyt. 
Aito parketti tuolla alla on, tosiaan helvetin ruma ja huonokuntoinen omasta (ja varsinkin eukon) mielestä.
Itsehän en tuota tehnyt vaan ihan "ammattimies" joten en osaa sen tarkemmin kommentoida. Sen verran ymmärsin että vanhan parketin poisto olisi ollut helvetillinen homma?
PS nämähän voisi mode siirtää tuonne remppaketjuun?
Hyvä huomio! Siirsin ja otin välistä pois vähän skeidaa...
- Hynde -
Aito parketti tuolla alla on, tosiaan helvetin ruma ja huonokuntoinen omasta (ja varsinkin eukon) mielestä.
Itsehän en tuota tehnyt vaan ihan "ammattimies" joten en osaa sen tarkemmin kommentoida. Sen verran ymmärsin että vanhan parketin poisto olisi ollut helvetillinen homma?
PS nämähän voisi mode siirtää tuonne remppaketjuun?
Hyvä huomio! Siirsin ja otin välistä pois vähän skeidaa...
- Hynde -
Kovin samannäköinen on kuin meidänkin parketti, meillä sitä on varmaan yli 50 neliöö aina eteisestä keittiöön.... tekin mieli hioa, tulis varmaan vielä ihan ok, mutta se jumalaton tavaroiden siirtely ja pöly. Ei o vielä napannu...
Parkettihan on kelluva jonkun askelvaimennusmaton päällä, eli teoriassa se poisto kävisi niinkin mukavasti että jalkalistat pois ja oikeesta suunnasta alkais napsutteleen siivuja irti. Kuten Mikko tuossa yllä toteaa, niin muovimaton repiminen voi olla pahimmillaan helvetillistä kun se on liimattu lattiaan.
Parkettihan on kelluva jonkun askelvaimennusmaton päällä, eli teoriassa se poisto kävisi niinkin mukavasti että jalkalistat pois ja oikeesta suunnasta alkais napsutteleen siivuja irti. Kuten Mikko tuossa yllä toteaa, niin muovimaton repiminen voi olla pahimmillaan helvetillistä kun se on liimattu lattiaan.