En mäkään usko että värillä on väliä, mutta silti piti ostaa hopeista varten Dodo Diamond White vaikka kaapista löytyi Banana Armour ja Blue Velvet.
Ensinmäistä kovavahaa hankkimassa
Re: Ensinmäistä kovavahaa hankkimassa
Joskus luin että viineissä ei enää maista eroa n. 50€:n jälkeen, eiköhän se näissä ole samoin. Fiilispohjalta nimenomaan, vaikka jossain puolueettomassa testissä kävisi ilmi että esim joku Korrek on maailman kestävin ja kiiltävin vaha niin tuskin silti käyttäisin. 
En mäkään usko että värillä on väliä, mutta silti piti ostaa hopeista varten Dodo Diamond White vaikka kaapista löytyi Banana Armour ja Blue Velvet.
Jos ollaan nyt oikeesti rehellisiä itsellemme niin uskotteko että ero on niin suuri että jokainen näkee sen näissä vahoissa?
Lidl W5 3.99€ vs. Brough & Howarth’s Definitive Wax Marble +27000€?
Hinta on kuitenkin erittäin suuri, mutta onko ulkonäössä sitten minkälainen ero, muuttuuko auton väri kun levittää 27000€ vahaa päälle vai mitä siinä tapahtuu?
Entäs tuotantomenetelmät, miten suuresti ne poikkeavat toisistaan kun hintaero on noin valtaisa?
..no okei, purkeissa saattaa olla hitusen eroa, mutta miksi pitää tunkeä platinapurkkeihin vahaa joka sitten jemmataan pimeään kaappiin muutamaksi kuukaudeksi?
..ihme avautuminen meikäläiseltä, mutta ihmetyttää vaan kovasti halpahallin pastewaxin ja überkalliin pastewaxin käytännön erot
Lidl W5 3.99€ vs. Brough & Howarth’s Definitive Wax Marble +27000€?
Hinta on kuitenkin erittäin suuri, mutta onko ulkonäössä sitten minkälainen ero, muuttuuko auton väri kun levittää 27000€ vahaa päälle vai mitä siinä tapahtuu?
Entäs tuotantomenetelmät, miten suuresti ne poikkeavat toisistaan kun hintaero on noin valtaisa?
..no okei, purkeissa saattaa olla hitusen eroa, mutta miksi pitää tunkeä platinapurkkeihin vahaa joka sitten jemmataan pimeään kaappiin muutamaksi kuukaudeksi?
..ihme avautuminen meikäläiseltä, mutta ihmetyttää vaan kovasti halpahallin pastewaxin ja überkalliin pastewaxin käytännön erot
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
- Posambique
T-paidasta voi maksaa kevyesti 100 euroa, Kelloista 100 000 euroa
ja vanhoista auton romuista miljoonia...
Ja ton viimeisen mä jopa ymmärrän jos on oikeesti rahaa...
Hullu ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Mä haluaisin mm. Zymöl Glasuria enkä häpeä sitä myöntää. Hullukin olen...
P.S. Se mitä sä varmaan ajat takaa on se,
että 200e myllytyskamoilla saa paljon merkittävämmän muutoksen kuin 8000e vahalla. That's not the point.
Kun sä olet tehnyt kaiken muun täydellisesti, niin sä haluat hemmotella autoas (eli itseäs) jollain erikoisella. This is the point.
ja vanhoista auton romuista miljoonia...
Ja ton viimeisen mä jopa ymmärrän jos on oikeesti rahaa...
Hullu ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Mä haluaisin mm. Zymöl Glasuria enkä häpeä sitä myöntää. Hullukin olen...
P.S. Se mitä sä varmaan ajat takaa on se,
että 200e myllytyskamoilla saa paljon merkittävämmän muutoksen kuin 8000e vahalla. That's not the point.
Kun sä olet tehnyt kaiken muun täydellisesti, niin sä haluat hemmotella autoas (eli itseäs) jollain erikoisella. This is the point.
"Urku auki, pelti kii"
Kyllähän se on niin, että mitä hienomman pinnan haluat autoon sen enämpi sun pitää nähdä vaivaa asian eteen .
Ei sitä kiiltoo kaupan hyllyltä saa.
Toki jos sulla on hyvä kalusto ja aineet se helpottaa kovasti päämäärään pääsemisessä.
Ja jos aine on helppo työstää sen paremmin jaksat tehdä työtä asian eteen ja sen parempi on myös lopputulos.
Näillä nyky ajan aineilla mitä Janne, Jyrki boy ja kumppanit kauppaa on kyllä hieno harrastaa.
Ei todellakaan tarvi mitään super hyper tuotteita.
En ollut lukenut tota posan kommenttia, kun omani laitoin.
Naputeltiin yhtä aikaa
Ei sitä kiiltoo kaupan hyllyltä saa.
Toki jos sulla on hyvä kalusto ja aineet se helpottaa kovasti päämäärään pääsemisessä.
Ja jos aine on helppo työstää sen paremmin jaksat tehdä työtä asian eteen ja sen parempi on myös lopputulos.
Näillä nyky ajan aineilla mitä Janne, Jyrki boy ja kumppanit kauppaa on kyllä hieno harrastaa.
Ei todellakaan tarvi mitään super hyper tuotteita.
En ollut lukenut tota posan kommenttia, kun omani laitoin.
Naputeltiin yhtä aikaa
Olen kyllä täysin samaa mieltä Danin ja hörnän kanssa. Lopputulos on maalipinnan ja lakkapinnan näköinen.
Vaha on sitten suojaksi siihen päälle. Toki sekin siihen lopputulokseen vaikuttaa, mutta voin myöntää, että kun joku tuo eteen huippu vahoilla vahatun ja Lidl:n vahoilla vahatun, niin en eroa näe... Enkä edes häpeä myöntää tätä. Se joka väittää näkevänsä heti, että mitä vahaa käytetään, niin valehtelee...
Vaha on sitten suojaksi siihen päälle. Toki sekin siihen lopputulokseen vaikuttaa, mutta voin myöntää, että kun joku tuo eteen huippu vahoilla vahatun ja Lidl:n vahoilla vahatun, niin en eroa näe... Enkä edes häpeä myöntää tätä. Se joka väittää näkevänsä heti, että mitä vahaa käytetään, niin valehtelee...
Kaikki liha tottelee kuria...
Tarkkanenäinen kinnaslainen nuuhkii vastavahattuja autoja ja tunnistaa helposti käytettävän vahan.
Jotkut vahat tunnistaa siitä että ovat jämähtäneet muoviosiin.
Jotkut vahat tunnistaa siitä että ovat jämähtäneet muoviosiin.
Suola kuuluu ruokaan, ei tielle.
Teretulemast vaan tutkimaan mersun pintaa ja arvuuttelemaan LSP:tä
Ei ton kuukauden kuran alta erota että siellä mitään on vaikka kuinka haistelis, maistelis ja hivelis
Mutta joo, ei sitä koskaan tiedä itsekään mitä sitä laittaa pintaan ennenkuin tulee se hetki että pitäis alkaa levittämään. Sitä katselee hetkenaikaa valikoimaa ja päättää sitten. Tai ainakin niin se on tähänasti mennyt
Mutta sehän se hienous tässä onkin. Ostelee mitä ostelee silloin kun mieli tekee ja käyttää sitten kun siltä tuntuu. Eipähän ainakaan koskaan joudu olemaan ilman kun purtiloita ja purkkeja kertyy laatikoihin.
Mutta joo, ei sitä koskaan tiedä itsekään mitä sitä laittaa pintaan ennenkuin tulee se hetki että pitäis alkaa levittämään. Sitä katselee hetkenaikaa valikoimaa ja päättää sitten. Tai ainakin niin se on tähänasti mennyt
Mä ymmärrän Posan postin täysin että haetaan sitä fiilistelyvahaa ja sen mukaan rauhoitellaan pääkoppaa, mutta se on enempi henkimaailman hommia ja miten korvien välissä tapahtuu eli henk.kohtainen asia.
Mutta mun pointti oli että miten käytännössä huomataan ero ja että mistä nämä valtavat hinnat syntyy vahoille?
Mun mielipide on se, että satsaa pesuaineisiin ja välineisiin, sielä ne suurimmat erot ovat eikä niinkään itse suojassa.
Mutta mun pointti oli että miten käytännössä huomataan ero ja että mistä nämä valtavat hinnat syntyy vahoille?
Mun mielipide on se, että satsaa pesuaineisiin ja välineisiin, sielä ne suurimmat erot ovat eikä niinkään itse suojassa.
- Posambique
Tää menee nyt kyllä ihan OT:ksi, mutta PIRU!
Danilla on tossa aivan saakelin hyvä pointti.
Käyttää "vaharahat" siihen että on aina uusi pesukinnas, niin...
Hyvä Dani!
En mä tohon varmaan pysty, mutta... Järkevää kyllä
Danilla on tossa aivan saakelin hyvä pointti.
Käyttää "vaharahat" siihen että on aina uusi pesukinnas, niin...
Hyvä Dani!
En mä tohon varmaan pysty, mutta... Järkevää kyllä
"Urku auki, pelti kii"
Joo siis varmasti kun meet perus marketin parkkiksella kyselee ihmisiltä niin ei huomaa eroa. Kyse lieneekin maallikon ja harjaantuneisuuden silmän erosta. Ja mitä kalliiseen vahaan tulee niin jos sillä 150€ vahalla saa itselleen semmosen fiiliksen että se auto on nyt ihan über siisti niin eiks siit sit kannata maksaa? Kylhän ihmiset ostaa muitakin asioita mistä ei ole käytännön iloa. Esim. Motonetissä vierekkäin tarvike ilmansuodatin 10e ja Simota 39,90. Meneeks auto kovempaa/paraneeko bensankulutus hinnanerotuksen verran, kun siis verrataan puhtaaseen tarvikesuodattimeen? No ei, mut jos siit tulee semmonen fiilis ni ei se neljä kymppiä ollu paljo mitää
Ostaahan ihmiset muitakin turhakkeita, tää on vaan harrastus. Ei tätä kannata liian vakavasti ottaa.
Kuitenkin itse perustan oman harrastukseni tässä harrastuksessa siihen että kokeilen ja haluan nähdä eroja (esim. mun tämänpäiväinen ostos, täytyy testata joskus). Mutta kun ei katso maallikon silmin niin saattaa nähdäkkin eroja. Ja mitä tuohon auton tummuuteen/vaaleuteen tulee niin väitän myös että jos kuvitellaan että Hirvi Mehu Timantti vaalee -vahaa ja saman valmistajan Yön Timo -vahaa. Ja ero olisikin siinä että Timantti vaalee olisikin enemmän sealant ominaisuuksia ja Yön Timossa vastoin enemmän luonnonvahoja? Jos tekis sekä tummaan että vaaleaan autoon 50:50 raidan keskelle ja levittelis molempia molempiin niin uskon että foorumin väki osaa huomata eron, vaikka teippi otettaisiinkin pois. Onhan se totta että vaha on sen vahan väristä sitten pinnalla, kun purkissakin, tiedä sitten näkeekö siinä eroja, mutta valmistaja ainakin toivoo.
Kuitenkin itse perustan oman harrastukseni tässä harrastuksessa siihen että kokeilen ja haluan nähdä eroja (esim. mun tämänpäiväinen ostos, täytyy testata joskus). Mutta kun ei katso maallikon silmin niin saattaa nähdäkkin eroja. Ja mitä tuohon auton tummuuteen/vaaleuteen tulee niin väitän myös että jos kuvitellaan että Hirvi Mehu Timantti vaalee -vahaa ja saman valmistajan Yön Timo -vahaa. Ja ero olisikin siinä että Timantti vaalee olisikin enemmän sealant ominaisuuksia ja Yön Timossa vastoin enemmän luonnonvahoja? Jos tekis sekä tummaan että vaaleaan autoon 50:50 raidan keskelle ja levittelis molempia molempiin niin uskon että foorumin väki osaa huomata eron, vaikka teippi otettaisiinkin pois. Onhan se totta että vaha on sen vahan väristä sitten pinnalla, kun purkissakin, tiedä sitten näkeekö siinä eroja, mutta valmistaja ainakin toivoo.
Vain YKSI LSP!
Mutta jos laitetaan esim. korrek kestovaha ja vaikka collinite 915 vierekkäin, niin huomaa kyllä eron ulkonäössä ja liukkaudessa. Kaikista halvimmat yleensä ei kyllä tuo kunnon kiiltoa yms.
Onkos noi dodon vahat yleisesti ottaen hinnaltaan hyviä? Hyviähän ne varmasti on mutta näyttäis miltei 50e maksavan purkki nii mietityttää kun niitä ei ole collinitien yms. joukkoon lueteltu ollenkaan.
Mulla oli panelpot (näytepakkaus, 30ml) Banana Armouria.Juze kirjoitti:Onkos noi dodon vahat yleisesti ottaen hinnaltaan hyviä? Hyviähän ne varmasti on mutta näyttäis miltei 50e maksavan purkki nii mietityttää kun niitä ei ole collinitien yms. joukkoon lueteltu ollenkaan.
Sillä olen pyyhkäissyt kolme kertaa auton ja purkissa on vieläkin varmasti kertaan jäljellä.
Helppo vaha kaikin puolin, mutta kesto ei ole kovin hyvä. Kestossa lienee syy, miksi Colli on usein esillä (itsellä ei kokemusta).
Dodon kestoa en voi kehua tämän talven osalta omassa kiesissä.
Kestohan se ois yks kriteeri mutta entäs myös ulkonäkö? Elikkäs minkäslaista lookkia jättää jälkeensä? Toi kerrostettavuus kuulostas keston suhteen hyvältä(kun sitä myyjien teksteissä mainostetaankin) mutta jos ei montaa kuukautta kestä nii tuskin kannattee paljoo yli ton 3kerrosta? laittaa jos ei lookki parane vielä huomattavasti.K70 kirjoitti:Mulla oli panelpot (näytepakkaus, 30ml) Banana Armouria.Juze kirjoitti:Onkos noi dodon vahat yleisesti ottaen hinnaltaan hyviä? Hyviähän ne varmasti on mutta näyttäis miltei 50e maksavan purkki nii mietityttää kun niitä ei ole collinitien yms. joukkoon lueteltu ollenkaan.
Sillä olen pyyhkäissyt kolme kertaa auton ja purkissa on vieläkin varmasti kertaan jäljellä.
Helppo vaha kaikin puolin, mutta kesto ei ole kovin hyvä. Kestossa lienee syy, miksi Colli on usein esillä (itsellä ei kokemusta).
Dodon kestoa en voi kehua tämän talven osalta omassa kiesissä.
Jos kesto ois 3:kin kuukautta niin jo sitä nyt toisaalta auton 4kertaa vuodessa vahaa jos itse levitys ja kiillotus ei ole aivan järjetön homma, kuten olen antanu itteni ymmärtää, että näillä kovavahoilla ei ole sen kummempi ku nestemäisilläkään.
Selvennykseksi, että yhden kerroksen olen tuosta potista levittänyt kerralla, en kerrostanut.
Muutenkin yli kaksi kerrosta on aika turhaa puuhaa, kerroksen paksuus heikkenee toisen kerroksen jälkeen.
Suositus on kuitenkin kaksi kerrosta, joka siis ei sisällä cleanereitä eikä fillereitä, vaan "puhdasta" vahaa, tämä pätee kaikkiin tämän tyyppisiin vahoihin/sealereihin.
Suositus on kuitenkin kaksi kerrosta, joka siis ei sisällä cleanereitä eikä fillereitä, vaan "puhdasta" vahaa, tämä pätee kaikkiin tämän tyyppisiin vahoihin/sealereihin.
"BA soveltuu hyvin myös kerrostamiseen. Sisältää keltaista mehiläisvahaa, appelsiiniöljyä ja banaaniöljyä."K70 kirjoitti:Selvennykseksi, että yhden kerroksen olen tuosta potista levittänyt kerralla, en kerrostanut.
Näin kertoo mainospuhe. Eli voisi olla toivoa hieman pitempään kestoon ja parempaan lookkiin(?) joita et edes vielä kertonut
Eli ois kiva tietää mitä sitä alkais hankkimaan.
Se on tullu selväksi että tämä kiinteävaha ei käyttämällä lopu, mutta meneekö se vanhaksi? Jos menee niin onko se 5 vai 15 vuotta? Jos jälkinmäinen niin sittenhän se saa maksaakkin suomenmarkkinoilla jonkunkympin
Kyllä Banana Armourissa on kesto ihan ok ainakin kesällä eikä lookissakaan valittamista. Paremmin se kesti pinnassa kun nestemäinen Megu NXT 2.0.
Sano mainokset mitä tahansa niin on tutkittu että luonnonvahoja ei voi kerrostaa. Tästä on juttua foorumilla (haku käyttöön). Polymeeripohjaiset aineet sitten erikseen, niiden jättämä pintahan on teoariassa muovia kovetuttuaan.Juze kirjoitti:"BA soveltuu hyvin myös kerrostamiseen. Sisältää keltaista mehiläisvahaa, appelsiiniöljyä ja banaaniöljyä."K70 kirjoitti:Selvennykseksi, että yhden kerroksen olen tuosta potista levittänyt kerralla, en kerrostanut.
Näin kertoo mainospuhe. Eli voisi olla toivoa hieman pitempään kestoon ja parempaan lookkiin(?) joita et edes vielä kertonut![]()
Eli ois kiva tietää mitä sitä alkais hankkimaan.
Se on tullu selväksi että tämä kiinteävaha ei käyttämällä lopu, mutta meneekö se vanhaksi? Jos menee niin onko se 5 vai 15 vuotta? Jos jälkinmäinen niin sittenhän se saa maksaakkin suomenmarkkinoilla jonkunkympinilman että olisi ainakaan kallis
Oma kokemus Dodon vahoista on ettei panostettu 100% kestoon mutta lookit on mielettömät. Mun mielestä ei edes kannata ostaa kokonaista purkkia Dodon vahaa, mielummin ostaa samalla rahalla eri samplereitä ja fiilistelee niitä
Käsittääkseni vaha kuivuu mutta jos kotona saa säilyttää vahoja jääkaapissa niin nou problem. Ja jos tietää ettei käytä pitkään aikaan niin kietaisu elmuun ei varmaan oo huono idea.
Vain YKSI LSP!
JUMA kirjoitti:Voisin tehdä pientä "tutkimusta" tuosta.
Joskus muinoin tilasin pari purkkia Megun 16# ja avasin molemmista kannet ihan vaan uteliaisuuttani. Toinen meni heti käyttöön ja toinen hyllyyn. Hyllyyn jätetty oli kallellaan ollessaan valuttanut sinistä limaa (vetistä vahaa) kannen raosta. Kansi oli niin hyvin kiinni kuin sen vaan saa käsin. Vedin ohuen muovipussin päälle ja teippasin pakettiin, ettei pääse ihan kuivumaan. Siellä se nyt on jo varmaan pari vuotta odotellut...
Toinen purkki, joka ollut käytössä on päässyt jostain syystä kuivahtamaan, halkeillut ja välillä tippunut palasia poiskin hosuessani... Voisin kokeilla sulattaa tuon tasaiseksi niin, että kansi on paikallaan, jolloin ei pitäisi niin paljon nesteitä haihtua...?
edit: Kunhan päästään taas 600km pohjoisemmas purnukoiden pariin kotia. (ehkäpä viikonloppuna)
Noniin... viimeyönä kotiuduttu ja testi suoritettu.
Testiä en tehnytkään kansi kiinni, koska muuten olisi ollut aika mahdotonta ottaa kuvia.
Tästä lähdettiin:

Aluksi kokeilin niin kuumalla vedellä, mitä hanasta tuli. 5min. odottelun jälkeen ei paljon mitään tapahtunut.
Kahvin keittimellä keitin sitten vettä, niin johan rupesi tapahtumaan.
Parin minuutin jälkeen rupesi pohjalle kertymään vaha nestemäisenä.

n.10min kuluttua aloituksesta oli vaha "kokonaan" jo nestemäinen. Kertakäyttölusikalla sekoittelin, jolla sai viimeisetkin paakut hajoamaan.

Sekoittelun jälkeen kansi kiinni ja lumi-sohjo-hankeen jäähtymään.

Purkki sai jäähtyä n.45 min hangessa. Lopputulos tässä:

Halkeili taas, joten on tainnut jo jonkin verran nesteet karannut tuosta purkista, mutta ihan hyvin onnistuu näköjään ottamaan palan ja sulattaaa toiseenkin purkkiin esim. kaverille, kuten Urranilla oli aikomus.
Tokihan halkeilun voi tehdä liian nopea jäähtyminenkin, kun hankeen tökkäsit.
Niin varmaan johtuukin, jos jäähtyminen olis tapahtunut normi lämpötilassa eli hitaasti niin en usko että olis tullut halkeamia. Kosmeettinen seikkahan tuo.
Näimpä. Juuri tuossa katselin purkin sisälle, niin oli "normalisoitunut", kun on majaillut muutaman tunnin takan päällä n.23 asteessa... Toki halkeamat näkyi edelleen, mutta rako oli mennyt umpeen ja pinta tuntui sormella aivan normaalilta. 
edit:
Kokeilin sormella pyyhkäistä tuota pintaa. Ihan normaalilta tuntui, jopa vähän kosteammalta mitä ennen?
Kansikin taisi vähän hipaista pintaa. Siitä tuo "lommo".
Värikin palautui sisällä normaaliksi.

edit:
Kokeilin sormella pyyhkäistä tuota pintaa. Ihan normaalilta tuntui, jopa vähän kosteammalta mitä ennen?
Kansikin taisi vähän hipaista pintaa. Siitä tuo "lommo".
Värikin palautui sisällä normaaliksi.

Nyt herää se mielenkiintoinen kysymys. Toimiiko vaha kuten ennen? 
Vain YKSI LSP!
http://cgi.ebay.co.uk/3M-39526-Perfect- ... 2a0f8c4dd9
Ei olisi ainakaan kallista... ja ilmainen kuljetus
Ei olisi ainakaan kallista... ja ilmainen kuljetus
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips