Tässäkin projektissa näppinsä pelissä on allekirjoittaneella ja nimimerkillä "Janssoni"
Lähtötilanne kuvat otettiin pilvisellä säällä, joka ei tuonut auton todellista maalipinnan kuntoa todellakaan hyvin esille. Autolla on ajettu vain 170 000km mutta alkuperäinen maalipinta oli todellakin päässyt hävittämään parhaimman loistonsa jo kauan aikaa sitten. Maalipinnassa oli syviä naarmuja jotka, eivät onneksemme yltäneet pohjamaaliin asti, kuin aivan parissa paikkaa. Tiedoksi niille, jotka eivät ole BX:ää ihmetelleet, niin autossa on takaluukku ja konepelti muovia. Tarkkasilmäiset huomaavat varmasti, että auton etu ja takapuskurit ovat eri väriset, jos vertaa korinväriin. Nämä eivät kerenneet maalarille ennen projektimme aloittamista, joten näille ei tehdä mitään tässä käsittelyssä.





Edellinen omistaja oli sipaissut auton pintaan jonkin market vahan, jonka mielenkiinto vahan levittämiseen oli loppunut, kun katon vahaus oli alkanut. Maalipinta muutenkin näytti lehmän nuolemalta.


Auto pestiin mahdollisimman tymäkällä liuotinpesuaineella, vanhojen vahojen hävittämiseksi maalipinnasta.
Ajattelimme aluksi, että tehdään pieni rajaus konepeltiin, niin päästään ihmettelemään Festoolin 5000 speed cutin vaikutusta pintaan.
Koneena luonnollisesti Festool Rotex 150 ja laikkana Festoolin premium lampaanvilla.
Lähtötilanne

Ja valmista tuli???


Onneksi taivas aukeni, että tuli myöskin kameralle havaittavat erot esiin ilman, että olisi lamppuja pitänyt kantaa pihamaalle.

Edellinen kuva kertoo hyvinkin todellisen kunnon auton maalipinnasta. Tässä autossa on sitten todella pehmeä lakkapinta, sillä kovin kauaa ei tarvinnut lampaanvillaa pyöritellä pinnassa, että naarmut ja harmaus hävisivät.
Monia kaikkein pahiten kärsineitä paikkoja jouduttiin ajamaan RAP 80 kiillotuskoneella ja keltaisella laikalla useaan otteeseen. Lisäksi Festoolin tarkkuustyökalu oli todella kovassa käytössä pienien likatäplien hävittämiseksi.


Mutta kyllä pelkän viistonnisen ajaminen pintaan palkitsi tekijänsä


Muutama kuva sisällä konepellistä. Harmittavasti sattui aurinko porottamaan juuri ylikulmasta...


Kylkien kiiltoa.




Spoilerikin vaihtoi kummasti väriä.

Nyt sitten tähän paljon jo Audin kiillottamisen yhteydessä herättäneeseen kysymykseen lampaanvillalaikoista.
Miksi me käytämme niitä?
Alussa kun aloimme käyttämään Festoolin tuotteita käytimme hioma-aineen yhteydessä oransseja Festoolin PS-STF-D150X30-M-OCS laikkoja(http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=51).
Sitten huomasin kiillotusainepurkin kyljessä nuo valmistajan suositukset aineen levittämiseen.
Tässä linkki isoon kuvaan http://jopifoto.kuvat.fi/kuvat/Detailin ... /_full.jpg
Tästä sainkin idean, että voisimme kokeilla myöskin lampaanvillaa aineiden levittämisessä. Luin juttuja lampaanvillan käytöstä eri nettisivuilta ja soitin asiasta maahantuojalle. Tulin siihen lopputulokseen, että tilaan niitä testikäyttöön nyt jokaiselle aineelle omat laikkansa.
Festoolilta löytyy valikoimista kaksi erilaista lampaanvillaa.
Normaali lampaanvilla http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=1681
Premium lampaanvilla http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=49
Premium on noista laikoista huomattavasti pehmeämmän tuntuinen käteen ja juuri kyseistä laikkaahan valmistaja suosittelee aineidensa levitykseen. Audi projektissa(http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=17&t=3170) kyseiset laikat toimivat erinomaisesti maalipinnan laitossa.
Citroenin lakkapinnan pehmeys huomattiin heti, kun pintaa alettiin työstämään. Alkuperäiseen naarmuiseen maalipintaan premium lampaanvilla teki todella hienoa jälkeä. Siirryttäessä työskentelemään 8000 hiomatahnan kanssa päätimme käyttää kumminkin oranssia laikkaa. Koko auto ajettiin 8000 aineella lävitse ja silläkin oli vaikutus auton kiiltoon.
Siirryttäessä vaiheeseen 11000 kokeiltiin työstöä taas lampaanvillalla, joka oli virhe. Onneksi ei keretty kuin vähän ajaa konepeltiä sivusta, kun huomattiin, että kyseinen laikka tekee jälkiä pintaan. Yritettiin ikuistaa virheitä kameralle mutta kuvista ei oikein saa jälkiä selville, sillä sen verran pieniä kumminkin olivat. No paluu konepellin osalta vaiheeseen 5000 ja naarmut pois 8000:lla aineella ja oranssilla laikalla. Onneksi tämä lampaanvillalaikan armottomuus pehmeille lakkapinnoille tuli opittua nyt kantapään kautta. Viimeisessä vaiheessa11000 ajettiin pintaan myöskin oranssilla laikalla.




Vahoiksi Festoolin MPA-V Sealant ja AG:n HDWax. HDWaxin levittämisen ja pyyhkimisen jälkeen pinta "lasitettiin" http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=55 laikalla, joka takasi erinomaisen kiillon kaikkialle autoon.
Muoviosat AG:n bumber&trim gel. Renkaat instant tyre dressing. Ikkunat AG glass polish.
Kuvia lopputuloksesta.







Summa summarum.
Mukava projekti jota oli hauskaa ja helppoa työstää mutta projekti myöskin opetti paljon uutta pehmeälakkapintaisista autoista meille. Kyllähän siinä auton ulkonäkö hieman muuttui.
Näihin tunnelmiin ja kuviin mukavia kiillotushetkiä kaikille!
Kiitos ja kumarrus!
Jopi