Asiaa hioma-aineista!

Kiillotustahnat ja laikat
Hynde

Re: Asiaa hioma-aineista!

Viesti Kirjoittaja Hynde » Pe Syys 28, 2012 10:34 pm

...tai noilla...

Kuva
Kaikki liha tottelee kuria...

Rauhallinen Erkki

Viesti Kirjoittaja Rauhallinen Erkki » Pe Syys 28, 2012 10:38 pm

^ Kiitos vaan jo vinkeistä etukäteen! :good: Pakko kuitenkin alkuun ainakin testata tuota Osren -ratkaisua, kun silläkin todistettavasti muutosta saatu aikaan. Ihan vaan silkasta kokeilunhalusta. Mulla kun ei ole kokemusta kuiva- eikä vesihiontakokemusta aiemmin, niin joutuu varmaan tuohon hionta-aiheeseen palaamaan, mikäli tarvis vaatii.

Omistajan mukaan tuo kontti on sen näköinen, että mikä tahansa muutos on muutos parempaan. :D
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Syys 28, 2012 10:39 pm

Hynde: juurikin näin :good:
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » La Syys 29, 2012 7:09 am

En tiedä mitä kokeneemmat tuumaa, mutta mulle on opetettu että nuo reijälliset minkä Hynde linkkas ylempänä jättää helposti siansaparoa, ja ihan omin pikku kätösin oon saman huomannut. Eli ei ainakaan hienompia (yli P1000?) hiontoja semmosella? Oonko ihan hakoteillä?

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » La Syys 29, 2012 1:03 pm

Riippuu siitä hiomakoneen suojatarrasta sekä reikien sopivuudesta toisiinsa. Eli kyllä olet oikeassa, että tuolla jättää huomattavasti helpommin saparoa, kuin esimerkiksi tuolla Abranetin vastaavalla, joka on mielestäni loistava hiomalaikka.

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » La Syys 29, 2012 1:04 pm

Itselläni taisi olla noita Kovaxeja aina P3000 asti ja hyvin ovat asiansa ajaneet.

-tombba-

Viesti Kirjoittaja -tombba- » Su Syys 30, 2012 3:29 pm

Tällaista jälkeä siitä sitten tuli loppupeleissä. Pahimmat naarmut CG hex oransi+FG500:lla pois ja koko auto läpi 106FA+vihreähex.

Kuvassa alaosa tehty tuohon valaisimen poikittaistukeen asti suurinpiirtein:

Kuva

Ja kuva salaman kanssa:

Kuva

Eihän tuosta täydellistä tullut, mutta ihan riittävästi hävisi edellisen omistajan aiheuttamat pesunarmut ja isoimmat naarmut pois. Ihan hyvin tosiaan sai rotarylla viimeisteltyä tuon civicin. Olisi ehkä vaatinut kyllä vielä läpikäynnin karkeammalla aineella, mutta ehkä sitten keväällä haetaan parempaa pintaa.

Wax On

Viesti Kirjoittaja Wax On » La Loka 20, 2012 1:39 pm

Itselleni tuli yllättäen tilaisuus pestä, hioa käsin ja vahailla autoa porukoilla. Kiire kuitenkin oli ja huono valaistus... Meni testailuksi eri komboilla.

Fareclan kolmosta ja sitten kymppiä. Niiden perään ipaa. Osaan paneeleista Lime Primeä noiden jälkeen, osaan pelkkää LP:tä. Savestusta vain konepellille. Vahoista pintaan pääsi Dodon Doublea (pehmeää eteen, kovaa taakse, tuplata ei ehtinyt) ja Korrekin kiiltovahaa. Dodon Spritziä päälle kunhan ovat vahat viikon ajan kuivuneet.

Päätavoite oli saada likaisen laikkuinen maalipinta tasaisen puhtaan valkoiseksi kiireessä. Naarmujakin lähti samalla paljon, mutta osaan konepeltiä huomasin jääneen surullisia muistoja liian hätäisestä hiomisesta eli ellipsin muotoisia tummempia kuvioita.
Korrekin Kliineriä ei täällä ole juuri kehuttu, mutta on se ainakin nopeavaikutteista.

Joka tapauksessa olen oikein tyytyväinen Fareclaan ja Dodoihin. Sateessa kotiin ajaessa ihailin pehmeän Dodon veden hylkivyyttä konepellillä. Millin kokoisia pisaroita liukui harvakseltaan peltiä pitkin jättämättä sisältämäänsä likaa polulleen.
Loppukiillotuskin jäi tekemättä ja sen teen nihkeän rättikäsittelyn saattelemana.

Pitää nostaa hattua ammattilaisille, jotka paljon pienemmässä ajassa saavat paljon enemmän aikaan ja aikataulut joka päivä painamassa.
/Wax Off

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » La Loka 20, 2012 5:21 pm

Tarkoitatko vahojen loppukiillotusta, vai mikä jäi tekemättä.

Wax On

Viesti Kirjoittaja Wax On » La Loka 20, 2012 7:30 pm

Paljonkin jäi tekemättä (esim. katolle pelkkä pesu ja vaha), mutta erityisesti loppukiillotus ja konepelliltä en enää ehtinyt alkaa hiomaan likaisia hiomajälkiä pois.
Tänään muuten meni eräs naapuruston sälli auton ohi ja huikkasi "taas puunaamassa...". Kehuivat kovasti auton näköä.

Seuraavaksi paikalle saapui yksi autonaapuri joka kiinnitti oitis huomiota Fareclan tahnoihin. Kehui niitä ja ketoi olleensa Fareclan hiontaopettajana. En siinä käyttänyt vettä niiden kanssa ja huomautti että todellakin pitää olla vesisuihkupullo toisessa kädessä siinä hommassa.
/Wax Off

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » La Loka 20, 2012 8:02 pm

Ja sit ku joskus otat Megun tai Schollin tahnoja ja koneen, niin sulle käy niiku mulle Fareclat kerää pölyä hyllyssä. Nimittäin puhun kokemuksesta, enkä vinoile ;) Mullakin on G3 reilu tuubi(toinen avaamaton) ja melkein täysi pullo G10 vuodelta -05 ja eipä tule enää niitä käytettyä. Tuolla koneella nimittäin säästää niin paljon itseään ja mikä parasta käsityöhön verrattuna jälkikin on aivan eri luokkaa. :good:

Wax On

Viesti Kirjoittaja Wax On » Ke Loka 24, 2012 11:35 am

Niinnoh, oma tavoite on ymmärtää näitä asioita ja osata ylläpitää maalintaa vahoja yms.

Myllytykset ja maalaukset on jo sellaista salatiedettä että ajattelin suosiolla jättää ammattilaisten hommaksi. Tätä ketjua lukiessa jo alkoi hirvittää kaikki termit ja muut. Eihän kaikkien tarvi kaikkea osatakaan. Mua kiinnostaa yleisellä tasolla pitää tasan omasta autosta mahdollisimman hyvää huoltoa ja kaikki osaamiset ja kamat tulisi siis vain yhtä autoa varten, toisin kuin monilla muilla täällä.

Nyt on luennassa kattava 500-sivuinen eepos automaaleista ja pinnoitteista, joka auttaa suunnittelemaan tulevaisuutta. Ensi vuoden puolella varmaan teetän myllytyksen ja clear coat-käsittelyn. Jostain pitää tonkia tiedot siitä, minkälaisen käsittelyprosessin Volvoni on käynyt läpi tehtaalla. Enhän edes tiedä, minkä tyyppistä maalia siinä on käytetty. Värikoodin löysin ja ostin sen mukaisesti kilikalipullon super white-maalia kiveniskemiä varten.

Nyt kun talvisuojaus alkaa olla mallillaan, huomio keskittyy muihin asioihin: kuumeisesti odotan että posti tuopi alumiinilevyä josta teen uuden pohjapanssarin. Ainoa ulkonäkö projekti talvikaudella olis alumiinivannesetin tilaus ja kunnostus. Satkulla saisi alkuperäiset käytetyt vanteet jotka onkin pakosti jo noin 20 vuotta vanhat.
/Wax Off

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » To Loka 25, 2012 12:13 pm

Wax On kirjoitti:Pitää nostaa hattua ammattilaisille, jotka paljon pienemmässä ajassa saavat paljon enemmän aikaan ja aikataulut joka päivä painamassa.
Itse nostan mieluummin hattua harrastelijoille jotka saavat 300% paremman lopputuloksen kuin mainitsemasi nopeat ammattilaiset... Tosin itse kun laskeskelen joskus käytettyjä työtunteja niin pelkkään pesuun menee jo sen verran kuin "ammattilaiselta" täysfiksiin. Täyden fiksauksen olen parhaimmillaan tehnyt noin 16 tunnissa sisältäen sisustan höyrypesun sun muut mutta silloin tulikin pidettyä kiirettä...

Mutta itse asiaan sen verran että eikös nuo fareclat joutaisi pikkuhiljaa jo autonhoitotuotteiden museoon? En ole koskaan niitä kokeillut mutta eräs entinen automaalari niitä joskus suositteli kiillotukseen että parhaita mitä löytyy (oli ollut maalarina 70- ja 80-luvuilla).

Myllytykset ei niinkään ole salatiedettä, vaikkapa pikkuhiljaa opettelee miedoilla aineilla ja kevyesti leikkaavilla laikoilla, esim megun UC:lla ja sinisellä hexillä ei voi saada tuhoa aikaan enkä itse ole saanut vihreänkään hexin ja uc:n kanssa aikaan kuin yhden pienen pienen holon mersun konepeltiin ihan tähden juureen. Siitä sitten eteenpäin opettelu onkin enään vain itselle mieluisimpien aineiden, laikkojen, koneiden ja menetelmien etsimistä eikä niinkään salatiedettä.

Ja jos auto on noin 20 vuotta vanha niin myllytyksien, vahausten ja pinnoituksien osalta ei ole minkäänlaista merkitystä että mitä sille on tehtaalla tehty, toisaalta tuolla ei ole merkitystä edes tuliterän auton ollessa kyseessä. Itse olen myllyttänyt puolivuotiaan tojotan samoilla menetelmillä kuin 20 vuotta vanhan mersun ilman mitään ongelmia, päälle laittanut samat vahat yms...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Loka 25, 2012 1:40 pm

JaniH kirjoitti:esim megun UC:lla ja sinisellä hexillä ei voi saada tuhoa aikaan
Ei anneta em universaaleja näkemyksiä! Esim. UC mustalla Hexilläkin jättää holoa mun keskikovaan Japanin lakkaan (niille lukijoille jotka ei värejä tunne, sininen on leikkaavampi kuin musta). Puhumattakaan esim. pehmeästä Hondan maalista.

Muistakaa että foorumilla käy vierailijoita lukemassa vinkkejä joten mitään em ohjeita ei pitäisi antaa absoluuttisena totuutena! Kertokaa mielummin että tämä kombo on toiminut ainakin ... näissä autoissa. Terveisin ylläpito.

Ennenkin häirinnyt kun joku kyselee laikka/tahna suosituksia ilmoittamatta autoaan ensin ja annetaan suositus Hexeistä Oranssi, Vihree ja Sininen. Se kun ei Japsimaaleilla riitä viimeistelyyn, ja en olis 100% varma edes ranskalaisista.
Vain YKSI LSP!

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » To Loka 25, 2012 2:32 pm

^
Tuota noin, puolivuotiaaseen tojota versoon riitti UC ja sininen hex-logic holottomaan viimeistelyyn tai lähestulkoon 1-step myllytykseen, pahimmat naarmut ajoin pois uc:lla ja vihreällä hexillä joka puri järjettömän tehokkaasti tojotan lakkapintaan ja loppuauton sitten sinisellä laikalla. Yleistin epähuomiossa sen takia kun olen itse saanut holotonta pintaa tuolla kombolla melko moneen autoon, tosin esimerkiksi yhtään perusmustaa autoa en ole tehnyt enkä esimerkiksi yhtään Urraninkin mainitsemaa japanintuontia mutta jokusen uutena maahan tulleen japsin joissa uskoisin tosin olevan samanlaisen pinnan. Samaten nämä ultrakovalakkaiset autot olen onnistunut välttämään kuten esim nanolakkaiset mersut yms...

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Loka 25, 2012 3:33 pm

Ei toi mun Mitsu mikään tuontipeli ole :D Mut ihan samalla lailla ne holot on muissa väreissäkin, kun mustassa. Se on sitten eri asia näkyykö ne niissä muutakun ledilampulla. Mä siis puhun nyt siitä että ne oikeesti tarkastellaan. En tiedä yhtään näkyykö normi luonnonvalossa, semmoseen pintaan kun en ole tyytynyt.

Ja moni foorumilainenkaan ei tunnustaisi tossa omassani holoja, kun ei niitä normaalisti näe. Mutta kyllä se Led lamppu on aika armoton, kuten on myös ilta-aurinko..
Vain YKSI LSP!

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » To Loka 25, 2012 10:42 pm

Aurinkoon mie olen enimmäkseen luottanu =)

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » To Loka 25, 2012 10:49 pm

Mites sit, jos se ei paista ollenkaan ja asiakkaan auto kyseessä? Ledlencerin P7 ja sillä on hyvä tarkistaa pinta. Toki muunkin merkkinen käy. Ja jos jossain hallissa tekee ja ulkona jo pimeää niin ei se aurinko silloin auta, joten ledilamppu on tärkeä työkalu silloin.

JanneJ

Viesti Kirjoittaja JanneJ » To Loka 25, 2012 11:22 pm

En tiedä olenko vanhan aikainen tai jotain mutta kun välillä joudun työskentelemään yöllä eikä silloin ole luonnollisesti mahdollisuutta käyttää autoa auringossa niin olen metsästänyt hologrammeja myös kameran salamalla.
Tähän asti tuo on ainakin toiminut (pitää koputtaa puuta).

Siis siten että ennen vaikka oven viimeistelyn aloitusta kuvia salaman kanssa, viimeistely ja taas kuvia salaman kanssa.
kuvat on kuiten helppo poistaa kameralta ja niistä näkee osviittaa mahdollisista holoista ja onhan se sellainen back up fikkarin lisäksi.
Ja jos epäilyttää niin ajaa uudestaan.

crowie

Chemical Guys Optical Grade

Viesti Kirjoittaja crowie » Ti Marras 06, 2012 1:38 pm

Muutama on kysellyt nuista CG aineista. Tilasin huvikseen jannelta nuo testiin. Mitähän nuista nyt vois sanoa. Ainakin että V38 on mielestäni kyllä niin loistavaa viimeistely aineitta :) Mutta ei nämä V34 / V36 hirveän leikkaavia ole kovalla lakalla, jos vertaa esim M#101

Ekana testi alustana toimi vuoden 2011 musta EMersu(Täysin mattanaarmu :o ) ja ite en ainakaan päässyt samaan nopeaan lopputulokseen mihin olen tottunut. Kyllähän näilläkin naarmutonta pintaa saa aikaseksi, mutta vaati sitten muutaman extra ajon :) Pädeinä oli cghexit, kelta, oranssi, valko, sininen. Sitten testailin transportteriin, missä on keskikova lakkapinta mielestäni, johon aineet sitten puri paljon paremmin. Ja kolmantena "suomen pehmein lakkapinta" Oikeesti :rolf: oma st200 jota varten nämä aineet on nähtävästi tehty :D

crowie

Re: Chemical Guys Optical Grade

Viesti Kirjoittaja crowie » Ma Marras 19, 2012 9:29 pm

crowie kirjoitti:Muutama on kysellyt nuista CG aineista. Tilasin huvikseen jannelta nuo testiin. Mitähän nuista nyt vois sanoa. Ainakin että V38 on mielestäni kyllä niin loistavaa viimeistely aineitta :) Mutta ei nämä V34 / V36 hirveän leikkaavia ole kovalla lakalla, jos vertaa esim M#101

Ekana testi alustana toimi vuoden 2011 musta EMersu(Täysin mattanaarmu :o ) ja ite en ainakaan päässyt samaan nopeaan lopputulokseen mihin olen tottunut. Kyllähän näilläkin naarmutonta pintaa saa aikaseksi, mutta vaati sitten muutaman extra ajon :) Pädeinä oli cghexit, kelta, oranssi, valko, sininen. Sitten testailin transportteriin, missä on keskikova lakkapinta mielestäni, johon aineet sitten puri paljon paremmin. Ja kolmantena "suomen pehmein lakkapinta" Oikeesti :rolf: oma st200 jota varten nämä aineet on nähtävästi tehty :D
Tässä on 50/50 kuvaa tuosta V36:sta + CGhex kelt. (Honda CRV) Että ihan hyvää jälkeä tuollakin saa aikaa :)
Kuva

Tonis
Viesti:

Asiaa hioma-aineista!

Viesti Kirjoittaja Tonis » Ma Marras 19, 2012 10:41 pm

Eikös nuo ole mikrokuitupadien kanssa tehty toimimaan? Dw:ssä ihmettelin kun joku pro oli melkosen hyvin saanut epäkesko+mikrokuitulaikalla naarmut VAG pinnasta pois...
Wannabe-OCD

crowie

Viesti Kirjoittaja crowie » Ma Marras 19, 2012 10:48 pm

Tuosta ei oo kyllä mitään tietoa, sen verran vähän opiskellut nuista. Mutta hyvin nuo näyttäs toimivan nuillakin keskikovaan lakkaan.

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Pe Marras 23, 2012 10:18 pm

Jos nyt siirtyy tohon Schollin sarjaan niin minkälaista jälkeä saa S17+ jos ottaa näin aluksi vain yhden pullon? Pehmeät/keskikovat pinnat kyseessä cyclokopiolla. Saako viimeisteltyä riittävän hyväksi?

HuG0
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HuG0 » Pe Marras 23, 2012 10:27 pm

Uskallan väittää, että ainakiin vaaleampiin väreihin toimii viimeistelyssä cyclon kanssa. Kokeilemalla se viimekädessä selviää.
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, niin turha työ menee hukkaan...

Vastaa Viestiin