ruostuneiden kiveniskemien korjaus

Korikorjaus ja maalaus
powermitsu

Viesti Kirjoittaja powermitsu » Su Kesä 17, 2012 1:07 pm

Ok, näitä päässyt muutama konepeltiin ja lokareihin syntymään. Eli tyyliin maali puhjennut ja vetänyt pohjavärin pois ja näin. Pohjamaalille jääneet kohdat korjaan helposti tuon väriaineen ja lakan kanssa mutta entäs kun on päässyt ruostetta syntymään ja alla pohjaväri. Kun kiveniskeymä on reilun tulitikunpään tai vähän isomman kokoinen niin miten edetä? Millä sitä vois hioo? Joku erillinen ruosteenpoistin? Sitten mikä pohjamaali ennen väriainetta?

Wolfie

Re: ruostuneiden kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Su Kesä 17, 2012 2:39 pm

Dinitrolin Annitrol. Lantrattua fosforihappoa. Muuntaa ruosteen ja sulkee pinnan hapelta. Suositellaan poistamaan mahdollisimman ruosteesta ensin. Hionta hiekkapaperilla tai teräsharjalla, sun tapauksessa ehkä puukon kärjellä tjsp. Annitrol pintaan siveltimellä, anna kuivua. Ei vahingoita maalia. Kun kuiva, päälle pohjat ja maalit jne, loput osaat kyllä.
Annitrolia saa mätänetistä tiskiltä tai alustasuojahyllystä, 13.90e litra ja litralla tekee 12m2.

JUMA

Viesti Kirjoittaja JUMA » Su Kesä 17, 2012 3:39 pm

Mä ostin marmoritiskiltä kynsilakkapullon omaa väriä. Siinä oli pensselin toisessa päässä semmoinen raaputin, millä rapsutin ruosteet pois ja ja pistin täpän maalia puhdistuksen jälkeen. Eihän se alkuperäisen veroinen ole, mutta ei ole ruostetta ja on edes samaa väriä...

Ewottaja

Viesti Kirjoittaja Ewottaja » Su Kesä 17, 2012 3:47 pm

Paljonko maksaa tuollainen pikkupullo paikkamaalia? Pitäisi itsekin töpötellä vähän maalia nuihin isoimpiin kiveniskemiin.

Miten lie 15v vanhalle punaiselle maalipinnalle tuollaisen paikkamaalin laitto, osuuko värisävy edes sinnepäin? Maalipinta ei ole kylläkään erityisen kulahtanut.

Tero

Viesti Kirjoittaja Tero » Su Kesä 17, 2012 4:03 pm

Ewottaja kirjoitti:Paljonko maksaa tuollainen pikkupullo paikkamaalia?
Toyotalla pikkasen reilun kympin muistaakseni, maali + lakka. Ainakin valkoiseen on siinä mielessä huono, että vaikka maali täsmäisikin, niin lakka tekee sen kellertäväksi...

JUMA

Viesti Kirjoittaja JUMA » Su Kesä 17, 2012 4:36 pm

Oiskihan ollut 12€ maali ja lakka audilla. Siinä tuli semmoinen skraba (oisko n. 20kpl aika paksua metallilangan pätkää). Hyvin ja tarkasti sai rapsuteltua kirkkalle pellille.

Ewottaja

Viesti Kirjoittaja Ewottaja » Su Kesä 17, 2012 4:50 pm

Eli tuossa setissä on kaikki tarvittavat aineet korjaukseen? Siisteimmän lopputuloksen ilmeisesti saa kun ostaa lisäksi hiomapaperia ja vesihioo paikkamaalatun kohdan.

powermitsu

Viesti Kirjoittaja powermitsu » Su Kesä 17, 2012 5:42 pm

Annitrol olis joo mun vaihtoehto mutta mites se varsinainen pohjamaali, ei vissiin saa mistään semmosta pientä terää hiomiseen?

Viltsu

Viesti Kirjoittaja Viltsu » Su Kesä 17, 2012 11:06 pm

Jannelta tilaat Deox-Geliä. Sillä saat ruosteet poistettua turvallisesti.
Asianmukaiset pesut pellille, Deox-Geeliä sivelet iskemiin tai vaikka koko konepellille. Elmukelmulla peität koko konepellin ja vaikka teippaat kelmun reunat, että ei pääse geeli kuivumaan. Jos esim. illalla teet, niin annat vaikuttaa vaikka yön yli. Seuraava vaihe on pellin pesu ja kuivaus, sitten sitä Annitrolia iskemiin. Jos iskemästä on päässyt ruostumaan jo maalin alle, niin pistehiekkapuhallus voisi olla ihan kova sana. Ja ei muuta ku paikkailemaan!

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Kesä 18, 2012 9:24 am

Mä ehdotin Latelle (powermitsu) jo tota Deox Geliä mut oon tavallaan Laten kanssa samaa mieltä että jollain sitä pintaa pitäisi päästä myös hankaamaan. Deox Gelin ohjeissakin sanotaan että kun aine on vaikuttanut tovin niin ennen poispyyhintää pintaa tulee hangata VOIMALLISESTI esim. metalliharjalla. Kiveniskeymissä voi olla hankalampi homma.

Mä oon Deox Geliä kokeillu ihan oikeeseen ruosteeseen ja ilman sitä hankausta on sen teho aika hidas. Toki myös näin tehoaa mutta vaatisi tosi monen käsittelyn. Myös omien kokemusten mukaan aine poistaa vain x-määrän ruostetta/aine. Eli ruoste ikäänkuin imeytyy geeliin ja x-määrä geeliä voi sitoa vain x-määrän ruostetta. Tommosen kiveniskeymän päälle kun laittaa tota geeliä niin se kohta mihin se pystyy sitoutuu on ihan pieni piste.

Mietin just et miksei oo semmosia eri kokosia esim. 0,75-1-1,5-2mm timantti teriä (siis puikko minkä kärjessä timanttihionta-aine) millä noi vois hioo näppärästi pellille asti :roll:
Vain YKSI LSP!

Viltsu

Viesti Kirjoittaja Viltsu » Ma Kesä 18, 2012 11:03 am

Rohkenen olla erimieltä siitä, että kiveniskemissä olisi niin paljon ruostetta/syvällä ruosteet, ettei Deox geeli sitä poistaisi ilman teräsharjaa tms. Siihen heti puhdistuksen jälkeen Annitrolit varmistukseksi päälle, muutenhan se alkaa heti pesun jälkeen ruostumaan. Jos sinne on jotain iskemän pohjalle jäänyt, niin viimeistään tuo Annitroli tappaa sen. Itsellä toimi ainakin varsin mallikkaasti tuo Deox geeli kiveniskemissä. Sitten jos ruoste on levinnyt iskemän ympärille maalin alle, niin ei siinä paljon Deox-geeli/Annitroli auta. Se tarvitsee jo kiveniskemän "mekaanista avaamista". Pistehiekkapuhallus vermeet olis varmaan kova sana tuossa "mekaanisessa avaamisessa".

juha.lehtimaki

Viesti Kirjoittaja juha.lehtimaki » Ma Kesä 18, 2012 12:13 pm

Itse kaivan kiveniskut jotka päässyt ruosteeseen dremel-kopiolla pellille. Siihen tippa 2-k happopohjamaalia jonka päälle värimassaa ja lakkaa. Taatusti erottaa korjatun kohdan kun läheltä katsoo mutta niinhän sen tekee aina näissä pensselikorjauksissa.

Osgard

Viesti Kirjoittaja Osgard » Ma Kesä 18, 2012 12:28 pm

Ite oon ruosteet kaivanu pois terävällä ruuvarin kärjellä. Sit pyyhkiny puhtaaksi ja maalia perään. Ei noita metrien päästä enää näe.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Kesä 18, 2012 12:33 pm

Viltsu luitko mun tekstin :D Jos et niin tää olis jo toinen kerta. Eli kyllä se varmaan poistaa, mutta ei niin nopeasti. Rohkenen epäillä ettäkö Deox Gel poistaisi kertalevityksellä kiveniskeymän riittävän puhtaaksi, tai ainakaan itse en luottaisi siihen.

Mutta noista puhallusvehkeistä tulikin mieleen et mitenkäs pieniä suuttimia niihin saa (siis nimenomaan noihin piste/kiertävä hiekka -laitteisiin)

En tajuu miks mul ei käyny mieles aikasemmin mut dremeliinhän saa varmasti semmosia teriä millä sais pellille asti tuon kohdan.
Vain YKSI LSP!

Viltsu

Viesti Kirjoittaja Viltsu » Ma Kesä 18, 2012 1:31 pm

Urran kirjoitti:Viltsu luitko mun tekstin :D Jos et niin tää olis jo toinen kerta. Eli kyllä se varmaan poistaa, mutta ei niin nopeasti. Rohkenen epäillä ettäkö Deox Gel poistaisi kertalevityksellä kiveniskeymän riittävän puhtaaksi, tai ainakaan itse en luottaisi siihen.

Mutta noista puhallusvehkeistä tulikin mieleen et mitenkäs pieniä suuttimia niihin saa (siis nimenomaan noihin piste/kiertävä hiekka -laitteisiin)
Öh, luinhan mä sun tekstin ja sain sellaisen mielikuvan jotta tarttee pakosti sen mekaanisen poiston, että deox geeli toimisi . Nyt kun ajatuksella sen luin, niin ei siinä ihan niin ollutkaan.
Mutta etten joutuisi täysin nöyrtymään kaiken kansan edessä, niin sanon jotta deox gel + annitrol riittää kiveniskemien ruosteen putsauksessa eikä hinkkaamista tarvita. Siitä isommat luetaan jo ruostepaikkaukseksi.. 8-)

Itse en ole pistehiekkapuhallus vehkeitä käyttänyt, mutta tarkoitus olisi jossain välissä käydä tutun luona 2 kohtaa autosta puhalluttamassa. Ymmärsin että saisi esim. pikkurillinpään kokoisia alueita sellaisen "tutin" avulla puhallettua. Vaikkei saisikaan, niin kyllä mielikuvitusta käyttämällä saa rajattua juuri sellaisen alueen kuin haluaa..

P.S. jos tämä oli toinen kerta kun en lue sun tekstiä kunnolla, niin mikä oli se ensimmäinen...? Aiheena Perl? :P

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Kesä 18, 2012 1:52 pm

^Joo voipi olla. En oo Annitrollia ikänä käyttänyt mutta oon olettanut että periaatteessa melko vastaava tuote kun Deox Gel? Lähinnä et mitä toi maalipinta tykkää tosta haposta. Täytys melkeen käydä purkki hakee ja testailla. Muutama testikohdekkin löytyisi..

Ja Annitrollista vielä jatkokysymys: Poistaako (kuten Deox Gel) vai hidastaako ruostumista?
Vain YKSI LSP!

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Ma Kesä 18, 2012 2:17 pm

Annitrol ei pitäisi vahingoittaa maalipintaa.

Ja ainakaan omissa testeissä ei kyllä mitään vahinkoa ole havaittu.

Ja nimenomaan poistaa jo olemassa olevan ruosteen kun on happo. Myöskin sulkee pinnan ettei pääse hapen kanssa kosketuksiin enää ja näinollen kemiallinen palaminen ei pitäisi olla mahdollista jatkossakaan ainakaan käsitellyllä alueella.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Kesä 18, 2012 3:51 pm

^Tarttuuko Annitrolliin jo maali vai pitääkö välissä olla 2k epoksia?
Vain YKSI LSP!

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Ma Kesä 18, 2012 5:24 pm

Mulla on ainakin tarttunu suoraan. Mutta jos varma haluaa olla ni voihan sitä käyttää.

Tuo annitroö siis kuivuu ja haihtuu täysin olemattomiin. Jos pinta on tahmea niin pitää antaa kuivua lisää. Itte oon vetäny parhaimmillaan ihan suoraan 1k alryylivärin annitroöin päälle ilman ongelmia. Yleensä kuitenkin edes jonkunlainen pohjamaali ensin ennen väriä :smile:

maaco

Viesti Kirjoittaja maaco » Ma Kesä 18, 2012 7:38 pm

Olisko jarrusatuloiden maalaus helpoin toteuttaa Annitrol ja perään miranol? hivenen ruskeaksi taittunut pösön satulat.. :lol:

Buster

Viesti Kirjoittaja Buster » Ti Kesä 19, 2012 12:20 am

maaco kirjoitti:Olisko jarrusatuloiden maalaus helpoin toteuttaa Annitrol ja perään miranol? hivenen ruskeaksi taittunut pösön satulat.. :lol:
Älä laita miranolia vaan hammerliteä kestää paremmin toki miranolilla saa paremman kiillon.

powermitsu

Viesti Kirjoittaja powermitsu » Ti Kesä 19, 2012 9:39 am

Noh mitäs sen annitrolin jälkeen maaliksi? Alkaa tuleen jo aika kalliiks kun pitäis olla deox gelit ja annitrolit ja vielä joku erillinen pohjamaalikin........

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Kesä 19, 2012 9:50 am

Wolfie en mä sitä tarkoittanutkaan ettäkö ei olis ollu 1K kanssa ongelmia mut oikeesti noi kiveniskeymät pitäs korjata 2K kamoilla niin tietäis edes varmasti että se on JOSKUS kuiva :lol:

IMO ainakin Hammerite on ihan paska vaihtoehto satuloihin. Ei kestä mielestäni riittävästi lämpöjä vaan palaa pintaan -> lohkeilee -> rupee ruostumaan. Toistaseks ainut mikä mul on kestäny satuloissa ja levyissä on Foliatecin 2K satulamaali.
Vain YKSI LSP!

Buster

Viesti Kirjoittaja Buster » Ti Kesä 19, 2012 10:19 am

Urran kirjoitti:Wolfie en mä sitä tarkoittanutkaan ettäkö ei olis ollu 1K kanssa ongelmia mut oikeesti noi kiveniskeymät pitäs korjata 2K kamoilla niin tietäis edes varmasti että se on JOSKUS kuiva :lol:

IMO ainakin Hammerite on ihan paska vaihtoehto satuloihin. Ei kestä mielestäni riittävästi lämpöjä vaan palaa pintaan -> lohkeilee -> rupee ruostumaan. Toistaseks ainut mikä mul on kestäny satuloissa ja levyissä on Foliatecin 2K satulamaali.
Kyllähän tuo hammerlite on kestänyt hyvin lämpötiloja vaikka radallakin käynyt tuo reipas 200hp auto... Toki eihän se foliatec vissiin maksa kuin 25-30€ mulla vaan sattui olemaan hammerliteä ja niin oli entiselläkin auton omistajalla.

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ti Kesä 19, 2012 10:28 am

Hammerite on yleisesti käytetty ja hyvin on kestänyt... ...ne pohjat...

Samoin ihan nämä perus vaikkapa VHT:n satulamaalit ajavat asiansa, kun pohjat ovat kunnossa.
Kaikki liha tottelee kuria...

Vastaa Viestiin