Maalatun auton vahaus
Maalatun auton vahaus
Moro!
Ajattelin tehdä uuden topickin, eli milloin auto on valmis vahattavaksi maalauksen jälkeen?
Tietysti riippuu aineista jolla maalattu, mutta mikä yleisohje tähän pätee? Jostain luin että pariviikkoa maalauksen jälkeen ja auto on hengittänyt tarpeeksi ja olisi valmis vahattavaksi.
Omassa meinaa olisi mahdollisimman pian vahaus edessä, mitä vahaa suosittelisitte auton pintaan? AG:n super resish polish ja collinite 476? Onko "IPA" tässä kohtaa hyödyksi, miksi? Mihin väliin?
Ajattelin tehdä uuden topickin, eli milloin auto on valmis vahattavaksi maalauksen jälkeen?
Tietysti riippuu aineista jolla maalattu, mutta mikä yleisohje tähän pätee? Jostain luin että pariviikkoa maalauksen jälkeen ja auto on hengittänyt tarpeeksi ja olisi valmis vahattavaksi.
Omassa meinaa olisi mahdollisimman pian vahaus edessä, mitä vahaa suosittelisitte auton pintaan? AG:n super resish polish ja collinite 476? Onko "IPA" tässä kohtaa hyödyksi, miksi? Mihin väliin?
Re: Maalatun auton vahaus
Tekisin ite mahdollisimman puhtaalla luonnonvahalla pari vk maalauksen jälkeen, sitten kun maali on kuivunut muutaman kk, niin vahat veks ja pinnoitetta tilalle..
Miksi niin kiire vahata juuri maalattu auto?
Itse kyllä odottelisin rauhassa monet kk ennen mitään suoja-aineen laittoa.
Itse kyllä odottelisin rauhassa monet kk ennen mitään suoja-aineen laittoa.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Kun kerta ihan uutta pintaa kyseessä, niin eikös joku pinnoite olisi hyvä? 
Just siksi että on vastamaalattu niin en suosittele mitään vähään aikaan, varsinkaan pinnotetta joka ei hengitä suuntaan tai toiseen.
Sori huono ilmaisu. Tarkoitin että miksei laittaa pinnoite vahan sijaan sitten kun maali sen sallii. 
Vois kyllä olla viisainta, ajelis kesään saakka rauhassa kevyesti pesien ja pinnoittais kesällä, kiitos vinkeistä.
Joo ja kun kaikkihan tietää et käytännössä 99,999999999998% joka maalasin ruiskun jälkeen pinnalle pitää näyttää monesti ehkä myös vesihiontaa ja ainakin myllytystä niin mielestäni paras ratkaisu olis odottaa esim. loppukesään, tehdä full detail ja joku laadukas pinnoite pintaan. Esim. OptiCoat, EXO, CQuartz jne.
Vain YKSI LSP!
Yhtä yli maalattua autoa hain kerran maalarilta ja kysyin että koska tämän tohtii vahata,hänen mielipiteensä oli että vaikka heti.
Joku parisen viikkoa siinä taisi mennä kun sain auton kasaan,niin vedin autoglymin(muistaakseni pelkän kultaisen,Extra Gloss Protectionin) pintaan.
Joku parisen viikkoa siinä taisi mennä kun sain auton kasaan,niin vedin autoglymin(muistaakseni pelkän kultaisen,Extra Gloss Protectionin) pintaan.
En tiedä mitenkä tuo sun DuPontin lakka vaatii aikaa että kovettuu lopulliseen iskuunsa. Mulla oli vasta parin viikon pinta vielä aika pehmeä ja haiskahti liuottimille mitä siitä höyrysty vielä pois. Juurikin Dupontia olin vetäny, ja lukipa vielä datasheetissa että ei vahaa pinnalle 120 päivän aikana maalauksesta.
En itse menisi tuota pilamaan vielä millään sealanteilla. Mahdollisimman hyvällä pidolla koita kuukauden/pari ajaa, ja sitten kevyt koneellinen kiillotus ja 915 colli tai joku super pinnote niskaan.
En itse menisi tuota pilamaan vielä millään sealanteilla. Mahdollisimman hyvällä pidolla koita kuukauden/pari ajaa, ja sitten kevyt koneellinen kiillotus ja 915 colli tai joku super pinnote niskaan.
maKe| kirjoitti: En itse menisi tuota pilamaan vielä millään sealanteilla.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Parin viikon päästä voi huoletta vahata.
Jos jonkun pinnotteen/sealantin yms. Laittaa niin varuilta 4vk
Melkeinpä maali kun maali on läpikova viimeistään 7vrk kuluttua maalauksesta.
Terveisin: Maalari/maalikauppias
Jos jonkun pinnotteen/sealantin yms. Laittaa niin varuilta 4vk
Melkeinpä maali kun maali on läpikova viimeistään 7vrk kuluttua maalauksesta.
Terveisin: Maalari/maalikauppias
Volvo V40 1.9TD -99
Volvo V40 1.9T4 -98
+muutama muu kulkupeli
http://henkkak.kuvat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo V40 1.9T4 -98
+muutama muu kulkupeli
http://henkkak.kuvat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Menee väkisinkin pari/kolmeviikkoa ennenkuin saa auton ajoon, eli kun saa auton ajoon ja kaikki vimpan päälle kuntoon niin voi alkaa miettiä vahausta, kiitos vastauksista kaikille! 
Paha argumentoida tuohon henkka.k:n väitteeseen 7 vrk:n ajassa saavutettavasta lopullisesta kovuudesta ja kuivuudesta, kun on maalari kyseessä, mutta rohkenen silti olla eri mieltä. Ja tiedän monen muunkin maalarin olevan...
Lakkapinta on pehmeähkö pidemmänkin aikaa ruiskutuksesta, vaikka se olisi uunitettu. Itse en näe edelleenkään mitään hyötyä kiillottaa vasta maalattua lakkapintaa viimeiseen loistoonsa heti, koska se on altis naarmuille / mikronaarmuille pidemmänkin aikaa, ennen kuin saavuttaa lopullisen kovuuden. Antaa rauhassa kuivua jonkin kuukauden ja sen jälkeen laittaa sen viimeiseen iskuunsa ja suojaa kestopinnoitteella.
Jos nyt en ole ihan väärässä, niin pinnan alta tapahtuu haihtumista puolikin vuotta maalauksen jälkeen. Se, että voiko vahata aikaisemmin, niin toki. Ei vahat sille hallaa tee. Suojatoleranssit monesti ilmoitetaan kovinakin näissä maalaustuotteissa ihan tarkoituksella.
Jokusen auton myllytellyt, omat mukaan luettuna, joissa maalauksesta on kulunut esimerkiksi kuukausi ja kovettuminen on jatkunut senkin jälkeen. Toki varmuutta ja totuutta en tästäkään asiasta tiedä, mutta näin nyt omien kokemusten puolesta...
Lakkapinta on pehmeähkö pidemmänkin aikaa ruiskutuksesta, vaikka se olisi uunitettu. Itse en näe edelleenkään mitään hyötyä kiillottaa vasta maalattua lakkapintaa viimeiseen loistoonsa heti, koska se on altis naarmuille / mikronaarmuille pidemmänkin aikaa, ennen kuin saavuttaa lopullisen kovuuden. Antaa rauhassa kuivua jonkin kuukauden ja sen jälkeen laittaa sen viimeiseen iskuunsa ja suojaa kestopinnoitteella.
Jos nyt en ole ihan väärässä, niin pinnan alta tapahtuu haihtumista puolikin vuotta maalauksen jälkeen. Se, että voiko vahata aikaisemmin, niin toki. Ei vahat sille hallaa tee. Suojatoleranssit monesti ilmoitetaan kovinakin näissä maalaustuotteissa ihan tarkoituksella.
Jokusen auton myllytellyt, omat mukaan luettuna, joissa maalauksesta on kulunut esimerkiksi kuukausi ja kovettuminen on jatkunut senkin jälkeen. Toki varmuutta ja totuutta en tästäkään asiasta tiedä, mutta näin nyt omien kokemusten puolesta...
Kaikki liha tottelee kuria...
Ylimaalautin autoni 2008 ja maalari totesi, että vaha pintaan mahdollisimman pian. Kiillottamisesta ei maininnut sanallakaan. Vahasin auton kevyesti pehmeällä mustalla Glymillä jo samana iltana(musta maalipinta). Yli kuukauden päästä laitoin "kovavahaa" useamman kerroksen. Keväällä 2011 pintaa ei oltu vieläkään virallisesti kiillotettu, toki vahattu pedantisti useasti ja kiilto oli vielä varsin hyvä. Samana keväänä pinta piti sitten viimein myllyttää ja kiillottaa, mutta mersukuski yritti tulla tekemään lähempää tuttavuutta, joten auto joutui vakuutusyhtiön ostolistalle ennen sitä.
Eli maalipinta kesti hyvin useamman vuoden pelkkien vahauksien voimalla.
Tosin ylimaalauksen maalipinnassa oli paikoittain havaittavissa hieman "appelssiinipintaa", mutta tokkopa siihen kiillottaminen olisi auttanut?
Eli maalipinta kesti hyvin useamman vuoden pelkkien vahauksien voimalla.
Tosin ylimaalauksen maalipinnassa oli paikoittain havaittavissa hieman "appelssiinipintaa", mutta tokkopa siihen kiillottaminen olisi auttanut?
melkonen mörkölaikka saa kyllä ainakin olla, että aplarit korjaa ilman vesihiomista. kokeilin tänään ja sain vaan savut irti lakastaDefi kirjoitti:ylimaalauksen maalipinnassa oli paikoittain havaittavissa hieman "appelssiinipintaa", mutta tokkopa siihen kiillottaminen olisi auttanut?
Eieieie, vaan sitä meinasin että noin tuoretta maalipintaa tohi mennä sulkemaan ennen kuin kaikki liuottimet höyrystyy pinnalta poies, ja lakka alkaa olemaan huomattavasti rasituskestävempi.Peke kirjoitti:maKe| kirjoitti: En itse menisi tuota pilamaan vielä millään sealanteilla.![]()
![]()
Pilaamaan??? Kyl ainakin itse vetelyn nykyään paljon mieluummin pinnoitteen ku vahan juuri sen keston takia. Ja sopiikin paremmin joihinkin väreihin.
Minulla alkaa nyt olemaan 4kk maalauksesta. Tallia ei ole, niin eipä ole oikeestaan voinutkaan vahata. Nyt kun kelit lämpeää, niin pitäisi antaa kevyt myllytys ja vaha päälle.
Sattuisi vaan vapaapäivälle tämmöinen +6 ja aurinkoinen päivä...
Sattuisi vaan vapaapäivälle tämmöinen +6 ja aurinkoinen päivä...
-
Detailingshop
Tuosta oli juuri maalattujen vanteiden yhteydessä puhettakin mutta toistetaan tässä Dodo Juicen kanta vastamaalatun vahaukseen: suositus on 90 pv ja ihan minimi 30 pv maalauksesta kaikille vahauksille ja sealanteille.
Voisiko viel joku fikusmpi tehdä yhteenvedon siitä, mitä sille maalipinnalle sitten oikeasti tapahtuu jos siihen iskee sealantin/kevyen vahan pintaa?Dodoshop kirjoitti:Tuosta oli juuri maalattujen vanteiden yhteydessä puhettakin mutta toistetaan tässä Dodo Juicen kanta vastamaalatun vahaukseen: suositus on 90 pv ja ihan minimi 30 pv maalauksesta kaikille vahauksille ja sealanteille.
Mitä hyötyä tai haittaa siitä on? Kokemuksia? Lähinnä toi sealentin pinnalle laittamisen kielto jo ihmetyttää...
Edit: Kerron nyt vielä itse eräästä. Muutama vuosi takaperin mulla oli auto eräissä autonäyttelyissä esillä. Maalattu oli kummatkin puskurit sekä konepelti uudestaan noin kuukausi ennen näyttelyitä.
Auto pääsi koko viikonlopuksi meguiars:n telttaan kiillotettavaksi/demo autoksi jossa he tekivät aikamoisen homman kiillon yms. eteen.
Kaverit siis tekivät työkseen tota autonhoitoa meguiarssilla Englannissa joten pätevyyttä tuntui olevan. Auto sai pintaa vaikka mitä myrkkyä joka tuuttiin
ja kiilto oli todella hyvä. En huomannut MITÄÄN eroa maalipinnassa myöhemmin. Ei mitään poikkeavaa uudestaan maalatuissa osissa.
Viimeksi muokannut adeoussi, La Huhti 21, 2012 2:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
----
Todennäköisesti ei tapahdu yhtään mitään. Aina on teoriassa mahdollista, että haihduntaprosessi häiriintyy ja lakkapinnasta tulee sen näköistä. Rakkulaa ja kurttua. Sen vuoksi valmistajat laittavat nämä turvarajat vahoihin. Itse olen laittanut hyvinkin nopeasti, eikä ikinä ole mitään ihmeellistä tapahtunut. Se, että saavutettiinko sillä mitään hyötyä, on taas toinen tarina. Siihen mielipiteeni löytyykin tuosta ylempää...
Kaikki liha tottelee kuria...
Alle vuorokauden kuluttua ruiskutuksesta on tullut vastalakattu pinta hiottua, kiillotettua ja vahoiksi päälle AG SRP ja EGP. Ei mitään ongelmaa ainakaan siinä ole ollut. Lakkana oli Valspar.
Tässähän olisi testin paikka, vastalakattu pinta raakana, vahattuna ja pinnoitettuna. Kauanko jää sormella painellen jälkiä
Tässähän olisi testin paikka, vastalakattu pinta raakana, vahattuna ja pinnoitettuna. Kauanko jää sormella painellen jälkiä
Jompi kumpi, molempia et voi käyttää samaan aikaan.Mala kirjoitti: vahattuna ja pinnoitettuna.
Jep, tiedossa. Tarkoitin maalattu alue jaettuna kolmeen osaan.
Kyllähän pinnoitteen päälle voi vahan laittaa, kunhan antaa pinnoitteen kuivua riittävän kauan. (ei heti pinnoituksen jälkeen!)Dani kirjoitti:Jompi kumpi, molempia et voi käyttää samaan aikaan.Mala kirjoitti: vahattuna ja pinnoitettuna.
Sen tarpeellisuuden voi sitten kylläkin kyseenalaistaa..
Mut tee Mala testi, jos siitä saisi jotain osviittaa kauan maalin pitää oikeasti antaa kuivua ennen suojausta..