Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Mutta mistä sen tietää kuinka monta kertaa on myllytelty? Joku ahkera paavo on vetänyt pinnat minimiin?
Ei sun tarvitse tietää auton historiaa millään tavalla, kyllä ne taidot harjaantuu tekemällä..oppii mikä on järkevää ja mikä ei.
OK. Täytyy vaan toivoa et sais sen paikan... 
Ehei näissä hommissa paljon mittareilla heilut, saatika teippailla taikka savesteta 
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Hypoteettista miettimistä vain seuraava, joten tallikaverit älkää peljätkö.
Tuossa mietiskellyt jos näitä alkais töikseen tehdä muutamana päivänä viikossa. Vaihtoehtona joko nykyisen työpaikan oyn alla tehdä ja näin palkkakin tulis normiverolla eikä sivutulokortilla. Toinen vaihtoehto oma toiminimi, mutta mitä kaikkia maksuja joutuu aloittamaan?
Eli osan viikosta tekisin normihommia ja tarpeen mukaan sitten detailinkia. Minkälaisia vakuutuksia näihin hommiin mahdollisesti tarvitsisi? Ja oylle pitäisi vissiin ostaa nämä myllyvehkeet, kun taas toiminimellä voisin omiani käyttää ilman ongelmia?
Tuossa mietiskellyt jos näitä alkais töikseen tehdä muutamana päivänä viikossa. Vaihtoehtona joko nykyisen työpaikan oyn alla tehdä ja näin palkkakin tulis normiverolla eikä sivutulokortilla. Toinen vaihtoehto oma toiminimi, mutta mitä kaikkia maksuja joutuu aloittamaan?
Eli osan viikosta tekisin normihommia ja tarpeen mukaan sitten detailinkia. Minkälaisia vakuutuksia näihin hommiin mahdollisesti tarvitsisi? Ja oylle pitäisi vissiin ostaa nämä myllyvehkeet, kun taas toiminimellä voisin omiani käyttää ilman ongelmia?
Wannabe-OCD
Itse perustin vuosi sitten oman toiminimen samalla, kun päivitin Kärsserin 4002:sen Puzzi100:seen. Lähinnä sillä ajatuksella, että voi sitten tehdä kaikkea pistokeikkaa ihan rehellisesti (firmoille laskulla ja jos käy vaikka jotain sohvaputsia tekemässä, niin asiakas voi hakea kotitalousvähennyksen jne). Ja voipa myöskin noita litkuja ostaa sitten toiminimen piikkiin. Myös vanhan duunikaverin firmalle on tullut tehtyä pari kertaluontoista roudauskeikkaa. Kätevää sinällään, kun kaverin ei tarvitse maksaa omistaan pimeenä/ maksaa tilitoimistolle ekstraa yksittäisen palkan laskennasta. Nyt on yksi toinen kaveri kysellyt, josko voisin joskus pestä ja siivoilla hänen työsuhdeautoaan. Pitäis vaan saada aikaan vähän firman suunnalta selvitellä laskutuslupia yms. käytäntöjä. Vois ainakin ihan hyvällä omallatunnolla seuraavan kerran Jannelta/Shinestä tilatessa pistää "Virman piikkiin".Tonis kirjoitti:Hypoteettista miettimistä vain seuraava, joten tallikaverit älkää peljätkö.
Tuo kaikki yllämainittu on meikäläisellä vaan sellaista pientäpientä harrastetyyppistä näpertelyä ja leipä tulee ihan "oikeista" töistä aivan muista ympyröistä. Omalta osalta tuo kaikki yritysbyrokratia hoituu siinä sivussa, kun on tullut kaupallista alaa, lähinnä taloushallintoa opiskeltua kahdella kouluasteella.
Netistä löytyy kaikenmaailman aloittelevan yrittäjän oppaita ja muita tietopläjäyksiä, joita kannattaa kahlata läpi. Vakuutusten osalta kannattaa varmaan käydä vakuutusyhtiössä kyselemässä vastuuvakuutuksia, mitä kattavat ja mitä maksavat kullakin toiminnan laajuudella. Yrittäjäeläkevakuutuksesta en muista, että oliko siinä joku vuotuinen euromäärä, minkä ylittyessä vakuutus täytyy ottaa.
Myös ALVivelvolliseksi ryhtymisessä on joku vuosimyynnillinen euroraja (muistaakseni 5 000), tokihan voi pienemmälläkin myynnillä ilmoittautua alvirekkariin, mutta siinä on sitten oma vaivansa valvontailmoitusten kanssa varsinkin, jos vähän vaan touhuilee.
Ennakkoperintärekisteriin kannattaa ehdottomasti hakeutua. Ko.rekisteriin kuuluminen tarkoittaa sitä, että yritys/toiminimi on suorittanut veronsa ja maksunsa sekä ilmoitukset ajallaan ja kaikki on kunnossa. Varsinkin jos tekee laskutustyötä yrityksille, niin maksajan täytyy tarkastaa maksun saajan rekisterimerkintä ja ennakkoperintärekisteriin kuulumattomalta maksajan pitää suorittaa ennakonpidätys (joka toki luetaan lopullisesssa verotuksessa maksun saajan hyödyksi). Tuosta rekisteristä verottaja sitten pudottaa pois ne yritykset, jotka eivät hoida maksujaan yms.
Yritystä perustaessa kannattaa miettiä tarkkaan sitä, että minkä toimialan papereihin merkitsee, lähinnä siis mitä tulee pääasiallisesti tekemään. Lisäksi on joku laki tai sääntö tjsp. siitä, että samaa työtä ei saa tehdä sekä verokortilla, että virman kautta. En nyt muista miten tuota sovellettiin.
Verotuksellisestihan toiminimeä verotetaan omistajan henk.koht. verotuksen kautta. Verojen maksaminen tapahtuu siten, että alussa arvioidaan verottajalle vuoden tulot ja menot ja mitä jää viivan alle. Tämän mukaan verottaja laskee ennakkoveron määrän ja toimittaa tilisiirtokupongit, joilla ennakkoveroa sitten maksellaan pitkin vuotta, eli vähän samalla tavalla, kun työnantaja tekee ennakonpidätyksen palkastakin. Meikäläisellä tuo näpertely on niin pientä, että käytännössä pystyn nuo ennakkoverot maksamaan normaalin palkkatyön veroprosentin kautta.
Oman toiminimen eka veroilmoitus pitäis pistää nippuun kevään aikana. Mielenkiintoista nähdä sitten loppupeleissä, että miten tuo nivoutuu muuhun henk.koht verotuskokonaisuuteen.
Oho...tuli vähän sekalaista sillisalaattia. Viksummat oikokoot jos jotain olennaisia virheitä muljauttelin. Oli vaan semmonen flow päällä
"Tokihan rahalla hyvää saa, mutta täydellinen pitää tehdä itse"
Toimialaan toki kohta "sekä muu laillinen toiminta"
Yhtenä vaihtoehtona voi myös pitää osuuskuntaa, itse olen tehnyt muutamia hommia siten että olen laskuttanut sitten osuuskunnan kautta niin ei ole tarvinut pähkäillä nuitten paperihommien kans, tosin vetää ainakin tuo Osuuskunta Eezy sen 10 prosenttia välistä itselleen mutta hoitaa nuo verohommat sun muut.
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia
Joo ei toi täyspäiväisenä autojen fiksaaminen ole niin hohdokasta aina, vaikka kotipuunarit voisi luullakin että "myllyttely ja vahailu on ihan sikakivaa". Työ kun käsittää todella_paskaisten autojen pesemistä, välillä myös oksennusten ja ripulin siivoamista sisustasta jne 
Itelle riitti fixaaminen 4kk hommien alkamisesta. Faija vihjaili aikoinaan että sen kaverilla ois kyseistä duunia tarjolla, ja tietenkin siitä johtuen kun tykkään aina pitää vehkeet hyvässä tikissä.
Alkuun tuntu ihan jees hommalta, kun pari päivää pörräs hallilla ja vähän avitteli menemään autojen kanssa. Sitten se karu totuus tuli esille kun käteen lätkästiin Makita ja hallin avaimet. "Joo vie sitten pirssi liikkeeseen ja ota uutta tilalle!"
Monesti omistaja päätti jättää meikän yksin touhuamaan ja päivässä piti painaa se 3-6 autoa heleposti auton kunnosta ja tarvittavan työn määrästä riippuen. Ei meinanu mahtua mun kaaliin mitenkä tunnissa tai kahessa olisi pitänyt saada täysin pyörrenaarmuinen ja hologramminen tumma auto kivikovalla lakkapinnalla täysin perfektoksi. Puhumattakaan siitä koirankarva helvetistä ja tahrasista penkeistä jotka piti imuroida ja pestä. Ei kovin lohduttavaa puuhaa kun autot oli järjestään kaikenmaailman kauppakassi romuja ja ehkä muutama vähän erikoisempi joukossa.
Vimosen auton ison Hiluxin koitinkin sitten hieroa ihan vimpalleen semmoseksi joka kelpaisi itellekkin. Olikin vähän paremmalta autoliikkeeltä se, ja valmiiksi asiakkaalle menossa luovutukseen. Siihen oli hyvä lopettaa, kun liikkeen pomo soitti vielä jälkeenpäin ja kehu maasta taivaaseen työnjälkeä.
Nykyään ei paljoa tule muihin koskettua kuin omiin laitteisiin ja kavereiden jos sattuvat tarjoamaan jotain muuta kuin kossua vastineeksi.
Alkuun tuntu ihan jees hommalta, kun pari päivää pörräs hallilla ja vähän avitteli menemään autojen kanssa. Sitten se karu totuus tuli esille kun käteen lätkästiin Makita ja hallin avaimet. "Joo vie sitten pirssi liikkeeseen ja ota uutta tilalle!"
Monesti omistaja päätti jättää meikän yksin touhuamaan ja päivässä piti painaa se 3-6 autoa heleposti auton kunnosta ja tarvittavan työn määrästä riippuen. Ei meinanu mahtua mun kaaliin mitenkä tunnissa tai kahessa olisi pitänyt saada täysin pyörrenaarmuinen ja hologramminen tumma auto kivikovalla lakkapinnalla täysin perfektoksi. Puhumattakaan siitä koirankarva helvetistä ja tahrasista penkeistä jotka piti imuroida ja pestä. Ei kovin lohduttavaa puuhaa kun autot oli järjestään kaikenmaailman kauppakassi romuja ja ehkä muutama vähän erikoisempi joukossa.
Vimosen auton ison Hiluxin koitinkin sitten hieroa ihan vimpalleen semmoseksi joka kelpaisi itellekkin. Olikin vähän paremmalta autoliikkeeltä se, ja valmiiksi asiakkaalle menossa luovutukseen. Siihen oli hyvä lopettaa, kun liikkeen pomo soitti vielä jälkeenpäin ja kehu maasta taivaaseen työnjälkeä.
Nykyään ei paljoa tule muihin koskettua kuin omiin laitteisiin ja kavereiden jos sattuvat tarjoamaan jotain muuta kuin kossua vastineeksi.
Onhan tässä ammatissa mukava edes joskus kuulla kehuja, mutta useasti automyyjillä on niin kiire että ottavat avaimet käteen ja antavat toiset tilalle.. Kerran tosin kuulin erään automyyjän näyttäneen mun myllyttämää maasturia parille fiksarille ja sanoneen että pyrkikääs jätkät tähän.. Olin silloin ollut alalla n. 7kk ja kilpailijat olivat vuosikausia pidempään, silloin kieltämättä oli hyvä fiilis 
Tekisihän tuota mielellään kun saisi kaikessa rauhassa puuhailla niinkuin omien romujenkin kanssa ja saisi itse määrätä hinnan työlleen, vaihtoautojen 1-2 tunnin fiksaus on kaukana kumminkin siitä mitä itse tahtoisin asiakkaille tarjota. Tällöin vaan käy helposti joko niin ettei hommasta jää käteen mitään tai sitten hinta nousee sen verran korkeaksi että on asiakkaat harvassa. Kaverin kanssa mietittiin fiksausfirman pystyttämistä mutta tultiin tai oikeastaan mie tulin siihen tulokseen ettei kannata paikkakunnalla missä ei ole parin jopparin lisäksi yhtään oikeaa autoliikettä josta saisi fiksattavia autoja sen verran että firma pyörisi niiden avulla. Täällä oli fiksaamo vielä jokin aikaa sitten mutta kun paikkakunnan ainoa autoliike lopetti niin kaikessa hiljaisuudessa fiksaamo / T-S-I-hallikin lopetti toimintansa. Yksityishenkilöiden autojahan voi puleerata ilman firmankin perustamista, riittää kun ilmoittaa vain verottajalle veroilmoituksessa että mitä on tehnyt ja kuinka paljon siitä on rahaa saanut, toki kuittivihko juoksevalla numeroinnilla on hyvä olla olemassa kun jos summat alkavat menemään nappikaupasta yli niin suurella todennäköisyydellä kyselee verottaja niiden perään ja jos liikevaihto ylittää 8500 euroa vuodessa niin on oltava toiminimi tai jotain vastaavaa. Itse olen tehnyt muutamia hommia siten että olen laskuttanut osuuskunnan kautta. Osuuskunta lähettää laskun, ottaa välistä oman osansa, hoitaa verot ja vakuutusmaksut ja maksaa loppuosan palkkana.
Eikös tällä firmalla ollut hetki sitten mollin sivuilla ilmotus? http://www.autofiksaus.net/index.html
Live for Speed
Jos firman taso on vastaa noita kotisivuja, niin vaihtuvuutakin voi olla sekä asiakkaissa että työntekijöissäHardbone kirjoitti:Eikös tällä firmalla ollut hetki sitten mollin sivuilla ilmotus? http://www.autofiksaus.net/index.html
Tuolla muuten sanotaan että "Puleerauksen (=myllytys) vaikutus on 100% pysyvä"... eli kerran tehtyä autoa ei tarvi sitten enään koskaan myllyttää?
Firmasta en itse tiedä mitään iski vain silmään kun töitä etsin 
Live for Speed
Toi "Puleeraus" on muuten kyllä tyhmän kuuloinen sana, ihan yököttää sanoa se. Miksei voi vaan kirjoittaa "Kiillotus" 
Mulle tulee puleerauksesta mieleen että hangataan pyyhkeellä turtle waxit pois jostain vanhasta punaisesta corollasta.. 
- Bastard
- Apupoika
- Viesti:
Autofiksaus V. Linden kirjoitti:MAALIPINNAN PINNOITE AUTO GLYM: Autoglym tarjoaa hienoimman koskaan kehitetyn autovahan, High Definiton Waxin. High Definition Wax edustaa tuotekehityksessä jalleen uutta askelta eteenpäin, yhdistäen täydellisen suojauksen täydelliseen viimeistelyyn. High Definition Wax on suunniteltu vastaamaan sellaisten autonomistajien tarpeita jotka haluavat saavuttaa täydellisen näyttelytasoisen lopputuloksen. High Definition Wax on tehty hienoimmista ainesosista sisaltaen mm. Carnauba-vahaa, ja on täysin hioma-aineeton.
-Takuu 2-vuotta
-Hinta 150€
Muutenkin ihmetellyt näitä firmojen antamia lupauksia/takuita vahauksien ja pinnoitusten kestosta. Joku mainosti kovavahan eli Auto Glymin EGP:n kestävän vuoden pinnassa.
- 303, Autobrite Direct, Auto Finesse, Bouncer's, Britemax, Meguiar's, Microfiber Madness, Monello, Nanolex, Rupes, Scholl Concepts - www.shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi
Kuka ihan oikeasti uskoo että Suomen olosuhteissa joku pinnoite kestäisi 2v pinnassa kunhan pesee oikealla pesuaineella?
Tai voihan siitä jotain jämiä jäähä, mutta tarkoitan oikeaa helmeilyä ja liukkaan tuntuista pintaa.
Tai voihan siitä jotain jämiä jäähä, mutta tarkoitan oikeaa helmeilyä ja liukkaan tuntuista pintaa.
Joku pinnoite ehkä, mutta ei mikään carnaubavaha. 
meillä tehdään kovavahauksia carnauballa, jotka oikein hoidettuina kestävät luvatun 6kk, ja joistain autoista on vahaus antautunut muutamassa kuukaudessa.. pesumetodeja kun olen kysynyt, niin "automaattipesussa käytän säännöllisesti". En tiedä mitä aineita käyttävät noissa, mutta hyvin niillä vahat antautuu kun riittävästi käyttää. Taasen itse autojaan pesevillä/meillä pesettävillä ei ole mikään ongelma ollut että vahaa on jäljellä vielä kun uusintavahaukseen tulee.
Joku fiksaamo mainosti tekevänsä "kovavahaukset" menzernan power lockilla, koska se kestää konepesua paremmin kuin luonnonvahat. Olisi mielenkiintoista kuulla tästä puolueeton vertailu.
Joku fiksaamo mainosti tekevänsä "kovavahaukset" menzernan power lockilla, koska se kestää konepesua paremmin kuin luonnonvahat. Olisi mielenkiintoista kuulla tästä puolueeton vertailu.
Automaateissa on erittäin vahvat liuottimet, harvempi vaha tai edes sealanttikaan taitaa kestää kauemmin kuin ensimmäiseen konepesuun. Vähän sama juttu kun vaimon veljen autoon laitoin megun #16:sen niin pesi paloasemalla pari kertaa samalla pesuaineella kuin paloautot pestään niin oli vahat kadonneet ja itse tuossa ruiskin viime pesukerrallakin turtlen liuotinpesuaineella toisen kyljen kun pumppupullosta loppui 20% pinelineseos ja hanskapesussa oli turtle bo:ta reilu tupla-annos suositeltuun verrattuna ja helmeilee edelleen hienosti... Ja siis luonnonvahahan se on kyseessä =)
maaco kirjoitti:meillä tehdään kovavahauksia carnauballa, jotka oikein hoidettuina kestävät luvatun 6kk, ja joistain autoista on vahaus antautunut muutamassa kuukaudessa.. pesumetodeja kun olen kysynyt, niin "automaattipesussa käytän säännöllisesti". En tiedä mitä aineita käyttävät noissa, mutta hyvin niillä vahat antautuu kun riittävästi käyttää. Taasen itse autojaan pesevillä/meillä pesettävillä ei ole mikään ongelma ollut että vahaa on jäljellä vielä kun uusintavahaukseen tulee.
Carnauba, automaattipesu, kuukausien kesto. Joku ei nyt täsmää
E53 X5 3.0D
Voin olla väärässäkin, mutta itse oon eläny siinä uskossa, että #16 on hybridi ja tämän takia kestokin niin hyvä. Jos nyt tarkoitit että sinun omassa autossakin on se?JaniH kirjoitti:Automaateissa on erittäin vahvat liuottimet, harvempi vaha tai edes sealanttikaan taitaa kestää kauemmin kuin ensimmäiseen konepesuun. Vähän sama juttu kun vaimon veljen autoon laitoin megun #16:sen niin pesi paloasemalla pari kertaa samalla pesuaineella kuin paloautot pestään niin oli vahat kadonneet ja itse tuossa ruiskin viime pesukerrallakin turtlen liuotinpesuaineella toisen kyljen kun pumppupullosta loppui 20% pinelineseos ja hanskapesussa oli turtle bo:ta reilu tupla-annos suositeltuun verrattuna ja helmeilee edelleen hienosti... Ja siis luonnonvahahan se on kyseessä =)
Ainakin Sonaxin Premium Class Carnaubacare:lle lupaavat maahantuojalla 6kk keston._nixu_ kirjoitti:Carnauba, automaattipesu, kuukausien kesto. Joku ei nyt täsmää
"Autoa ei saa pestä alkalisella liuottimelle jonka PH-arvo ylittää 10 (kaikki normaalit liuottimet ovat alle 10)."
Ja tuossa on vielä rahat takaisin tyytyväisyystakuu.
Siitä mikä on normaali liuotin-aine, voi olla montaa mieltä..
P.S. Tiedä sitten mitä aineita automaattipesuloissa on käytössä..