Vinkkejä aloittelijalle

Yleistä keskustelua aiheen sivusta, kuten valokuvaus, tietokoneet jne.
Ewottaja

Re: Vinkkejä aloittelijalle

Viesti Kirjoittaja Ewottaja » To Huhti 05, 2012 1:39 pm

Ewottaja kirjoitti:Ok, eli päivitetäänpäs ostoslistaa.

Ostettavaa:
- Laikkoja cycloon
- Hoitoaine muoviosille & renkaille
- Vaha
- Dodo Juice BTBM (CHECK)
- Surfex-HD (CHECK)
- DeIronizer & DeTar (CHECK)
- Iso brushi (CHECK)
- Maskeerausteippiä (CHECK)
Ajattelin tehdä vähän isomman tilauksen kerralla CleanYouCar:sta, ja sieltä on tullut bongailtua seuraavaa:
- CarPro TRIX
- Dodo Juice BTBM
- Mequiars UC
- 1in Wheel Brush
- 3M Masking Tape
- Premium Lambskin Wash Mitt

Minkäs vahan sitä hommaisi tuolta punaiselle perusmaalipinnalle?
Onkos tuolla sopivia laikkoja Clas Ohlson cyclo & Mequiars UC yhdistelmälle?
Esipesuainettakin varmaan tarvitsee, mikäs on hyvä? (EDIT: Tähän taisikin käydä tuo Surfex-HD.. :) )

Ulkopuolen muoveille ja renkaille ajattelin:
Sonus Tyre And Bumper Dressing

Tulipa muuten mieleen sellainen seikka, että miten haitallisia nämä erinäiset aineet lienevät luonnolle? Meinaan kun käytössä on vain omakotitalon etupiha, jossa ei ilmeisesti saisi pykälien mukaan mitään myrkkyjä käyttää.. :roll:

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Huhti 05, 2012 2:35 pm

TRIX on todennäköisesti myrkky, en usko että on biohajoava. Itse oon edelleen vähän skeptinen TRIX:in suhteen (vaikka ehkä turhaan). Mutta kuinka paljon sitä valuu maahan?

Kuitenkin väitän että jos sun pihassa ei oo öljynerottelukaivoa niin et saisi pestä siinä muutenkaan. Eli ihan sama mitä aineita käytät. Mua ei oo yleensä jostain syystä kiinnostanut noi kiellot vaikka luulen ettei ne nykyistä taloani koskekkaan (tää talo ei oo esim. puistoalueella). Äitini pihassa on "pesukielto" ja oon tehnyt siellä pari kertaa vahauksetkin oikein pitkän kaavan mukaan (liukkaripesut, pesut, pienpoistot, raudanpoistot jne) vanhoina aikoina pessyt vanteita vannehapolla.. :lol:

BTBM on biohajoava kuten myös Surfex HD. Nää ei aiheuta mitään hallaa pihamaalle.

Edelleen tarviit jotain laikkoja sen Cyclon kanssa. Ne mukana tulleet on käytännössä hyödyttömät kun puhutaan naarmun poistosta.

Itse en jostain syystä menis Sonuksella. En oo kuullu siitä mitään hyvää, ja ollessaan aika iso merkki niin kuvittelis et joku on kokeillu, ainakin joskus. Miksei esim. Wolf's Blackout (no okei, 50% kalliimpi hankintahinta, tosin halvin litrahinta). Itse tykkään myös FinishKare 108AS:sta. Tekee tosi nätin pinnan mutta kesto ei vastaa esim. Ultiman Trim & Tire Guardia. Tosin ei mulla oo hajuakaan miten Sonus tai Wolf's kestää joten tiedä sitten onko huonompi/parempi vaihtoehto.
Vain YKSI LSP!

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » To Huhti 05, 2012 2:38 pm

Esipesuun ehdottomasti Bilt Hamber AutoFoam. On se vaan mahtavaa tavaraa - ja ennenkaikkea vahaturvallista.
SurfexHD ei ole kovin vahaturvallinen, vaikkei vahoja kerrasta viekään.

Tuo "vaha" -kysymys on hankala. Mitkä ovat kriteerisi?

Hyviä vahoja on esim.:
Victoria Wax Concours Red
Bouncer's #22
Sonax Premium Class Carnauba Care
Dodo Purple Haze Pro (panel pot)
Zymöl Glasur*
Collinite 915*
Bilt Hamber Finis Wax*

Hyviä polymeeripohjaisia aineita (hybridejä/sealanteja):
Zaino Z-2
Collinite 476s*
Jetseal 109*
Finish Kare 1000p*

Nanopohjaisia/"ikuisia" pinnotteita
Wolf's Chemicals Body Wrap*
Carpro Cquartz*
Gtechniq C1.5*
Optimum Opti-Coat*

Ja muita hyviä aineita on lähes loputtomasti. Valitseminen ei ole helppoa, mutta kivaa.

* merkityistä ei omakohtaista kokemusta
"Urku auki, pelti kii"

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » To Huhti 05, 2012 3:05 pm

Urran kirjoitti:Kuitenkin väitän että jos sun pihassa ei oo öljynerottelukaivoa niin et saisi pestä siinä muutenkaan. Eli ihan sama mitä aineita käytät. Mua ei oo yleensä jostain syystä kiinnostanut noi kiellot vaikka luulen ettei ne nykyistä taloani koskekkaan (tää talo ei oo esim. puistoalueella). Äitini pihassa on "pesukielto" ja oon tehnyt siellä pari kertaa vahauksetkin oikein pitkän kaavan mukaan (liukkaripesut, pesut, pienpoistot, raudanpoistot jne) vanhoina aikoina pessyt vanteita vannehapolla.. :lol:
Mahtaakohan tässä mun paikassa saada pestä? Piha laskee katuojaanpäin ja oja laskee 100 metrin päässä virtaavaan Eurajokeen... Pakkas-ajan ulkopuolella tulee pestyä noin kerran viikossa omat autot, muita autoja ja kamppeita satunnaisesti ehkä semmoset 50-100 kertaa vuodessa ja en ole kyllä pahemmin koskaan edes ajatellut pesuaineiden bio-juttuja...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Ewottaja

Viesti Kirjoittaja Ewottaja » To Huhti 05, 2012 3:40 pm

Urran kirjoitti:TRIX on todennäköisesti myrkky, en usko että on biohajoava. Itse oon edelleen vähän skeptinen TRIX:in suhteen (vaikka ehkä turhaan). Mutta kuinka paljon sitä valuu maahan?

Kuitenkin väitän että jos sun pihassa ei oo öljynerottelukaivoa niin et saisi pestä siinä muutenkaan. Eli ihan sama mitä aineita käytät. Mua ei oo yleensä jostain syystä kiinnostanut noi kiellot vaikka luulen ettei ne nykyistä taloani koskekkaan (tää talo ei oo esim. puistoalueella). Äitini pihassa on "pesukielto" ja oon tehnyt siellä pari kertaa vahauksetkin oikein pitkän kaavan mukaan (liukkaripesut, pesut, pienpoistot, raudanpoistot jne) vanhoina aikoina pessyt vanteita vannehapolla.. :lol:

BTBM on biohajoava kuten myös Surfex HD. Nää ei aiheuta mitään hallaa pihamaalle.
Vähän epäilinkin että ei saisi pestä.. Porukoitten pihamaalla pitää tällä hetkellä nuo pesut suorittaa, ja heiltä on tullut kielto kovien myrkkyjen käyttöön.. :lol: Pitää nyt sitten hieman pohtia mitä tuon raudan- ja pienpoiston kanssa tekee, jos siihen tarvittavat aineet ovat melkoista myrkkyä..
Posambique kirjoitti:Esipesuun ehdottomasti Bilt Hamber AutoFoam. On se vaan mahtavaa tavaraa - ja ennenkaikkea vahaturvallista.
SurfexHD ei ole kovin vahaturvallinen, vaikkei vahoja kerrasta viekään. Tuo "vaha" -kysymys on hankala. Mitkä ovat kriteerisi?
AutoFoamia ei voi hommata kun ei ole painepesuria. ;)

Olen ajatellut hommata kiinteää vahaa, koska en ole semmoisia koskaan kokeillut. Dodo Juicen Hard Candy osui silmiin, kannattaisiko kokeilla? Itsellä on jostain syystä semmonen päähänpinttymä, että haluaisin mahdollisimman paljon aineita yhdeltä valmistajalta. Joku siinä vaan on, ettei halua joka tarpeeseen erimerkkistä & näköistä pulloa. :LOL:

Jos vähän tätä omaa projektia setvitään:
- Kohteena oleva auto on punainen & vanha Nissan
- Budjetti on melko tiukka
- Budjetin takia hankintojen hinta/laatu-suhde täytyy olla hyvä
- Aineitten ympäristöystävällisyys/hajuttomuus/nopea ja helppo työstö etusijalla

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Huhti 05, 2012 4:05 pm

Siis ei se shampoo vaan se tiepaska mitä siitä autosta irtoaa. Senhän sä peset ja huuhdot maahan pesun yhteydessä. Mä en ottaisi tommosesta stressiä, mä vaan jatkaisin pesemistä hymyillen. Mut tosin en mä asukkaan joen vierssä ja kaivostakin käytetään vettä korkeintaan kukkien kasteluun.

Ewottajalle viestiä että mikään aine tuossa listassa, ei edes Auto-Foam ole sellainen että edellyttäisi painepesuria. Tokkopa ne suns porukat tulee pulloja tonkinaan läpi jos kahvipöydässä oikeen kehaset kun ostit nykyaikaiset biohajoavat pesuaineet :)
Vain YKSI LSP!

Ewottaja

Viesti Kirjoittaja Ewottaja » To Huhti 05, 2012 5:20 pm

Pistetään sitten CarPro TRIX sijasta tulemaan Valet Pro Citrus Tar & Glue Remover. Tätä ainetta on foorumillakin kovasti kehuttu, joten uskaltanee tilata.

RTU

Viesti Kirjoittaja RTU » To Huhti 05, 2012 8:30 pm

En kyllä itse hirveästi miettisi sitä jos aineet on luontoystävällisiä, harva se päivähän meriinkin valuu muutama miljoona kuutiota myrkkyjä/öljyä. En kyllä kuitenkaan suosittele öljyjä vaihtamaan ilman vatia :D

seatts

Viesti Kirjoittaja seatts » To Huhti 05, 2012 9:01 pm

Appiukko pessyt rekkaa 20vuotta omalla pihalla, pihapiirin läpi menee pieni oja ja kilometrin päässä alkaa natura-alue ja ei ole käytetty mitään bio-aineita. :LOL:
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus

*Kaide

Viesti Kirjoittaja *Kaide » To Huhti 05, 2012 9:47 pm

Pesu on sallittua myös ilman kaivoa jos pesuvedet saa imeytettyä maaperään esim, hiekkapiha, nurmikko, yms.
Aineiden on tietysti otava mallia puunhalaus...

Kävin pari vuotta sitten aiheesta keskustelua kaupungin virkamiehen kanssa.

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » To Huhti 05, 2012 10:46 pm

Hiekkapiha on meilläkin missä autoja pesen. Maaperään on imeytyneet ja kaivo on 50 metrin päässä pesupaikalta. Käytän ympäristö ystävällisiä aineita en lotraa runsaasti niitä, vaan niukasti mutta riittävästi, että puhdasta tulee. Kyllä ne vähäiset määrät maahan imeytyy ja laimeneehan se aine veden kanssa.

maaco

Viesti Kirjoittaja maaco » To Huhti 05, 2012 10:53 pm

Tuohon vahalistaan voisi laittaa Pro Yellow Wax. Aloittelijalle se helpoin kiinteä vaha. Ei tärähdä kiinni, vaikka vahaisi pitkän kaavan mukaan (hidas ja tarkka levitys). Mulla ei ole kokemusta (maahantuoja ei voi toimittaa) Menzerna Power Lock:ista, mutta sen pitäisi olla myös helppokäyttöinen ja kestävä (sealant).

Onhan noita hyviä tuotteita n. miljoona. Riippuu miten innokas on vahaamaan. Jos haluaa vahata kerran kuussa, niin sit voi käyttää Menzernan Sealing Waxia. Levitys + poispyyhintä n. 15min, äärettömän liukas ja kylmänkiiltävä pinta. Kesto vaan on vähän heikko :lol:

RTU

Viesti Kirjoittaja RTU » To Huhti 05, 2012 11:01 pm

^^ No joo, jos kaivo noinkin lähellä pesupaikkaa niin saattaa jo jotain haittaa olla, siis ihmisille, ei luonnolle. Mutta eihän sitä läträillä jos pienpoisto & raudanpoisto aineita menee se max litra vuodessa maaperään, jos vain omat autot pesee, ja suurin osa haihtuu jo ennen huuhtelua. Muut aineethan on aika ympäristöystävällisiä, ainakin shampoot ja melkein kaikki liukkarit.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » To Huhti 05, 2012 11:02 pm

Pro Yellow Wax ei ole kaikista helpoin kiillottaa pois mm. perusmustasta autosta, jättää erittäin rasvaisen pinnan joka näyttää äkkinäiseltään katsottuna holoilta..
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » To Huhti 05, 2012 11:21 pm

^^Vuosia sitten ottiin vesi näyte kaivosta ja silloin oli hyvä vesi. Aavistuksen taisi olla rautaa liikaa, muttei haitaavasti.

maaco

Viesti Kirjoittaja maaco » To Huhti 05, 2012 11:33 pm

Dani kirjoitti:Pro Yellow Wax ei ole kaikista helpoin kiillottaa pois mm. perusmustasta autosta, jättää erittäin rasvaisen pinnan joka näyttää äkkinäiseltään katsottuna holoilta..
Onhan pinta ollut varmasti puhdas? Mulle on käynyt noi tasan kerran, ja autoa ei oltu silloin puhdistettu perus liuotin+kinnaspesun lisäksi millään kun auto vaikutti "puhtaalle". ITR:n, rasvanpoiston tai clayn jälkeen ei ole ollut tuollaisia ongelmia..

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » To Huhti 05, 2012 11:49 pm

No oli puhdas pinta, sanotaanko semmonen vastamaalattu pinta kautta happopesty ja myllytetty pinta :D
..ja ei yksi perus/metallimusta, vaan monta.
IPA 80% pyyhintä myös, joten aika nihkeä lakkapinta, silti kunnon monimetallivaloissa näkee kun vellova rasvapinta kelluu pinnassa eikä oikein lähde millään pois vaikka saa kuivua +30min. ja kiillotuksen jälkeen saa vielä hengähtää + kiillotus, outo vaha mutta eritääin helppo ja kestävä.

maaco

Viesti Kirjoittaja maaco » Pe Huhti 06, 2012 12:13 am

Onpas jännä miten tuollai reagoi :) Meillä on toisaalta työtahti ja autojen vaihtuvuus sen verta rivakka, ettei autoja aleta tutkailla erityisen tarkkaan minkään lamppujen alla, joten voi olla että sun mainitsemia ongelmia on voinut ko. vahan kanssa ollakin, mutta kukaan ei ole niistä tullut kertomaan.. Meille sattui kerran erä, mikä kuivui ihan sikanopeasti, siis itse purkkiin ja myös maalipintaan. Ei oo ihan tasalaatuisinta vahaa mitä on markkinoilla. Huomasitko muuten että siinä vaiheessa kun purkin kannen väri vaihtui, muuttui myös koostumus, väri ja jopa haju?

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Huhti 06, 2012 12:16 am

Jaa-a, enpä ole niin tarkkaa katsonut.
Eli tarkenna vähän värinmuutosta, niin voin kyllä tarkistaa asian pyhien jälkeen?

maaco

Viesti Kirjoittaja maaco » Pe Huhti 06, 2012 12:31 am

Sehän oli ennen (kultaisen kannen aikaan) tummempaa, oikeasti kullanväristä ja aika pehmeää, makean tuoksuista. Nykyään se on sellasta hailakankeltasta, kovaa sekä tuoksuu suunnilleen mehiläisvahalta :D Samanlaisen pinnan suunnilleen jättää, kun verrattiin viimeisen kultakantisen purkin kanssa, mutta se vanha oli helpompaa käyttää..

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Su Huhti 08, 2012 9:30 am

Heh, esim lidlin vaha jättää kanssa pintaan tuollaista rasvaista jälkeä niinkuin olisi kyljyksellä kiillottanut, joutuu pyyhkimään kanssa moneen kertaan ja olen vaihtanut vielä liinankin välillä...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

IL3

Viesti Kirjoittaja IL3 » Ke Huhti 11, 2012 12:36 pm

Tervehdys kaikille.
Olen sivustoa lueskellut jo aiemmin mutta nyt päätin ihan rekisteröityä ja kysäistä kokeneemmilta.

Eli olen näissä asioissa amatööri, enkä omaa vielä konetta, mutta tänään ajattelin hieman valmistella autoani kun kevätkin näyttää hiljalleen olevan käynnissä.

Pesin auton ja nyt olisi tarkoitus käväistä pinta läpi Ultimate Quick Detailerin ja claybarin (kaikki aineeni Meguiarsin kamoja) kanssa, sen jälkeen hinkata auton käsin Ultimate Compoundilla, sen jälkeen Deep Crystal System Polishilla ja lopuksi vielä vahata käsin Gold Classilla.

Kysynkin onko mitään järkeä vetää tolla Ultimate Compundilla ja DCS Polishilla kun ei ole konetta käytössä, eli saako noilla aineilla käsin jynssäten mitään aikaan?

Lisäksi, mitäs ainetta suosittelette ikkunoille?

Myöhemmin kesän alussa tulee auto vietyä myllytykseen.
Myös suosituksia Myllyttäjistä/Firmoista otetaan vastaan.

Asun Vantaalla ja pääkaupunkiseudulta tai lähettyviltä olisi hyvä jos luotettava ja osaava tekijä/firma löytyisi.

Myös hintaluokka tommoseen hommaan kiinnostaisi.
Autoni on neloskoppainen musta Volkswagen Golf vuosimallia 2001.

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Huhti 11, 2012 12:47 pm

^En ota kantaa tohon käsin hieromiseen kun ei ole kokemusta kys aineista. Mutta:

Ikkunoille paras on jokin sealant kuten Wolf's Chemicals Nano Glass Guard, GTechnic G1, G3 tai G5. En myöskään ole kokeillut käsin mutta Carpro Ceri-Glass voisi olla toimiva aine "preppaukseen" pesu ja clay käsittelyjen jälkeen.

Myllytykseen suosittelen HYVIN vahvasti foorumilaisia harrastajia. Kovin kehnoa lopputulosta kun tekee jotkin ammattifiksarit, etenkin mustaan autoon.
Vain YKSI LSP!

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ke Huhti 11, 2012 12:53 pm

Foorumillakin majaileva ammattilainen (nimimerkillä JyrkiBoy) on niitä harvoja, jolle autoni uskaltaisin antaa.

Urranin kanssa pitkälti samaa mieltä. Käsin kiilllottamisesta sen verran, että pelkkä UC kyllä riittää.
Jos teet sen huolellisesti, niin saat jo jokusen päivän aikaa kulutettua ja kädet todella kipeiksi.
Itse olen kerran käynyt vastaavalla tavalla auton läpi, ja onhan se hullun hommaa, mutta parantaa sekin ulkonäköä hieman.
"Urku auki, pelti kii"

_nixu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » Ke Huhti 11, 2012 12:57 pm

UC riittää ja tuskin sen jälkeen jaksaa muuta levittää jos käsin meinaat hieroa ;)

Jos ajattelit myllyttää niin anna suosiolla harrastajalle tuo ja säästä itseäsi. Turha siihen on käsin alkaa mittavaa projektia tekemään jos kerran kohta ajetaan koneella yli. Kunnon pesu ja vahaus nyt alkuun vain.
E53 X5 3.0D

Lukittu