Tuulilasinpesunesteet?

Yleistä keskustelua aiheen sivusta, kuten valokuvaus, tietokoneet jne.
Peke
Viesti:

Tuulilasinpesunesteet?

Viesti Kirjoittaja Peke » Ke Syys 28, 2011 9:40 pm

Mitäs litkuja arvon kinnaslaiset käyttää autojen pesunestesäiliöissä? Ite oon 90% käyttäny Lasolia, mutta jos samaa tai parempaa saa halvemmalla ni mikä jottei. Kokemuksia. ;)
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Dani
Viesti:

Re: Tuulilasinpesunesteet?

Viesti Kirjoittaja Dani » Ke Syys 28, 2011 9:54 pm

Lady Lasolilla mennään, tuo sininen Lasol tuoksuu aivan kuolemalle ja tyttöjen Lasoli kukkasille :lol:
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Ke Syys 28, 2011 10:13 pm

Lady Lasol <3 tuoksuu niin kivalle :roll:

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Syys 29, 2011 9:01 am

Itse käytän kesäsin rinseless washia (vähän niinkun ONR) ja viime talvena käytin Korrekin Lasipesua (sisältää muistaakseni marginaalisen määrän etanolia vrt. muut tuotteet mitä löysin). Nyt pitäis jostain löytää 100% IPA pohjaista lasinpesuainetta. Jos mahdollista niin Etanolia ei tule käyttöön..
Vain YKSI LSP!

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » To Syys 29, 2011 10:29 am

^ Kerrotko viel syitä käyttää noita vähän erikoisempia tuotteita? :roll:
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Syys 29, 2011 10:33 am

^Itse digaan, kuten moni tietää, luonnonvahoista ja aina ruutua pestessä roiskuu A-pilareihin ja katolle ihan h*lvetisti. Vahat kestää pidempään pinnassa. Ja toi rinseless washi on oikeesti tehokkaampi perus likaan kun nää viinat mitä joka huoltsikka myy.

Puhumattakaan vielä siitä että metanoli/etanolihuurut on huomattavasti haitallisempia mun 1,5kk tytölle ja ~4v pojalle kun aiemmin mainitut ;)
Vain YKSI LSP!

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » To Syys 29, 2011 10:56 am

Totta, mutta mites pakkasenkesto? Oon mäkin testaillu ihan autoshampoota pesunesteenä, näin syksysin...nytkin on laimennettua VB:tä, mutta kohta alkaa jo yöpakkaset ni jotain muuta ois keksittävä.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Syys 29, 2011 11:01 am

^Tarpeen mukaan mut toi tiiviste on raakana -40°C kestävää :D Eiköhän riitä.

Autoshampoota ei pitäis käyttää koska shampoohan ei ikinä saa kuivua pintaan (lukuunottamatta ONR tyyppisiä).
Vain YKSI LSP!

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » To Syys 29, 2011 11:08 am

Lasolilla mennään täälläkin. Pitäisi vissiin kokeillta tuota ämmälasolia, kun toi äijien versio tosiaan haisee melkoisen voimakkaalle.

Viltsu

Viesti Kirjoittaja Viltsu » To Syys 29, 2011 12:14 pm

Onkos kukaan kokeillut näitä 303:n pesutabletteja? Eli, kaadetaan gallona vettä säiliöön ja tiputetaan tabletti perään. Toimii myös talvella (ei jäädy). Elitecarcaresta saa tilattua vajaa 6£ paketti (5kpl/pkt). Ilmeisesti biltemassa myydään näitä samoja? Olisi helppoa pitää pakettia hanskalokerossa mukana, lisää vain tarvittaessa säiliöön vettä ja tabletti perään.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » To Syys 29, 2011 12:20 pm

Urran kirjoitti:^Tarpeen mukaan mut toi tiiviste on raakana -40°C kestävää :D Eiköhän riitä.

Autoshampoota ei pitäis käyttää koska shampoohan ei ikinä saa kuivua pintaan (lukuunottamatta ONR tyyppisiä).
Mites tuo pesuteho suolaloskakuravellin kanssa?
Raakana ei taida pesuteho olla ihan maailman paras?

..ja jos noi huurut olis oikeesti vaarallisia (onko lähdettä?) niin en usko että niitä sais myydä, kyllähän nuo kukkahattutädit olisi sen jo hoitanut ajat sitten pois hyllyistä.
Aika nopeastihan nuo vaaralliset tekijät haihtuu pois ennen kun ne auton sisälle ehtii, ja jos ehtii niin onko se määrä sitten haitallinen?
Haluaan faktaa tälle, koska itse kuskaan 18kk tyttöä ja jos Lasolit ovat oikeesti haitaksi terveydelle niin vaihdan toki!

Mutta onhan maailma täynnä vaarallisia aineita...puhumattakaan lisäaineista jne. ;)

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Syys 29, 2011 12:38 pm

^Ei oo koskaan ollu tarvetta käyttää raakana. Muistaakseni 1:1 seosta käytin kovemmilla pakkasilla (olikohan vähän päälle -20°C pakkasenkesto?) ja pesuteho riittävä.

Lähteitä monia mutta nopeella googlauksella tämä:
http://nettitelkku.fi/juttu/artikkeli-m ... lisyydesta
http://www.hs.fi/artikkeli/Lasinpesunes ... 5235616565

Ja tosta vielä työterveyslaitoksen metanoli -tutkimus:
http://www.ttl.fi/fi/kemikaaliturvallis ... tanoli.pdf
(Saa tosin hetken plärätä et puhutaan edes tuulilasinpesunesteistä :D )

Ja jos estetiikka kiinnostaa niin IPA ei haise sisälle käytännössä ollenkaan kun Etanoli ja Metanoli saa välillä *hengenpidätys* -efektin aikaseks. Luonnollisesti sekä tämä että vaarallisuus on kiinni aika paljon siitä mistä auto ottaa raittiin ilmansa. Mun tapauksessa suoraan tuulilasin alta.

Jos en ihan väärin muista niin eikös Metanoli ollut kielletty lasinpesunesteissä mutta EU "harmonisaation" jälkeen tuli taas luvanvaraiseksi. Muistan jopa lukeneeni että tulis taas pian pannaan.

On vaarallisia aineita ja paikkoja. Kaikelta pitäis vanhempien osata suojella. *sonikin sigu*. Joo seuraavaks tulee zone ja karkkausdieetin topicit :D

S@mpp@ käytti jotain 100% IPA pohjaista ainetta? Avaappas meillekkin :D Viime talvena mul oli semmonen home-made IPA pesuaine testissä mut antautu -15°C pakkasissa vaikka IPA pitoisuus oli jo melko hurja. Jos en väärin muista niin kirjotin siit tännekkin?
Vain YKSI LSP!

Fly 76

Viesti Kirjoittaja Fly 76 » To Syys 29, 2011 2:11 pm

Itse olen kauhistellut tuota Lasolin hintaa ja hakenut Bauhausista valmiiksi blandattuja 4L purkkeja ( 4x4L = 15€, vaihtuva toimittaja). Pesuteho on ollut ok, pakkasenkestävyys samoin ja tuoksu lähes olematon. Syksyllä ennen kovempia pakkasia olen blandannut tuotteen vielä 1:3 periaatteella, kestää aika pitkään ja jää litrahinta halvaksi. Voisin vaikka suositella.
Työnteko on tarkoitettu niille jotka eivät osaa purjehtia.

pasi

Viesti Kirjoittaja pasi » To Syys 29, 2011 2:49 pm

Jos noiden erikoisempien aineiden kanssa läträä niin kannattaa ottaa huomioon myös sen sopivuus kumimateriaaleille... Eli siis mitä se tekee pyyhkijän kumeille. Homma menee miinuksen puolelle jos tarvii vaihtaa pyyhkijöitä kk välein pesunesteen takia ;)

pasi

Viesti Kirjoittaja pasi » To Syys 29, 2011 2:53 pm

Niin ja mitä noiden perus tuulilasinpesuaineiden myrkyllisyyteen tulee, niin veikkaan että jokaisella tämän foorumin käyttäjällä on moninkertaiset altistumiset kaikennäköisille muille myrkyllisille kemikaaleille autoja työstäessä vuoden mittaan. Kaikki on niin suhteellista.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Syys 29, 2011 2:54 pm

^Mulla jo toinen pari AC Delco rungottomia silkkari pyyhkijöitä rundissa ja ensimmäiset kesti vaan reilun vuoden/40tkm :D Eli ei ainakaan nää mun "myrkyt" huononna pyyhkijöiden kestoa.

Ei mua mun terveys niin, lasten lähinnä. Enää hajuaistiakaan kun oon joskus kesähessuna "detailannu" mm. kaivinkoneita. On vähän erilaiset pesuaineet siellä :?
Vain YKSI LSP!

patonki

Tuulilasinpesunesteet?

Viesti Kirjoittaja patonki » To Syys 29, 2011 2:57 pm

Metanolipohjaisia, hajuttomia on myöskin tarjolla. Purkissa lukee hajuton tjs. Valitettavasti nimet ja ostopaikat ovat kesän aikana haihtuneet päästä :o)

Sent from my iPhone using Tapatalk
"Life is too short to be pissed of all the time"

Thuppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thuppu » To Syys 29, 2011 3:23 pm

Hakusessa olis metanoli/etanoli pohjaista ainetta joko 100% tai valmiiksi lantrattua veden kanssa 50/50. Astiakoko sais olla 10l. Tulee siis muuhun käyttöön kuin ikkunanpesuun, mutta voihan sitä tietty pissapojan säiliöönkin lirauttaa aina välillä. Jos joku tietää millä brändillä tommosta löytyy niin saapi ilmoittaa. :) Lasol kait on lähes täyttä etanolia mut litrahinta on aika huima...

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » To Syys 29, 2011 3:31 pm

Noista tutkimuksista, eipä siinä oikein tullut selväksi että onko auton tuulilasiin ruikittuna/käytettynä tuulilasipesuneste terveydelle riski vai ei, ja mikä on se määrä että alkaa olemaan haitallista. Puhuttiin vaan metanolista joka on varmasti haitallista jos sitä väärinkäyttää.
Jos jossain on testi siitä että otetaan vaikka ilmanäytteet puhaltimista ja otetaan näytteet siitä ilmasta että paljonko se sisältää terveydelle haitallista olevaa höyryä ym. niin se olis paljon mielenkiintoisempi fakta lueskella.

Lady Lasol käyttöturvallisuustiedote 17.05-10

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Syys 29, 2011 3:38 pm

^Tokkopa kukkahattutädit on vielä niin kliinisiä testejä vaatineet. Ei meinaan välttämättä halpa toteuttaa. Kuitenkin jo tältä pohjalta Poliisit pitäytyy käsittääkseni erossa näistä molemmista aineista koska altistuvat näille "mahdollisille" riskeille paljon enemmän kuin perus kuljettajat.

Mut jos haluu pelata varman päälle maalaisjärjellä niin pitäytyy poissa metanolista ja käyttää etanolipohjaisia. Vaikka onkin "myrkyllistä" niin moni meistäkin juo jopa useita annoksia sitä viikonloppuisin :D Metanolista sentäs lähtee näkö jo pienistäkin eristä..

Itse oon mielummin varovainen kun kadun mutta jokainen tekee tottakai omat päätöksensä.
Vain YKSI LSP!

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » To Syys 29, 2011 3:46 pm

^Poliisit käsittääkseni pysyy erossa metanolipohjaisista aineista, mutta jos myös etanolipohjaisista niin tämä olisi uutta tietoa minulle. Metanoli on se isompi paha.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » To Syys 29, 2011 3:48 pm

Näinhän se on.
Jos huoltoasemilta löytyy ja on pesuteholtaan sama kun näissä viinoissa niin toki sitä ostan, nyt vaan tuntuu että ovat aika kivenalla?

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » To Syys 29, 2011 3:53 pm

Googlen eka linkki haulla poliisi tuulilasinpesuneste. Vuodelta 2008 tosin, joten se tiputtaa lähteen arvoa vähän (ja artikkelin tuottaja).

Tosin aika paljon löyty vastaavia juttuja.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Syys 29, 2011 4:16 pm

^Joo näin onkin. Pahoittelut etten tarkistanu faktojani, oma wikipedia petti :D
Vain YKSI LSP!

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » To Syys 29, 2011 6:04 pm

Korrekin käyttöturvallisuustiedotteet ja kohta Lasipesu- ja talvituotteet
Noi käyttää kans viinaa :(