Foam lance 1BM

Liuottimet, foamit, shampoot, kintaat, kuivaus
Hessu

Foam lance 1BM

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Heinä 22, 2011 12:22 am

Kun aina ei ole päiviä aikaa hinkata autoa niin olen haeskellut keinoja nopeuttaa operaatiota. Olen testaillut viimeaikoina lancen käyttöä foamin jälkeen myös pesuaineen levitykseen ja vaikuttaisi omaan silmään toimivalta metodilta. Varsinkin jos pestään urakalla autoja ja on kaksi henkeä käytössä niin tehokkuus on huomattavasti parempi vs. 1h ja 2bm. Metodina:
- lancella pintaan VP PH neutral snow foam (n. 1cm lancen pohjalla ja loput kuumaa vettä)
- huuhtelu paineella
- lancen loppuun (olettaen että jäi vielä tippa) Megun Gold Class:ia pari tippaa + kuumaa vettä
- pesuaineen levitys vaahtona sopivan kokoiselle alueelle
- lampaalla hinkkaus heti perään ja ja kinnasi huuhdellaan joka vedon jälkeen ämpärissä (+gg)
- huuhtelu paineella jne.
- koko auto läpi alle aikayksikön ja seuraavaan vaiheeseen... :D

Kahdella äijällä kun kaveri tulee kintaan kanssa perässä niin on tosi nopeeta toimintaa. Olen kokeillut pesuaineena myös dodon BTBM mutta se ei vaahtoa ja pysy pinnassa Gold Classin lailla.
Käytättekö muut lancen omistajat vaahdotusta myös pesuvaiheessa?

sonikk
Viesti:

Re: Foam lance 1BM

Viesti Kirjoittaja sonikk » Pe Heinä 22, 2011 12:33 am

Ainakin Anzafin on pessyt niin että vaahdottaa paneelin etukäteen, itse miettinyt ihan samaa mutta aina jäänyt kokeilematta.

Viba

Viesti Kirjoittaja Viba » La Heinä 23, 2011 11:53 am

Itse olen myös harrastanut juuri tuota tyyliä Foam Lancen kanssa, mikäli aika on kortilla sekä auto ei hirveän likainen suosittelen kyllä muillekkin ;)

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » La Heinä 23, 2011 6:26 pm

Itse olen pessyt BH foamilla kaksi viimeistä kertaa pelkästään ja täytyy uskoa Jannen aiempia testailuja...se toimii.
Eli kevyet kesäpesut onnistuu ihan hyvin ilman mekaanista hinkkausta. Vanteet on ainoastaan käytävä käsin läpi.

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » La Heinä 23, 2011 9:28 pm

K70 kirjoitti:Itse olen pessyt BH foamilla kaksi viimeistä kertaa pelkästään ja täytyy uskoa Jannen aiempia testailuja...se toimii.
Eli kevyet kesäpesut onnistuu ihan hyvin ilman mekaanista hinkkausta. Vanteet on ainoastaan käytävä käsin läpi.
Samaa mielipuolta. Äsken huuhtasin auton pelkästään bh foamilla ja se oli ihan riittävä pesu. Tykkään tuotteesta. Tosin dodo voisi kehitellä vastaavan niin saataisiin mukaan miellyttävä tuoksukin vielä :lol:

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » La Heinä 23, 2011 10:00 pm

+1 ja tuohan tuoksuu ihan sairaan hyvälle!!!
Kaikki liha tottelee kuria...

Projectech
Apupoika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Projectech » La Heinä 23, 2011 10:06 pm

Tuoksujen hyvyydestä voi kinastella loputtomiin, mutta itsekin tykkään kyllä tuosta Auto-foamin tuoksusta :). Tämähän on ainoa Bilt Hamber -tuote, jossa on lisättyä hajustetta. Muut eivät tuoksu juuri miltään tai lemahtavat miehekkäästi pahalle kuten esim. Auto-balm :lol:
Palveleva autonhoitotuotteiden erikoisliike
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » La Heinä 23, 2011 10:10 pm

Pääasia on, että tuote toimii. Makuasioista voidaan sitten tapella muualla :lol:

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » La Heinä 23, 2011 11:21 pm

Juu, tuo tuoksu ei välttämättä ole oman listan ykkösenä, mutta vaimon mielestä talli tuoksuu nykyisin tosi hyvälle...ja jopa anoppi totesi tallin tuoksuvan hyvälle, kun eksyi talliin :D

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » La Heinä 23, 2011 11:58 pm

^No ihan samaa sanoo meidänkin äitee tuosta aineesta... :lol: Täytyypä tarkkailla, onko niillä eteerisillä tuoksuilla joitain sivuvaikutuksia vaimoon...

Aiheeseen liittyen. Itsekin tulee joskus pestyä niin, että foamit pinnassa ja sen jälkeen kinnasta. Silloin yleensä on kyseessä vähän tiukemman paskan irroitus.
Kaikki liha tottelee kuria...

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Joulu 23, 2011 10:28 am

Mitenköhän toimis seuraava resepti, palaako pohjaan voi tuleeko hyvä kakku?

- Foam Lance ja Bilt Hamber Auto-Foamilla suoritetaan esipesu
- Huuhtelu
- Foam Lanceen vaikkapa Verry Berry shampoo, tai mikä vaan vaahtoava shampoo että saadaan shampoo pysymään auton päällä
- 1BM eli yhdessä ämpärissä puhdasta vettä
- Kintaalla käydään sitten auto läpi, dipataan kinnasta välillä veteen kuten normisti

Täh? :?
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Pe Joulu 23, 2011 11:09 am

Oon käyttänyt tuota silloin tällöin. Tosin en ole jaksanut miksailla, vaan shampoonakin käyttänyt BH foamia.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Joulu 23, 2011 11:43 am

Kun mulla on noita foam lanceen sopivia pulloja (monilla varmaankin joo) niin se on helppo ja nopea vaihtaa.
No täytyy joskus keväällä testata :lol:

iiKster

Viesti Kirjoittaja iiKster » Pe Joulu 23, 2011 12:59 pm

Pyörittelin tuossa vähän numeroita yksi ilta, nyt tätä nostettiinin kuin tilauksesta :D

Joku matikkaa osaava voi korjata, eikös tuohon Lance 1BM metodiin lasketa lancen pulloon menevän shamppooseoksen laimennussuhde kaavalla 1:(shamppoon laimennussuhde*lancen sekoitussuhde)

Eli esim. Dodon SP:
Laimennussuhde 1:600
Lancen nuppi vaikkapa asentoon 4%
-> (600*0.04) = 24
-> Lancen säiliöön SP laimennettuna suhteessa 1:24 -> lopullinen pinnalle tuleva tavara on laimennettu 1:600.
Se mikä osataan tehdään itse. Jos jotain ei osata, se opetellaan...

Pilder

Viesti Kirjoittaja Pilder » Pe Joulu 23, 2011 1:12 pm

Dani kirjoitti:Kun mulla on noita foam lanceen sopivia pulloja (monilla varmaankin joo) niin se on helppo ja nopea vaihtaa.
No täytyy joskus keväällä testata :lol:
Pari pulloa on, mutta olis kiva löytää jostain korkit pulloihin. Vois jättää litkut pulloihin valmiiksi...

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Joulu 23, 2011 1:51 pm

..korkit olis tietysti kätevät!!

Matikkaa en jaksa harrastaa, mutta mitä jos lancesta pistää nupit kaakkoon ja pulloon valmis seos shampoota?
Oliko tuo lancepullon vetoisuus jotain 975ml? Pyöristetään hitusen eli 1L pullo.
1:128 10L = 78,13ml -> 1L = 7,813ml + loput vettä ja sen mitä painari työntää vettä läpi eli jos vaikka 10-15ml shampoota lance pulloon ja lancen säätö täysin auki?

iiKster

Viesti Kirjoittaja iiKster » Pe Joulu 23, 2011 2:14 pm

^ Mikä lakkapinnalle osuvan seoksen vahvuus siis silloin on?

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Joulu 23, 2011 2:31 pm

Ei mitään hajua, mutta ei se varmaan paljon heitä tosta valmistajan 1:128 seoksesta :lol:
Riippuu myös paljon painari puskee vettä/h.

Jos painari puskee sen 420L/h vettä läpi ja lance pullossa on vaikka 10ml/1L shampoota + loput vettä, lancen säätö siis täysin auki.
Mikä mahtaa olla seos joka osuu maalipintaan?

iiKster

Viesti Kirjoittaja iiKster » Pe Joulu 23, 2011 2:49 pm

Öööh...
Siis 10ml saippuaa, 990ml vettä =1l
Seos on tällöin pullossa 1:99. Jos lancesta vääntää ns. nupit kaakkoon eli seos partavaahdoksi niin pinnalle tuleva seos on luokkaa 8-10%, sanotaan vaikka 10%. Tässä tapauksessa lopullinen paneeliin osuva seos on vahvuudeltaan 1:999... Onpahan ainakin vahaturvallinen :D

Korhonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korhonen » Pe Joulu 23, 2011 2:59 pm

No kyllähän se lancen kautta puskettuna laimentaa melko paljon kun, 100 % foamiakin laimenee 4 %:iin... jos normaalisti pesuainetta laitetaan vaikka 10 ml / 10000 ml niin silloinhan vahvuus on 0,1 %. miksi ei siis vain voi vetää säätöä lancesta kiinni ja aine raakana säiliöön...? Pääsee kaikista helpoimmalla :D Ja jos on mitannu kiinni asennolla vaikka 0,3 % vahvuuden niin laittaa sillon säiliöön 1:2 sitä ainetta...
Henkka82 kirjoitti:Mulla tuolta CYC tilattu snow foam lance ja Kärcherin Hd 6/15 painepesuri
Painepesuria ei ole säädettu ihan hanat kaakolle.

Mittailin tänää hiukan noita seoksia....

täysillä 8,3%
1/4 kiinni 6%
1/2 kiinni 3,8%
1kierros kiinni 2,9%
1 1/2 kiinni 1,92%
2kiinni 1,45%
2,5 kiinni 0,72%
3 täysin kiinni 0,36%
Edittiä... tuli ajatus virhe :lol: Meniköhän se nyt oikein...
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"

iiKster

Viesti Kirjoittaja iiKster » Pe Joulu 23, 2011 3:06 pm

^ Jos laittaa raakana purkkiin niin virhemarginaali säädön suhteen on pienempi kuin jos lantraa shamppoot purkkiin veden kera.
Viimeksi muokannut iiKster, Pe Joulu 23, 2011 3:10 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Joulu 23, 2011 3:07 pm

Hmm, mulla on kans CYC Foam Lance, testimielessä kokeilin nupit kaakossa (Bilt Hamber Auto-foam raakana pullossa) joka vei AG HD vahat toisesta autosta ja omasta autosta JS109 mennessään, voiko muka olla totta että urku auki mennään maltilliset 8,3% seoksella?

Korhonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korhonen » Pe Joulu 23, 2011 3:11 pm

iiKster kirjoitti:^ Jos laittaa raakana purkkiin niin virhemarginaali säädön suhteen on pienempi kuin jos lantraa shamppoot purkkiin veden kera.
Tämä on kyllä totta.
Dani kirjoitti:Hmm, mulla on kans CYC Foam Lance ja nupit kaakossa (Bilt Hamber Auto-foam raakana pullossa) vei AG HD vahat toisesta autosta ja omasta autosta JS109 mennessään, voiko muka olla totta että urku auki mennään maltilliset 8,3% seoksella?
Jaa tästä en kyllä varmaksi tiedä, kun en itse ole mitannut...
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Joulu 23, 2011 3:26 pm

Henkka82 kirjoitti:Mulla tuolta CYC tilattu snow foam lance ja Kärcherin Hd 6/15 painepesuri
Painepesuria ei ole säädettu ihan hanat kaakolle.

Mittailin tänää hiukan noita seoksia....

täysillä 8,3%
1/4 kiinni 6%
1/2 kiinni 3,8%
1kierros kiinni 2,9%
1 1/2 kiinni 1,92%
2kiinni 1,45%
2,5 kiinni 0,72%
3 täysin kiinni 0,36%
Mites näin tarkasti saa mitattua?
..tai lähinnä mikä on helpoin tapa mitata foam lancen ja oman painarin tuottaman seoksen?

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Pe Joulu 23, 2011 3:27 pm

Dani kirjoitti:Hmm, mulla on kans CYC Foam Lance, testimielessä kokeilin nupit kaakossa (Bilt Hamber Auto-foam raakana pullossa) joka vei AG HD vahat toisesta autosta ja omasta autosta JS109 mennessään, voiko muka olla totta että urku auki mennään maltilliset 8,3% seoksella?
Tämähän riippuu vielä kaiken muun lisäksi painepesuristakin, joten jos teillä ei ole sama painepesuri, niin ei ole myöskään sama seossuhde.
Veden virtausnopeus vaikuttaa luonnollisesti seossuhteeseen. Samalla painarillakin painarin ja Foam Lancen valmistustarkkuudet lienee sellaiset,
ettei seos silti ole täysin sama (riittävän lähelle tosin varmaankin).

Täytyy kyllä myöntää, että kuulostaa vähältä.
Projectechin Lancessahan se pyörii "monta miljoonaa kierrosta" se nuppi, joten siinä noin kapea säätöalue tuntuisi ainakin erikoiselta.
Kommentoin lisää joskus kunhan pääsen kokeilemaan.

P.S. Jannelta (Projectech) tilatuissa Foam Lanceissa seuraa mukana ohjeet, myös seoksen mittaamiseen. Ne tosin taitavat olla täällä foorumillakin.
"Urku auki, pelti kii"

Vastaa Viestiin