Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Vahat, sealantit, pinnoitteet, QD, glaze jne
pegasus
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Kesä 29, 2010 8:50 pm
Paikkakunta: Rauma

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja pegasus » Su Kesä 19, 2011 3:19 am

Dani kirjoitti:
ottto kirjoitti:Pääasiassa vedin kuitenkin 1-2 paneelia kerralla ja sitten kiillotus.
Aika optimi, oli vaha/sealeri mikä hyvänsä, glazet sitten erikseen, niitä kun voi vetästä koko auton kerralla ja käyt pskalla välissä aku ankkaa lueskellen niin takaisin tullessa voit puhaltaa kamat pois pinnalta.
Carlackin LLS on parempi pyyhkiä melkein heti pois, muuten jämähtäää jos levität pikkasenkin liikaa..

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Kesä 20, 2011 9:58 am

Tosta luonnonvahoista ja niiden kestosta auringonpaistetta. Mulla auto ulkona, siis myös auringonpaisteessa (jos nyt sattuu paistamaan) 24/7 ja pinnassa Sonax Premium Carnauba Care. Nyt ~8vko vanhana tänään aamulla:

Kuva

Kuva
(sori noin kapeesta terävyysalueesta, molemmat kuvat otettiin ~20sec kuluessa :lol:)

Tän vahan beading ei oo ollu tiukkaa edes just pintaan levitettynä sateessa. Ja sheeting on mielestäni ollut muuttumaton sitten vahauksen. Tosin viimeeksi pesty RaceGlazella, jos jotain jättäny taaksensa? :roll:

Ainiin, autoa ei oo pesty yli viikkoon :lol:
Vain YKSI LSP!

Avatar
TKe_
Site Admin
Viestit: 2857
Liittynyt: To Elo 12, 2010 8:21 pm

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ma Kesä 20, 2011 11:05 am

Tuossa kuva Victoria Concours vahasta, joka on nyt ollut pinnassa hieman yli 2kk. Kuva otettu HTC:lla joten se ei ole mikään elämys, mutta kuvasta nyt saa selvän, että kyllä siinä pinnassa jotain on. Ja tuokin on auringossa seissyt (silloin, kun se sattuu paistamaan).

Kuva

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Kesä 20, 2011 11:08 am

Muistetaan nyt vielä että se pinnan helmeilyhän ei periaatteessa ole mittari. Vahapinnan helmeily vähenee aika radikaalistikkin muutaman pesun jälkeen, mutta ei se vaha silti ole poistunut tai lopettanut suojaustaan.

Vahan kestoon vaikuttaa tosi paljon myös miten/millä se pyyhitään pois. Käytännössähän DW:n laboratoriotesteissä ilmeni että jos 1 vahakerros oli ~15µm (menikö mittayksikkö oikein?) ja kaksi kerrosta oli ~20µm niin molemmat saatiin rankalla lyhytnukkaisella mikrokuituliinoilla hinkkaamalla ohennettua 6µm paksuisiksi. Ymmärtänette varmaan miten tää käytännössä ilmenee :roll:
Vain YKSI LSP!

Avatar
TKe_
Site Admin
Viestit: 2857
Liittynyt: To Elo 12, 2010 8:21 pm

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ma Kesä 20, 2011 11:11 am

Urran kirjoitti:Muistetaan nyt vielä että se pinnan helmeilyhän ei periaatteessa ole mittari. Vahapinnan helmeily vähenee aika radikaalistikkin muutaman pesun jälkeen, mutta ei se vaha silti ole poistunut tai lopettanut suojaustaan.
Toki toki.

Avatar
Projectech
Apupoika
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti Marras 30, 2010 10:57 pm
Paikkakunta: Laitila
Viesti:

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja Projectech » Ma Kesä 20, 2011 11:29 am

Urran kirjoitti:Vahan kestoon vaikuttaa tosi paljon myös miten/millä se pyyhitään pois. Käytännössähän DW:n laboratoriotesteissä ilmeni että jos 1 vahakerros oli ~15µm (menikö mittayksikkö oikein?) ja kaksi kerrosta oli ~20µm niin molemmat saatiin rankalla lyhytnukkaisella mikrokuituliinoilla hinkkaamalla ohennettua 6µm paksuisiksi. Ymmärtänette varmaan miten tää käytännössä ilmenee :roll:
Mittayksikkö oli nanometri, eli 0,001 µm :)

Maalipinnanpaksuusmittarillahan saisi jo kivasti mittailtua µm-luokan vahakerroksia, mutta nanometrejä on turha yrittää saada esille :D
Palveleva autonhoitotuotteiden erikoisliike
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Kesä 20, 2011 12:47 pm

^Just tän takia laitoin ton "meniköhän mittayksikkö oikein?" :lol: Mut viestin pointti tuli varmaan esille :)
Vain YKSI LSP!

Avatar
EeKi
Viestit: 408
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja EeKi » Su Kesä 26, 2011 5:49 pm

Taas kiusaan kysymällä varmaan monta kertaa kysyttyä.
Mutta, tarvis nyt myllyttää tuo mese, niin voiko Colliniten 476 tai 915 heittää suoraan myllytyksen jälkeen pinnalle? Tai tarviiko alle jotain?
Kumpi noista on "parempaa", kumpi on helpommin levitettävää, voiko auton kokonaan vahata ja pyyhkiä vai onko paneeli kerrallaan ym?

Myllytyksen jälkeen pinta pitää pyyhkii ipalla, vai riittääkö pelkkä auton pesu?

Avatar
Antto-
Viestit: 296
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 9:12 pm
Paikkakunta: Kerava

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja Antto- » Su Kesä 26, 2011 6:16 pm

Oma näkemykseni asiaan ois: myllytyksen jälkeen huuhtelet painepesurilla auton ja kuivaat (tahnat vesiliukosia) ja pikasesti IPA:lla. Pelkkä huuhtelu ja kuivauskin, näytti olevan riittävä, mutta kävin IPA:lla läpi varmuuden maksimoimiseksi.

Koska sun mese on semmone all-show-no-go nii vedä pari kierrosta 915:sta pintaan ;)
Muut voi täydentää/korjata mun sanomisia jos meni metsään.

Oma taktiikka 476s:n kanssa oli: levitys puolet konepellistä -> 1/4 katosta -> buffaus konepeltiin -> toinen neljännes kattoon -> ekan neljänneksen buffaus -> takakontin päällystä -> toisen neljänneksen buffaus ja niin edelleen jatkaen koko autoon. Pinta oli sopivasti aina kuivahtanut ja helppo pyyhkiä pois. Pätee varmaan 915:een kanssa.

Avatar
seatts
Viestit: 1758
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 10:58 am
Paikkakunta: Sauvo

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja seatts » Su Kesä 26, 2011 7:48 pm

EeKi kirjoitti:Taas kiusaan kysymällä varmaan monta kertaa kysyttyä.
Mutta, tarvis nyt myllyttää tuo mese, niin voiko Colliniten 476 tai 915 heittää suoraan myllytyksen jälkeen pinnalle? Tai tarviiko alle jotain?
Kumpi noista on "parempaa", kumpi on helpommin levitettävää, voiko auton kokonaan vahata ja pyyhkiä vai onko paneeli kerrallaan ym?

Myllytyksen jälkeen pinta pitää pyyhkii ipalla, vai riittääkö pelkkä auton pesu?
Pyyhit sen vaan ipalla myllytyksen jälkeen, ei kannata pestä kun ipa pyyhintä putsaa paremmin pinnan vahaa varten ja on myös paljon nopeampi tehdä.

476S on hybridi ja voi levittää koko autoon kerralla
915 taas enempi carnauba vaha. ja levitetään kahden paneelin taktiikalla.
Ja kumpikaan ei tarvitse mitään glazea tai sealeria alle.
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus

Avatar
EeKi
Viestit: 408
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja EeKi » Su Kesä 26, 2011 10:24 pm

Selevä, taidan tuota 476 kokeilla kun sen voi kokonaan vetää yli, helpompi ja laiska kun olen niin mulle sopivampi :D
Se siis voi tyyliin pyyhkiä pois heti kun levittänyt autoon, vaiko odottaa hetki?
Onko järkeä levittää heti toista kerrosta kerrosta vai tekiskö vasta esim viikon päästä "2 kerros" vahauksen.
Vai onko tuolla kerrostamisella mitään vaikutusta kestoon ja kiiltoon?

Avatar
crabtastic
Viestit: 328
Liittynyt: To Elo 12, 2010 3:50 pm
Paikkakunta: kokkola - kalajoki

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja crabtastic » Su Kesä 26, 2011 10:34 pm

Kerrostamisella voi sen verran olla kiiltoon vaikutusta jos sealerin päälle levität jonku vahan. Tässä Colli-tapauksessa vain 2 kerroksella haetaan sitä että varmasti on levittäytynyt joka paikkaan. Sekä voit levittää heti perään toisen kiekan eli ei tarvitse venailla, itse en ainakaan venaile, tiedä sitte pitäisikö 8-)

Poispyyhkimiseen ite oon käyttäny wipe-testiä, eli sormella pyyhkäset vahaa/sealeria, jos siitä ei jää rantua tms. niin voi pyyhkiä pois. Jostain joskus luin, muut korjatkoon :D Toki se myös näyttää erilaiselta ku voi pyhkästä. Kannattaa imo. kattoa miten toi 476 asettuu, itellä kerran jämähti helvetin tiukkaan kiinni, vissiin olosuhteista kiinni aika lailla.

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ma Kesä 27, 2011 8:54 am

Eilen kokeilin ensimmäistä kertaa 915:sta ja kyllä se ainakin istui niin saatanan lujasti kiinni että vedettiin toinen kylki suosiolla Megs #16.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Kesä 27, 2011 9:02 am

^Miten onnistuit :o Kuten tainnu jo aiemmin sanoa niin mulla ei oo ikinä ollu mitään ongelmia tän kanssa.
Vain YKSI LSP!

Avatar
Autofix
Viestit: 24
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 12:49 pm

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja Autofix » Ma Kesä 27, 2011 9:27 am

Tuli eilen nuuskaistua tuota dj blue velet pro purkkia jossa tietysti oli vähän pölymäisessä muodossa tota, tottakai ekana reaktiona rupesin kaivamaan nenää ja miten kävi? Enää ei ees räkä pysy nenässä, kaikki valuu ulos. Kiiltoa en ees kommentoi.Paljo näille luvattiin kestoksi?3kk? :lol: Mutta asiaan, hyvä autovaha, ehkä hieman työläs työstettävä. Hyvin kestää pinnassa ja antaa mukavan kiillon.

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ma Kesä 27, 2011 9:42 am

Urran kirjoitti:^Miten onnistuit :o Kuten tainnu jo aiemmin sanoa niin mulla ei oo ikinä ollu mitään ongelmia tän kanssa.
Jaa-a, varmaan vanhanaikainen eli liian paksulti ja liian pitkä kuivumisaika vaikka yritin välttää molempia.

hörnä
Viestit: 700
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 11:30 am

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja hörnä » Ma Kesä 27, 2011 12:42 pm

Kun tota megua laittaa 2 niin ohkasta kerrosta kuin vain saa , niin ei siittä vaha enään käytännössä paremmaksi tuu.
Ei kannata muuta kokeilla, ryyppää mielummin nekin rahat :lol:

Avatar
janne320d
Viestit: 458
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 8:48 am
Paikkakunta: jns

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja janne320d » Ke Kesä 29, 2011 2:43 am

Onko victorian concours vaha,sealeri vai hybridi?toimiiko sealantin päällä esim.jet seal 109?mites kesto verratuna vaikkapa colliniteihin?
BMW X5 e53 3.0ia
Ford focus -06

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Kesä 29, 2011 6:42 am

^Itse elänyt siinä uskossa että kyseessä ainakin enimmäkseen luonnonvaha. Kestoa voi sanoa että DW vahatestissä pärjäs "pisimpään" eli oli siinä kärkijoukossa kuten 915, AG HDW, Zymölit, RG#55 ja Nattys paste waxit. Kesti pidempään kuin esim. 476S. Ei omakohtaisia kokemuksia.

Edelleenkin ohjeistaisin aina laittamaan vaan yhden LSP:n. Sun pinnan kesto on yhtä kuin Jetsealin kesto jos laitat sen alle. Teoriassa mikään vaha ei toimi sealantin päällä.
Vain YKSI LSP!

Avatar
TKe_
Site Admin
Viestit: 2857
Liittynyt: To Elo 12, 2010 8:21 pm

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ke Kesä 29, 2011 8:15 am

Kyllä sen Victorian pitäisi aika puhdas luonnonvaha olla. Minä tykkään kys. vahasta. Se tuo ainakin tummaan väriin hieman syvyyttä lisää ja kestävyys tuntuisi olevan hyvä. Mulla se on nyt ollut pinnassa kolme kuukautta ja vielä sitä siellä näyttää olevan. Toki mulla vähän vääristää tilannetta, että käytän pesun jälkeen QD:tä (joko citrus bling tai sitten Victorian QD:tä).

Se pitää sitten ottaa huomioon, että valmistajakin suosittaa tuota vahaa uuteen tai hyvin hoidettuun maalipintaan, mutta eikös kaikilla kinnaslaisilla maalipinta ole keskevertoa paremmassa kunnossa.

hörnä
Viestit: 700
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 11:30 am

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja hörnä » Ke Kesä 29, 2011 12:26 pm

Voitko hieman kommentoida tuota Victorian QD erottuuko noista halvoista mitenkään elikäs mikä hinta laatusuhde ?

Avatar
TKe_
Site Admin
Viestit: 2857
Liittynyt: To Elo 12, 2010 8:21 pm

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ke Kesä 29, 2011 2:57 pm

^Mulla ei ole kokemusta kuin CB, mutta siihen verrattuna molemmat ovat yhtä helppoja työstää (victoria laitetaan kuivaan pintaan). Ehkä ja paino sanalla EHKÄ victoria tuo vähän enemmän kiiltoa / syvyyttä. Ero on todella marginaalinen.

Jonas_
Viestit: 341
Liittynyt: La Elo 21, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Paimio/Turku

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja Jonas_ » To Kesä 30, 2011 6:17 pm

Käykö 476s Black Holen päälle ?

Avatar
-JP-
Viestit: 1808
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja -JP- » To Kesä 30, 2011 6:19 pm

Kyllä käy.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Casull
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 2:16 am
Paikkakunta: Nivala

Re: Käyttökokemuksia/arvosteluja vahoista

Viesti Kirjoittaja Casull » Pe Heinä 01, 2011 9:07 am

Mulle on vielä hiukan epäselvyyksiä noissa mun vahoissa jotka siis on AG:n SRP ja UDP , Colliniten 476 ja CG:n Butter Wet Wax.

Onko tuo AG:n musta oikeasti sealantti ja pysyykö Colli sen päällä kunnolla?

Uskaltaako BWW:tä pyyhkiä Collin päälle huoletta silloin tällöin ylläpitovahaksi ilman että tarvii pelätä Collin kestoa?

SRP ja UDP on CYC:n mukaan sealantteja molemmat, onko tosiaan näin?
Tuosta BBW:stäkin tuntuu olevan vähän ristiriitaista tietoa liikkeellä että mihin väliin sen nyt uskaltaa laitta ja mihin ei.
Kiva aine se kuitenkin on, peittää hennot pesunaarmut todella nätisti. :)
BMW:n dieselmoottorien läppäleikkaukset ja muuta teknistä vertaistukea Nivalan seudulla
040-5113911

Vastaa Viestiin