Ja sitten pari sanaa laikkojen lisäksi noista tänään testatuista koneista. Kokeilin tänään tuota Urranin Metaboa oman AEG:n rinnalla. Molemmista löytyy hyvät ja huonot puolensa ja ne ovat täysin makuasioita, mutta minun mielestä:
- AEG:n käyttömukavuus on parempi, koska siinä on ohut kahva takakädelle, kun taas Metabo on kuin yhtä pitkää pötköä, jossa ei ole oikein kunnon tukevaa paikkaa takakädelle. Metabossa etukäden ja takakäden välinen etäisyys on huomattavasti lyhyempi, joka taas ei minun makuuni sovi.
- Metabon virtakatkaisin on kätevästi takakäden peukalolla operoitavissa ja sen pakkolukitus on parempi kuin AEG:n
- Isoin miinus Metabossa on ehdottomasti takana oleva nopeuden säätö, kun taas AEG:ssa se on kätevästi yläpuolella operoitavissa takakäden peukalolla. Metabon nopeuden säätö vaati ehdottomasti harjaantumista, mikäli haluaa vaihtaa nopeuksia jouhevasti kiillotuksen keskeytymättä.
- Käsivaakani ei hirveästi eroa painoissa tuntenut, eli ei merkityksellinen
- Molemmissa vääntävät koneet
- Metabo ehkä hiljaisempi, mutta olen muutenkin jo puoli kuuro työpaikan impulssimelusta johtuen...
Tuossa nuo, mitä nopealla testailulla tuli havaittua. Pitkän työrupeaman jälkeen voisi kertoa enemmänkin esim lämpeämisestä, mutta lyhyen kokeilun jälkeen en viitteitä sellaisista havainnut