Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä
Menzernan laikat on kuulemma hyvälaatuisia, mutta lisäisin aineisiin PO203S:n noiden Power Glossin ja Final Finishin väliin.
Eli noilla pääsee jo pitkälle.
Eli noilla pääsee jo pitkälle.
Onkos kellään kokemusta pösön maalin kovuudesta? Emännän 206:lle olis takoitus jotain koittaa tehdä lomalla ja nyt tarttis miettiä millä sitä lähtis laittamaan. Huonossa kunnossa uskoisin pinnan olevan ku konepesussa se sillä on käyny.Viininpunainen väri kyseessä.
Ford Mondeo mk3 EX: BMW E91 320i
Yllättävänkin pehmeitähän nuo tuntuu olevan.
Yli kuukausi vierähtänyt aloitusviestistä ja nyt ollaan siinä vaiheessa, että olen omaa autoa (MB E W211, tum.sin.) lähtenyt työstämään. Koska voin työskennellä osissa auton ollessa välissä tallissa, niin tällä hetkellä olen työstänyt DAS-6 PRO-koneella, LakeCountryn oransseilla CCS-laikoilla ja Menzernan Power Finish:illä (PO203S) karkeasti arvioiden 75% autosta.
Vaikka kokemus on edelleen aloittelijan tasolla, niin kummasti ensimmäisen auton kohdalla silmä ja tapa työskennellä paranee koko ajan.
Muutamia kysymyksiä olisi tässä vaiheessa:
Kun työskentelette alue kerrallaan, niin vedättekö alueen kerrallaan ensin esim. PO203S:llä ja perään PO 85RD:llä ennenkuin siirrytte uuteen alueeseen, vai vedättekö alueen läpi ensin aineella 1 ja sen jälkeen aineella 2?
Itse olen lähtenyt jälkimmäisellä tavalla liikkeelle ja hieman kokemattomana ongelmaksi muodostunut, etten tiedä kuinka paljon jälkimmäinen hienompi aine vie vielä pienimpiä naarmuja mennessään. Tuntuu vaan, ettei Mesen tummansininen muutu uudeksi ihan noin vain...
Sitten olen myös huomannut, että projektin edetessä työskentelen mieluummin isoilla kierroksilla. LC:n oranssi CCS + PO203S hoituu 2/6-levitysnopeudella, 5/6-työstö ja lopuksi 6/6-kerran tai kaks läpi. Onko tarkoitus seuraava aine, enempi kiiltoa tuova PO 85RD vetää kevyemmillä kierroksilla vai samalla meiningillä? (laikkana varmaan käytän LC:n CCS mustaa tai sinistä)
Vaikka kokemus on edelleen aloittelijan tasolla, niin kummasti ensimmäisen auton kohdalla silmä ja tapa työskennellä paranee koko ajan.
Muutamia kysymyksiä olisi tässä vaiheessa:
Kun työskentelette alue kerrallaan, niin vedättekö alueen kerrallaan ensin esim. PO203S:llä ja perään PO 85RD:llä ennenkuin siirrytte uuteen alueeseen, vai vedättekö alueen läpi ensin aineella 1 ja sen jälkeen aineella 2?
Itse olen lähtenyt jälkimmäisellä tavalla liikkeelle ja hieman kokemattomana ongelmaksi muodostunut, etten tiedä kuinka paljon jälkimmäinen hienompi aine vie vielä pienimpiä naarmuja mennessään. Tuntuu vaan, ettei Mesen tummansininen muutu uudeksi ihan noin vain...
Sitten olen myös huomannut, että projektin edetessä työskentelen mieluummin isoilla kierroksilla. LC:n oranssi CCS + PO203S hoituu 2/6-levitysnopeudella, 5/6-työstö ja lopuksi 6/6-kerran tai kaks läpi. Onko tarkoitus seuraava aine, enempi kiiltoa tuova PO 85RD vetää kevyemmillä kierroksilla vai samalla meiningillä? (laikkana varmaan käytän LC:n CCS mustaa tai sinistä)
Itse teen aina esim yhden pellin kerrallaan valmiiksi pinnoitettavaksi.
Sitten Menzernoista, ne sisältää liukastetta joka alkaa vasta toimia kun neste/pelti/laikka lämpenevät. Menzerna toimii parhaiten vähän kovemmilla kierroksilla jolloin neste on koko ajan lämpöistä ja hiovaa. Menzerna ei sitten pölyynny tai sen rakeet eivät hajoa vaan se on samanlaista työstävää ainetta koko levityskerran.
Sitten Menzernoista, ne sisältää liukastetta joka alkaa vasta toimia kun neste/pelti/laikka lämpenevät. Menzerna toimii parhaiten vähän kovemmilla kierroksilla jolloin neste on koko ajan lämpöistä ja hiovaa. Menzerna ei sitten pölyynny tai sen rakeet eivät hajoa vaan se on samanlaista työstävää ainetta koko levityskerran.
Mun nimi on Jyrki
eikö nuo vaihtoehdot ole samoja?Arno kirjoitti: Kun työskentelette alue kerrallaan, niin vedättekö alueen kerrallaan ensin esim. PO203S:llä ja perään PO 85RD:llä ennenkuin siirrytte uuteen alueeseen, vai vedättekö alueen läpi ensin aineella 1 ja sen jälkeen aineella 2?
Itse olen lähtenyt jälkimmäisellä tavalla liikkeelle ja hieman kokemattomana ongelmaksi muodostunut, etten tiedä kuinka paljon jälkimmäinen hienompi aine vie vielä pienimpiä naarmuja mennessään.
Itse teen kokeilun ensin pahimpaan paikkaan ta pariinkin paikkaan ja katson millä setupilla tulee hyvää jälkeä.
Esim. tuolla näyttämön puolella olevaan CR-V:hen kokeilin konepellille.
Kun sopiva setuppi löytyy, niin koko auto ensin leikkaavammalla aineella ja kovemmilla laikoilla ja sen jälkeen koko auto taas viimeistellään viimeistely aineella ja kiilloituspädeillä.
Jos vetää yhden alueen kerrallaan, niin eikö siinä tule ihan turhaa laikkojen repimistä?
Tulee toki, mutta oman ajatusmaailman mukaan siinä olisi etuna että näkisi myös lopputuloksen (siis tietenkin ilman suojaavia aineita).JUMA kirjoitti:Jos vetää yhden alueen kerrallaan, niin eikö siinä tule ihan turhaa laikkojen repimistä?
Tuossa jyrkiboy mainitsikin, että Menzernan aineen käyttäytyvät parhaiten lämmetessään, joka vaatii kierroksia ja tuon itsekin huomasin/opin.
Kauhulla odotan paria seuraavaa, ja viimeistä, työstöaluetta jotka ovat katto ja alaosat. Toimivan työskentelyasennon löytyminen voi olla hakusessa.
Katto menee ihan helposti, kunhan ei ole kovin korkea auto eikä ole kaiteita. Alaosat on mulla puskureiden ohella se osa autoa mitä inhoan tehdä. Välillä joutuu makaamaan auton vieressä/alla tai olla polvillaan auton vieressä että pääsee joka paikkaan. Siltikään jälki ei aina tahdo olla hyvää kun ei saa oikein voimaa koneen taakse noiden ihme asentojen takia.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips
Ajattelin ottaa tunkilla autoa hieman ilmaan, jotta työ helpottuu. Hitto kun olisi kunnon nostin, että saisi koko auton puoltoistametriä ilmaan.
Voi kun sais auton aina pienelle saksinosturille niin menis auton alaosat helposti ja vaivattomasti, itse inhoon noita kohtia yli kaiken.
Itse käyn kokoa auton läpi ensin karkealla ja sitten vasta viimeistelyaineilla.
Eli yksi tahna kerralla koko auto läpi, sitten siirryn miedompiin tökötteihin jne.
Itse käyn kokoa auton läpi ensin karkealla ja sitten vasta viimeistelyaineilla.
Eli yksi tahna kerralla koko auto läpi, sitten siirryn miedompiin tökötteihin jne.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Noiden myllytysaineiden nimet ovat niin sekavia numero-kirjainyhdistelmiä ja laikkakokojakin on useita(?), että tässä ummikko menee aivan sekaisin threadin aloittelijaystävällisestä ilmapiiristä huolimatta 
En ajatellut iskeä aluksi suuria rahoja tähän touhuun kiinni, joten tarkoituksena olisi lähteä liikenteeseen tuolla Bauhaussin 50-60 euron rälläkkämallisella koneella. Mitä myllytysaineita ja minkälaisia laikkoja arvon kokeneempi raati nyt suosittelee sen kaveriksi? Näin alkuun ajattelin, että max. 2-3 erilaista ainetta ja laikkaa saa riittää. Ajattelin tilailla tarvikkeet CleanYourCarin tai Erasedin kautta. Ehdotuksia?
En ajatellut iskeä aluksi suuria rahoja tähän touhuun kiinni, joten tarkoituksena olisi lähteä liikenteeseen tuolla Bauhaussin 50-60 euron rälläkkämallisella koneella. Mitä myllytysaineita ja minkälaisia laikkoja arvon kokeneempi raati nyt suosittelee sen kaveriksi? Näin alkuun ajattelin, että max. 2-3 erilaista ainetta ja laikkaa saa riittää. Ajattelin tilailla tarvikkeet CleanYourCarin tai Erasedin kautta. Ehdotuksia?
Viimeksi muokannut Madfexx, Ke Kesä 23, 2010 5:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos haluat selvitä kahdella aineella, niin minun valinnat olisi Menzerna 3.02 ja 85rd. Laikkoina voisi toimia 3M oranssi, Lake Countryn oranssi ja 3M sininen.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips
Kiitoksia nopeasta vastauksesta. Onkos tuossa jokin erityinen syy siihen, että osa laikoista on 3M ja osa Lake Country? Ovatko nuo värit valmistajien kesken yhteneviä ominaisuuksiltaan?-JP- kirjoitti:Jos haluat selvitä kahdella aineella, niin minun valinnat olisi Menzerna 3.02 ja 85rd. Laikkoina voisi toimia 3M oranssi, Lake Countryn oranssi ja 3M sininen.
Värit ei ole vertailukelpoisia keskenään, joka valmistajalla on omat "värikoodauksensa". Lake countryn laikan laitoin tuohon siksi, että 3M:n vastaava kiillotuslaikka on aika pehmeänsorttinen. LC:n oranssissa on vähän enemmän purevuutta. 3M:n oranssi on rajuun naarmunpoistoon, LC:n oranssi vähän miedompaan ja 3M:n sininen viimeistelyyn.
Onkos kokemusta mihinkä väliin tuossa Megun keltainen laikka sijoittuu ? Hieman leikkaavahan sen pitäisi olla.
Perstuntumalta sanoisin että aika samoihin menee LC:n oranssin kanssa.
Hyvä tietää. Tuo kovuus/soveltuvuus on tosiaan myös oma suonsa juuri tuon mainitsemasi syyn takia, kun valmistajilla on omat värinsä eri tarkoituksiin.
Mulla lienee ongelmia oikeiden aineiden, laikkojen tai työskentelytavan kanssa. Nyt olen auton myllyttänyt yhdistelmällä LakeCountry CCS-oranssi & Menzernan Power Finish (PO203S) - auto siis tummansininen MB E-sarjalainen.
Onhan se usein mainittu, että saksalainen tummana on työläs, mutta ei meinaa kaikki naarmut kadota millään. Hapettumat kyllä lähtee ja suurin osa pyörteistä ja naarmuista, mutta ilmeisesti liian perfektionistiset odotukset kun valon kanssa huomaa vielä rutkasti naarmuja vaikka kuinka käsittelee.
Hauskana speksinä oli huomata, että takapuskuri on maalattu eli laikkaan jää aavistuksen sinistä väriä autosta.
Onhan se usein mainittu, että saksalainen tummana on työläs, mutta ei meinaa kaikki naarmut kadota millään. Hapettumat kyllä lähtee ja suurin osa pyörteistä ja naarmuista, mutta ilmeisesti liian perfektionistiset odotukset kun valon kanssa huomaa vielä rutkasti naarmuja vaikka kuinka käsittelee.
Hauskana speksinä oli huomata, että takapuskuri on maalattu eli laikkaan jää aavistuksen sinistä väriä autosta.
203S leikkaavuus ei meinaa riittää jos haluaa nopeasti saada pinnan naarmuttomaksi. Itse olen käyttänyt Intensive Polishia ja aika kovia kierroksia, jotta naarmut lähtee E tai S mersuista. Pahimpiin tapauksiin Menzernan S100 tai S500 joissa leikkaavuus on vieläkin rajumpi. S100 ja S500 kanssa laitan laikalle myös RD85 liukasteeksi joka antaa vähän lisää työskentelyaikaa. Laikkana yleensä LC oranssi, valkoinen tai 4" violetti ja taas pirusti kierroksia (1500-2000rpm)
Kovilla kierroksialla varo reunoja ettei kulu kulmat puhki.
Kovilla kierroksialla varo reunoja ettei kulu kulmat puhki.
Mun nimi on Jyrki
Oma juhannus menee osaltaan työn merkeissä, joten jos meinaan auton kanssa edetä niin saatavilla olevien aineiden määrä on rajallinen. Joten, minkälaista ainetta on Presta Ultra Cutting Creme? Netistä luettujen tuoteselvitysten mukaan aika stydiä tavaraa eli meneekö liian voimakkaaksi tässä vaiheessa vai olisiko esim. PO203S:n kanssa sekoitussuhteella 50/50 toimiva?jyrkiboy kirjoitti:203S leikkaavuus ei meinaa riittää jos haluaa nopeasti saada pinnan naarmuttomaksi. Itse olen käyttänyt Intensive Polishia ja aika kovia kierroksia, jotta naarmut lähtee E tai S mersuista.
Ite en tuosta UCC:stä niin tykkää, laikka menee nopeasti tukkoon ja parempaa tulosta olen saanut Ultra Cutting Creme Lightilla ja useampaan kertaan työstettynä. Ja tosiaan se on aika stydiä kamaa, huomaa jo siitä kun tahnaa ottaa sormien väliin ja pyörittelee.Arno kirjoitti:Oma juhannus menee osaltaan työn merkeissä, joten jos meinaan auton kanssa edetä niin saatavilla olevien aineiden määrä on rajallinen. Joten, minkälaista ainetta on Presta Ultra Cutting Creme? Netistä luettujen tuoteselvitysten mukaan aika stydiä tavaraa eli meneekö liian voimakkaaksi tässä vaiheessa vai olisiko esim. PO203S:n kanssa sekoitussuhteella 50/50 toimiva?jyrkiboy kirjoitti:203S leikkaavuus ei meinaa riittää jos haluaa nopeasti saada pinnan naarmuttomaksi. Itse olen käyttänyt Intensive Polishia ja aika kovia kierroksia, jotta naarmut lähtee E tai S mersuista.
Noniin, ensimmäinen "harjoittelutyö" takana. Nihkeä kuvaraportti Näyttämö-osiossa.
Oppimista jäi vielä pirusti. Joko aineissa, niiden annostelussa, laikoissa tai työskentelytavassa on petrattavaa, koska osa pienehköistä naarmuista ei lähtenyt. Tai sitten Mercedeksen tummaväri on vain oikeasti työläämpi kuin edes kuvittelin ja olisi pitänyt vain jaksaa vääntää.
Alussa pyrin työskentelemään hyvin pienillä ainemäärillä, koska kuulopuheiden perusteella niiden kanssa ei tule läträtä - aivan kuten autoa vahatessa. Lopussa, varsinkin kiillotus-vaiheessa, kuitenkin huomasin muutaman Youtube-videon avittamana, että ainemäärää lisätessäni selkeästi niin työnjälki parani selkeästi. Ei ne aineet paljoa maksa, mutta 250ml Menzerna-pulloista kului yli puolet (osa meni tosin ihan kokeillessani niiden toimivuutta ja yhdistelemisen vaikutusta).
Haasteellisinta oli työskennellä takapuskurin kanssa, jonka huomasin olevan maalattu. Fikkarilla pinnasta erotti runsasta naarmua, mutta vaikka kuinka työsti eri tyynyillä niin lopputuloksesta en saanut naarmutonta. Kovemmalla laikalla tuntui pinnasta irtoavan sinistä väriäkin. Ei noita naarmuja erota kuin hyvässä valaistuksessa fikkarin avulla, mutta kuitenkin.
Lisäksi varsin pirullista oli työskennellä LakeCountryn 4-minilaikkojen kanssa kun alustoiksi oli valittavana vain 5- ja 3-tuuman alustat. Kyllähän se noillakin onnistui, mutta laikan hallittavuuden uskoisin parantuvan huomattavasti 4-tuumaisen laikankannan avulla.
Paras uusi kokemus oli CleanYourCar:in "Ultimate Ultra-Plush Buffing Cloth"-mikrokuituliinat. Myös "Miracle Dryer - Ultra Plush"-kuivausliina oli varsin mainio tuttavuus, mutta koska liina on vaikea puristella kuivaksi ja vaatinee pyöreästi 3-4 kuivauksen välein konepesun, niin en ole täysin vakuuttunut.
Oppimista jäi vielä pirusti. Joko aineissa, niiden annostelussa, laikoissa tai työskentelytavassa on petrattavaa, koska osa pienehköistä naarmuista ei lähtenyt. Tai sitten Mercedeksen tummaväri on vain oikeasti työläämpi kuin edes kuvittelin ja olisi pitänyt vain jaksaa vääntää.
Alussa pyrin työskentelemään hyvin pienillä ainemäärillä, koska kuulopuheiden perusteella niiden kanssa ei tule läträtä - aivan kuten autoa vahatessa. Lopussa, varsinkin kiillotus-vaiheessa, kuitenkin huomasin muutaman Youtube-videon avittamana, että ainemäärää lisätessäni selkeästi niin työnjälki parani selkeästi. Ei ne aineet paljoa maksa, mutta 250ml Menzerna-pulloista kului yli puolet (osa meni tosin ihan kokeillessani niiden toimivuutta ja yhdistelemisen vaikutusta).
Haasteellisinta oli työskennellä takapuskurin kanssa, jonka huomasin olevan maalattu. Fikkarilla pinnasta erotti runsasta naarmua, mutta vaikka kuinka työsti eri tyynyillä niin lopputuloksesta en saanut naarmutonta. Kovemmalla laikalla tuntui pinnasta irtoavan sinistä väriäkin. Ei noita naarmuja erota kuin hyvässä valaistuksessa fikkarin avulla, mutta kuitenkin.
Lisäksi varsin pirullista oli työskennellä LakeCountryn 4-minilaikkojen kanssa kun alustoiksi oli valittavana vain 5- ja 3-tuuman alustat. Kyllähän se noillakin onnistui, mutta laikan hallittavuuden uskoisin parantuvan huomattavasti 4-tuumaisen laikankannan avulla.
Paras uusi kokemus oli CleanYourCar:in "Ultimate Ultra-Plush Buffing Cloth"-mikrokuituliinat. Myös "Miracle Dryer - Ultra Plush"-kuivausliina oli varsin mainio tuttavuus, mutta koska liina on vaikea puristella kuivaksi ja vaatinee pyöreästi 3-4 kuivauksen välein konepesun, niin en ole täysin vakuuttunut.
Siis hetkinen. Menikö sinulla niistä Menzernan 250ml pulloista jokaisesta (3-4kpl) puolet yhteen autoon?
Mulla on tuo testerisetti ja niillä olen tehnyt n.13 autoa ja nyt alkaa FA106 pullo olemaan siinä vaiheessa, että parin auton jälkeen joutuu tilaamaan uutta. Muut 3 pulloa on vielä voimissaan pitkään.
Mulla on tuo testerisetti ja niillä olen tehnyt n.13 autoa ja nyt alkaa FA106 pullo olemaan siinä vaiheessa, että parin auton jälkeen joutuu tilaamaan uutta. Muut 3 pulloa on vielä voimissaan pitkään.
- Worst Class Shampoo Junkie -
Kaksi pulloa ainoastaan valikoimassa (PO203S ja PO85RD). Ja kuten aiemmin mainitsin, niin osa sisällöstä kului puhtaasti testatessa eri ainemäärien vaikutusta pintaan.Petteri kirjoitti:Siis hetkinen. Menikö sinulla niistä Menzernan 250ml pulloista jokaisesta (3-4kpl) puolet yhteen autoon?
PO203S:stä kokeilin sekoitettuna myös Prestan Ultra Cutting Creme:en, en tosin mainittavaa vaikutusta saanut.
Tänään tuli touhuiltua emännän pösön kanssa, pinta oli todella huonossa kunnossa ja naarmujakin jäi. Tuntui että olis ollu ihan pirun kova lakka pinta, aloitin työn menzernan keltaisella laikalla ja 3.02 ja lopuksi joutui ottamaan kuitenkin kovan laikan ja S100 tahnan
Eikä saanut silläkään naarmutonta.
Sen tiedän että auto on peräkolaroitu ja n. puolet maalattu uudestaan mutta taitaa olla että on lakattu kokonaan uudestaan tai sit on mulla tuo myllytys ihan hakusessa

Sen tiedän että auto on peräkolaroitu ja n. puolet maalattu uudestaan mutta taitaa olla että on lakattu kokonaan uudestaan tai sit on mulla tuo myllytys ihan hakusessa
Ford Mondeo mk3 EX: BMW E91 320i