Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
Urran

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Loka 31, 2014 2:26 pm

Mittaa ympäri auton ja erityisesti miten paljon paksumpi maali on pintapelleissä kun;
-Oviaukoissa (nimenomaan ovessa siis)
-Konepellissä sisäpuolella
-Takakontin sisäpuolella (itse luukussa)

Tuosta saat aika hyvän käsityksen miten ohueksi voi louhia.

100µm on enemmän kun valtaosassa VAGgilaisissa on alapinnoissa tehtaalta :D
Vain YKSI LSP!

Kilu

Viesti Kirjoittaja Kilu » La Marras 01, 2014 2:37 pm

Urran kirjoitti:Samaa mieltä - leikkaavampaa laikkaa kehiin.

Nyt tärkeä kysymys; Siirtyikö maalista laikkaan punaista väriä? Jos niin hyvä - koska tilanne on korjattavissa. Modifier katsos kun samaa ilmiötä, ainakin tuontipeleissä, on ihan lakallisissakin väreissä :D
Jos siirtyi niin ei kyllä kovin paljoa. Alkaa epäilyttämään että maali on vaihtanut väriään lakan alta. Täytyy kokeilla vielä kovemmalla laikalla ja jollain toisella aineella.

Mistäs maallikko helposti voisi noin yleensä erottaa lakatun pinnan ja suorakiiltomaalin? Ammattilainen näkee varmaan eron jo kaukaa mutta mistä harrastelija erottaa ne toisistaan pintaa hiomatta?
Viimeksi muokannut Kilu, La Marras 01, 2014 3:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

harrik

Viesti Kirjoittaja harrik » La Marras 01, 2014 2:42 pm

Moro
sillä huomaa, kun hieman hioo ja väri tarttuu laikkaan . :mrgreen:

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Su Marras 02, 2014 12:35 am

Jep. Ei niitä muuten erota. Huom, kun valkkaat laikkaa niin muistathan että leikkaavuus ei ole sama asia kun kovuus. Yleensä markettilakoissa lukee karkeudet; Finishing - Polishing - Cutting. Mistä jälkimmäinen toki leikkas eniten.
Vain YKSI LSP!

vwp

Viesti Kirjoittaja vwp » Ti Marras 25, 2014 12:24 pm

Morjensta foorumille!

Foorumia on nyt sen verran tullut selailtua ja lueskeltua, että savet ja vahat pursuaa korvista.
Yleensä omiin autoihin on tullut vedettyä autoshampoon jälkeen Autoglymin punainen+kulta pintaan, pariin haalistuneeseen myös se pinkkikö se oli eli paint renovator.
Olen levitellyt vahaa Bilteman halvalla kiillotuskoneella (http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Hiomatarv ... 240-17281/) ja kihnuttanut kuivan pois käsin.

Ostin itselleni hieman tuoreemman kulkupelin, eli vuoden 2006 Passatin. Väri on metallinhohto musta ja pinnassa kyllä näkyy että kilometrejä on jo kertynyt. Tähän tuli tuo sama puna+kulta vedettyä kesällä kun auton ostin, mutta pinnassa näkyy silti kaikenlaista pientä naarmua ja pyörrettä.
http://jmannisto.1g.fi/kuvat/Pasuuna/P8307710.jpg

Nyt kuntuli noita 50/50 kuvia katseltua täällä, niin pakkohan se on itsekin jotain tehdä jotta mustasta tulisi taas musta.
Aineita tuntuu olevan ihan joka lähtöön ja mielipiteitä vähintään saman verran, niin olisiko jollakin aikaa kertoa jokin suht lompakkoystävällinen, mutta järkevä tapa edetä tuon auton kanssa. Sen jo totesin, että 6N Polon jälkeen pinta-alaa riittää ja aikaakin kuluu. Sen vuoksi aineet lompakkoystävällisiä, mutta järkeviä jotta lopputulos olisi hyvä käytettyyn aikaan ja rahaan nähden.

Ps. mitä muuten Tampereen seudulla saisi maksaa tuollaisesta auton käsittelystä missä palautellaan väri entiselleen ja vielä vähän paremmaksi?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

santtude

Viesti Kirjoittaja santtude » To Marras 27, 2014 11:54 am

Suosittelen ottamaan Tonis -käyttäjään yhteyttä, asustelee pirkkalassa. Itse en lähtisi ensimmäisenä autona ilman apuja ja asiantuntemusta mustaa autoa kiillottamaan. :good:

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Marras 27, 2014 4:34 pm

santtude kirjoitti:Itse en lähtisi ensimmäisenä autona ilman apuja ja asiantuntemusta mustaa autoa kiillottamaan. :good:
Miksei. Parempi se on mustaan harjotella kun hopeaan/valkoiseen niin oppii heti alkujaan omat virheensä. Nimenomaan se pitäisi mustasta alottaa niin heti näkisi jos ei tajua pitää laikkaa pintaa myöten, ei aja tahnaa loppuun tai muutoin ajaa "huolimattomasti". Järki päässä ja foorumin veljien ohjeistuksella ei ainakaan hirveen korkeeta kynnystä oo alottaa mukavaa harrastusta ja mustassa varmasti näkee oman käden jäljen ja illalla palkinto-olut maistuu aina vaan paremmalta :thumb:

Se että musta "holottaa helposti" ei tarkoita ettei kaikki muut värit holottaisi lähes yhtä helposti. Ne holot vaan ei välttämättä osu tekijän silmään vaaleammassa värissä ja petos siitä että oma jälki olisi priimaa ei välttämättä selviä ennenkuin myöhemmin kun oppii holoja/ajojälkeä kunnolla näkemään tai tulee sopiva valaistus.

Mustaan saa esim. epäkeskolla ja 1-steppinä uusilla tahnoilla loihdittua törkeen helposti aivan uskomattoman "mustan" sekä hienon pinnan jo pelkällä viimeistelyllä. Niitä syvempiä voi opetella poistamaan sitten toisella kerralla.

Eihän tässä foorumissa mitään järkeä olis jos joka kerta kun jotain pitäisi tehdä niin itkettäisiin kun on niin vaikeeta ja vietäs jollekkin kuitilliselle. Vaikka pistän toki vaikka mun vasemman kiveksen pantiksi että Tonisin tallissa laitteesta saa priimaa jos ei itse kiinnosta/huvita - eli ehdottomasti suosittelen myös sitä vaihtoehtoa jos se tuntuu enemmän "itseltä" :thumb:

Mutta kun selkeesti vwptä kuitenkin kiinnostaa/huvittaa, eikai se muuten olisi kysynyt, niin itse lähtisin vwpn tilassa ostamaan jonkun edullisen limppuepäkeskon ja pari luotettavaa tahnaa joita on kehuttu foorumilla ja luotto laikkoja. Näillä pääsee todella hyvin alkuun jos pesuvaiheet savineen on jo katettu ja jos ei osta ns. "oddballeja" niin neuvojia on foorumi täynnä kun peukalo hakeutuu suuhun. Esim. Haluamansa kone (Das-6 pro, Rupes, Flex pakotettu, ShineMate, Metabo TAI MIKÄ VAAN tunnettu), Schollin S30 + S20 ja Chemical Guysin Hex Logic Musta ja Oranssi. Ei voi hirveesti mennä vikaan tolla setupilla - ja jos paljastuu ongelmia/esteitä niin niistä pääsee yli veljien avulla ja korkeintaan pienillä lisä investoinneilla. Oli ne sitten hiontajälkeä, kovempaa lakkaa ja sitä myöten syvempiä naarmuja tai ihan mitä tahansa. Kyllä nää Pesukintaan veljet sit neuvoo :thumb:
Vain YKSI LSP!

santtude

Viesti Kirjoittaja santtude » To Marras 27, 2014 8:34 pm

Urranilta ihan asiaa, ehkä asiani meni vähän ohi tai muotoilin väärin.
Siis silloin, kun minäkin näitä hommia aloitin, niin olisin tietenkin toivonut, että olisin voinut jonkun "expertin" kanssa aloittaa ja ottaa oppia miten ajaa konetta, kuinka kauan työstöajat ovat jne. Ja mielelläni tekisinkin jonkun alaa enemmän harrastaneen kanssa, siihen ei nyt ole vain ollut mahdollisuutta.
Enkä siis tarkoittanut todellakaan, että itseoppimalla ei oppisi. Itse tuskin olisin lähtenyt mustaa autoa hinkkaamaan ensimmäisenä, koska perseessä hiipi aina se ajatus, että "jos teenkin jotain väärin" "jos tämä ei sovikkaan" "jos siihen jääkin sellaiset jäljet, että niitä ei saa itse pois"

Mutta vwp tekee miten itse haluaa, tekemällä oppii. Se on tullut huomattua :oops:

Tonis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonis » To Marras 27, 2014 9:03 pm

Nohnoh liikaa kehuta täällä. Viestiä laitoin jo vwp:lle ja myös tutorointia ehdotin yhtenä vaihtoehtona. Se olisi itseäkin auttanut alussa ja varmasti jokusen euron säästänytkin silloin...
Wannabe-OCD

Demon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demon » Pe Marras 28, 2014 12:34 am

Tonis: Älä vähättele itteäs ja tekemisiäs [emoji41] tekijämies kuitenkin kyseessä. Ja toi tutorointi mitä olet ehdottanut kuulostaa ihan pirun hyvältä. Tälläkin foorumilla on paaaaaljon sellasia jotka tarvitsevat ja olisivat alussa tarvinneet kunnon opastusta. Omalla kohdallani se oli Wolfie [emoji2] ja nyt tehdään kimpassa autoja [emoji4]

Tarvis noita miittejä järkätä enemmänkin jotka olisi puhtaasti opetuspohjalta. Esim. konepeltejä useaa eri lakka vaihtoehdolla. Ja sit vaan kokeilemaan miten puree eri laikka vaihtoehdot ja aineet niin kovaan kuin pehmeään lakkaan. Että ei keskityttäs vain yhteen autoon ja siinä olevaan pintaan. Chemical Guyssilla on omasta mielestä aika toimiva "detailing school". Tosin nekin taitaa keskittyä DA koneisiin pääsääntöisesti..

Lahti on valmis järkkäämään tälläistä pientä "koulua" jos vaan saadaan testipeltejä sun muita kasaan. Tarviikin ruveta vähän järkkään [emoji41]
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Pe Marras 28, 2014 9:31 pm

^ Tuo ois hyvä idea. Löytyykö teiltäpäin purkaamoa joka voisi vaikka lahjoittaa konepeltejä testikappaleiksi. Näin talviaikaan monella vois olla aikaa ja kiinnostusta kokeilla eri vaihtoehtoja ja saada oppia tekijöiltä ihan kädestä pitäen. :thumb:

Tonis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonis » Pe Marras 28, 2014 10:20 pm

Huomennahan sitä olisi tarjolla Seinäjoella? Itsellä perhe haittaa sen verran, ettei repee tuommoisia järjestämään. Keväällä sitten miittiä yrittää jälleen
Wannabe-OCD

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Pe Marras 28, 2014 10:38 pm

Joo nää miitit on tosi hyviä ja et näitä järjestetään. Mulla aamulla hautajaiset vantaalla, joten mun päivä menee niissä. :(

slx

Viesti Kirjoittaja slx » Su Marras 30, 2014 8:05 pm

Tarkoitus on hankkia kiillotuskone. Kun olen selaillut forumia niin olen tullut käsitykseen että Shine mate olisi toimiva härveli.
Tarkoitus on kiillottaa keväällä vene ja kesänaikana pari autoa.

Kumpi näistä on parempi satunnaiseen käyttöön http://www.projectech.fi/kiillotuskoneet.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; Shine Mate EP801 vai Shine Mate ERO600. Vai onko jokin muu merkki parempi ~200€ hintaluokassa?

Minkälaisia laikkoja kannattaa samalla tilata? Sekä millainen "aloituspaketti" pitää kerätä jotta pääsee alkuun.

Veneen puunaukseen minulle on suositeltu Riwax Polish06. Onko tästä käsitystä onko aine hintansa arvoinen (80€ kilonpurkki?)

_paffa

Viesti Kirjoittaja _paffa » Su Marras 30, 2014 9:07 pm

slx kirjoitti:Veneen puunaukseen minulle on suositeltu Riwax Polish06. Onko tästä käsitystä onko aine hintansa arvoinen (80€ kilonpurkki?)
Tuntematta ainetta sen enempää niin sanon, että ei ole hintansa arvoinen. Kilosia aineita saat apupojilta alkaen 25-30e purkki ja ovat tuhat kertaa paremmin auton maalipinnalle sopivampia kuin tuo yli tuplasti kalliimpi Polish06.

slx

Viesti Kirjoittaja slx » Su Marras 30, 2014 9:42 pm

Venettä sillä on tarkoitus vahata, ei autoa. Arvokkaalta kuulostaa minustakin. Vene on tällä hetkellä huollossa ja huoltoliike
myy tuota ainetta ja kehui kovasti. Haen veneen viikon päästä ja ajattelin selvitellä sitä ennen kannattaako aine ostaa samalla...

_paffa

Viesti Kirjoittaja _paffa » Su Marras 30, 2014 10:37 pm

Kiillotusaineella ei "vahata". Sillä kiillotetaan pinta ja sen lisäksi laitetaan yleensä jokin suoja-aine, eli tässä tapauksessa vaha/sealant/pinnoite vielä pintaan (yleisemmin puhutaan LSP:stä eli Last Stage Product).

Samoin tuo 80e on aika paljon ylihintaa tuotteelle, jota myydään suomalaisessa verkkokaupassa 57 eurolla ja Virossa 37 eurolla. Kallista ainetta siis ylipäätään, koska suurimmalla osalla autonhoitoon tarkoitetuista kiillotusaineista voidaan kiillottaa myös veneiden gelcoat pintoja. Jos katsot esim Shineldin tai Projectechin tuotteista Scholl-kiillotusaineita niin huomaat niiden olevan huomattavasti halvempia kuin tuo Riwax.

Aloittelijalle sopii noista Projectechin myymistä koneista kumpikin. Itse opettelin rotaryllä, joka on tosin hieman hankalampi alkuunsa, mutta pienen opettelun jälkeen monikäyttöisempi kuin epäkesko. Pitäisi tietää mitä osaat ja miten pitkällä tahdot asiaan perehtyä. Kuitenkin epäkesko on ns. enemmän aloittelijan kone, jolla välttää monet aloittelijan virheet, mutta joudut tekemään paremman jäljen saavuttamiseksi hieman enemmän työtä. Puhun siis noista pienellä heitolla olevista limppuepäkeskoista, kuten tuo ERO600. Sitten on erikseen nämä isoilla yli 15cm heitoilla olevat Rupesit yms, jotka taas maksaa yli 500e...

Apupojat auttaa sinua koneen valinnassa kyllä mielellään ja samalla suosittelevat sinulle tarpeisiin sopivan laikkavalikoiman. Ota siis rohkeasti yhteyttä heihin.

Vielä tuosta Riwaxista:
Description
For a deep gloss. Suitable for gelcoat, paints, plexiglass and acrylic glass besides polycarbonate for instance. Also suitable for dark colours. No hologramming effects.
Sopinee siis yllä olevan kuvauksen mukaan niin gelcoatille kuin maalatuillekin pinnoille. Kuitenkin tuo "no hologramming effects" viittaa siihen, ettei tuote ole kovin hiova. Uskon, että tuolla saa pois himmentymiä pinnasta, mutta naarmuja se tuskin kovin tehokkaasti poistaa.

Mun suositus on, että jätät Riwaxin veneliikkeen hyllyyn ja hankit apupojilta sellaset aineet ja koneen, jolla hoitelet samalla tuon paattisi kuntoon. Veneilijät on yleensä tunnetusti bättre folkkia, joilta voidaan nyhtää hieman isompaa ylihintaa tuotteista jotka on brändätty veneilijöille, koska "ne ostaa sitä kuitenkin".

harrik

Viesti Kirjoittaja harrik » Ma Joulu 01, 2014 1:30 am

slx kirjoitti:Tarkoitus on hankkia kiillotuskone. Kun olen selaillut forumia niin olen tullut käsitykseen että Shine mate olisi toimiva härveli.
Tarkoitus on kiillottaa keväällä vene ja kesänaikana pari autoa.

Kumpi näistä on parempi satunnaiseen käyttöön http://www.projectech.fi/kiillotuskoneet.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; Shine Mate EP801 vai Shine Mate ERO600. Vai onko jokin muu merkki parempi ~200€ hintaluokassa?

Minkälaisia laikkoja kannattaa samalla tilata? Sekä millainen "aloituspaketti" pitää kerätä jotta pääsee alkuun.

Veneen puunaukseen minulle on suositeltu Riwax Polish06. Onko tästä käsitystä onko aine hintansa arvoinen (80€ kilonpurkki?)
Laitoin sinulle YV:tä.

vwp

Viesti Kirjoittaja vwp » Ma Joulu 01, 2014 12:40 pm

Urran kirjoitti:
santtude kirjoitti:Itse en lähtisi ensimmäisenä autona ilman apuja ja asiantuntemusta mustaa autoa kiillottamaan. :good:
Miksei. Parempi se on mustaan harjotella kun hopeaan/valkoiseen niin oppii heti alkujaan omat virheensä. Nimenomaan se pitäisi mustasta alottaa niin heti näkisi jos ei tajua pitää laikkaa pintaa myöten, ei aja tahnaa loppuun tai muutoin ajaa "huolimattomasti". Järki päässä ja foorumin veljien ohjeistuksella ei ainakaan hirveen korkeeta kynnystä oo alottaa mukavaa harrastusta ja mustassa varmasti näkee oman käden jäljen ja illalla palkinto-olut maistuu aina vaan paremmalta :thumb:

Se että musta "holottaa helposti" ei tarkoita ettei kaikki muut värit holottaisi lähes yhtä helposti. Ne holot vaan ei välttämättä osu tekijän silmään vaaleammassa värissä ja petos siitä että oma jälki olisi priimaa ei välttämättä selviä ennenkuin myöhemmin kun oppii holoja/ajojälkeä kunnolla näkemään tai tulee sopiva valaistus.

Mustaan saa esim. epäkeskolla ja 1-steppinä uusilla tahnoilla loihdittua törkeen helposti aivan uskomattoman "mustan" sekä hienon pinnan jo pelkällä viimeistelyllä. Niitä syvempiä voi opetella poistamaan sitten toisella kerralla.

Eihän tässä foorumissa mitään järkeä olis jos joka kerta kun jotain pitäisi tehdä niin itkettäisiin kun on niin vaikeeta ja vietäs jollekkin kuitilliselle. Vaikka pistän toki vaikka mun vasemman kiveksen pantiksi että Tonisin tallissa laitteesta saa priimaa jos ei itse kiinnosta/huvita - eli ehdottomasti suosittelen myös sitä vaihtoehtoa jos se tuntuu enemmän "itseltä" :thumb:

Mutta kun selkeesti vwptä kuitenkin kiinnostaa/huvittaa, eikai se muuten olisi kysynyt, niin itse lähtisin vwpn tilassa ostamaan jonkun edullisen limppuepäkeskon ja pari luotettavaa tahnaa joita on kehuttu foorumilla ja luotto laikkoja. Näillä pääsee todella hyvin alkuun jos pesuvaiheet savineen on jo katettu ja jos ei osta ns. "oddballeja" niin neuvojia on foorumi täynnä kun peukalo hakeutuu suuhun. Esim. Haluamansa kone (Das-6 pro, Rupes, Flex pakotettu, ShineMate, Metabo TAI MIKÄ VAAN tunnettu), Schollin S30 + S20 ja Chemical Guysin Hex Logic Musta ja Oranssi. Ei voi hirveesti mennä vikaan tolla setupilla - ja jos paljastuu ongelmia/esteitä niin niistä pääsee yli veljien avulla ja korkeintaan pienillä lisä investoinneilla. Oli ne sitten hiontajälkeä, kovempaa lakkaa ja sitä myöten syvempiä naarmuja tai ihan mitä tahansa. Kyllä nää Pesukintaan veljet sit neuvoo :thumb:
Tässä tulikin aika hyvin kiteytettynä tämä.
Vaikka auto onkin itselleni uusi, niin ei se mikään painonsa arvoinen kultaa ole ja ihan käyttöauton virkaa ajaa muutenkin. Tottakai sitä omaa käden jälkeä sitten saa/joutuu katselemaan, mutta virheistähän sitä on tarkoitus oppia jos jotakin haamuja jää kummittelemaan. Parempi se on tässä vaiheessa tehdä se virhe ja oppia siitä, kuin että vahingossa tehdä "suhtpriimaa" ja joskus sitten jonkun kaverin auton "pienen nopean kiillotuksen" kohdalla todetakin, että eihän tästä tule mitään.

Ja kuten Tonis tuossa jo mainitsikin, niin siihen suuntaan on tullut viestiteltyä. Taidan joku kaunis kevätpäivä ajella pajalle Pasuunan takaloosteri täynnä purnukoita ja ehkä joku pinta mallikappaleena. Eiks se oo ihan ok tavote näin ensikertalaiselle, et vähintäänkin samanlainen pitää olla koko pirssi? :D

Kyllä mä luulen, että tuonne näyttämön puolelle saa tuossa kevään aika kirjoittaa jonkinlaisen stoorin siitä kuinka mustasta tulee musta, toivottavasti itsetehtynä :D
Hallitukselle sanoin, että ei tarvitse hääautoa budjetoida lainkaan kun tehdään passatista söpö samalla rahalla niin kai se oli sitten lupa käydä Tonin putiikilla :thumb:

Täytyy vielä antaa iso peukku foorumin väelle, en muista millä muulla foorumilla olisi saanut pelkkiä asiallisia kommentteja lueskella ihmisten kysymyksiin :good:

t.anttila

Viesti Kirjoittaja t.anttila » Ma Joulu 01, 2014 3:40 pm

Itsekin tätä foorumia selailin muutaman päivän, kun auton myllyttäminen kiinnostanut jo pidempään. Nyt sitten otin ajankohtaiseksi tilasin tämän setin (DAS6 Pro).

http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing ... d_720.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Autona -08 vuoden Audi A4 B8 sellaisella viininpunaisella metallinhohtomaalilla, jossa näkyi kaikenmaailman pyörrejälkiä yms yms ja pinta oli kaikkea muuta kuin hyvä. Ensiksi kunnon pesu ja sen jälkeen sillä uudella claybarin korvaavalla pesuhanskalla, josta kyllä täydet viisi tähteä ja papukaijan merkki. Ihan käsittämättömän nopeaa ja helppoa verrattuna normi clayhin.

Sen jälkeen maskausteippiä ja koneellinen kiillotus 2 stepin taktiikalla, keltainen laikka ja lopukis musta ja molemmissa eri laikkaavuutta olevat aineet. Tämän jälkeen kovavaha ja sit lopuksi Autoglymin kultainen. Epäkeskollahan ei nyt niitä syvimpiä naarmuja saa pois, mutta voi jumankauta sentään millaisen pinnan tuollaki koneella sai. :good: Ei ole kyllä missään autossa tähän mennessä ollut noin kiiltävä maalipinta (kun uutta ei ole omistanut), pyörrejäljistä ei ollut enää tietoakaan ja kuinka samettiselta se tuntuikaan :D Aikaahan kaikkeen tuohon meni sellaset 9h syömisineen, joten ei se mitään nopeeta hommaa ole, mutta sitäkin palkitsevampaa. Jossain kohtaa tuohon kaveriksi vielä rotary ja jättää tuon DAS:n viimeistelyyn, niin a vot, mutta kyllä tuolla silti oli niin huoletonta ja helppoa tehdä.

Tätä clay-hanskaa siis tarkoitin.
http://www.cleanyourcar.co.uk/detailing ... _1390.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

_paffa

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ma Joulu 01, 2014 6:11 pm

t.anttila kirjoitti:Tämän jälkeen kovavaha ja sit lopuksi Autoglymin kultainen.
ALERT! ALERT!

Niin ei se siis ihan noin vakava virhe ole, mutta nyt hyvä mies vaihdappa kunnon aineisiin, jotta työllä ja tuskalla (jota se ensimmäinen kerta aina on :D) kiillotettu maalipinta saa ansaitsemansa viimeistelyn. Mikä oli tämä käyttämäsi "kovavaha", jota ei tosin terminä täällä pk.comissa tunnusteta. On olemassa vaha (aitoa carnaubaa sisältävä) tai sealant (synteettisiä aineita sisältävä) ja nämä voi olla joko nestemäisiä tai kiinteitä. Sitten on vielä erikseen nämä pinnoitteet.

Eikös se nyt näin ollut, että tuo AG kultainen on vahvasti liuotinpohjainen ja vie kyllä mennessään minkä tahansa vahan altaan? Ei voi muistaa, kun ei noita myrkkyjä tuu käytettyä... Lisäksi sen suojausominaisuudet ovat todella heikot.

Siitä se lähtee, mutta koitetaan korjata heti alkuun muutama aloittelijamainen virhe pois ;)

JUMA

Viesti Kirjoittaja JUMA » Ma Joulu 01, 2014 8:41 pm

_paffa kirjoitti:
Eikös se nyt näin ollut, että tuo AG kultainen on vahvasti liuotinpohjainen ja vie kyllä mennessään minkä tahansa vahan altaan? Ei voi muistaa, kun ei noita myrkkyjä tuu käytettyä... Lisäksi sen suojausominaisuudet ovat todella heikot.

Siitä se lähtee, mutta koitetaan korjata heti alkuun muutama aloittelijamainen virhe pois ;)
Kyllä, nyt siinä pinnassa on vain se AG:n kulta. Kiiltävän pinnan se jättää, mutta kesto ei ole häävi.

t.anttila

Viesti Kirjoittaja t.anttila » Ti Joulu 02, 2014 9:46 am

Itselläni ei mitään faktoja ole, mutta kuulostaa aika oudolta, että Auto Glymin tuote on tuollaista kuraa. No mutta ensiksi laitoin siis Collinite 476s:n. Minkä tyyppinen vaha sitten tuon päälle kannattaa laittaa, vai riittäisikö pelkästään tuo Collinite?

Tonis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonis » Ti Joulu 02, 2014 9:53 am

Pelkästään. Joku quick detaileri sitten pesujen yhteysdessä, jos haluaa. Esim Sonax Brilliant Shine Detailer tai Britemax Spray&Shine
Wannabe-OCD

Modifier
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier » Ti Joulu 02, 2014 10:39 am

Elikkä oikeastaan ainut syy miksi laittaa ylipäätään kaksi kerrosta on se, että voi varmistua tasaisesta pinnasta ilman hauki paikkoja. Vahat itsessään eivät kerrostu.

Vastaa Viestiin