Alottelijan kysymyksiä

Liuottimet, foamit, shampoot, kintaat, kuivaus
K70

Re: Alottelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja K70 » Ke Touko 14, 2014 9:38 pm

Doolrait...en tiennyt, että sellaisena toimii. Silloin varmasti ajaa asiansa, eikä anna kuivua, jos sellaisesta varoitellaan.

realexlex

Viesti Kirjoittaja realexlex » To Touko 15, 2014 10:40 am

Hei kertokaapa mitä pyykinpesuainetta käytätte pyyhkeiden, mikrokuituliinojen jne pesuun?

Ostin kaupasta tuollaisen sensitivepesuaineen jolla olen yrittänyt pestä noita ja liuottimien hajut yms.ssät jää tuolla melko pahasti. :wall:

Ewottaja

Viesti Kirjoittaja Ewottaja » To Touko 15, 2014 10:59 am

Minä-minä kirjoitti:Normaalia shampoota löytyy kyllä. Mutta aattelin, että voiko tuota sonaxin ainetta käyttää raudanpoistajana.
Se toimii ihan hyvin kun antaa vaikuttaa jonkun aikaa.. Ei niin tehokasta kuin IronX ja vastaavat, mutta kyllä sillä raudanpoiston tekee. Taitaakin olla ainoita aineita mitä "marketeista" löytyy raudanpoistoon, Bilteman vannepesuaineen lisäksi.

Daatta

Viesti Kirjoittaja Daatta » To Touko 15, 2014 11:03 am

Erisanilla tulee pestyä. Jos on liuottimen käryä, niin eipä sitä helpolla saa pois. Noissa "hellävaraisissa" pesuaineissa kun ei ole hajusteita eikä muutakaan ylimääräistä. Esipesu Fairy-liuoksessa voisi autta.

Serto Sport on toinen mitä tulee käytettyä. Siinä on vähän hajustetta, joten pyykistä tulee "raikkaampi".

Minä-minä

Viesti Kirjoittaja Minä-minä » To Touko 15, 2014 11:17 am

Ewottaja kirjoitti:
Minä-minä kirjoitti:Normaalia shampoota löytyy kyllä. Mutta aattelin, että voiko tuota sonaxin ainetta käyttää raudanpoistajana.
Se toimii ihan hyvin kun antaa vaikuttaa jonkun aikaa.. Ei niin tehokasta kuin IronX ja vastaavat, mutta kyllä sillä raudanpoiston tekee. Taitaakin olla ainoita aineita mitä "marketeista" löytyy raudanpoistoon, Bilteman vannepesuaineen lisäksi.
Kiitos vastaukista.
Kattoin kans tuota IronX mutta en sitten tilannut, kun en yhden pullon takia viitti ruveta tilaan. Koska kaikkia muita aineita löytyy jo omasta takaa.
Samalla sekin mietitytti, kun noita pullojen kokoja on kans monta. Niin ajattelin, että onko järkeä tilata tuollaista 1l pulloa vai olisiko suosiost pitänyt tilata 5l kannu :D

Riittääkö tuollainen 1l pullo kuinka moneen raudanpoisto kertaan vai meneekö tuo 1l heti ekalla kerralla yhteen autoon.

realexlex

Viesti Kirjoittaja realexlex » To Touko 15, 2014 12:20 pm

Daatta kirjoitti:Erisanilla tulee pestyä. Jos on liuottimen käryä, niin eipä sitä helpolla saa pois. Noissa "hellävaraisissa" pesuaineissa kun ei ole hajusteita eikä muutakaan ylimääräistä. Esipesu Fairy-liuoksessa voisi autta.

Serto Sport on toinen mitä tulee käytettyä. Siinä on vähän hajustetta, joten pyykistä tulee "raikkaampi".
Juu. Menin laittamaan kaikki samaan koneeseen kuten ennenkin, mutten hoksannut että yksi noista mikrokuituliinoista oli käytettä liuottimen pois pyyhintään ja nyt noi kaikki haisee lievästi liuottimelle. No katsotaan haihtuuko haju pois. :wall:

Tulipahan taas opittua jotain. Ensi kerralla pitää antaa haihtua tuollaisesta liinasta liuotin pois ja sitten vasta pestä. Veikkaan että toi haju haihtuu pois noista pyykeistä.

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » To Touko 15, 2014 4:20 pm

_paffa

Viesti Kirjoittaja _paffa » To Touko 15, 2014 5:13 pm

Täällä lisää juttua, kannattaa tutustua ja lukea läpi:

Pesuvälineiden pesu

realexlex

Viesti Kirjoittaja realexlex » To Touko 15, 2014 7:48 pm

Dodiin. Tälläista keskustelua etsinkin vähän.

Kiitos paljon. :mrgreen:

Einari

Viesti Kirjoittaja Einari » Ma Touko 19, 2014 9:54 pm

Mitenkäs tuo surfex hd ja lancen käyttö, eli raakana lanceen ja sillä vaan auton päälle? Lähinnä siis sillon kun haluan vahat poistaa tai jos tarttee konehuoneeseen tujumpaa kuin auto foam. En löytäny oikein järkevää vastausta surfexista

_paffa

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ma Touko 19, 2014 11:39 pm

Onnistuu, mutta kannattaa muistaa etä yleensä suurin seossuhde lancesta on vain 10% (riippuu ihan lancesta).

Se riittääkö 10% vahanpoistoon, riippuu taas käytetystä vahasta.

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Ti Touko 20, 2014 9:16 am

Itse olen ottanut kyllä tujummalla seoksella, niin ei tarvi arpoa.
Jollei painekannua ole käytössä, niin sitten sumutinpullolla.

Einari

Viesti Kirjoittaja Einari » Ti Touko 20, 2014 7:34 pm

Pitääpä painepullolla suihkutella sitten tehokkaammat aineet pinnalle.

Viltsu

Viesti Kirjoittaja Viltsu » Ti Touko 20, 2014 10:33 pm

Einari kirjoitti:Mitenkäs tuo surfex hd ja lancen käyttö, eli raakana lanceen ja sillä vaan auton päälle? Lähinnä siis sillon kun haluan vahat poistaa tai jos tarttee konehuoneeseen tujumpaa kuin auto foam. En löytäny oikein järkevää vastausta surfexista
Projectechin sivuilta Surfex HD ohjeet.

Itse nyt en vierasta kinnaspesua Fairylla, mikäli vahat pitää saada pois.

MiiVii

Viesti Kirjoittaja MiiVii » Ke Touko 21, 2014 10:47 am

Huonoihin autopesuihin kyllästyneenä päätin itse ruveta hoitamaan tämänkin puolen, eli nyt täysin asiasta tietämätön tarvii apua (paljon). Eli nyt lähetään perusasioista liikkeelle ja välineet olisi ensin hoidettava. Vahausta en tule suoritamaan (vielä) itse, tällä hetkellä pinnassa Autoglymin HD. Dodon tuotteita olen katsotunut, mutta mitäs kaikkea (aineet ja välineet) arvon raati suosittelee ostamaan? Mieluiten koko paketti samasta lafkasta niin saa yhdellä postikäynnillä hoidettua kaiken. Tietysti jos pääkaupunkiseudulta saa suoraan hyllystä niin vielä parempi.

Kiitos ja anteeksi sekava viestini, työaikana ja Alt+Tab on ystäväni pomon hengittäessä niskaan :lol:

Viltsu

Viesti Kirjoittaja Viltsu » Ke Touko 21, 2014 1:37 pm

MiiVii kirjoitti:Huonoihin autopesuihin kyllästyneenä päätin itse ruveta hoitamaan tämänkin puolen, eli nyt täysin asiasta tietämätön tarvii apua (paljon). Eli nyt lähetään perusasioista liikkeelle ja välineet olisi ensin hoidettava. Vahausta en tule suoritamaan (vielä) itse, tällä hetkellä pinnassa Autoglymin HD. Dodon tuotteita olen katsotunut, mutta mitäs kaikkea (aineet ja välineet) arvon raati suosittelee ostamaan? Mieluiten koko paketti samasta lafkasta niin saa yhdellä postikäynnillä hoidettua kaiken. Tietysti jos pääkaupunkiseudulta saa suoraan hyllystä niin vielä parempi.

Kiitos ja anteeksi sekava viestini, työaikana ja Alt+Tab on ystäväni pomon hengittäessä niskaan :lol:
Tervetuloa foorumille!

Jos sinulla on tarkoituksena hankkia ainoastaan vahapinnan ylläpito tarvikkeet/välineet, niin tässä:

Esipesu: Bilt-Hamber Auto-Foam, jota käytät joko foam lancella tai painesumutinpullolla.

Pesu: 2 ämpäriä (jos hifistellä haluaa, niin grit guardit), shampoo ja pesukinnas.

Lopuksi kuivaukseen: Mikrokuitukuivausliina ja mahdollisest Quick Detaileri vahapinnan ylläpitoon (kiilto ja kesto).

Kaikilta foorumin apupojilta saat tilattua kyseiset tarvikkeet. Hieman eri brändejä on tarjolla eri apupojilla, enemmän sitten omasta mausta kiinni mitä haluaa tilata.

Jos jotain tiettyä tuotetta pitää suositella "ylitse muiden", niin Bilt-Hamber Auto-Foam (Projectech) on erittäin hyvä tuote niin painepullolla kuin lancellakin käytettynä.
Dodo Juicella (Detailingshop) on loistavia shampoita ja Shineldilta taas löytyy edullisin Foam Lance, sekä Autobrite tuotteet jotka itsellä on vielä täysin kokeilematta.
Kehuinko kaikkia tasapuolisesti? :D

MiiVii

Viesti Kirjoittaja MiiVii » Ke Touko 21, 2014 2:28 pm

Kiitos Viltsu erittäin kattavasta selvityksestä, tälleen toopempikin sälli pääsee alkuun näissä hommissa :yahoo:

Seuraava kysymys, eli juuri tuosta painesumutinpullosta. Allekirjoittaneen 28m2 kämppä ilman mitään häkkivarastoa ei vedä kauheasti ylimääräistä kamaa, joten onnistuuko tuo aineiden levittäminen ihan perussumutinpulloilla vai tarviiko siihen kovempaa painetta (esim. tuo linkittämäsi paineruisku)? Tietysti noilla pienemmillä pulloilla homma kestää kauemmin, mutta tilanpuutteen vuoksi noiden isompien laitosten hommaaminen on vähän haastavaa... Veikkaan että en myöskään saa mimmiltä hyväksyntää paineruiskusäiliölle ns. sisustuselementtinä : :thumb:

Sitten noista kintaista, mikä noiden käyttöikä yleensä on? Tietysti varmaan "huolto" määrittelee sen pitkälle, tarkoitus on kyllä asianmukaisesti pestä joka käytön jälkeen ja pitää muutenkin kondiksessa. Lähinnä vaan että kannattaako tuollaisen 30 euron lampaanvillakintaan osto vai ostaakko mieluummin noita edullisia? Jos niitä joutuu ostelee uusia kuukausittain ni ei viitsi sitten "turhasta" maksaa triplahintaa.

Peksi

Viesti Kirjoittaja Peksi » Ke Touko 21, 2014 2:45 pm

Vastaanpa tuohon kinnas- asiaan, että itsellä menee noita aitoja lampaita hajalle aika hyvään tahtiin. Resori irtoaa, tulee reikä johonkin tms. Nyt on ollut vuoden Microfiber Madnessin Incredimitt ja se kestää kuritusta ja on varmasti yhtä hellä maalipinnalle! Hintaa taitaa olla n.20€.

Tarkoititko mitä tuolla "perus sumutinpullolla"? Autofoamille oleellista nimittäin, jotta se toimii kunnolla on se, että vaahtoa muodostuu kohtalaisen hyvin. Se valuva vaahto vie sitten sitä likaa mennessään. Itsellä ei muusta kokemusta levittämisen suhteen, kuin tuosta Foam Lancesta.

Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla

MiiVii

Viesti Kirjoittaja MiiVii » Ke Touko 21, 2014 3:16 pm

Jees eli siis juurikin tuo aineen levittäminen on nyt se ongelma, eli mitkä ovat siinä vaihtoehdot jos mulla ei ole painepesuria johon laittaa tuollaista suutinhommaa eikä oikein tilaa säilyttää mitään ylimääräistä isompaa kuten tuo Viltsun linkkaama paineruiskusäiliö? Näitä peruskaupunkiasumisen dilemmoja, sen verran nyt selvitin että Jetwashilla Kalasatamassa voin muuten operoida :)

Viltsu

Viesti Kirjoittaja Viltsu » Ke Touko 21, 2014 3:18 pm

Tuo B-H Auto-Foamiin toimii ihan yhtä hyvin paineruiskulla kuin Lancellakin. Tässä demoa painepullon käytöstä.
Tuo linkittämäni pullohan mahtuu ämpärin "sisään" paitsi korkeuden puolesta, joten ei kauheasti tilaa vaadi. Nuo kaikki tavarathan menee kevyesti yhteen muuttolaatikon kokoiseen säilytyslaatikkoon.

Minä-minä

Viesti Kirjoittaja Minä-minä » To Touko 22, 2014 3:05 pm

Tuli pestyä auto tänään ja aloitin pesemisen suihkuttamalla tuota bilteman rasvan kylmäpoistoainetta annoin aineen vaikuttaa hetken aikaa ja huuhtelin pois. Sen jälkeen suihkutin tuota sonaxin vannepesu ainetta ja annoin vaikuttaa hetken ja huuhtelin pois. Lopuksi vielä pesin shamppoolla auton ja kuivasin. Auton sain pestyä niin huomasin, että jostain aineesta oli jäänyt jotain laikkuja auton pinnalle. En sitten tiedä mikä noista aineista aiheutti nuo laikut, kun en mielestäni antanut aineitten kuivua pinnalle vaan huuhtelin aika nopiaa levittämisen jälkeen pois.

Rupesin sitten vahaamaan tuolla Auto Glymin punaisella vahalla ja sillä sai noita laikkuja katoamaan. Suurin osa laikuista oli katolla niin en sitten viittinyt ruveta uudestaan pesemään autoa. Autoa vahaessa huomasin, että tuulilasiin ja takalasiin oli jäänyt sellaisia tummia valumajälkiä joten millä aineella noita tuulilaseja kannattaisi ruveta puhdistamaan, että niistä sais kirkkaat. Riittääkö ihan joku ikkunan pesuaine vai pitääkö ruveta jotain tinneriä käyttämään, että saa lasit puhtaaksi. :D

Pitäis käydä vielä laittamassa pari kerrosta Colliniten 915 vahaa pintaan niin alkaa olla auto valmis. Ärsyttää vaan, kun tuota siitepölyä pakkaa olemaan niin paljon, että auto on jatkuvasti siitepölyn peitossa.

maaco

Viesti Kirjoittaja maaco » To Touko 22, 2014 3:39 pm

Onko kukaan huomannut että tuo siitepöly tarraisi jotenkin auton maalipintaan kiinni? Myllytin oman auton joskus about 2 viikkoa sitten, ja vedin pintaan Megun #16. Pinta oli todella liukas jne, mutta nyt kun viime pesun yhteydessä kokeilin, aivan karhea. Pikeä se ei voi mitenkään olla, koska olen autolla ajanut vaan tyyliin kauppareissut ja pari kertaa mökille, matkalla ei ole tietyömaita jne. Mun on vaikea sanoa minkäväristä noi karheumat maalipinnassa on, kun auto on musta, eikä ne erotu. Ne vaan tuntee kädellä pesun jälkeen. Kokeilin Lime Primellä käsin pyyhkäistä yhden oven, ja sillä ei lähtenyt irti. Pitää varmaan seuraavan kerran pestä auto kaavalla pineline -> shampoo -> tärpätti -> ipa, ja laittaa uusi kerros #16.

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » To Touko 22, 2014 3:49 pm

maaco kirjoitti:Onko kukaan huomannut että tuo siitepöly tarraisi jotenkin auton maalipintaan kiinni? Myllytin oman auton joskus about 2 viikkoa sitten, ja vedin pintaan Megun #16. Pinta oli todella liukas jne, mutta nyt kun viime pesun yhteydessä kokeilin, aivan karhea. Pikeä se ei voi mitenkään olla, koska olen autolla ajanut vaan tyyliin kauppareissut ja pari kertaa mökille, matkalla ei ole tietyömaita jne. Mun on vaikea sanoa minkäväristä noi karheumat maalipinnassa on, kun auto on musta, eikä ne erotu. Ne vaan tuntee kädellä pesun jälkeen. Kokeilin Lime Primellä käsin pyyhkäistä yhden oven, ja sillä ei lähtenyt irti. Pitää varmaan seuraavan kerran pestä auto kaavalla pineline -> shampoo -> tärpätti -> ipa, ja laittaa uusi kerros #16.
Jep siltä se vähän vaikuttaisi omienkin havointojen mukaan, että auringonpaisteessa jämähtää siitepölyt pintaan.

JUMA

Viesti Kirjoittaja JUMA » Pe Touko 23, 2014 10:24 pm

Vai onko kirvan paskaa? Googletappa...

Minä-minä

Viesti Kirjoittaja Minä-minä » Pe Touko 23, 2014 10:39 pm

Tuli eilleen vahattua tuolla colliniten 915 vahalla ja oli kyllä hyvä vaha helppo levittää ja kiillottaa pois. Auton vahauksen jälkeen piti sitten vielä kastella auto jotta näkee kuinka hyvin tuo vaha toimii ja hyvin helmeili vesi pois auton pinnallata. Toki siihen jäi joitain pieniä pisaroita niin annoin niitten tyhmänä sitten siinä olla enkä pyyhkinyt noita pois. Tänään sitten kävin autoa kattomassa ja pinnassa oli sellaisia ihmeellisiä valkoisia laikkuja/ rinkuloita. Oliskohan jotain kalkki jäämiä ja lähteekö pelkällä pesulla pois vai menikö nyt koko homma reisille, että pitää uudestaan vetää liuottimet pintaan ja vahata. Musta auto kyseessä niin näkyy kaikki mahdolliset virheet pinnassa.

Vastaa Viestiin