Aloittelijalle ohjeita?

Liuottimet, foamit, shampoot, kintaat, kuivaus
MB08

Aloittelijalle ohjeita?

Viesti Kirjoittaja MB08 » To Huhti 21, 2011 11:56 am

Olen uusi jäsen tällä palstalla. Vuosi sitten opettelin pesemään autoni uudella tavalla kun jostain törmäsin CarwaxZaino.fi sivuihin ja sieltä vinkkejä luin. Aikaisemmin pesin autoni harjalla yhden ämpärin tekniikalla ja koin jonkinlaisen "heräämisen" kun kokeilin Lampaanvillaista pesukinnasta kahden ämpärin tekniikalla.
Viime vuoden käytin sitten Zainon aineita,shampoota,Z-5 vahaa ja Z-6 viimeistelijää. Näihin olen ollut todella tyytyväinen,jälki on parantunut aikaisemmin käyttämiini AG:n tuotteisiin.
Carwaxzainon jyrki ei nyt kuitenkaan ole pystynyt toimittamaan minulle tilaamiani tuotteita yli puoleen vuoteen ja kun vahat on loppu ja pesukinnaskin alkaa olee lopussa,niin on pakko keksiä vaihtoehtoja ja näin löysin tämän sivun.
Erasediin tein tilauksen pari viikkoa sitten,mutta ei sieltäkään ole mitään kuulunut,nyt tein tilauksen vielä Slamittiin,saapa nähdä toimittavatko ne mitään.
Kysymys kuuluukin että MISTÄ NÄITÄ AINEITA SAA?
Mutta sitten siihen autoon. Autoni on tummanviininpunainen W211 korinen E-mersu vm-08.
Kun näitä juttuja olen tässä lueskellut niin olen huomannut että ehkäpä en vieläkään osaa pestä autoani tarpeeksi hyvin,vahauksesta puhumattakaan. Minulla on lämmin talli joka on pesutilaksi suunniteltu ja siellä pesen autoni kerran-kolme kertaa viikossa ja vahan olen pyrinnyt vetää päälle vähintään joka toinen kuukausi. Esipesuaineena käytän Pinelineä jonka vedän pumppupullolla päälle ja huuhtelen pois. Kuivaan auton AG:n synteettisellä säämiskällä.
Minkälaista vahausta suosittelisitte? Tarkoitus olisi päästä mahdollisimman märän näköiseen ja liukkaaseen lopputulokseen. Vaivaa olen valmis näkemään(jopa nälkääkin). Kaikki ohjeet ovat tervetulleita.

sonikk
Viesti:

Re: Aloittelijalle ohjeita?

Viesti Kirjoittaja sonikk » To Huhti 21, 2011 12:07 pm

Tervehdys.

Pesukintaita ym on ainakin itse tullut tilailtua lähinnä Briteistä, mutta esim Projectech.fi, Erased.fi ja Prospect.fi on suomalaisia paikkoja mistä saa. Projectechin Janne kirjoittelee täällä ja kertoo varmaan mielellään lisää. ;)

Pesutavoissa tuskin on vikaa, luulen että suurin syy mikset saa kaipaamaasi tulosta on että auto vaatisi myllytyksen. Se pohjien kunto vaikuttaa paljon enemmän ulkonäköön kuin mikään vaha. Kuivauksen toki vois hoitaa jotenkin muuten, esim Honkkarissa myytävä Kentin keltainen pyyhe on hinta/laatusuhteeltaan hyvä.

Kime

Viesti Kirjoittaja Kime » To Huhti 21, 2011 12:20 pm

Jos haluat nopean ja hyvän asiakaspalvelun suomessa niin mm. http://www.projectech.fi/ palvelee varmasti. Ulkomailta sitten löytyy hiukan enemmän valikoimaa ja tuotteita.
http://www.shinearama.co.uk/ ja http://www.cleanyourcar.co.uk/ ja täytyy vielä sanoa että http://www.waxamomo.co.uk/productcart/pc/home.asp on hyvää asiakaspalvelua. Kannattaa seurailla foorumia kun täällä järjestellään kimppatilauksia esim. CleaYourCarista niin mukaan vaan.

Jos haluat "märänpinnan" niin veikkaisin että PB:n butter wet wax ja dodo juicen carnauba vahoilla tulee ekana mieleen mutta pohja työt kannattaa tehdä huolella. Hanki vaikka clay ja sillä puunaat pohjat kuntoon.

juk1

Viesti Kirjoittaja juk1 » To Huhti 21, 2011 12:23 pm

MB08 kirjoitti:MISTÄ NÄITÄ AINEITA SAA?
sonikk ja Kime listasivat aika hyvin suomalaisia nettikauppoja, mutta ei unohdeta Pasia. ;)

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » To Huhti 21, 2011 12:39 pm

Tervetuloa joukkoon tumm...kiiltävään ;)

olikohan täällä jossain nuo pesuvaiheet, en jaksa muistaa.
Mutta kuten alla sonikk jo mainitsikin, niin kuivaukseen nuo kunnolliset pehmeät mikrokuituliinat on ykkösiä.
Esipesussa Pinelinen kanssa saa olla varmasti tarkkana, ettei lähde vahat mukaan, eli ei liian tujua seosta.
Ja ennen vahausta claybar-käsittely on suositeltava, että saa pinnan kunnolla puhtaaksi.
Ja vielä ennen vahaa IPA-käsittely.
Sitten tuo vaha on vielä oma maailmansa, haluaako syvää, matalaa, märkää vai kuivaa kiiltoa, niin jokainen oman mieltymyksensä mukaan.

Näistä kaikista löytyy täältä runsaasti tarinaa, niin en sen tarkemmin niistä... rattoisaa pääsiäistä kinnasta lukien!

Ja jollei jotain löydy, niin kysyy. Täällä on varsin hyvä henki ja vastauksia tulee mukavasti, eikä pyydetä käyttämään guukkelia tai söörtsiä.

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » To Huhti 21, 2011 1:33 pm

Lämpimästi tervetuloa vaan foorumille!

Todellakin Janneen (Projectech) voit varmasti luottaa.
Hän kyllä kertoo rehellisesti mikäli joku tuote on loppu.
Toisaalta tuotteet tulevat nopeasti, ja palvelu on ehkä jopa maailman parasta.
Mikäli joku asia Projetechin tuotteisiin liittyen askarruttaa,
niin Janne vastaa sinulle, kun vain uskallat kysyä.

Oho :shock: Vähän venähti toi hehkutus, mutta ihan syystäkin.
Olen samaa mieltä, että jätä AG:n säämiskä ikkunoiden kuivaamiseen,
ja valitse maalipinnoille mikrokuituinen kuivausliina. Vohveliliina tai semmonen "karvainen" - ei väliä.

Se on todellakin se tärkein asia, mitä sille maalipinnalle tehdään ennen vahaamista.
Vahalla voi sitten korostaa sitä onko pinta "märkä" tai "peilimäisen kiiltävä". Ne on makuasioita...

Kaikkea hyvää, ja koitahan pärjäillä.
Kysyä täällä todellakin saa, vaikka tältäkin foorumilta jo paljon löytyy vastauksia hakemalla.
"Urku auki, pelti kii"

-JP-

Viesti Kirjoittaja -JP- » To Huhti 21, 2011 4:29 pm

Jos "markä" kiilto on hakusessa niin katsele joku Glaze siihen vahan alle. Poorboysin White Diamond/Black Hole tuntuvat olevan suosittuja. Itselle on ensi viikolla tulossa Chemical Guysin Wet Mirror Finishiä, toivottavasti on hyvää.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » To Huhti 21, 2011 6:56 pm

Terve tuloa!!!

Aina voi ja pitää kysyä!!! Täällä on aina joku, joka jaksaa vastailla! Nuo topicit aloittelijoille ovat täynnä hyvää tekstiä, eli kannattaa aloittaa niistä, mutta koskaan ei ole väärin kysyä!!!

Jos aloittelet rauhallisesti ilman myllytyksiä, niin itse myös suosittelen kääntymään Jannen puoleen. Jos otat seuraavan setupin, niin et pety (tälläkään):

Liuotinaineeksi Bilt-Hamber Surfex HD
Pesuaineeksi Bilt-Hamber Autowash
Clay Bilt-Hamber soft / regular
(Lähimmältä (mistä saa) Nesteeltä jäänestoa IPA:ksi. Ei välttämätön, mutta hommaat sen kuitenkin myöhemmin, koska olet jo pikkusormesi antanut pirulle... :lol: )
Vahaksi riittää yksi vaha valintasi mukaan. Ja kun hommaat kaikki Jannelta, niin Bilt-Hamber finish wax. Kestävä ja erittäin kiiltävä vaha.

Tykötarpeiksi vielä Jannelta Sonüksen pesukinnas ja jostain Honkkarista Mikrokuituliina tai vaikka Jannelta vielä se Sonüksen liina.
Näillä et voi pettyä!!! Sitten, kun mopo keulii (sinullakin!!!), niin siirrytään koneellisen kiillottamisen maailmaan. Hetken päästä huomaat, että se WOW ilmiö tulee niistä pohjista... ;)
Kaikki liha tottelee kuria...

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » To Huhti 21, 2011 7:07 pm

Hynde kirjoitti:Jos otat seuraavan setupin, niin et pety (tälläkään):

(Lähimmältä (mistä saa) Nesteeltä jäänestoa IPA:ksi. Ei välttämätön, mutta hommaat sen kuitenkin myöhemmin, koska olet jo pikkusormesi antanut pirulle... :lol: )
Vahaksi riittää yksi vaha valintasi mukaan. Ja kun hommaat kaikki Jannelta, niin Bilt-Hamber finish wax. Kestävä ja erittäin kiiltävä vaha.

Tykötarpeiksi vielä Jannelta Sonüksen pesukinnas ja jostain Honkkarista Mikrokuituliina tai vaikka Jannelta vielä se Sonüksen liina.
Vahanlevitykseen vielä Jannelta Sonüs SFX Pro Applicators niin homma rokkaa.
Näillä et voi pettyä!!!
Tervetuloa myös täältä!
Vähän muokkasin ton yhden lomalaisen (lue: juopon) tekstiä (boldattu teksti) :lol:

Tällä kirsikkapiirakkareseptillä pääset erittäin maukkaaseen alkuun, tästä on enää yksi suunta eli ylöspäin, paluuta ei enää ole normi shellin yöpesuihin!
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Projectech
Apupoika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Projectech » To Huhti 21, 2011 7:24 pm

Kiitos kaikille luottamuslauseista :)

MB08:n kanssa jo puidaankin yv:nä perusjuttuja läpi. Häntä ei siis ole unohdettu :)
Palveleva autonhoitotuotteiden erikoisliike
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » To Huhti 21, 2011 7:57 pm

Dani kirjoitti:
Hynde kirjoitti: Vahanlevitykseen vielä Jannelta Sonüs SFX Pro Applicators niin homma rokkaa.
Näillä et voi pettyä!!!
Erittäin hyvin huudeltu sieltä kulmauksesta... :D Näillä promilleilla ei ihan kaikkea muista... :lol:
Kaikki liha tottelee kuria...

MB08

Viesti Kirjoittaja MB08 » To Huhti 21, 2011 8:51 pm

Kiitos kaikille vinkeistä! Enpä ois uskonu että näin nopeesti tulee näin paljon vastauksia. En siis taida olla yksin tämän autonpuunaus sairauden kanssa...
Kyllä tälle hommalle on jo tullut ainakin pari sormea annettua,vaimon mielestä autotalli on jo vienyt koko miehen,meillä tallin lattia on puhtaampi kuin keittiön lattia.
Olen kyllä jo kokeillut monenlaista muutakin kuin aikaisemmin kerroin,Claybar on tullut tutuksi viime vuonna ja monta muutakin ainetta on tullut testattua.
Zainon Z-PC Fusion Dual Action Paint Cleaner Swirl Removella olen mesen muutamaan kertaan käsitellyt ja suurimman osan niistä harjapesun ajoilta aiheuttamistani pesunaarmoista olen saanut sillä katoamaan,työläs aine se kuitenkin käsipelillä on.
Z-PC,Z-5 ja Z-6 käsittelyn jälkeen en ollut uskoa että samanvärinen se auto edelleen on. Väri tosiaan muuttui syvemmäksi ja märemmäksi. Mutta kuten jo Zainon saatavuudesta totesin,niin jotain uutta on löydettävä.
Niin,juuri tulin tallista,pinelineä 5%:na seoksena esipesuun ja AG:n shamppoolla lampaanpersepesu. Hyvin vielä lähti näinkin kun on perjantaina vahattu ja maanantaina viimeksi pesty samalla reseptillä. Pesutiheydestä olen tutuille sanonut että puhdas auto on vaan paljon helpompi pestä kuin likainen!
Kiitos Jannelle yhteydenotosta,eiköhän me kauppohin päästä,katsotaan eka mitä muualta tulee,jos tulee!
Mutta lisää vinkkejä otetaan yhä vastaan!

hörnä

Viesti Kirjoittaja hörnä » To Huhti 21, 2011 8:52 pm

Olet ymmärtänyt aivan oikein vain kovalla työllä päästään hyvään tulokseen.
Jos haluat ottaa pitkän askeleen auton hoidossa hommaat ehdottomasti kiillotus koneen.
Et osaa kuvitellakkaan kuinka hienoa jälkeä koneella saa.
Yllytät Jannea vielä neuvomaan millä koneella kannattaa aloittaa. ;)

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » To Huhti 21, 2011 8:58 pm

Juuri näin, pinttyneen lian poistaminen on "työläämpi" kun ei niin pinttyneen, eli usein kun pesee niin ei pääse epäpuhtaudet tarraamaan niin lujasti kiinni.

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » To Huhti 21, 2011 9:10 pm

Ja jos koneista innostut, niin mulla on itsellä DAS-6 - epäkesko-kone ja kärsimätön mieli, niin edellisen ajokin (W211), eikä nykyisen kanssa riittänyt aika, että olisin saanut kaikki naarmut pois. Tällä viikolla tuli Makitan rotary-kone, jolla ainakin uskon, että voisi lyhyemmällä aikajänteellä saavan naarmut pois.
Mutta ettei sinun tarvitse ostaa sitä hyvää ja halpaa eri paketeissa, kuten minä, niin kannattaa harkita rotary-konetta suoraan.

Omani tilasin toolstop.co.uk varsin hyvään hintaan.

Koojel

Viesti Kirjoittaja Koojel » To Huhti 21, 2011 9:53 pm

Hynde kirjoitti:Terve tuloa!!!

Veikkaan että kun lyö ton clayn jälkeen vielä jollain puhdistavalla kamalla(esim. ag srp), niin tulee parempi pinta kuin yksistään tolla finish waxilla.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Huhti 21, 2011 10:29 pm

Tervetuloa foorumille! Jälleen yksi uusi jäsen vertaistukiryhmäämme. :lol:

Melkein kaikkiin kysymyksiin onkin vastattu niin hienosti, etten sano niistä mitään. Mutta muista lukea Testiosiota kun mietit jotain erityiseen käyttötarkoitukseen soveltuvaa tuotetta. Ja tosta mylläämisestä. Jos oikeesti tuntee osaavan meikkarin niin onhan vaihtoehto että vie auton nyt keväällä sille ja tähtää vaikka siihen että syksyllä tekee jo ite pikku mylläyksen DA:lla? Ei tule niin paljoa opiskelupakkoa heti alkuun ja hyviin lopputuloksiin pääsisi nopeasti. Ei varmasti tosin jää kaduttamaan jos ostat rotarynkin.

Mutta korostan. Osaava meikkari. Niitä on yllättävän harvassa (omakohtaisten kokemusten pohjalta).. foorumin väkeen suosittelen kääntymään :)
Vain YKSI LSP!

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » To Huhti 21, 2011 10:32 pm

MB08 vois kertoa tai laittaa tietoihinsa että missä majailee ;)

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Huhti 21, 2011 10:39 pm

Dani kirjoitti:MB08 vois kertoa tai laittaa tietoihinsa että missä majailee ;)
Ainiin. Lisäys äskeiseen. Jos ite pitäis valita niin veisin Danille (jos ei suostuis niin pakottasin sen) :lol:
Vain YKSI LSP!

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » To Huhti 21, 2011 10:44 pm

Teen kyllä jos löytyy omasta takaa talli ja pesupaikka (itse kun en omista ja kaverin talli kaukana ja töihin en raahaa ketään) :|

hattiwatti

Viesti Kirjoittaja hattiwatti » To Huhti 21, 2011 10:44 pm

Hommaa vaan se laite ja harjoittelee sillä itse. Toisella jos teettää niin sillä työn hinnalla saa uusia leluja :D Myönnä pois, tekee mieli kuitenkin koettaa ;)

Minunkin piti aluksi viedä jollekkin oma auto pesunaarmun poistoon, mutta tänään lattialle ilmestyi DAS6-PRO, että kiitos vaan aivopesusta arvon vertaistukiryhmä :lol:

Demon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demon » To Huhti 21, 2011 10:48 pm

hattiwatti kirjoitti:Minunkin piti aluksi viedä jollekkin oma auto pesunaarmun poistoon, mutta tänään lattialle ilmestyi DAS6-PRO, että kiitos vaan aivopesusta arvon vertaistukiryhmä :lol:

Nuff said? :D
Liitteet
peukku.jpeg
peukku.jpeg (3.66 KiB) Katsottu 12342 kertaa
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » To Huhti 21, 2011 11:07 pm

Ja asiahan on aivan selkeä, kun on oma talli ja auto pestään muutaman kerran vuo..viikossa, niin aivan takuuvarmasti mielenkiintoa löytyy itse kontata polvet verillä (tai persaus puutuneena) ympäri autoa kone kourassa hävittämässä naarmuja.
Ah, niin rentouttava viikonloppu, kun pääsee talliin karkuun siivousta :D

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Pe Huhti 22, 2011 9:20 pm

K70 kirjoitti:Ja asiahan on aivan selkeä, kun on oma talli ja auto pestään muutaman kerran vuo..viikossa, niin aivan takuuvarmasti mielenkiintoa löytyy itse kontata polvet verillä (tai persaus puutuneena) ympäri autoa kone kourassa hävittämässä naarmuja.
Ah, niin rentouttava viikonloppu, kun pääsee talliin karkuun siivousta :D
Itse olen sen verran "kermaperse", että mulla on työhousuissa polvisuojat :D

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Pe Huhti 22, 2011 9:46 pm

Juu, mullakin joskus sellaset byysat jalassa... Ja vakavasti harkinnut jonkinlaista nosturia talliin. Tosin se vaatii kyllä parempaa harrastuskohdetta, kuin tuo käyttökosla.
Ehkä joskus sitten, kun pankki on vähemmän kiinnostunut tyhjentämään tilin kerran kuussa.

Lukittu