Okei, kiitos. No oppipahan ainakin oikean tekniikan ajaa tota S20 blueta(kiitos foorumin vinkkien) ja ilmeisesti muutkin Schollit toimii samanlailla. Tosiaan enää lopuksi jäi vain muutamia huntuja hologrammia. Sama laittaa tuo ylläoleva setti(S3G,s17+,s30) sitten suoraan tilaukseen, ei jää aineista enää kiinni.Urran kirjoitti:S20 ei ainakaan omien kokemuksien mukaan ole viimeisteltävissä. Etenkään mustalla pinnalla.
Scholl Concept
Re: RE: Scholl Concept
-
Rauhallinen Erkki
Re: Scholl Concept
Joo voi se vähän töitä teetättää. Tolla AEG:llä on varmasti tekemätön paikka. Kierrokset matalassa päässä loppuu siihen mistä työstö noilla (Scholl) pitäisi viimesteltäessä aloitella. Siis tonnista parin pykälän kautta sinne kävelyvauhtiin. Painetta peliin alussa ja herkät kädet lopussa. Muutenķin toi S20 on omissa( kuitenkin ohuissa) kirjoissa kohtuu leikkaava aine, selkeesti lähempänä S17 kuin S30.
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo
-
powermitsu
mulla jäi itellä pari pintaa S20 varaan. Kylähän sinne vähän pahemmin ylimäärästä jää kun S40:llä. Huomattiin mun auton tapauksessa että se ei ollutkaan niin pehmeä että S40 olisi tarvittu vaan S30 oli just passeli. Mutta joo edelleen olen innoissani näistä aineista.
Tuotanoin...onkos tuo S20 niiku minkälainen jos vertaa S17 ? tykänny oon S17 mut voiko tolla S20 ajaa pitempää ja oiskohan se sopivampi kun ite oon maalari niin tollasiin tuoreisiin lakkapintojen/häippä alueiden/roskien poistoon. Lakat tietysti välil vaihtelee esim PPG uus lakka on niin pirun kova jo päivän päästä et prkl...
^^
S30 on kyllä kiva jokapaikan höylä, saa pehmeistä ja keskikovistakin pinnoista naarmut pois ja pinnat viimeisteltyä, jopa mustatkin...
S30 on kyllä kiva jokapaikan höylä, saa pehmeistä ja keskikovistakin pinnoista naarmut pois ja pinnat viimeisteltyä, jopa mustatkin...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia
Itse oon alkanu kuolaamaan näiden Scollien perään, tekis mieli keväällä jewelleerata vw:n pahuksen kovaa pintaa ja saada viimesetkin kiillon rippeet kaivettua esiin.
Mutta millä combolla?! Koneen virkaa toimittaa siis halpis-rotary, mutta tohon on oikeasti vaikea saada holoja, ellei vedä villisti karvalla. Tahna+laikka - vinkkejä kaivataan kiitos!
Mutta millä combolla?! Koneen virkaa toimittaa siis halpis-rotary, mutta tohon on oikeasti vaikea saada holoja, ellei vedä villisti karvalla. Tahna+laikka - vinkkejä kaivataan kiitos!
Mä sanoisin että karkeahionnasta riippuen S30 + hex sininen/musta ja perään vielä S40 + hex musta/punainen. Paljoa ei hienommaksi pääse. Toki joku zenith-tyyppinen aine viimeisenä ja vedellä jatkettuna kerran pari olisi ehkä vielä karvan hienompi. Mutta se että huomaako enää eroa on sitten katsojan silmässä 
Mutta punainen hex ei leikkaa enää juuri yhtään mitään, on pykälän hienompi kuin musta. Ja S40 on oikein maukas viimeistelyyn, kivan pitkä työstöaika maltillisesti ajettuna ja loppurasvoilla voi tarvittaessa pyyhkiä vaikka kuinka pitkään.
Mutta punainen hex ei leikkaa enää juuri yhtään mitään, on pykälän hienompi kuin musta. Ja S40 on oikein maukas viimeistelyyn, kivan pitkä työstöaika maltillisesti ajettuna ja loppurasvoilla voi tarvittaessa pyyhkiä vaikka kuinka pitkään.
Jos volkkarista ei pesuhuntua kummempaa tarvi poistaa niin ehdottomasti S30+sininen hex tai schollin oma viimeistely laikka, oranssi ja kuten wolfie ehdottikin että loppuun vielä S40 Ja musta hex. Se että tekeekö viimeisimmällä kombolla kovaan pintaan enää mitään näkyvää muutosta jää se käyttäjän harkinnan varaan.
Juurikin tuo "loppurasvoilla" veistely kuulostaa kivalta, Wolfsin wp-3g:llä jurnutin kesällä pinnat mutta en tiedä, onko silmissä vikaa vai onko pinta kohtisuoraan sivulta katsottuna tosiaan utuinen.. Kun en kuitenkaan mitään hienompaa ainetta käyttäny.
Lisäks tuo wolfs tuntui olevan niin vetinen aine, ettei se siedä työstöä kuin pienen hetken niin ei perstuntumalta vaikuta niin "viimeistelevältä".
Kiitokset vinkeistä
Lisäks tuo wolfs tuntui olevan niin vetinen aine, ettei se siedä työstöä kuin pienen hetken niin ei perstuntumalta vaikuta niin "viimeistelevältä".
Kiitokset vinkeistä
Wolfsin kolmonenhan onkin semmoinen semileikkaava eikä välttämättä pinnasta ja ajotavasta riippuen tuota vielä valmista pintaa. Wolfsin kakkonen on sitten ihan hivenen leikkaava enemmänkin viimeistelyaine ja wolfsin ykkönen on lempinimeltään The Jeweller eli juurikin siihen hommaan suunniteltu.
Wolfain litkut on vielä zenith-tyyppisiä eli pitkään ja hartaudella ajettavia jos loppuun asti mennään ja todennäköisesti vielä jatkettavissa vedellä loppuvaiheessa jos siltä tuntuu.
Ihan pelkkään jewellingiin soveltunee melkein kumpi vaan. Wolfsin ykkönen tai Schollin s40. Tai vakkapa megun oliko #82, Menzernan fp5000 vaimikäsenytolikaan, Sonuksen SFX sarjan viimeistelyaine oliko se nyt kolmonen vai ykkönen, melkein mikä vaan. Kunhan muistaa sen ajotyylin eli ei isoja kierroksia eikä paljoa painetta, enemmänkin hellää kosketusta ja mahdollisimman monta vetoa.
Wolfain litkut on vielä zenith-tyyppisiä eli pitkään ja hartaudella ajettavia jos loppuun asti mennään ja todennäköisesti vielä jatkettavissa vedellä loppuvaiheessa jos siltä tuntuu.
Ihan pelkkään jewellingiin soveltunee melkein kumpi vaan. Wolfsin ykkönen tai Schollin s40. Tai vakkapa megun oliko #82, Menzernan fp5000 vaimikäsenytolikaan, Sonuksen SFX sarjan viimeistelyaine oliko se nyt kolmonen vai ykkönen, melkein mikä vaan. Kunhan muistaa sen ajotyylin eli ei isoja kierroksia eikä paljoa painetta, enemmänkin hellää kosketusta ja mahdollisimman monta vetoa.
Mä oon valitettav.. taikka siis olen ollut etuoikeutettu testaamaan semmosta pintaa mihin käytännössä valtaosalla maailmanluokan viimeistelyaineista jää hololampulla nähtävää hiontakuviota epäkeskon ja mustan hexin jälkeen (niin, punainenhan on open cell ja punainen/musta ainakin saatavilla olevan tiedon mukaan leikkaa yhtä vähän 0 painolla. Mä en tiedä, mä saan omani vasta ens viikollaWolfie kirjoitti:Mä sanoisin että karkeahionnasta riippuen S30 + hex sininen/musta ja perään vielä S40 + hex musta/punainen. Paljoa ei hienommaksi pääse. Toki joku zenith-tyyppinen aine viimeisenä ja vedellä jatkettuna kerran pari olisi ehkä vielä karvan hienompi.
Eli siis ainakin silloin ei maailmanluokan aineistakaan (Edes niistä perinteisitstä DAT aineista) löytynyt yhtä hienoa kun Schollin S40. Testissähän oli mm. Wolfsin Jeweller, 3M, Megun 205, Optimum, BlackMax, Sonus jne. Siis kaikki mitä sain lainaan rakkailta foorumilaisilta kun auto tuli
Vain YKSI LSP!
Sulla olikin semmoinen holonkosto pehmeä pinta etten yhtään ihmettele 
Kuitenkin perus vagineen pinta eli semipehmeästä kovaan jollekkin välille niin en usko että on mitään ongelmaa millään viimeistelyaineella. Ja todennäköisesti vaikka vierekkäin kokeilisikin vaikkapa schollin s40 ja menzernan 85 niin tuskin näkee silmällä eroa. Tottakai sitten kun vastaan tulee joku äärettömän pehmeä pinta niin alkaa niitä eroja tulla
Kuitenkin perus vagineen pinta eli semipehmeästä kovaan jollekkin välille niin en usko että on mitään ongelmaa millään viimeistelyaineella. Ja todennäköisesti vaikka vierekkäin kokeilisikin vaikkapa schollin s40 ja menzernan 85 niin tuskin näkee silmällä eroa. Tottakai sitten kun vastaan tulee joku äärettömän pehmeä pinta niin alkaa niitä eroja tulla
Mutta muistetaan nyt itse aihe eli hartizan kysymys mitä aineita.
Pohja tietona kun on kysyjän mukaan kova lakka johon ei holoja helpolla jää niin tässä tapauksessa toistan edelleen itse itseäni :
Päin vastoin, hieno aine jota voi käyttää monin tavoin, oikein käytettynä (kuten muutkin Schollin tahnat) jaksaa leikata jonkin verran myös ajojälkeä aiemmasta stepistä.
Joskus johonkin taisin testata mallia 2 tippaa S30:ä ja tippa S40:ä laikkaan ja menoksi. En vain kuollaksenikaan muista mihin...
Pohja tietona kun on kysyjän mukaan kova lakka johon ei holoja helpolla jää niin tässä tapauksessa toistan edelleen itse itseäni :
Mutta enpä kyllä voi asettua poikkiteloin urranin kokemuksiin S40:stäkään.JanneJ kirjoitti:Jos volkkarista ei pesuhuntua kummempaa tarvi poistaa niin ehdottomasti S30+sininen hex tai schollin oma viimeistely laikka, oranssi ja kuten wolfie ehdottikin että loppuun vielä S40 Ja musta hex. Se että tekeekö viimeisimmällä kombolla kovaan pintaan enää mitään näkyvää muutosta jää se käyttäjän harkinnan varaan.
Päin vastoin, hieno aine jota voi käyttää monin tavoin, oikein käytettynä (kuten muutkin Schollin tahnat) jaksaa leikata jonkin verran myös ajojälkeä aiemmasta stepistä.
Joskus johonkin taisin testata mallia 2 tippaa S30:ä ja tippa S40:ä laikkaan ja menoksi. En vain kuollaksenikaan muista mihin...
Mites tuon schollin sandwich spider padin kanssa, pitääkö vetää lämpösen vedenalla ensin hieman pehmeemmäksi ja sitten vasta lähteä ajamaan? Kun tuntuu aivan prkleen kovalta laikalta ja tuntui todella hankalalta ajaa. Entäpä aineen määrä tuon laikan kanssa, eroaako muista laikoista? Esim oranssilla hexillä s17+:aa laitoin suunnilleen 3 herneenkokoista tippaa praimauksen jälkeen. Sama määrä tuohon spiderille? Kuulostaa kuitenkin upealta laikalta, joten tahtoo kokeilla kunnolla! 
Taitaapi olla tuo S30 oiva väline meikäläiselle. Wolfsin kolmosella + sinisellä Hexillä naarmut hiukan loiventui, joten S30 + sininen Hexi oletettavasti kaivais finaalikiillon maukkaasti esiin.
Mä oon itse aloittanut ihan kuivana mutta ei välttämättä huono homma ollenkaan vähän pehmentää sitä alkuun.Huliblus kirjoitti:Mites tuon schollin sandwich spider padin kanssa, pitääkö vetää lämpösen vedenalla ensin hieman pehmeemmäksi ja sitten vasta lähteä ajamaan? Kun tuntuu aivan prkleen kovalta laikalta ja tuntui todella hankalalta ajaa. Entäpä aineen määrä tuon laikan kanssa, eroaako muista laikoista? Esim oranssilla hexillä s17+:aa laitoin suunnilleen 3 herneenkokoista tippaa praimauksen jälkeen. Sama määrä tuohon spiderille? Kuulostaa kuitenkin upealta laikalta, joten tahtoo kokeilla kunnolla!
Hankalan tunto tulee varmaan siitä kovuudesta kun ollaan totuttu hexeihin mutta kokeile hieman muuttaa tuttua ajo tapaa, pikkasen painetta lisää/pois ja hidasta liiketta alussa. Kun tahnan saa sulamaan niin käsittely helpottuu.
Aineen määrä on sama ainakin itsellä mitä muilla laikoilla.
Eli pientä aluetta kuten muutenkin ja hieman vauhtia pois alussa? Täytyy ens kerralla kokeilla. Viimeistelyä tolla laikalla ilmeisesti 0-paineella ja pienet kierrokset. Kiitoksia Janne vinkeistä!JanneJ kirjoitti: Mä oon itse aloittanut ihan kuivana mutta ei välttämättä huono homma ollenkaan vähän pehmentää sitä alkuun.
Hankalan tunto tulee varmaan siitä kovuudesta kun ollaan totuttu hexeihin mutta kokeile hieman muuttaa tuttua ajo tapaa, pikkasen painetta lisää/pois ja hidasta liiketta alussa. Kun tahnan saa sulamaan niin käsittely helpottuu.
Aineen määrä on sama ainakin itsellä mitä muilla laikoilla.
Kyllä, pientä aluetta aluksi jotta saa aineiden käytöksestä kopin.Huliblus kirjoitti:
Eli pientä aluetta kuten muutenkin ja hieman vauhtia pois alussa? Täytyy ens kerralla kokeilla. Viimeistelyä tolla laikalla ilmeisesti 0-paineella ja pienet kierrokset. Kiitoksia Janne vinkeistä!
Tosiaan vauhtia kannattaa hillitä varsinkin alussa ja paineella "sulatetaan" aine.
Itsellä tapana ajaa max 1500rpm ja sieltä alaspäin. Paineella pelaan enemmän ja lopussa sitten tosiaan 0 paineella.
Ollos hyvä vaan
Niin siis halusin vaan tuoda esiin että siinä on tahna millä saa 100% varmasti käytännössä niin hyvän pinnan kun itse tekeeJanneJ kirjoitti:Mutta muistetaan nyt itse aihe eli hartizan kysymys mitä aineita. ...
Mutta enpä kyllä voi asettua poikkiteloin urranin kokemuksiin S40:stäkään.
Ja mä viittasin tohon kun Hartiza kommentoi että "toi loppurasvoilla veistely kuulostaa kivalta" ja halusi "keväämmällä jewelleerata" ja "saada viimeisetkin kiillon rippeet kaivettua esiin" -> S40 ehkä yks parhaista ellei paras aine siihen
Vain YKSI LSP!
Äh, alkaa tekeen mieli kiilloittelemaan ja testailemaan lisää Schollin aineita, kun lukee näitä uusia vinkkejä Schollin liittyen. Ei vaan minulla ole paikkaa tämmöiselle "talvikiilloittelulle" ja toiseksi tämän hetkiset/tulevat kelit on kyllä kans perseestä. Parempi varmaan yrittää jaksaa odotella kevääseen 
Sopiiko scholl conceptin 85mm laikat bilteman cycloon? Onkohan kyseiset laikat hyviä aloittelijalle?
Re: RE: Scholl Concept
Voin testaa huomenna Clasun Cycloon. Mut uskoisin. En osaa sanoa koko sarjan sopivuudesta aloittelijoille, mitään viimeistelypään laikkoja en ole kokeillut
Vain YKSI LSP!
Mikäköhän aine näistä nyt sitten soveltuis vahavalmiiksi, kun olen maalannut auton ja jäi aika pitkälti appelsiinikuvioiseksi
. Aikomuksena olisi hioa pippelsiinikuvio pois vesissä P1500-3000, mutta millä Schollin tahnalla ja laikalla pinnasta saa vahavalmiin
. Tuli ostettua tota Simonizin original waxia.
S3 Gold ja siihen perään S30 tai S40 riippuen lakan kovuudesta. Näille vielä sopivat laikat luonnollisesti, esim oranssi ja sininen Hex-Logic. Tosin voipi olla villalaikalle tarvetta kun kerran hiot sen ensin.