8bit nes muovikotelon maalaus ja kiillotus

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
Juova

8bit nes muovikotelon maalaus ja kiillotus

Viesti Kirjoittaja Juova » To Touko 26, 2016 10:22 pm

Hei ja anteeksi heti näin alkuun, että rekisteröidyin foorumille vain tämän yhden ongelman takia mikä ei koske auton maalausta ollenkaan.

Olen entisöimässä ja modaamassa 8bit nintendoa. Sisuskalut olen ruuvaillut irti ja tehnyt kolvauksia sekä emolevyyn että ohjaimen piirilevyyn. Asensin siis ledejä millä saan koko paketin loistamaan kivasti. Kotelon olen erehdysten ja kokeilujen kautta saanut maalattua ja hiottua jo pariin otteeseen. Huonolla menestyksellä ja taidolla. Voidaan todeta että spraymaalaus ei onnistu sillä en pysty luomaan tarpeeksi hyviä olosuhteita sen toteuttamiseen.

Eli kotelo on nyt hiottu ja se on saanut pinnaksi valkoisen miranolin vaahtomuovisiveltimellä vedettynä. Jälki on ihan ok, mutta koska se on vedetty siveltimellä niin jälkiä ja epätasaisuuksiahan siinä on. Lakkaa en ole käyttänyt (vielä).
Kysymys kuuluukin että:

Mitkä olisi seuraavat työvaiheet millä saisin pinnan tasaiseksi ja kiiltäväksi?

Itse ajattelin vesihiontaa 2000 paperilla, mutta sitten rupesin miettimään että tarviiko sen jälkeen tehdä joku koneellinen myllytys millä lie Fareclan tahnalla että pinnan saisi kiiltäväksi? Vai mitä vaihtoehtoja tässä nyt oikein on? Pinnan haluan mahd. tasaiseksi ja kiiltäväksi. Toki tunnustan sivellinmaalauksen ongelmallisuuden jos tasaista pintaa haetaan.

Mulla on tuolla kyllä kaikenmaailman autoglym resin polishia ja extra glossia varastossa. Lähinnä nyt haluaisin tietää seuraavan työvaiheen kun miranoli on kuivanut.

Vesihionta? Myllytys jollain hiovalla tahnalla? Tyytyminen sivellinpintaan?

Ja mites lakka? Kannattaako sitä edes miettiä? Kyseisessä vehjeessähän ei ole kuluvia pintoja vaan se makaa möllöttää kaapissa joten uskosin että lakkaa ei ehkä tarvitse suojaksi?

Auttakkaapas hieman vihaista nintendonörttiä tällaisen onkelman kanssa. Kiitos etukäteen :wall:

Mazza

Re: 8bit nes muovikotelon maalaus ja kiillotus

Viesti Kirjoittaja Mazza » Ma Touko 30, 2016 7:00 am

Jos kyse on tosiaan entisöinnistä, niin kotelo romukoppaan ja jostain ehjä tilalle. Sille sitten värinpalautus esim. kloorin avulla.

Edit: Vetyperoksidi oli se nro. 1 näissä hommissa. Netistä löytyy paljon hakusanoilla "yellowed plastic bleaching" tai "yellowed keyboard restoration".

Daatta

Re: 8bit nes muovikotelon maalaus ja kiillotus

Viesti Kirjoittaja Daatta » Pe Kesä 10, 2016 12:59 pm

Ilmeisesti modaaminen tässä kohtaa ei tarkoita entisöimistä. ;)

Jos haluaa tasaisen kiiltävän pinnan, niin helpointa olisi viedä kotelon osat osaavalle maalarille. Sellaiselle, joka on erikoistunut tekemään pienempien osien maalauksia. Pinta on varmaankin röpelöistä muovia, se pitää saada ensin hiottua/kitattua tasaiseksi ja sitten voi miettiä pohja- ja pintaväriä ja ehkä sitä lakkaakin. Miranolipinnan kiillottamisesta sellaisenaan tuskin tulee mitään...

Periaatteessa spraylla saa ihan hyvää jälkeä, mutta vaatii hajottelua ja tosiaan sitä pakkelointia ja hiomista. Tarvikkeet on syytä hakea (auto)maalikaupasta, siellä saa kaiken tarvittavan.

Vastaa Viestiin