BSTE - Malco Verry Berry

Käyttäjien tekemät testit
Urran

BSTE - Malco Verry Berry

Viesti Kirjoittaja Urran » La Marras 16, 2013 11:35 am

Malco – Verry Berry – Super-Premium Wash ‘N Wax

Kuva
Kröhöm. Vaikka viime kerrasta ei tule kuluneeksi kuin hetki vain niin rykäsin tuossa pesutestin :D Tai jos tarkkoja ollaan niin tein taas pari testiä mutta katotaan saanko tällä vuosikymmenellä julkaistua.
Pesua ennen autoa on pyritty saamaan likaiseksi suomen syksyssä eikä tuo nyt ihan mahdottomaksi tehtäväksi ole osoittautunut. Viime pesusta lienee nyt reilu paria viikkoa, jolloin pesin shampoon tutulla ja turvallisella REFERENSSI shampoolla jotta ns. kalibroin itseni pesutestiin (BTBM, kun tunnustelee miten se toimii niin siihen on hyvä verrata :D )
Etukäteen lukijoille kiitos, ja anteeksi että tässä meni ”tovi”.
Tuotetiedot :

Pullosta:

Etupuolen maininnat (alkup. vanhasta pullosta, kuvassa uusi):
malco
The Choice Of The Pros
Verry BERRY
Berry-Scented, Super-Premium
WASH & WAX
HIGH SUDS, EASY RINSING,
DETERGENT-RESISTANT
*jotan mistä en saa selvää*, HIGH GLOSS, LONG-LASTING FINISHTakateksti:
*Joku Warning label* NET .64 FL. OZ (1.86 L)

Mitä Malcon sivusto sanoo:
Foams like a liquid car wash, makes water sheet and roll off the finish and leaves a “just-waxed” look that lasts through several car washings.
Great wild berry scent. Dilute 1:128.

Oma ”tutkimukseni” aineesta:
Tästä shampoosta on foorumilla ainakin kymmeniä kommentteja kuinka tää on tosi hyvä, ja kun saakin niin kätevästi. Lisäksi muistan että tätä sai vaan yhdessä koossa, mikä oli vajaa 2L. Mähän sain omani avuliaalta foorumilaiselta (iso kiitos!). Se on oikeestaan ainut mitä tiesin koko shampoosta ennen testiä. Tosin semmoset nyt ei vaikuta mun testiin mutta mainitsemisen arvoista.

Mitään älytöntä viisautta en tästä löytänyt googlailemalla testin kirjotuksen jälkeen, mutta melko mielenkiintoisen vanhan esittely dokkarin kylläkin:

Siitä nopee yhteenveto:

Mutta esim. Detailingworld, Autopia, AutoGeek jne. ei oikein tunne tätä tuotetta, eikä juuri mikään muukaan taho internetin ihmeellisessä maailmassa.
Muistutuksena niille ketkä lukee ekaa mun shampootestiä, mä en tutki mitään ennen kuin oon testannut. Vasta sitten.

Liukkaus:
Liukkaus oli kattoa pestessä ensivaikutelmaltaan tosi hyvä, perus ”Wash & Wax” tyyppisen jonkinlaista keinotekoista liukastetta sisältävän shampoon tuntu (mainostuotteista puhutaan ”Resin” Wax aineesta -> sealant pohjainen). Ensi vaikutelmana liukuu tosi hyvin. Sitten kun pääsin pesemään etupuskuria ja etenkin kylkiä niin tuli ensimmäisen kerran semmonen ”ouch” fiilis. Ja jotenkin vaistomaisesti pesin joka panelin aina kaksi kertaa (siis siten että kinnas välillä huuhdellaan ja otetaan lisää shampoota). Ei tuntunut lähtevän 100% puhtaaksi kerta ylimenolla vaan liukkaus palautui vasta toisen pesun jälkeen. Tämä vaistomaisuus voi johtua siitä että liukkaus oli kuitenkin likaisella alueella sen verran huonoa, että pintaa uskalsi nippa nappa hipoa -> kintaan kääntö -> uudestaan vähän paremmin -> huuhtelu ja uudella shampoolla kunnolla. Tarvinneeko sanoa että ilmavirtojen suuntaisesti? Sen verran jännitti.

Kuitenkin pakko nostaa shampoo selkeesti ns. premium luokkaan, on se liukuvuus hyvää mutta ei se ole huippu luokkaa. Tosin sikäli yleistä sealant perusteisille aineille mille luvataan oikeesti parannusta vedenkäytökseen, kuten Nanolex.
3 pistettä. (0 - 5)

Ekonomisuus:
Tuotteen laimennus on se, kyllä, arvasit.. 1/128. Shampoota menee siis aivan tolkuttomasti pestessä, tarkalleen ottaen 78,125ml/10L. Tuotteen hinnasta ei tätä kirjoittaessa ollut mitään aavistusta, palaan siihen siis seuraavassa tekstissä. Sen verran pystyn kuitenkin valottaa että ensimmäiseksi ainakaan kunnolla likaista syys-autoa pestessä ei tule mieleen neuvoa että tätä voisi laimentaa enemmän. Varmaan liukkautensa puolesta kesän pölypesuihin voisi, mutta likaiseen autoon ei mielestäni.

Ja hinta on siis (ainoan lähteen eli PESUKINTAAN! :D) mukaan 38e/plo mikä on tuo 64 fl. oz eli 1.89L. Tällöin sillä pesee n. 24 kertaa. Eli yksi pesu maksaa 1,58e!!! Oliko kallein testattu pesuaine? No ei, on Nanolex kalliimpaa.

Sori jätkät, niin kallista että ekonomisuudesta ei voi antaa, mutta koska pesuaine on semi-ok ja hinta on alle Nanolexin niin pakko se on nostaa yhellä isommaks kun Nanolex.
2 pistettä. (0 - 5)

Pesuteho:
Kuten aiemmin mainitsin niin vaistomaisesti pesin alueet periaatteessa ”kolme kertaa” eli kerran, kintaan kääntö ja uusiks ja kolmannen kerran tuoreella vedellä. No autohan ei jäänyt yhtään likaiseksi, paitsi takalasin osalta, eli se varsinainen testiosuus. Ja likaa itse asiassa jäi todella paljon joten vahvistettakoon ettei tämän tuotteen suunnittelussa ylivoimainen pesuteho ole varmasti ollut se tärkein. Itseasiassa tämä shampoo jopa värjää lian tummassa lasissa vaaleammaksi kuin mitä se ennen pesua on joten jotain se jättää pintaansa -> mutta jättää sen kyllä aika ikävästi mahd. ”missatulle osuudelle”.

Kyllä tällä pärjää mutta yhden miinuspisteen ansaitsee, ei mielestäni ympärivuotiseen käyttöön soveltuva. Mut älkää käsittäkö mua väärin, ei tää aivan toivoton ollut.

-1 pistettä. (-3 - 1)

Vahaturvallisuus:
Mikään varsinainen dokumentti minkä olen löytänyt mistään ei takaa vahaturvallisuutta. Näillä mennään.

1 piste. (0 - 2)

Saatavuus:
Saatavuus on käsittääkseni melko heikko. Tätä saa jostain kivijalkamyymälöistä ja myös tiettävästi eräältä foorumilaiselta, joka varmaan tarjoutuu myymään sitä jos joku epäilee kysyä (privalla toki).

Voitanee siis todeta että saatavuus on nykymittapuulla huono. Googlatessa ensimmäisen kahden sivun tuloksissa oli yksi nettikauppa, ja sekin ausseissa. Kukaan ei siis tuo sitä kotiovelle parilla klikkauksella :(

Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

-1 pistettä (-1 - 0)

Käyttöturvallisuus:
Itseasiassa ensimmäinen aine mikä tulee vastaan minkä käyttöturvatiedotteessa sanotaan että käyttäjän suojausta EI tarvita kertoo itse asiassa yllättävän paljon. Toki perus ”toistuva altistus” varotukset löytyy mutta selkeesti kun puhutaan ”ammattituotteesta” niin käyttäjän turvallisuutta on ajateltu.

Biohajoavaisuutta epäilen jonkin verran koska tuotetta ei saisi päästää valvomatta viemäriin tai maaperään :?

Mut ei kaikesta voi nipottaa, ammattituote, uskon että on käyttöturvallinen.

1 piste (0 - 1)

Aineen kuivuvuus:
Itseasiassa tässä täytyy sanoa että tehtiin varmaan pesutestin enkat. Toki saattaa vaikuttaa että kosteus pestessä lähenteli 70%RH:ta ulkona mutta aiemmin pesuhallissa tehdessäni oli varmasti vielä kosteampaa. Tuote ei kuivunut niin millään pintaan, vaikka viskositeetti oli jopa hieman ohut siihen mihin olen tottunut näillä laimennuksilla pelattavan. Mukava yllätys, toimii varmasti auringonpaisteessakin.

0 pistettä. (-1 - 0)

Esteettisyys:
Ja sitähän riittää, kai. Amerikkalaiseen tyyliin. Tuoksu ns. tainnuttava eli ihan törkeen vahva. Henan kirsikka-esanssimainen jokin ”marja” esanssi. Siis semmonen skeida mitä joskus jenkit laittaa niiden erinäisiin tuotteisiin kuten makeisiin, ”mustikkakekseihin” jne.

Värihän on aika magea pullossa, semmonen kirkkaan viininpunainen. Pesuvesi tosin muuttuu lähinnä vaaleanpunaiseksi.

Vaahtoahan tästä aineesta tulee sitten sitä mallia ettei ole järkeä. Siis yleensä olen tottunut että vaahto edes jollain tapaa laantuu kesken pesun mutta ennen huuhtelua (esim. koko kylki kerrallaan) ei puhettakaan että olisi. Niille jotka tykkää vaahdosta (millä ei kyllä ole mitään tekemistä pesun, tehon saati liukkauden kanssa) niin tässä olis yks.

Pullo on aika retro mutta ehkä jonkun mielestä tyylikäs pullo. Korkista en tiedä, en päässy hypistelemään itse pulloa mutta kuvassa näyttää flippikorkilta, siis plussaa.

Toi todella imelä haju on niin voimakas että koko pesupaikka haisee TODELLA paljon (siis mun mielestä kuvottavalta, joku varmasti tykkää). Lisäksi toi vaahto varmaan kumoaa fysiikan lait. Eiköhän tolla piste ansaita :)

1 piste (0 - 1).

Loppusanat ja kokonaispisteet:
6 / 15 = 40 %

Mielestäni pisteet eivät ole testin pääpointti, vaan sen oman tuotteen löytäminen. Tuotteet ovat niin erilaisia ja jokainen hakee hieman erilaista lopputulosta. Tämä tuote ei missään tapauksessa ole vahan korvike, jos jotain semmoista olisi olemassa niin kokisin että Nanolex olisi lähinnä sitä. Sen hinnan kuitenkin oltaessa stratosfäärisissä luvuissa.

EDIT: Itseasiassa pesua tehdessä ihmettelin että onpas vaha kuollut paljon, vaikka vahauksesta ei järin kauan ole. Mutta kun auto kuivui -> tuli ekat sateet niin sheeting ja beading oli jo tosi hyvää luokkaa. Itseasiassa vähän erilaista kuin Vicsin punaisessa yleensä (mikä on pinnassa siis) -> Oletus että tämä oikeesti jättää jotain pintaan, paha sanoa miten kauan se auttaa. Hieman varovasti siis uskallan antaa QD:n korvauvuuden.

Jos omaa perus mustan auton niin tää ei ole sun talvishampoo, naarmuja tulee aika saletisti. Mutta kesäpesussa tää loistaa; Ei kuivu, antaa kylpyläefektin (vaikkakin äärimmäisen imelän) ja näyttäisi hyvältä jopa tyttöjen auton pesussa. Ei ehkä mun speksien mukaiset ominaisuudet, ei todellakaan, mutta jollekkin ehkä.

Se mikä mun mielestä on iso miinus on toi pinnan ei sheettaavuus pesun aikana (miksi ei myöskään kuivu) + huuhdellessa. Siis open hose kuivaus ei toimi yhtä hyvin pesun jälkeen vaan pinta tuntui toimivan vasta kuivuttua.

Mä yleensä annan omista lähtökohdista arvion myös niin sanottakoon että en varmasti osta omaa pulloa. Mun vaatimusten mukaan ainut hyvä ominaisuus on ettei tää kuivu.

Kuvia pesusta:
En panostanut kuviin käytännössä mitenkään vaan päästin Nikonin pokkarilla menemään ilman salamaa ja loppuun IrfanViewin Batch Conversion oikeaan kokoon ja MsPaintilla rekkarit suttuun :D Sori jätkät, ei oo enää nykysin niin paljon aikaa panostaa testeihin.

Kuva
Ämpärissä (käsin sekotettu -> vaahtos jo aika huimasti). Vapari @ f1.8 heikossa sisävalossa -> ei pysäyttäny vaahtoa.

Kuva
Pinnan likaisuus..

Kuva
Lisää

Kuva
Lisää

Kuva
Vaahtoa

Kuva
Lähempää

Kuva
Valmis! (Takalasia en toki kuivannut)

Kuva
Pesutestialue -> Lika vaaleni älyttömästi -> Resin Sealant? Anyways jäi törkeen likaiseksi. Pesin loppuun tän vielä pois :)

Kuva
Ja kyljestä vielä.
Vain YKSI LSP!