kestopinnoitteet

Vahat, sealantit, pinnoitteet, QD, glaze jne
samunoz
Viesti:

Re: kestopinnoitteet

Viesti Kirjoittaja samunoz » To Tammi 16, 2014 2:32 pm

ArtDeshinelta vois löytyä jotain joka ei ole niin tarkka lämpötiloista. Kannattaa ottaa yhteys Mattiin.

Viltsu

Viesti Kirjoittaja Viltsu » To Tammi 16, 2014 2:43 pm

Valmistajan käyttölämpötila suositus Optille on 10-32°C.
Kai se ilmankosteus on ratkaisevampi tekijä?

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Tammi 16, 2014 2:53 pm

Hei hei jätkät, ootteko unohtanu ihan kokonaan ne 1000 sivua pitkät keskustelut siitä kun Opti ei toimi? Ne oli kaikki levitetty ehkä huonoille pohjille ehkä liian kylmässä. Mä en tiedä mikä on se raja, mä en itse levittäisi alle ton. Ja itse pitäisin myös sitä kosteutta määräävänä. Alta 50% RH ainakin.
Vain YKSI LSP!

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » To Tammi 16, 2014 3:23 pm

Kyllä ne muistetaan mutta mä aattelin että joku +15C olis riittävä :shock: esim laten kikotinta kun tehtiin niin tais olla ehkä +5 ja halvatun kosteeta, mutta eipä se kuivunutkaan tallissa kuin pari tuntia ennenkuin late sen ajoi suolakylpyjen saattelemana kotio :lol:

_nixu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » To Tammi 16, 2014 3:28 pm

No hitto, taidan kokeilla omassa tallissa eka sitä optia. On siellä 19-20, jos ei skulaa niin uusiksi sitten asiakkaan omassa tallissa.. Sittenpän tuon näkee..
E53 X5 3.0D

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Tammi 16, 2014 3:42 pm

No en nyt tasan muista mutta yksi epäonnistunut oli karvan alta 20°C levitetty. Mä edelleenkin huolehtisin siitä lämmöstä. Ei oo mitään järkee laittaa, jos ei laita kunnolla.

Oskari nythän on sikäli otollinen aika ettei oo mitkään märät kelit niin kosteus on aika matala, saattaisi onnistuakkin hyvin :thumb:
Vain YKSI LSP!

_nixu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » To Tammi 16, 2014 3:46 pm

No on tässä pari viikkoa aikaa ennen kuin sitä levitellään, joten kelit ehtii muuttua..

Toinen vaihtoehto on tehdä auto valmiiksi omassa tallissa ja siirtää se sitten 30km päähän toiseen talliin jossa pinnoitetaan.
Mutta siinäkin on oma hommansa ja aikataulu alkaa äkkiä venyä.. Pari päivää myllyttelyyn, siirto ja välipesut, sitten opti kuivumaan min 24h niin äkkiä on arkiviikko sileänä ja käyttöauto seisoo tallissa :lol:
E53 X5 3.0D

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » To Tammi 16, 2014 6:49 pm

Markku M. kirjoitti:En nyt jaksanut selata topicia, mutta onko kellään mitään hajua noista bluechem finlandin tuotteista? Ilmeisesti löytyy ihan päteviä (2-komponentti) pinnoitteita jne.
Mulla oli testissä ko. puljun nanopesuainetta ja kyllähän sekin tuntui toimivan, vaikkei pesuteho mikään maata mullistava ollutkaan. Noita pesuaineita mainostetaan vahaturvallisinakin jopa, vaikkei tähän topiciin liitykään...

Kokeilisin omaan autooni tuota pinnoitetta, mutta pinta on niin naarmuinen, etten kehtaa. Eikä jaksa myllyttää ennen kevättä... :lol:
Olet käynnyt samassa paikassa kuin minä kävin viime syksynä. Hyvässä paikassa olet käynytkin.Keskustelin heidän kansaan samasta pinnoitteesta ja purkkia käsissä pyörittelinkin. Tuli puheeksi nuo nanopinnoitteet ja ostin heiltä litran tuota heidän nanopesuainetta, joka on hyvä tuote C:Quartzille. Sanoi fiksari, että heille on tulossa joku kuluttaja tuote vielä syksyllä mutta mulla oli noita Quartseja kotona sen verran, että jäi heidän luonaan käymättä. Pitäisi tuolla joskus käydä ja kysellä mitä pinnoitteita suosittelisivat. Debeerin silicon removeria tuolta silloin ostin myös ja ipaa tuolta saa isosta kannusta. Jos hommaat tuota pinnoitetta heiltä niin laita ihmeessä kokemuksia siitä tänne, tai faceen

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » To Tammi 16, 2014 9:45 pm

Urran kirjoitti:Jos lämpötilaa pinnalla ei saa >24°C Optia laitettaessa niin itse sanoisin että laita jotain muuta.
CquartzUK toimisi pienemmissä lämpötiloissa mutta ei taida muilta ominaisuuksiltaan vastata Optia?
samunoz kirjoitti:ArtDeshinelta vois löytyä jotain joka ei ole niin tarkka lämpötiloista. Kannattaa ottaa yhteys Mattiin.
Hmm, Suomessa on melko monta Mattia, katsonko luettelosta ensimmäisen ja soitan ja kyselen?
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » To Tammi 16, 2014 10:57 pm

JaniH kirjoitti:
Urran kirjoitti:Jos lämpötilaa pinnalla ei saa >24°C Optia laitettaessa niin itse sanoisin että laita jotain muuta.
CquartzUK toimisi pienemmissä lämpötiloissa mutta ei taida muilta ominaisuuksiltaan vastata Optia? Lainaus Jani H viestistä.

Ois kiinnostava tietää, mitkä on ne muut ominaisuudet, jotka optissa on paremmat, Itse en ole vielä keksinyt

Viltsu

Viesti Kirjoittaja Viltsu » To Tammi 16, 2014 11:22 pm

JaniH kirjoitti:
samunoz kirjoitti:ArtDeshinelta vois löytyä jotain joka ei ole niin tarkka lämpötiloista. Kannattaa ottaa yhteys Mattiin.
Hmm, Suomessa on melko monta Mattia, katsonko luettelosta ensimmäisen ja soitan ja kyselen?
Veikkanpa, että Samu tarkoitti DW:llä majailevaa nimimerkki Stangalania, eli Matt. Edustaa siis ArtDeShinea.

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » To Tammi 16, 2014 11:25 pm

Juha U kirjoitti:Ois kiinnostava tietää, mitkä on ne muut ominaisuudet, jotka optissa on paremmat, Itse en ole vielä keksinyt
Niin ois! Vai onko se se paksuus? Cquartz taas minusta hylkii huomattavasti paremmin likaa/vettä. Ja kestää "naarmuttamista" vaikka on ohuempaa(muka) ku Opti.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Urran

Re: RE: kestopinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Tammi 17, 2014 7:08 am

Paksuus, vähempi naarmuuntuminen ja suojan kesto.
Vain YKSI LSP!

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Pe Tammi 17, 2014 8:07 am

Juurikin nuo Urranin mainitsemat :) Ensisijalla tietenkin kesto. Optin hinnoittelukin on aika hyvin kohdallaan verrattuna moneen muuhun pinnoitteeseen kun yhdellä ruiskullisella tekee helposti ainakin 2 autoa, tosin Dodon Infinityllä tekee 4 autoa saman hintaisella putelilla mutta vain 2 vuoden kestolla ja ilman naarmuuntumissuojaa.
Viltsu kirjoitti:
JaniH kirjoitti:
Veikkanpa, että Samu tarkoitti DW:llä majailevaa nimimerkki Stangalania, eli Matt. Edustaa siis ArtDeShinea.
Näitä ei siis myydä Suomessa?
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Tammi 17, 2014 9:03 am

Jani jos puhutaan normi Sedaneista niin 1-kerros pintaan niin teet Optilla kolme-neljä autoa, ainakin.
Vain YKSI LSP!

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Pe Tammi 17, 2014 11:58 am

Hmm, kestossa Opti vs Cquartz edelleenkään en usko et Opti ois parempi... :roll:
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Tammi 17, 2014 1:11 pm

Sähän voit uskoa ihan mitä sä haluat. Sehän on tosiaan todettu että Opti pystytään mittaamaan mittareilla (tosin mittauksia melkoinen määrä ja keskiarvollisena mennään) ja CQuarz ei ole mitenkään erityisen paksu. Eritoten siinä että CQuartz pyyhitään pois ja Optia ei, eroaa jo valtavasti. Lisäksi on todettu useammassa testikohteessa että Opti vähentää naarmujen tulemista, ja mm. powermitsun puoliks tehdyssä autossa Opti pinnassa oli huomattavasti vähemmän naarmuja tullut.

Eli nopee yhteenlasku: Paksumpi ja kovempi.. ?

Se että miten se sheettaa tai beadaa, ei liity näihin aspekteihin tasan yhtään millään tasolla.
Vain YKSI LSP!

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Pe Tammi 17, 2014 1:20 pm

No miks sitten esimerkiksi mun Cquartzilla pinnoitettuun RS3:seen ei puolentoista vuoden aikana tullut naarmuja? Jotain sekin todistaa vaikka kuinka puolustelette Optia. Ex Evossa oli se Opti ja hommat tehtiin samoihin aikoihin. Se näytti jo vuoden jälkeen, ettei oo mitään jäljellä. Ja paksuudellahan ei oo mitään tekemistä sen kanssa, miten aine kestää. Vaikka ois millin paksunen eväs pinnassa, ni voi se siitä pois kulua vaikka viikossa.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Tammi 17, 2014 1:30 pm

Sä käytät referenssiä sun ex-Evoa, mikä ei tainnut millään mittareilla toimia oikein? Opti on aivan helvetisti krantumpi olosuhteista ja pinnan tasosta, kun sitä laitetaan. Ympäristö olosuhteet (lämpötila ja kosteus) ja panel wipet/maalaamotason rasvanpoistot on todettu äärimmäisen vaikuttavaksi asiaksi. Eraser, IPA tai liukkaripesu ei ole sama asia kuin maalaamotason Silicone Remover. Niinkuin olet itsekkin sanonut niin se ei toiminut.

Joo ei se paksuus, mutta jos onnistuneissa levityksissä todetaan että siihen tulee naarmua vähemmän kun CQuartziin ja paksuus on kovempi niin asiasta ei mun näkemykseni tarvitse väitellä, vaan siihen on faktat.

Silloin jos haluaa pitkäkestoista veden käytöstä ja itsestään puhdistuvuutta, niin Opti ei ole sun tuote, etenkään sellaisenaan. Mutta se veden käytös ei ole mittari kestossa. Ei pinnotteissa kun ei ole vahoissakaan.
Vain YKSI LSP!

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Pe Tammi 17, 2014 1:40 pm

No Optin laitto fibolt(AINAKIN kymmenien Opti levitysten kokemuksella) et joo-o, minäkin kuule uskon et vikaa oli laitossa. Ja siinäkin käytettiin viel satunnaisesti päällä Reloadia...
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Pe Tammi 17, 2014 1:45 pm

Urran kirjoitti: Joo ei se paksuus, mutta jos onnistuneissa levityksissä todetaan että siihen tulee naarmua vähemmän kun CQuartziin ja paksuus on kovempi niin asiasta ei mun näkemykseni tarvitse väitellä, vaan siihen on faktat.
Niin taas tullaan tähän; teidän faktat. Meidän seuratuissa tilanne ollut toisinpäin. :? Ja kyllähän se Opti toimi, ainakin jonku aikaa.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Tammi 17, 2014 2:04 pm

Niin. Toimiiks se sillon kun vesi valuu pois vai? :)

Ei muuten mutta musta tuntuu että me halutaan ihan eri asioita pinnotteilta..

Ja aiemmin ollaan puhuttu siitä että Kaivokselan hallissa pestään samassa tilassa + iso tila, peruslämpötila ei ole kovin korkee. En mä Jarin ammattitaitoa epäile.
Vain YKSI LSP!

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Pe Tammi 17, 2014 2:17 pm

Urran kirjoitti:Niin. Toimiiks se sillon kun vesi valuu pois vai? :)
Tässä on se oleellisin kysymys. Opti tunnetusti kadottaa sheettaamisen, mutta itse tuote on siellä ja suojaa pintaa. Siitä ei pidä tehdä johtopäätöstä, että tuote ei suojaa enää jos se ei sheettaa. Jos optilla pinnoitettuun autoon tulee naarmu niin onko se maalipinnassa vai pinnoitteessa?

CQuartz pinta kyllä näyttäisi vastustelevan johonkin pisteeseen saakka naarmuja, mutta on tuohon seurantakohteeseen jäänyt hentoja naarmuja lumiharjan käytöstä.

Viltsu

Viesti Kirjoittaja Viltsu » Pe Tammi 17, 2014 3:15 pm

En nyt jaksa alkaa etsimään kirjoituksia ympäri nettiä, mutta tällainen käsitys mulle on syntynyt:

Lakkapinnan kovuus vaikuttaa pinnoitteeseen. Pehmeät ongelmallisempia.

Evo (pehmeä lakka?) vs. RS3 (kova lakka?).

Lainaus:

If your paint was 5H to start with, you might end up with 7H.

Eli, pehmeälakkaisesta et saa niin kovaa/kestävää pintaa pinnoitteella kuin kovalakkaisesta.

Ja löytyyhän tuolta kestotestejä, joissa Optin seuranta on lopetettu puolentoista vuoden jälkeen ja vielä olivat voimissaan.
Yhtä joka oli ajossa 5-8 tuntia päivä, 5 päivää viikossa, pesty APC:llä, vannehapolla jne, mutta ei ollut vaikuttanut mitenkään. Sitten auto meni vaihtoon uuden tieltä ja seuranta päättyi.

Tässä virallista laboratorio testitulosta Optista: LINKKI

Siihen en tosin ota kantaa, että mikä on paras pinnoite :D

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Tammi 17, 2014 3:24 pm

Voi vaikuttaa. Mutta ihan vastaavalla tavalla Opti toimi pehmeässä pinnassa. Naarmujen syntymiseen tosin huomattavasti isompi merkitys!

Mun tekemä S2000 pinta meinaan oli kerryttänyt häkellyttävän vähän naarmuja vuoden aikana. Versus siis miten paljon naarmuja tuli ennen. Auto kuitenkin on perusmusta, ja pehmein pinta minkä tiedän maan päällä olevan.

Nyt puhun myllytysten jälkeen ulkona liukkaripestystä ja DeBeerin Silicone Removerilla pyyhitystä ja >30°C ja <50% RH kuivatusta pinnasta.
Vain YKSI LSP!

Vastaa Viestiin