Kameratopic

Yleistä keskustelua aiheen sivusta, kuten valokuvaus, tietokoneet jne.
Markku M.

Re: Kameratopic

Viesti Kirjoittaja Markku M. » Ke Heinä 17, 2013 6:59 pm

Hintaisekseen ihan pätevä laite. Nykyään kun vielä tulee VR-lasin kera.
.:R32

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ke Heinä 17, 2013 7:02 pm

No käy nyt helvetissä!
"Urku auki, pelti kii"

Modifier
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier » Ke Heinä 17, 2013 7:40 pm

Nyt täytyy kyllä kysyä, että mitenkä se kenno kuluu ?

Urran

Re: RE: Kameratopic

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Heinä 17, 2013 8:32 pm

Mä en tos tarkottanut oikeilla laseilla isoja valkosia, vaan vanhoja FD bajonetin tai Nikkor AI tai AI-S laseja. Ne kun oli vielä laseja mitkä tehtiin kestämään ja tarkennettavaksi käsin. Näissä nyky muoveissa on ihan törkeen paska tarkennusvaste ja ylipäätään mekaaninen rakenne. Toki Laudatureja ja vastaavia Nikkoreja saa enempi raiskata, mutta esim. 24/1.4, 35/1.4 85/1.4 G mallit on tosi "leluja" tarkentaa noihin vanhoihin verrattuna. AF-Dstä lähtien koko ajan tarkennus käsin huonontunut. Uudet kun tehdään lähinnä muovista ja vanhat metalleista ja lasista.

Oon kyllä ehdottoman samaa mieltä että noi isot zoomit painaa liikaa.

Ja eihän se kenno tosiaan kulu, korkeintaan likaantuu. Ja kyllä kennonpuhdistus pitää osata ite tehä, tai sit antaa JAS-Tekniikan rankasta.

Ja Ville, perkele hakisin itekkin jos en etsisi muuta ja ois rahaa :D

Sent from my RM-825_eu_finland_290 using Board Express
Vain YKSI LSP!

hb81
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hb81 » Ke Heinä 17, 2013 9:36 pm

Melkosta sillisalaattia tässä topicissa kyllä :D
Urran tyrkyttää omia mielipiteitään kuin jotain lakipykäliä.
Vaikka joka toisella rivillä onkin sana "IMO", niin silti tuntuu että muut vain tekee sitten väärin.

En ymmärrä miten Photoshop + CameraRAW on huono workflow mielessä.
Olen miettinyt Lightroomin hommaamista, mutta en näe tarpeellisuutta vaihtaa vielä.
Tuntuu typerältä käyttää montaa ohjelmaa, kun yhdelläkin pärjää hienosti.
Kuvaan pelkkää RAW eikä esim 500 kuvan läpikäynti ole ongelmaa tuottanut.
Samalla tavalla ne kuvat pitää käydä läpi, vaikka mikä ohjelma olis käytössä.
Säädötkin saa siinä suoraan tehtyä kun kuvia käy läpi.

Nyt syyllistyn itsekin hieman jyrkkään mielipiteeseen, mutta suora salama on syntiä.
Jo pelkkä kääntyvällä päällä oleva salama on tuhannesti miellyttävämpi ja antaa enemmän mahdollisuuksia.
Vieläkin parempi on saada salama irti kamerasta. Tai jopa kaksi salamaa täysin erillään..
Ehkä vielä pari jalustaa ja läpiammuttavat varjot tai softboxit... ja.... nojoo. :)

Sitten pisti silmään live viewin käytön toteaminen turhaksi.
Toki katsoin kirjoitus hetkeä joka taisi olla joskus 2011, mutta kyllä sillon on ollut jo kameroita hyvillä liveview ominaisuuksilla.
Etenkin juuri makroilijat ovat pitäneet loistavana lisänä.
Videokuvaustahan nyt ei muulla kuvatakkaan, kuin liveviewin kautta.

Itse opettelin ensimmäisen kerran jalustan käyttöä ja pitkiä valotuksia Canon ixus v3 pokkarilla joskus 10 vuotta sitten.
Aloin pitämään kuvailuja harrastuksena ja ostin ensimmäisen järkkärini Canon 350D 18-55 kittilasilla varustettuna.
Siihen ostin myöhemmin irtosalaman ja erinäisiä linssejä.
Näillä harjoittelin omatoimisesti valotuksen ja aukon säätöjä ja niiden vaikutuksia.
Sitten olikin jo aika vaihtaa runkoa, kun ISO800 tuotti jo suunnatonta kuraa ja autonäyttelyissä ei valoa aina ole tarpeeksi.
Hetkeksi rinnalle Canon 30D, kunnes myin vanhan rungon eteenpäin. Samalla tuli Tamronin 17-50 f2.8 ns. kittilasiksi.
Taas elämä tuntui kivalle ja oli kiva kuvailla kun jatkuvasti ei tartte tehdä kompromisseja ja tyytyä huonompaan kuvanlaatuun.
KYLLÄ! Tämä on välineurheilua. =)
Nyt pääsiäisenä tuli hyvä tarjous siirtyä täyskennoiseen ja ostin Canon 6D. Ja pari viikkoa sitten ostin kylkeen 24-105 4L IS.
Kalusto on vaihdellut mutta 50mm f1.8 on säilynyt koko järkkäri kauden ajan. :kippis:

Tällä hetkellä kalustona:
Canon 6D
Canon 24-105mm 4L IS
Canon 100mm f2
Canon 50mm f1.8
Canon 580ex 2kpl
Jalusta kameralle
Pari jalustaa salamoille
Pari läpiammuttavaa varjoa
yksi heijastava varjo
30cm octabox salamalle
120cm refla (kulta-hopea)

Siinäpä noin pääpiirteittäin.
Joskus omistin mutta hölmönä myin 70-200 4L. Haluaisin moisen uudestaan.
Salamat voisi päivittää tuoreempiin/tehokkaampiin.
Myös radiot pitäisi hommata, kun tuo kiinanihme st-e2 kopio ei oikein enään miellytä.

Mukava harrastus, joskaan ei aina se edullisin harrastus.
Ja kuvaajiahan mahtuu nykyään sata tusinaan. Mielipiteitä yhtä paljon.

En jaksa nyt seilailla koko topicia läpi, mutta onko täällä julkaistu omia gallerioita?
Tykkään katsella muiden kuvia ja koittaa hahmottaa miten toteutettu.
Niistä saa myös hyvin vinkkejä erilaiseen kuvaamiseen.

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ke Heinä 17, 2013 10:00 pm

Minä olen käyttänyt lightroomia ykkösversiosta saakka ja en kyllä pois siitä enää vaihda. Tarve käydä photarissa on kyllä omilla tarpeilla aika minimalistinen, kun lightroomilla itsessään pärjää jo hyvin. Kuvien arkistointi jne on toimiva.

Markku M.

Viesti Kirjoittaja Markku M. » Ke Heinä 17, 2013 11:05 pm

Enpä mä missään vaiheessa sanonut, että kenno kuluisi.
Ja kyllä mulla vaan on yksi vanha Canon, jossa on kennossa kuolleita pikseleitä. Ei ne ikuisia ole. Tästä just keskusteltiin erään kuvaajan kanssa ja se oli samaa mieltä, että kenno varmasti alkaa osoittamaan monessa kamerassa prakaamisen merkkejä ennen suljinta.

Mut joo, se siitä. Kyllä mä voin ostaa ja oon ostanutkin käytettyjä laitteita, mut ne pitää olla kyllä ollut vähällä käytöllä.
Varmasti jos joskus täysikennoisen ostan, niin varmaankin vähän kuvatun käytetyn etsin. Uudet on niin älyttömän hintaisia. Optiikankin ostan mielelläni käytettynä, niinkuin esim. noi mun Sigmat oon ostanut.
.:R32

kohan

Viesti Kirjoittaja kohan » Ke Heinä 17, 2013 11:22 pm

Markku M. kirjoitti:Ja kyllä mulla vaan on yksi vanha Canon, jossa on kennossa kuolleita pikseleitä. Ei ne ikuisia ole.
Jos kuolleet tai kuumat pikselit häiritsee niin ne saa "mäpättyä" pois. Monessa kamerassa on siihen mahdollisuus suoraan tai sitten huollossa tekevät sen pyydettäessä. Käytöstä poistetut pikselit korvataan lähellä olevien tiedoilla.
Uusissakin kennoissa on virheellisesti toimivia pikseleitä.

Esim. http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1057545

kohan

Viesti Kirjoittaja kohan » Ke Heinä 17, 2013 11:31 pm

hb81 kirjoitti: En jaksa nyt seilailla koko topicia läpi, mutta onko täällä julkaistu omia gallerioita?
Tykkään katsella muiden kuvia ja koittaa hahmottaa miten toteutettu.
Niistä saa myös hyvin vinkkejä erilaiseen kuvaamiseen.
Tässä on joitakin matkan varrelta
http://kohan.1g.fi/

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ke Heinä 17, 2013 11:47 pm

hb81 kirjoitti:Melkosta sillisalaattia tässä topicissa kyllä :D
Urran tyrkyttää omia mielipiteitään kuin jotain lakipykäliä.
Vaikka joka toisella rivillä onkin sana "IMO", niin silti tuntuu että muut vain tekee sitten väärin.
Kuva

Mutta tosiaan, itsekin mielelläni katselen muiden ottamia kuvia. Votophuketissa on jotain omia turauksia.

hb81
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hb81 » To Heinä 18, 2013 7:02 am

Unohtui lisätä oma galleria edelliseen postaukseen.
http://hb81.1g.fi/kuvat/

Kohanin galleria on vähän hankala käyttää selaamalla. Ja osa ei toimi.
Mutta paljon oot matkannut :D
Jotain kiina kuvia katselin, niin millä obiskalla niitä oot kuvannut kun millit pyörii 100-300 välillä ja aukko alkaa jo 2.8?
Vai onko eri lasia pyöritelty nokalle välillä?

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » To Heinä 18, 2013 9:03 am

Tuli haettua eilen tuo D5100. Pitäis samalla päivittää muistikortit isompiin, mistäs nuita sd-kortteja kannattaa katsella? Onko niissä merkittäviä eroja?

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » To Heinä 18, 2013 9:07 am

Tehkääs te, joilla on noita kuvia, niin oma topic valokuville (ei detailing), niin sinne voi jengi lisäillä omia taidepläjäyksiä, koska niitä on mukava katsella ja kun tuntuu kamera porukalla käsissä pysyvän.

kohan

Viesti Kirjoittaja kohan » To Heinä 18, 2013 9:12 am

hb81 kirjoitti:Unohtui lisätä oma galleria edelliseen postaukseen.
http://hb81.1g.fi/kuvat/

Kohanin galleria on vähän hankala käyttää selaamalla. Ja osa ei toimi.
Millä selaimella katselet ja mikä ei toimi? Olisi kiva saada palautetta niin korjataan.
hb81 kirjoitti:Jotain kiina kuvia katselin, niin millä obiskalla niitä oot kuvannut kun millit pyörii 100-300 välillä ja aukko alkaa jo 2.8?
Vai onko eri lasia pyöritelty nokalle välillä?
Optiikoita on vähän ollut kaikenlaisia...
Telet on varmaan useimmat olleet EF 100-400, EF 70-200/2.8 tai EF 200/1.8 ja muut EF 24-70/2.8, EF 24-105/4, Zeiss 50/1.4, Hartblei 35/2.8 TS...

Modifier
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier » To Heinä 18, 2013 9:20 am

K70 kirjoitti:Tehkääs te, joilla on noita kuvia, niin oma topic valokuville (ei detailing), niin sinne voi jengi lisäillä omia taidepläjäyksiä, koska niitä on mukava katsella ja kun tuntuu kamera porukalla käsissä pysyvän.
Kyllähän tuollainen topicci jo onkin olemassa.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Heinä 18, 2013 9:25 am

sonikk puhuit eilen videokuvauksesta niin kato että nopeudet on riittävät, kun ostat korttia. Muuten mä en mitenkään pidä mitään parempana kuin toista. Jos miettii asiaa niin periaatteessa muistikortit on sen verran edullisia että kuvat voisi hyvin jättää varmuuskopioina kortille, ja ostaa aina uuden kun vanha tulee täyteen. Jos miettii hinta per kuva muistikortilla vs. vaikka vanha perus filkka. Ei se RAID QNAP:ikaan niin edullinen ole :D

hb81 mä kerron vain omista mielipiteistäni ja kokemuksista. En mä halua muita dumaa vaan toivoisin että porukka näkis metsää puilta monessa kohtaa. Monen ongelmat on valokuvauksessa aina laitteistoriippuvaisia vaikka laitteisto on vain todella pieni osa kokonaisuutta. Vähän sama kun maalari testailisi miljoonaa eri öljyvärimerkkiä ja palettia, silti keskittymättä itse kuvaan. Kun mun mielestä valokuvaus on nykyisin tosiaan liian välineurheilua, ja se itse kuva, asettelut jne. unohdetaan.

Mä tiiän että moni pitkän linjan lineaarisen tilan konversioija käyttää Photaria koska on vain juurtunut siihen niin paljon. Koko pointti koko keskustelussa on että moni kun aloittelee ja et ole juurtunut mihinkään kyselee täältä, niin olisi hyvä kertoa että on muitakin vaihtoehtoja. Tokkopa itsekkään olet sitä mieltä että Photari olisi ainoa oikea tie? Mä siis nimenomaan pärjään yhdellä ohjelmalla, nykyisillä melkein millä vaan RAW konversiosoftalla pärjäisi yhdellä, mutta pyrin aina välillä testaa uudet versiot jotta tietää onko jotain mikä säästäisi tältä laiskalta vielä enemmän aikaa :D

Mun mielestä suoralla salamalla on tasan yksi käyttötarkoitus, ja se on monesti väärin käytetty. Suoraa salamaa tulisi käyttää geelien kanssa silloin kun kuvataan aavalla paikalla ulkona, kirkkaassa auringonpaisteessa. Geelillä tulisi kompensoida vallitsevan valon sävy (jotta sun salama olisi samaa sävyä) ja salaman teho tulisi olla niin pieni että se vain vähän häivyttää varjoa esim. kuvattavan henkilön hatun alta tai leuan alta. Se on kohdesalaman käyttötarkoitus ainakin omien oppieni mukaan. Nykyisin RAW konversiossa pystytään aika hyvin paikkaamaan kohdesalaman, tai salaman ylipäätänsä tarve.

Mun mielestä salamaa käytetään nykyisin aivan liikaa. Kamerat mahdollistaa vallitsevan valon hyödyntämisen ja aniharva käyttää enää nykyisin kovin pimeitä laseja. Mä käytän salamaa ainoastaan sillon kun pitää saada pysäytettyä kohteita, esim. kirkossa missä on hämärää. Tällöin pyrin heijastamaan salaman jostain itseni takaa tai vastaavasta luonnollisesta valon suunnasta. Studio kuvaus ja strobismi sitten erikseen. On mullakin halpis kiina triggerit, ständi tuotekuvaukselle ja kangastaustoja mutta ne on lähinnä vaimon harrastuksen takia :D Toki vastavuorosesti nykyisin moni hakee aivan erilaisia kuvia missä on täysin surrealistinen valaistus, ne toki erikseen.

Joo on tuo Liveviewin käyttö tosiaan hieman muuttunut videokuvauksen myötä, mutta siltikin mun mielestä tarkentaminen okuläärin kautta on must. Toiset kun tykkää tehdä niin et ne ottaa 20 kuvaa samasta kohteesta ja valkkaa himassa niistä sen missä on mieleinen, tai melkein mieleinen tarkennus. Mä taas tykkään ottaa sen ekalla kerralla.

Musta on pitkään tuntunut että tarviin mittaetsin kameran. Ennen mulla oli runko, kaks primeä tai zoomi aina mukana. Nykyisin tulee tehtyä niin että huomaan jossain mielenkiintoisen valo-ilmiön tai jonkun tosi mielenkiintoisen komposition ja toteen ettei oo kameraa mukana. En tiiä oonko tullut laiskaksi, vai onko kamera vieläkin liian painava. Ja sit oon pohtinut että olisko jossain imukupeilla olevaa jalustaa järkevään hintaan mitä vois käyttää tallissa syvien naarmujen macro kuvaukseen (palkeen kanssa).
Vain YKSI LSP!

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » To Heinä 18, 2013 10:39 am

Joo tuota kortin nopeutta lähinnä mietin, tuossa D5100:ssa kun pitäisi olla 1920x1080p ja 24/25/30Hz niin valikossa näkyy vain 24 ja 25 Hz, en tiedä voiko tuo nykyinen kortti olla liian hidas 30Hz full-hd pätkälle.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Heinä 18, 2013 10:58 am

Toi selvinnee manuskasta, samoin ne speksit miten nopee kortti mihinkin riittää :)
Vain YKSI LSP!

kohan

Viesti Kirjoittaja kohan » To Heinä 18, 2013 11:41 am

sonikk kirjoitti:Joo tuota kortin nopeutta lähinnä mietin, tuossa D5100:ssa kun pitäisi olla 1920x1080p ja 24/25/30Hz niin valikossa näkyy vain 24 ja 25 Hz, en tiedä voiko tuo nykyinen kortti olla liian hidas 30Hz full-hd pätkälle.
Sinulla on valikossa PAL asetus käytössä. NTSC avaa kuvanopeuden 30 fps.
Jos käytät 30 fps niin keinovalolla saat tumman palkin seikkailemaan kuvaan johtuen 50Hz vaihtovirrasta.
Jos kuvaat videota esim. 25 fps niin käytä suljinnopeutta 50 tai 30fps niin sillon 60.

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » To Heinä 18, 2013 11:46 am

Kiitos infosta, täytyypi kokeilla. ;)

AnssiR

Viesti Kirjoittaja AnssiR » To Heinä 18, 2013 11:53 am

sonikk kirjoitti:Tuli haettua eilen tuo D5100. Pitäis samalla päivittää muistikortit isompiin, mistäs nuita sd-kortteja kannattaa katsella? Onko niissä merkittäviä eroja?

Itse hommasin SanDisk 32GB 45MB/s Extreme HD Video SDHC Card Amazon.uk:sta ~33€

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B004 ... =computers

kohan

Viesti Kirjoittaja kohan » To Heinä 18, 2013 12:14 pm

AnssiR kirjoitti:
sonikk kirjoitti:Tuli haettua eilen tuo D5100. Pitäis samalla päivittää muistikortit isompiin, mistäs nuita sd-kortteja kannattaa katsella? Onko niissä merkittäviä eroja?

Itse hommasin SanDisk 32GB 45MB/s Extreme HD Video SDHC Card Amazon.uk:sta ~33€

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B004 ... =computers
SanDisk:n kortteja kannattaa suosia koska ne on luotettavia. Kuvausreissun jälkeen toimimattomat kortit herätää hilpeyttä. :evil:
Kannattaa kortin nopeutta pohtia myös ajan säästönä mitä kuluu kun kymmenien gigojen dataa siirretään koneelle.

hb81
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hb81 » To Heinä 18, 2013 1:42 pm

hb81 mä kerron vain omista mielipiteistäni ja kokemuksista.
Kyllä mä tuon ymmärsin ja ehkä hieman pilkesilmässä kertoilin omia ajatuksia.
Monelle varmasti tulee mieleen sun omista mielipiteistä, että se on ainut oikea tapa.
Kuten tuo RAW hässäkkä, niin aika yksipuoleinen kanta oli.
Ei sillä.. turhaa väitellä asioista. Tämä laji kun käsittää niin laidasta laitaan tekijöitä, että sitä ainoaa oikeaa tapaa ei ole.

Kohan. Selaimena Firefox 22.0. Ja näköjään toiminta vähän satunnaista.
Ensin avattuna joku toimi ja nyt ei meinaa toimia mikään. Lintuja lähinnä nyt testailin.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Heinä 18, 2013 2:03 pm

Kai se on miten jokainen haluaa tulkita, pahottelut jos mun tekstin voi ymmärtää väärin. Mutta mikä on yksipuoleinen? RAW vs. JPG vai itse konversiosoftat? Nimenomaan oon yrittänyt tuoda vain vaihtoehtoja ja yrittää saada ymmärtämään että rahan käyttö ei aina ratkaise niitä ongelmia, en ohjata yhtä tietä. Kun mun mielestä porukka keskustelee valokuvauksesta niin isoin keskustelun aihe on se mitä jonkun mielestä jonkun toisen pitäisi ostaa seuraavaksi.
Vain YKSI LSP!

kohan

Viesti Kirjoittaja kohan » To Heinä 18, 2013 2:11 pm

hb81 kirjoitti: Kohan. Selaimena Firefox 22.0. Ja näköjään toiminta vähän satunnaista.
Ensin avattuna joku toimi ja nyt ei meinaa toimia mikään. Lintuja lähinnä nyt testailin.
Omalla koneella FF 20.01, Pale Moon 20.2.1 ja IE 10.0 toimii normaalisti. Käyttis Win8.

IPad toimii myös mutta siinä ruutukoko leikkaa lintujen alasvetovalikosta osan pois.

Vastaa Viestiin