Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
Mara

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Mara » Ke Touko 30, 2012 10:43 am

Sain tuossa tehtäväksi kaverin bemarin jossa ensi silmäyksellä oli paljon pesunaarmuja ja harmautta. Ainoa leikkaava aine mikä mulla on, on Menzernan f2500(RD 30.2). Tähän kaveriksi on kyllä Flexin villalaikka, mutta oisko kuitenki hankittava megun #105 että sais naarmut lähteen? Viimeistelyyn on sitten aineita Menzernan f3000 (po85 RE5) ja megun #205. Laikkoja tohon viimeistelyyn on sitten hexin vihreä, sininen ja musta.
Eikös tuota 30.2 ainetta pystyny jatkaan suihkuttamalla vettä, ei tekis niin paljon holoja? Tai näin ainakin asian käsitin?
Lähtiskö viimeisteleen ensin vihreällä hexillä ja #205 ja sitten mustalla hexillä ja po85 RE5? Vai kumpi nuista hienommista aineista on se parempi siihen viimesitelyyn, vai onko ees järkeä käyttää kahtaa nuinkin hienoa ainetta?

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Touko 30, 2012 10:54 am

Siis 85RD 3.02 on ehkä yks parhaista DAT aineista karvan kaveriks. En usko että 105 leikkaa paremmin, ainakaan omien kokemusten mukaan ei leikkaa. Jos ei pelkää sotkua niin mä korvaisin 105:sen aina P1:sellä..

Jos toi karva ei oo mikään kierretty villa vaan semmonen "avoin" niin keventämällä konetta ja laskemalla jengoja pystyt kyllä viimeistellä 3.02:sen niin hienoks että varmasti sininen/musta hex + 85RE pitäisi riittää viimeistelyyn. Jos ei onnistu niin vedä 3-step.
Vain YKSI LSP!

Mara

Viesti Kirjoittaja Mara » Ke Touko 30, 2012 11:14 am

Toi karvalaikka on jannelta hommattu pitkäkarvanen flexi, siinä ne karvat ovat kyllä täysin suoria. Et siis suosittelis tuolla vedellä lotraamista tuon 30.3(onko toi 30.2-->P1?) Ite oon kokeillu tota #205 ja mustaa hexiä, ainaki ite tykkäsin siitä kombosta, oli tosi helppo työstää pitkään ja melko terapeuttista puuhaa. :LOL:. Onko toi 85RE 5 samanlainen työstää kuin #205? Oliko kummallakaan mahdollista jatkaa vedellä tuota työstöaikaa?

-JP-

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ke Touko 30, 2012 11:26 am

Olen ihan samaa mieltä Urranin kanssa. Jos ajat 3.02:n karvalla, on ihan turhaa hommaa sotkea vettä siihen. Sillä ei saavuta kuin paremman jäljen, naarmunpoistoon sillä ei ole vaikusta. Terävyys ja kiilto löytyvät kyllä viimeistelykombolla.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Mara

Viesti Kirjoittaja Mara » Ke Touko 30, 2012 11:36 am

Asiapa pihvi. Sittehän ei muuta kuin kokeilemaan että minkkäslaista jälkeä sieltä alkaa tulla. :detariler:

Rauhallinen Erkki

Viesti Kirjoittaja Rauhallinen Erkki » Ke Touko 30, 2012 12:09 pm

Mara: Jos tummasta väristä kyse siinä Bemarissa, niin varaisin kyllä varmuuden vuoksi aikaa tuohon 3-step juttuun. Saako sillä 85:llä välttämättä karvan jälkeä pois? Se #205+vihreä hexi kuulostaa musta ihan järkevältä siihen väliin.Toki tuolla 3.02 ei loppuun ajettuna ole niin iso holosavotta edessä viimeistelyvaiheessa kuin esim #105 olisi. Se #105, kuten muistat on yhtä tehokas ja toisaalta hienovarainenkin kuin Fiskarsin halkaisukirves.

Ei se veden käyttö mitenkään mahdotonta ole siinä 3.02+karva yhdistelmässä, kokeiltu on. Sotkua juu tulee (kuten muistat), laikan putsaustarve kasvaa, mutta sen käytettävän veden määrä (ihan ohut huntu) on olennainen ja toisaalta sinne viimeistelypäähän jää vähemmän suorituspainetta. :D Mutta toki toimii erittäin hyvin kuivanakin ajeltuna.
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo

Mara

Viesti Kirjoittaja Mara » Ke Touko 30, 2012 12:20 pm

Testaankin tuota ainetta molempina versioina, ensin testataan kuivana ja sitte vähän kostutellaan. ;D Kokeilen miten käyttäytyy tällälailla amaröörin käsissä ja raportoin sitten tänne kuin kävi.

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ke Touko 30, 2012 12:21 pm

Ei mun mielestä #105 ollut mitenkään älytön.
Loppua kohden painoa pois ja kierroksia alaspäin, niin ei sillä nyt niin kamalaa jälkeä syntynyt.

3.02 ja karva on varmasti ihan hyvä. Sitten tarpeen mukaan joko sinistä tai vihreää Hexiä vaikka #205 kaveriksi.
Hyvä siitä varmaan tulee, kun hetken ottaa tuntumaa.
"Urku auki, pelti kii"

keke

Viesti Kirjoittaja keke » Ke Touko 30, 2012 12:22 pm

Jos itse nyt kokeilisin kiillotusta combolla:
Clas Ohlsonin Cyclo-kopio ja jompi kumpi, Meguiars #205 tai Sonüs SFX-3 (plus tietty sopiva laikka, pitää etsiä vielä semmonen).

Näillähän ei kait pitäisi saada mitään tuhoa aikaiseksi, mutta mitenkäs nuo hologrammit, onko sellaisten aikaan saaminen iso riski?

Rauhallinen Erkki

Viesti Kirjoittaja Rauhallinen Erkki » Ke Touko 30, 2012 12:32 pm

Posambique kirjoitti:Loppua kohden painoa pois ja kierroksia alaspäin, niin ei sillä nyt niin kamalaa jälkeä syntynyt.
Juu, ehkä hieman kärjistetty oli tuo Fiskars -kielikuva, mutta verrattuna 3.02:een(+karva) keskimääräisesti tuon #105 kanssa viimeistelytarve on isompi, uskoisin.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Touko 30, 2012 12:53 pm

Mä en oo ajanu 105:sta niin paljon että osaisin verrata mutta jos kaverilla on 85RD 3.02 niin turha sen on 105:sta ostaa vain tuota varten?

85RE on tietääkseni leikkaavampi kuin 85RD ja jos en väärin muista niin jossain 85RD:n ja 106FA:n välimaastossa leikkaavuudeltaan (EDIT: Niin onkin, 85RD Cut 1.5, 85RE Cut 2.0 ja 106FA Cut 2.5, kaikissa sama viimeistelyn taso eli 5.0) joten uskoisin että sinisen kanssa ainakin riittäisi poistamaan 85RD 3.02:sen ja avoimen karvan tekemät holot, kun työstövaiheessa vähän antaa painetta. 205 leikkaa mielestäni tosi hyvin paineen alla joten sitä voisi kokeilla myös. Uskoisin että jos ei maalipinta ole kovin tahmainen (ei laikka tarraa -> holoja) niin etenkin jos sen 3.02:sen "ajaa loppuun" ja vähän keventää/vähentää jengoja lopussa niin pitäisi onnistua 2-steppinä. Mutta kuten Erkki sanoi niin 3-stepille on ehkä hyvä varata aika.

105 ainut lisä tuohon 85RD 3.02:seen on se että se leikkaa heti. Se ei siis kaipaa mitään lämmittelyjä, ei mitään. Mutta ajallisesti en tiedä mitä säästöä syntyy jos jengat tapissa 85RD 3.02:senkin ajaa huisin nopeasti :D P1 on ihan vastaava aine kuin 105 mutta sitä voi työstää pidempään, leikkaa vähän nopeammin (Lähde: Hynde ja DaveKG) eli tarvitset vähemmän ainetta ja säästät muutaman sekunnin aikaa. Mutta vastapalveluksena se antaa sulle melkoisen sotkun.
Vain YKSI LSP!

Rauhallinen Erkki

Viesti Kirjoittaja Rauhallinen Erkki » Ke Touko 30, 2012 1:49 pm

Urran kirjoitti:Mä en oo ajanu 105:sta niin paljon että osaisin verrata mutta jos kaverilla on 85RD 3.02 niin turha sen on 105:sta ostaa vain tuota varten?
Samaa mieltä, sillä 3.02:lla luulisi pärjäävän.

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ke Touko 30, 2012 1:52 pm

Urran kirjoitti:Mä en edelleenkään voi uskoa että Megu olisi panostanut consumer tuotteeseensa niin paljoa että olisivat jatkokehitelleet sen niiden tämän hetken kuumimmasta (taino, toisiks kuumimmasta, #101 ;) ) viimeisimmän teknologian (SMAT) myllytysaineesta. Toki voi olla että se "perustuu" vähän samana reseptiin ja käsittääkseni UC ja UP on molemmat SMAT aineita kuitenkin.

#205 löytyy Megun sivuilta kuitenkin "Bodyshop" alta kun UP löytyy "Consumer" alta.
Meguiar´s kirjoitti:Ultimate Polish is derived from M205 in much the same way Ultimate Compound is derived from M105. So it does have some fine SMAT abrasives in it, unlike M07 which is a pure polish. It gives the same sort of long buffing cycle that M205 does when used with a D/A but the final feel to the finish is more like what M07 leaves. Very nice surface refining and plenty of polishing oils in this one. If you've got a dark colored car it will noticeably darken and richen the appearance.
Oman käsitykseni mukaan tuo on jotain kiillotusaineen ja glazen välimaastoa mihin tuo UP sijoittuu, hieman kuin esim Lime Prime Dodolta
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Touko 30, 2012 2:39 pm

JaniH kirjoitti:Tuosta Ultimate Polishista on melko heikosti kokemuksia täällä, itse taidan olla yksi harvoista jotka ovat sitä käyttäneet. Viimeistelyaine joka on käsittääkseni jatkokehitetty #205:stä. Leikkaamattoman laikan kanssa ei poista pesunaarmua, hämähäkinseittiä ehkä voisikin, täytynee tutkia kunhan tulee sellainen auto vastaan missä moista on. Yleisin kombo mitä olen tuon kanssa ajanut on olut Ultimate Compound ja Flexipadsin sininen laikka ja siihen perään Ultimate Polish ja Flexin punainen viimeistelylaikka ja lopputulokseksi olen saanut holotonta pintaa.

Voisin melkein joku ilta testata tuota UP:ia paremminkin kun pihalta löytyy erittäin haalistunut sininen pakettiauto.
^derived:
verb (used with object)
1.
to receive or obtain from a source or origin (usually followed by from ).
2.
to trace from a source or origin.
3.
to reach or obtain by reasoning; deduce; infer.
4.
Chemistry . to produce or obtain (a substance) from another.

Eli perustuu, ei ole kehitetty. Toihan on tavallaan Megulle hyvää mainontaa että mainostavat että jokin consumer aine "on kehitetty" ammatti tuotteesta vaikka todellisuudessa siinä on ehkä käytetty jotain samoja komponentteja ja sit huitastu kauhee pläjäys dimetyyli siloksaania ja banaaniöljyä perään jotta saadaan kivat kiillot?

Sori et oon näin katkera. Mut haluun vaan tehdä selväks että UP ei ole ammattituote, 205 on. 205 on tarkoitettu vain ja ainoastaan naarmujen poistoon, UP on ton tekstin perusteella tarkoitettu poistamaan jotain niistä ja peittämään loppuja (kun viitataan M07:aan, siihen niiden glazeen).
Vain YKSI LSP!

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ke Touko 30, 2012 3:17 pm

Eihän sitä kukaan ole ammattituotteeksi väittänytkään? Kai? Sitäkään entiedä että onko kuluttajatuotteena helpompikäyttöinen kuin ammattipuolen tuotteet kun käsittääkseni 105 ja 205 on melko helppoja aineita "ajaa". Lähikaupastahan noita saa, UC ja UP oli hyllyssä #105 ja #205 tilattavissa, tosin hintaa oli 39 euroa puteli kun kysyin. Perjantaihin asti vielä mietin että tilaisinko 205:sta UC:n rinnalle mutta myyjä ei osannut sanoa että oliko nuo litran pulloja vaiko pienempiä, jos pikkupulloja niin hinta on suhteettoman kova...

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Touko 30, 2012 3:41 pm

^Se pointti on siinä että myllytysaineissa juuri kukaan ei puhu UC:sta ja UP:sta koska valtaosa foorumilaisista tietää miten helposti oikeita ammattituotteita saa käsiinsä ja käyttää niiden ammattilaisvastineita. Ja kuten nixu on todennut niin ne oikeet ammattituotteet saa siitä samasta puulaakista kun osaa pyytää. Litran puteli 205:sta tais olla 35e/L Honkkarista? Esim. Shinearamasta tilatessa sama puteli maksaa 43,7956e+toimituskulut päivän kurssin mukaan.

Ymmärrän hyvin että monet markettiaineet on ihan toimivia ja etenkin hyviä hätäratkasuja kun tulee se ongelmakohde ja kamat loppuu kesken. Mut se että pitää ehdoin tahdoin jynssätä niillä p*skoilla mitä lähikaupasta saa, vaikka pienemmällä vaivalla saat kotiovelle varmasti toimivia ammattilaistuotteita, ei mahdu mun kaaliin.

Meguiarsia on maailmalla syytetty monta kertaa siitä että ne käyttää consumer tuotteissa ainesosia mitkä tekee kiiltoa, mutta samalla on haitallisia niille pinnoille mille ne on tarkoitettu. Juurikin tämä dimetyyli siloksaanijuttu minkä entinen Megun työntekijä Mike Phillips luonnollisesti kuittasi vaarattomaksi. Mutta hypeä on niin paljon että osan täytyy olla totta. Se on se syy miksi en ikinä suosittele ketään käyttämään mitään Megun Consumer tuotetta. Koska itse en tiedä varmaksi kun en ole kemisti.
Vain YKSI LSP!

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ke Touko 30, 2012 3:52 pm

Niin, siis tarkoitukseni ei ollut aloittaa suurta riitaa näistä aineista vaan vain vastailla kysyjille sen mukaan mitä itse nuista tiedän, kenellekkään en ole suositellut mielestäni tuon hankkimista, itsekkin aikoinaan tuota tilasin tietämättä näistä sen kummempia ja samahan sillä on nyt sitten suorittaa erinnäköisiä testejä kun sitä kerta hyllyssä on ja kohdekkin on sellainen millä ei ole toisaalta mitään väliä mitä siihen vetelee.
Nyt tuossa lähikauppa aloitti megun tuotteiden myynnin kuukausi pari takaperin niin sieltä juurikin kyselin nuita oikeita myllytysaineita tiskin takaa, saisi myös Prestaa tilaustuotteena...

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Touko 30, 2012 3:57 pm

Ei mun kaa saa riitaa yrittämälläkään :) Ihan hyvässä mielessä yritin käydä keskustelua, pahoittelut jos viestini olivat turhan kärkkäitä.

Mut halusin vain painottaa että epäilen että megu on downgradennu 205:sen UP:hen fillereitä sisältäväksi "wannabe-oikotie onneen" -aineeksi.

Laittelehan juttua kun oot päässyt testailemaan enemmän. Eniten mua kiinnostaisi miten UP leikkaavuus eroaa 205:sesta ja kuinka paljon se oikeasti sisältää fillereitä.
Vain YKSI LSP!

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ke Touko 30, 2012 4:00 pm

Pakko sanoa, että aikamoista jeesustelua tämän "ammatilais" vs. "konsumerkura" touhun kanssa... :?

Aavisteluihin ja arvailuihin perustuvat aina nämä aineiden haitallisuudet ja vaarallisuudet. Ihan samalla tavalla pitää miettiä näiden mainostettujen "huipputuotteiden" osalta, että mitä niiden pitkäaikainen käyttö tekee maalipinnalle. Kovasti on kehuttu tuota Dodon Lime Primeä ja senkin haitoista ja lakkapinnan syövyttävyydestä on "esimerkkejä" siellä ja täällä... Tämä nyt vaan ensimmäisenä mieleen tulleena.

Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa jaottelu hyviin ja saatanasta tullesiin keksintöihin, mikäli aine ei itsessään ole sitä minulle tuonut esille. Esimerkiksi tuo UC on jonkin mielestä hyvä aine, kun sopii hänen käteensä ja työskentelytapoihin. Itse en siitä hirveästi pidä, mutta se ei liity siihen, että lakat tippuvat pinnalta tuon jälkeen. Ei vain ole tarkoitettu minun työskentelytavoille...

Yleensäkin voi todeta, että mistä noista tietää, että mitä myrkkyä nuo aineet pitävät sisällään... ...ei mistään...
Kaikki liha tottelee kuria...

_nixu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » Ke Touko 30, 2012 5:37 pm

Hynde kirjoitti:Pakko sanoa, että aikamoista jeesustelua tämän "ammatilais" vs. "konsumerkura" touhun kanssa... :?
No niinpä... Tuolla consumerkuralla on pari autoa tehty ja tietyntyyppisiin projekteihin tuo sopii mainiosti.
Kaverin autossa tuo on ollut pinnassa jokusen kuukauden ja vielä siinä on maalit pysyneet kiinni. Tätä ei siis pyyhitty IPAlla myllytyksen jälkeen.

Ja kyllä tuo #205 alkaa olla myös kuraa kun kerran paikallisesta halpahallista sitä saa.. Jos se tilataan enklannista kalliimmalla niin ehkä silloin sitä voi vielä kutsua pro aineeksi ;)

Hynde kirjoitti:Yleensäkin voi todeta, että mistä noista tietää, että mitä myrkkyä nuo aineet pitävät sisällään... ...ei mistään...
Noita voi lueskella, kaippa niissä suurimmat myrkyt on mainittuna. Ei välttämättä kannata juoda ainakaan :LOL:
http://www.meguiars.com.au/msds_files/G17216.pdf
E53 X5 3.0D

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ke Touko 30, 2012 5:45 pm

Niin kai näissä kaikissa omat juttunsa on... Onhan noita "tarinoita" Menzernan, 3M jne. aineista, kun on huonosti puhdistettu auto myllytyksen jälkeen ja ajan saatossa on syöpynyt läpi lakkapinnasta... :? Melkoisia myrkkyjä...

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ke Touko 30, 2012 10:27 pm

Koeajoa suoritettu ja ihmetys UP:n kohdalla oli suuri, jopa poistaa pesunaarmujakin kunhan vain malttaa ajaa ainetta kauan, samaten hävitti holot pinnasta. Kuvamateriaalia tulee huomenna jos nokialais-kuvista saa jotain selvyyttä =)

keke

Viesti Kirjoittaja keke » Ke Touko 30, 2012 11:53 pm

Urran kirjoitti:Ymmärrän hyvin että monet markettiaineet on ihan toimivia ja etenkin hyviä hätäratkasuja kun tulee se ongelmakohde ja kamat loppuu kesken. Mut se että pitää ehdoin tahdoin jynssätä niillä p*skoilla mitä lähikaupasta saa, vaikka pienemmällä vaivalla saat kotiovelle varmasti toimivia ammattilaistuotteita, ei mahdu mun kaaliin.

Meguiarsia on maailmalla syytetty monta kertaa siitä että ne käyttää consumer tuotteissa ainesosia mitkä tekee kiiltoa, mutta samalla on haitallisia niille pinnoille mille ne on tarkoitettu. Juurikin tämä dimetyyli siloksaanijuttu minkä entinen Megun työntekijä Mike Phillips luonnollisesti kuittasi vaarattomaksi. Mutta hypeä on niin paljon että osan täytyy olla totta. Se on se syy miksi en ikinä suosittele ketään käyttämään mitään Megun Consumer tuotetta. Koska itse en tiedä varmaksi kun en ole kemisti.
Hynde kirjoitti:Kovasti on kehuttu tuota Dodon Lime Primeä ja senkin haitoista ja lakkapinnan syövyttävyydestä on "esimerkkejä" siellä ja täällä... Tämä nyt vaan ensimmäisenä mieleen tulleena.
Huh.... Ei tässä taida ruveta aloittelijana yrittämään edes tuota kiilloitusoperaatiota, jos megunkin kama on paskaa jolla vaurioittaa autoansa...

Itse en kyllä oikein tiedä mistä noita ammattikamoja hankkisi joten parempi minun varmaan unohtaa koko juttu tällä erää. En arvannut, että näillä ns. tunnettujen firmojen aineillakin tuhoaa autonsa uuden maalipinnan... Sitä en kyllä missään nimessä halua :(

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » To Touko 31, 2012 12:13 am

Älä pelkää, ei vaurioita. Ihan turhaa pelotellaan liian voimakkaasti aineiden vaaroista.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Touko 31, 2012 8:06 am

Ei nyt ruveta sekoilemaan. Se pääpointti koko asiaan takertumisella oli se että UP ei varmastikkaan ole kehitetty versio 205:sesta vaan pikemmpinkin consumer downgrade. Ja jos samasta putiikista saa järkevillä hinnoilla molempia aineita niin itse suosittelen miettimättä ostamaan 205:sen.

Kuitenkin ammattituote on ammattituote. Ei pelkästään sen takia että se olisi mahd. riittoisampaa tai muuten parempaa, mutta se on suunniteltu käytettäväksi joka päivä. Se ei siis voi sisältää mitään käyttäjälle vaarallisia ainesosia, edes toistuvasti altistettuna. Se ei myöskään sisällä mitään "kiilto" lisäaineita mitkä esim. myllytettäessä maskaisivat naarmuja ja saattaisivat jäädä pinnalle vaikka aluksi vaikuttaisi siltä että pinnasta tuli hyvä. Tää etenkin saattaisi masentaa vasta-aloittelijoita kun pesukinnaslaiset aina pelottelee holoista, ja luulisi itse ajaneensa aineen hyvin mutta parin viikon päästä karu totuus kävisi ilmi.

Tuo dimetyyli siloksaanin ja sen UV valon korroosion tehostamisen tuominen keskusteluun on lähinnä omaa henkilökohtaista pahaa oloani Megun Consumer tuotteita kohtaan, pahoittelut. Tämä asia koskee LÄHINNÄ muoviosien ja kangaosien hoitoaineita mutta ainakin autogeekistä löytyy esimerkkitapauksia miten Megun maalipinnan tuotteet on vauhdittaneet punaisen akryylimaaliauton pinnan harmaantumista, tai ainakin että megua on epäilty siitä. Toki näitä esimerkkitapauksia löytyy myös tuotteista mitä pidetään vielä korkeammalla jalustalla. Esim. Bilberryn pölykapselien kuplimisia jne.
Vain YKSI LSP!

Lukittu