Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Castrolin sivuilta katsoin rekkarilla. Siellä luki muistaakseni, että castrol multivehicle. Motonet myy kahta eri multivehicleä. 8,9€/l ja 24,9€/l. Tuosta halvemmasta löytyi tuo Volvon joku speksi, joten passannee?
Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Ok, aiemmin vuosia sitten noihin uudempiin ei ollut kuin Volvon oma öljy ja sitten tuli Mobililta sopiva öljy. Tästä on jo sen verran aikaa et tilanne varmaan muuttunut ja ei tule Volvo foorumia selattua enää niin olen tippunut jo kärryiltä 

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Nämä laatikot vaativat öljyn, joka täyttää luokituksen JWS 3309. Tuo kalliimpi Castrol on JWS 3309 luokituksen täyttävää.
...twiittaan kinttaalla...
.:Give Blood - Play Rugby:.
.:Give Blood - Play Rugby:.
Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Hyvin on toiminut.
Mitähän noissa on NIIN erilaista, ettei toimisi/kestäisi/????
Mitähän noissa on NIIN erilaista, ettei toimisi/kestäisi/????
Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Minä olen käyttänyt Mobil-ATF-3309 öljyä Peugeotissa. Vahva epäilys on että merkkiliikkeessä myytävä olisi tuota samaa. Hinta siellä vain kovempi. Tuota öljyä olen nyt laittanut kahdesti eikä ole ilmennyt mitään ongelmia. Kilometrejä on tullut 40 t.
Volvossakin on siis vaihteistona tämä sama AWTF-80SC, niinkuin monessa muussakin autossa. Nuo automaatit ovat jonkin verran herkkiä sille lisätäänkö sinne samaa öljyä. Peugeotissa tuo huuhteluvaihto ei onnistu noin helposti. Kun tehdään tuollainen huuhteluvaihto niin voi vaihtaa toisen merkkiseen vaatimukset täyttävään öljyyn. Tärkeintä on tietenkin ylipäätään vaihtaa öljy riittävän usein.
Volvossakin on siis vaihteistona tämä sama AWTF-80SC, niinkuin monessa muussakin autossa. Nuo automaatit ovat jonkin verran herkkiä sille lisätäänkö sinne samaa öljyä. Peugeotissa tuo huuhteluvaihto ei onnistu noin helposti. Kun tehdään tuollainen huuhteluvaihto niin voi vaihtaa toisen merkkiseen vaatimukset täyttävään öljyyn. Tärkeintä on tietenkin ylipäätään vaihtaa öljy riittävän usein.
Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Juurikin tuo öljy tuli Volvon laatikkoon silloin aikoinaan toiseksi vaihtoehdoks Volvon oman automaattiöljyn rinnalle. Vanhempi 4 vaihteinen ei vaatinut tuota öljyä mutta uudemmat kyllä. Paljon oli juttua silloin Volvolandiassa tuosta vaihteistoöljystä ja siitä ettei 5 vaihteiseen pidä laittaa sinne kuulumatonta öljyä.
Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
AWTF-80SC on kuusivaihteinen. Näistä käydään edelleen keskustelua. BMW kuskit tuntuvat erityisesti tykkäävän ajaa nuo hajalle kun eivät vaihda öljyjä. Vaihtotarvetta ei mainita Peugeotinkaan huolto-ohjelmassa. Volvon huolto-ohjelmassa vaihtotarpeesta kai puhutaan. BMWstä en tiedä.
Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Vähän on vähälle jäänyt päivittäminen tätä...
Takalasin naarmuttaja vaihtui tuossa keväällä jo, kun sulan kiinnike varresta oli mennyt rikki. Hyvin se pyyhki ja toimi, mutta kun otti irti lasista, niin sulka tipahti varresta irti.
Marmori tarjosi varren palasta n.60€ hintaan. Taas ebay auki ja jostain baltian suunnalta löytyi koko pyyhin suojakupuineen, sulkineen n.20€ sis. postikulut!

Vanteita hinkkailin kevään ja alkukesän mittaan. Kaksi vannetta kävi oiottavana amriffilla Järvenpäässä. 9viikkoa siinä meni...
Yksi puuttunut keskikapseli piti tilata. Ebay auttoi taas. Hintaa tuli silti ihan kohtuullisesti, vaikk vaan yhden tilasi.
Lipat hioin 1000-1200-1500-2000 ja lumppulaikkaa med metal polish. (kaksi ekaa vannetta)
Oiotut vanteet 400-800-1000-1200-1500-2000 ja samanlainen kiillotus. Ei niistä täydellisiä tullut ja samantien jää jälkiä kun miettiikin siihen suuntaan...Ehkä ensi talvena purku ja keskiöidenkin ja tynnyreiden ehostus. Saappaat nähä.
Tällaiset niistä tuli.





Pieni videon tynkä ekasta vanteesta:

Renkaat pyöräytettiin ympärille ja huomattiin siinä tasapainotuksessa, että yhdessä renkaassa selkä-/pystyheittoa ja soviterengas uupui!
Pistin takarenkaaksi sen ja kokeilin...tärräsihän se. Soviterengassetti tilaukseen. Nämä tuli ihan suomesta. (soviterengas.fi)
Tärinä vaimeni huomattavasti, mutta edelleen yli 80km/h tärinä oli inhottava. Soitto rengas-onlinelle ja monien puheluiden jälkeen sieltä soitti suomea puhuva naisimmeinen. Uusi rengas lähti samantien tulemaan, joka vaihdettiin eilen. Tärinät loppui siihen!
Pari fotoa, kun sain setin alle. Madallusjouset odottaa hyllyssä...
Joka renkaan vaihdon yhteydessä lokasuojat ja kaikki muukin näkyvä ja vähemmän näkyvä täysin puhtaaksi surfexilla, ValetPron Intensive tar&glue removerilla, harjaa ja painepesuria.




Tällaista settiä täällä...
Volvon ruokahalun ja kilometrien takia talouteen tuli jokin aika sitten myös toinen auto. Seat Leon FR tdi (-07), jota ruvettu pikkuhiljaa jatkojalostamaan.
Volvo saattaa lähteä myyntiin ja tilalle kenties jotain perhevankkuria tms. Saa nähä. Mieli muuttuu vähän väliä... Varsinkin, kun sai nuo kesäpallot alle...
Takalasin naarmuttaja vaihtui tuossa keväällä jo, kun sulan kiinnike varresta oli mennyt rikki. Hyvin se pyyhki ja toimi, mutta kun otti irti lasista, niin sulka tipahti varresta irti.
Marmori tarjosi varren palasta n.60€ hintaan. Taas ebay auki ja jostain baltian suunnalta löytyi koko pyyhin suojakupuineen, sulkineen n.20€ sis. postikulut!


Vanteita hinkkailin kevään ja alkukesän mittaan. Kaksi vannetta kävi oiottavana amriffilla Järvenpäässä. 9viikkoa siinä meni...

Yksi puuttunut keskikapseli piti tilata. Ebay auttoi taas. Hintaa tuli silti ihan kohtuullisesti, vaikk vaan yhden tilasi.
Lipat hioin 1000-1200-1500-2000 ja lumppulaikkaa med metal polish. (kaksi ekaa vannetta)
Oiotut vanteet 400-800-1000-1200-1500-2000 ja samanlainen kiillotus. Ei niistä täydellisiä tullut ja samantien jää jälkiä kun miettiikin siihen suuntaan...Ehkä ensi talvena purku ja keskiöidenkin ja tynnyreiden ehostus. Saappaat nähä.
Tällaiset niistä tuli.





Pieni videon tynkä ekasta vanteesta:

Renkaat pyöräytettiin ympärille ja huomattiin siinä tasapainotuksessa, että yhdessä renkaassa selkä-/pystyheittoa ja soviterengas uupui!

Pistin takarenkaaksi sen ja kokeilin...tärräsihän se. Soviterengassetti tilaukseen. Nämä tuli ihan suomesta. (soviterengas.fi)
Tärinä vaimeni huomattavasti, mutta edelleen yli 80km/h tärinä oli inhottava. Soitto rengas-onlinelle ja monien puheluiden jälkeen sieltä soitti suomea puhuva naisimmeinen. Uusi rengas lähti samantien tulemaan, joka vaihdettiin eilen. Tärinät loppui siihen!

Pari fotoa, kun sain setin alle. Madallusjouset odottaa hyllyssä...

Joka renkaan vaihdon yhteydessä lokasuojat ja kaikki muukin näkyvä ja vähemmän näkyvä täysin puhtaaksi surfexilla, ValetPron Intensive tar&glue removerilla, harjaa ja painepesuria.




Tällaista settiä täällä...
Volvon ruokahalun ja kilometrien takia talouteen tuli jokin aika sitten myös toinen auto. Seat Leon FR tdi (-07), jota ruvettu pikkuhiljaa jatkojalostamaan.
Volvo saattaa lähteä myyntiin ja tilalle kenties jotain perhevankkuria tms. Saa nähä. Mieli muuttuu vähän väliä... Varsinkin, kun sai nuo kesäpallot alle...

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Nätin näköinen peli kyllä. Vanteet sopii hyvin.
Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Hienot vanteet ja niin on kyllä autokin 

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Ajelin sun perässä viikko sitten torstaina Hämeenlinnantiellä, vedit Kaivokselasta pari rampinvälin keskustaan päin.
Huomasin auton ja mietin että jostain tuttu mutta mistä?
Takakilven taustasta muistin että täältahän se oli tuttu....
Huomasin auton ja mietin että jostain tuttu mutta mistä?
Takakilven taustasta muistin että täältahän se oli tuttu....
-
- Viestit: 1642
- Liittynyt: Ti Marras 02, 2010 9:13 am
- Paikkakunta: Oulu
Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Makeet on OZit!!!! Ja autokin siisti kun mikä. 

"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo
Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
OZit on aika kisaisen näköset vanteet beigeen kartano-Vulvaan.
Mutta uskon, että ne alkaa sopia kunhan saa madallusta.
Tosi nätti Volvo muuten!
Minkä kokoiset OZit muuten on? Oletko punninnut vanteita? Pitäisi olla tietääkseni vielä pykälän kevyemmät kuin valetut karvalakki-OZit. Itsellä on 8x18" Ultraleggerat (ei taotut) ja nekin oli vaa'alla vain 8 kiloa kappale eli tosi köykäiset kokoisekseen. Yhdistettynä vielä kevytrunkoisiin renkaisiin ne teki ainakin Golffin kokoisesta autosta ihan tuntuvasti herkemmän (lue: paremman) hitaissa nopeuksissa.


Minkä kokoiset OZit muuten on? Oletko punninnut vanteita? Pitäisi olla tietääkseni vielä pykälän kevyemmät kuin valetut karvalakki-OZit. Itsellä on 8x18" Ultraleggerat (ei taotut) ja nekin oli vaa'alla vain 8 kiloa kappale eli tosi köykäiset kokoisekseen. Yhdistettynä vielä kevytrunkoisiin renkaisiin ne teki ainakin Golffin kokoisesta autosta ihan tuntuvasti herkemmän (lue: paremman) hitaissa nopeuksissa.
Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Päivitellääs taas pitkästä aikaa tätäkin topikkia. Laiskuus vaivannu tän asian suhteen.
OZit on 8"x19". Ei tullut punnittua, mutta kyllä nuo naru-hauis-puntarilla mitattuna keveämmät on mitä aikaisemmat 19" mitä mulla on ollut. Ei noilla auto leijumaan rupea sentään
Kesällä tuli tuota korkeudelle tehtyä jotain, kun veljen poika tuli kaveriksi jumppaamaan. Mukavasti ilme muuttui ja lulla sohva muuttui pykälää mukavammaksi ajaa. Omaan makuun siinä olisi vielä paljon jäykistämisen varaa vielä alustalle. Kaikki puslat kun vaihtais uretaanisiin ja ja... eihän tämä rata-auto ole.

BEFORE

AFTER
Jousien vaihdon jälkeen kun kiristelin renkaiden pultteja, niin ihmettelin, että miksi oikealta puolelta käsijarru ei pitänytkään renkasta paikallaan. Sillehän piti jotain tehdä ennen katsastusta, vaikka ei tätä rullille ajetakkaan. Jarrulevyt oli varmaan alkuperäiset, kun oli NIIN kuluneet. Edelliseen katsastukseen oli edellinen omistaja palat vaihtanut. Palat oli vielä liki täydessä terässä. Vaihtoon meni siis käsijarruvaijerit, käsijarrukengät asennussarjoineen ja jarrulevyt joka nurkkaan. Levyt oli melko heikossa hapessa. Ihme, että oli mennyt vuosi sitten levyjen osalta katsastus läpi. Levyistä ja niiden kuluneisuudesta vähän fotoa:



Vaijereiden vaihto onkin jo kohtuullinen jumppa, kun piti purkaa keskikonsoli, takapenkit erinäinen määrä kiinnikkeitä, että sai lattiamattoa kammettua irti, että sai uitettua vaijerit. Levyjen vaihdon yhteydessä löytyi syyllinen käsijarrun toimimattomuuteen. Juminut ja venynyt vaijeri ja toisesta kengästä oli kitkapinta häipynyt tyystin jonnekkin.

Toiselta puolelta kun otti levyn irti, niin käsijarrukengät oli sielläkin entiset.

Satuloille teräsharjalaikoilla puhdistusta ja harmaata hammeritea pensselöiden. Liukupinnat oli melkoisen rosoiset. Liukupinnat oiottiin viilalla ja kuparitahnaa liukupinnoille.


Tämmöttis:

Olisi voinut paremminkin ja enemmän nysvätä, mutta kelpaa minulle.
Eiku katsastamaan.
Määräaikaiskatsastuksen yhteydessä oli aika muutoskatsastaa renkaat ja jouset.
Etuovien kalvoista ja jarruista tuli korjauskehotus. Ajattelin että muutamalla kovemmalla jarrutuksella saisin vuoden vanhat palat "hiottua" uusille levyille, mutta eihän se hionut tarpeeksi. Auto tallille ja paloille hionta lasipöytää vasten ja kuumailmapuhaltimen avustuksella kalvojen repimistä etulaseista. Takas konttorille, joka 5min sitten oli mennyt kiinni...
Seuraavana päivänä kävin näyttämässä ja märkä leima papereihin.

OZit on 8"x19". Ei tullut punnittua, mutta kyllä nuo naru-hauis-puntarilla mitattuna keveämmät on mitä aikaisemmat 19" mitä mulla on ollut. Ei noilla auto leijumaan rupea sentään

Kesällä tuli tuota korkeudelle tehtyä jotain, kun veljen poika tuli kaveriksi jumppaamaan. Mukavasti ilme muuttui ja lulla sohva muuttui pykälää mukavammaksi ajaa. Omaan makuun siinä olisi vielä paljon jäykistämisen varaa vielä alustalle. Kaikki puslat kun vaihtais uretaanisiin ja ja... eihän tämä rata-auto ole.

BEFORE

AFTER
Jousien vaihdon jälkeen kun kiristelin renkaiden pultteja, niin ihmettelin, että miksi oikealta puolelta käsijarru ei pitänytkään renkasta paikallaan. Sillehän piti jotain tehdä ennen katsastusta, vaikka ei tätä rullille ajetakkaan. Jarrulevyt oli varmaan alkuperäiset, kun oli NIIN kuluneet. Edelliseen katsastukseen oli edellinen omistaja palat vaihtanut. Palat oli vielä liki täydessä terässä. Vaihtoon meni siis käsijarruvaijerit, käsijarrukengät asennussarjoineen ja jarrulevyt joka nurkkaan. Levyt oli melko heikossa hapessa. Ihme, että oli mennyt vuosi sitten levyjen osalta katsastus läpi. Levyistä ja niiden kuluneisuudesta vähän fotoa:



Vaijereiden vaihto onkin jo kohtuullinen jumppa, kun piti purkaa keskikonsoli, takapenkit erinäinen määrä kiinnikkeitä, että sai lattiamattoa kammettua irti, että sai uitettua vaijerit. Levyjen vaihdon yhteydessä löytyi syyllinen käsijarrun toimimattomuuteen. Juminut ja venynyt vaijeri ja toisesta kengästä oli kitkapinta häipynyt tyystin jonnekkin.

Toiselta puolelta kun otti levyn irti, niin käsijarrukengät oli sielläkin entiset.

Satuloille teräsharjalaikoilla puhdistusta ja harmaata hammeritea pensselöiden. Liukupinnat oli melkoisen rosoiset. Liukupinnat oiottiin viilalla ja kuparitahnaa liukupinnoille.


Tämmöttis:

Olisi voinut paremminkin ja enemmän nysvätä, mutta kelpaa minulle.
Eiku katsastamaan.
Määräaikaiskatsastuksen yhteydessä oli aika muutoskatsastaa renkaat ja jouset.
Etuovien kalvoista ja jarruista tuli korjauskehotus. Ajattelin että muutamalla kovemmalla jarrutuksella saisin vuoden vanhat palat "hiottua" uusille levyille, mutta eihän se hionut tarpeeksi. Auto tallille ja paloille hionta lasipöytää vasten ja kuumailmapuhaltimen avustuksella kalvojen repimistä etulaseista. Takas konttorille, joka 5min sitten oli mennyt kiinni...

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Eilen tuli tehtyä autolle pesu ja perusteellisempi puhdistus sisustalle, ennen kaikkea lattiamatolle. Ei tullut otettua kuvia, kun ei se ollut näkyvästi likainen...
Kumimatot pois ja imuroimaan tornador beastin avustamana. On se vaan ihana laite!
Tämän jälkeen painehuuhtelukoneeseen niin kuumaa vettä kuin hana suoltaa. Painekannulla motoxin tehopesua kuumaa vettä pesurilla levitys ja harjausta. Painarilla huuhtelua KAUAN, kun motoxi tuntui imeytyvän hyvin tuohon mattoon. Sitten tulikin "kuningas-ajatus" ja kytkin beastin painariin kiinni, niin johan sai nopeammin imettyä lattian kuivaksi ja varmasti puhtaaksi!
Nopeutti tuota kuivausta huomattavasti!
Sisusta sai puhdistuksen jälkeen pinnoilleen Aerospace protectanttia. Muovimatoille vähän reippaammin ainetta ja sutimalla joka koloon em. protectanttia ja MF-liinalla pyyhintä perään. Matoista tuli kuin uudet pl. kuskin maton kulumista.
Ei tullut yhtään liukkaat kuten latvalalla oli tullut. Päinvastoin semmoiset sopivan nihkeät.
Yritin sitten iltasella tallilla kännykällä kuvata, mutta eihän niistä julkaisukelpoisia tullut.
Tänään sitten kaivoin järkkärin tekeleen pölyttymästä ja suuntasin photoshoottiin Pakkalaan. (Josko näistä nettihautomoon viitsisi kuvia laittaa.) Kuvat koneelle ja säätöjen jälkeen kuvat bittimaailmaan.
Tässä jotain räpsyjä tännekin:











Vielä sisustasta

Ja konehuoneesta

Jokohan tuo viikonloppuna pitää talvipallot alle laittaa. Näillä keleillä ei vielä nastoja ole kaivannut...
Kumimatot pois ja imuroimaan tornador beastin avustamana. On se vaan ihana laite!

Tämän jälkeen painehuuhtelukoneeseen niin kuumaa vettä kuin hana suoltaa. Painekannulla motoxin tehopesua kuumaa vettä pesurilla levitys ja harjausta. Painarilla huuhtelua KAUAN, kun motoxi tuntui imeytyvän hyvin tuohon mattoon. Sitten tulikin "kuningas-ajatus" ja kytkin beastin painariin kiinni, niin johan sai nopeammin imettyä lattian kuivaksi ja varmasti puhtaaksi!

Nopeutti tuota kuivausta huomattavasti!
Sisusta sai puhdistuksen jälkeen pinnoilleen Aerospace protectanttia. Muovimatoille vähän reippaammin ainetta ja sutimalla joka koloon em. protectanttia ja MF-liinalla pyyhintä perään. Matoista tuli kuin uudet pl. kuskin maton kulumista.

Ei tullut yhtään liukkaat kuten latvalalla oli tullut. Päinvastoin semmoiset sopivan nihkeät.
Yritin sitten iltasella tallilla kännykällä kuvata, mutta eihän niistä julkaisukelpoisia tullut.
Tänään sitten kaivoin järkkärin tekeleen pölyttymästä ja suuntasin photoshoottiin Pakkalaan. (Josko näistä nettihautomoon viitsisi kuvia laittaa.) Kuvat koneelle ja säätöjen jälkeen kuvat bittimaailmaan.
Tässä jotain räpsyjä tännekin:
Vielä sisustasta
Ja konehuoneesta
Jokohan tuo viikonloppuna pitää talvipallot alle laittaa. Näillä keleillä ei vielä nastoja ole kaivannut...

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Kyllähän tuolla ajelis 

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Nyt on kartano-Volvo kuvattu oikeassa ympäristössä!
On se hieno.
Ja minähän näyn päässeen vähällä tuossa samassa jarrurempassa vaikka levyjen kanssa menikin tappeluksi, aika huonoon kuntoon näkyy päässeen.

Ja minähän näyn päässeen vähällä tuossa samassa jarrurempassa vaikka levyjen kanssa menikin tappeluksi, aika huonoon kuntoon näkyy päässeen.

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Tuolla muutama ruutu lisää, jos kiinnostaa katsoa:
http://juma.kuvat.fi/kuvat/Volvo/
http://juma.kuvat.fi/kuvat/Volvo/
Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Erittäin komeeta kaikin puolin 

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC
Nonni ei ne jarrut vielä helpottanut...
Vaimo ihmetteli kauppareissulta tullessa, että mikä käryää... Oikea takajarru kärysi. Vannekin lämpimänä. Saattanu jumia jo kauankin. Harvemmin tulee nuuskittua renkaita ajon jälkeen. Varsinkään vänkärin puolelta. Vapaapäivä kun oli, niin eiku tallille huuhtelemaan kurat niskasta ja takatassu ilmaan ja tutkimaan. Tallille ajon jälkeen ei kärynnyt. Liekkö satunnaisesti jumiva ollu.
Satula irti, levy irti ja käsijarruken kilkkeet irti. Kaikki näyttinolevan kunnossa ja hyvin rasvat pysyny mihin laitettukin. Ei ollut ottanut lämmöstä itteensä.
Sitten satulaa tutkailemaan. Mäntä liikkui tosi huonosti. Papukaijapihdeillä sain sitä liikuteltua vähän. Männän tiivisteessä oli pieni halkeama tulllut jostain. Tiiviste irti (palasina) josta näkyi, että männässä oli paskaa ja pintaruostetta. Tallikaverilta auto lainaan ja motonettiin osia hakemaan satula kourassa, että tulee kerralla oikeat.
Mukaan lähti tiivistesarja ja liukutappisarja.
Männän reunoille ruikin bilteman multisprayta pariin kertaan. Nitkuttelun, paineilman, multisprayn, pesun painarilla (surfexia ja kuumaa vettä painarilla), paineilmaluivauksen jälkeen taas multisprayta ja nitkuttelua. Sitten paineilmaa jarruletkun reiästä ja PLOP! Mäntä oli ulkona. Putsausta, pesua, rasvausta ja tiivisteiden ja liukutappien vaihdon jälkeen nippuun ja ilmaamaan. Jota muuten sai tehdä kauan, kun vaahtoa vaan tuli ja tuli. Vielä on pikkusen liian pehmeä poljin, mutta nyt ei enää jumita jarru! Kummasti pieneni kulutuskin noin lyhyellä ajolenkillä mitä kerkesin ajotietokoneesta kattomaan...
Kännykällä rustattu päivän päätteeksi. Pahoittelut sekavuudesta ja kirotusvihreistä.
Vaimo ihmetteli kauppareissulta tullessa, että mikä käryää... Oikea takajarru kärysi. Vannekin lämpimänä. Saattanu jumia jo kauankin. Harvemmin tulee nuuskittua renkaita ajon jälkeen. Varsinkään vänkärin puolelta. Vapaapäivä kun oli, niin eiku tallille huuhtelemaan kurat niskasta ja takatassu ilmaan ja tutkimaan. Tallille ajon jälkeen ei kärynnyt. Liekkö satunnaisesti jumiva ollu.
Satula irti, levy irti ja käsijarruken kilkkeet irti. Kaikki näyttinolevan kunnossa ja hyvin rasvat pysyny mihin laitettukin. Ei ollut ottanut lämmöstä itteensä.
Sitten satulaa tutkailemaan. Mäntä liikkui tosi huonosti. Papukaijapihdeillä sain sitä liikuteltua vähän. Männän tiivisteessä oli pieni halkeama tulllut jostain. Tiiviste irti (palasina) josta näkyi, että männässä oli paskaa ja pintaruostetta. Tallikaverilta auto lainaan ja motonettiin osia hakemaan satula kourassa, että tulee kerralla oikeat.
Mukaan lähti tiivistesarja ja liukutappisarja.
Männän reunoille ruikin bilteman multisprayta pariin kertaan. Nitkuttelun, paineilman, multisprayn, pesun painarilla (surfexia ja kuumaa vettä painarilla), paineilmaluivauksen jälkeen taas multisprayta ja nitkuttelua. Sitten paineilmaa jarruletkun reiästä ja PLOP! Mäntä oli ulkona. Putsausta, pesua, rasvausta ja tiivisteiden ja liukutappien vaihdon jälkeen nippuun ja ilmaamaan. Jota muuten sai tehdä kauan, kun vaahtoa vaan tuli ja tuli. Vielä on pikkusen liian pehmeä poljin, mutta nyt ei enää jumita jarru! Kummasti pieneni kulutuskin noin lyhyellä ajolenkillä mitä kerkesin ajotietokoneesta kattomaan...

Kännykällä rustattu päivän päätteeksi. Pahoittelut sekavuudesta ja kirotusvihreistä.