Joskus tarttis varmaa oikeen kokeilla johonkin myllytettyyn mustaan konepeltiin eri claybareilla ja kattoa onko mitään eroa naarmujen määrässä. Samalla vois kokeilla eri liukkareita jnejneDani kirjoitti:Ei ole kuvia, mutta monesti tullut tehtyä tämä "testi"...valitettavasti
Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Sillähän se selviää kun tekee itse testin eri aineilla.
Itse päässy vaan testaamaan vedellä, savi liukkarilla ja quick detailerilla, eipä ollut aineissa kummonen ero naarmuihin nähden, toki veden kanssa sai läträtä aika huolella että sai saven liikkumaan..vmäisin on kun savi tökkäsee, jättää ihanan jäljen
EDIT: perusmusta ja metallihohdolla on hitusen eroa, vähemmän mikronaarmua näkyy metallivärissä vaikka sama lakka. Vaaleisiin sävyihin taas erinomainen tuo savi
Itse päässy vaan testaamaan vedellä, savi liukkarilla ja quick detailerilla, eipä ollut aineissa kummonen ero naarmuihin nähden, toki veden kanssa sai läträtä aika huolella että sai saven liikkumaan..vmäisin on kun savi tökkäsee, jättää ihanan jäljen

EDIT: perusmusta ja metallihohdolla on hitusen eroa, vähemmän mikronaarmua näkyy metallivärissä vaikka sama lakka. Vaaleisiin sävyihin taas erinomainen tuo savi

"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Täytyypä seuraavalla claybar käytöllä napsia kuvia ennen ja jälkeen.
Suola kuuluu ruokaan, ei tielle.
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Tuli hommattua myös tuollainen Claybar-savi... Pitääkö se säilyttää ilmatiiviissä kotelossa, vai riittääkö esim. minigrip-pussi?
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Joku tiivis, pieni muovipurkki on hyvä (vaimon tupperware-kipot ovat loistavia
) ja tilkka vettä/detaileria pohjalle, ettei clay pääse kuivumaan.

"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Kiitoksia jälleen, noita kipporvaarankuppeja pitäis täältäkin löytyä-JP- kirjoitti:Joku tiivis, pieni muovipurkki on hyvä (vaimon tupperware-kipot ovat loistavia) ja tilkka vettä/detaileria pohjalle, ettei clay pääse kuivumaan.

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Onkohan tuolla Sonaxin claylla mitään virkaa jota saa mm. Motonetistä?
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave
Instagram: detailcave
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Laatikossa odottaisi moinen ensimmäistä käyttöänsäDemon kirjoitti:Onkohan tuolla Sonaxin claylla mitään virkaa jota saa mm. Motonetistä?

Voin raportoida minkälainen oli mikäli käyttelen lähiaikoina.
- Posambique
- Viestit: 2746
- Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Itse tuota Sonaxin clayta käyttäneenä olin siihen tyytyväinen.
Minulla ei ole vielä mitään muuta vertailukohtaa,
mutta ainakin se sai minut vakuuttumaan täysin "saveistamisen" hyödyistä.
Minulla ei ole vielä mitään muuta vertailukohtaa,
mutta ainakin se sai minut vakuuttumaan täysin "saveistamisen" hyödyistä.
"Urku auki, pelti kii"
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Kertokeehan sitten ne joilla on enemmänkin kokemusta eri claybareista että miten tuo Sonaxi vertautuu muihin.
Itellä ollut käytössä ValetPron keltainen ja Zaino Z18, molemmat tuntuvat hyviltä lähinnä ylläpitohommiin tai hyvälle pinnalle, tuon oman Meisselin kanssa huomasi että rajumpaa kaipaisi. Jos tuo Sonax sattuisi olemaan vähän karkeampi niin voisi olla harkitsemisen arvoinen.
Jostain kumman syystä yleensä tulee tehtyä näitä ei-koskaan-puunattuja tai automaatissa pestyjä vehkeitä niin ei meinaa nuo tuommoiset pehmeämmät ja hellemmät claybarit tai muutkaan aineet ja menetelmät tehota
Itellä ollut käytössä ValetPron keltainen ja Zaino Z18, molemmat tuntuvat hyviltä lähinnä ylläpitohommiin tai hyvälle pinnalle, tuon oman Meisselin kanssa huomasi että rajumpaa kaipaisi. Jos tuo Sonax sattuisi olemaan vähän karkeampi niin voisi olla harkitsemisen arvoinen.
Jostain kumman syystä yleensä tulee tehtyä näitä ei-koskaan-puunattuja tai automaatissa pestyjä vehkeitä niin ei meinaa nuo tuommoiset pehmeämmät ja hellemmät claybarit tai muutkaan aineet ja menetelmät tehota

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
En oikein löytänyt haulla sopivaa vastausta joten kysäisen tässä.
Onko tuo Meguiarsin Clay-setti mistään kotoisin vai olisiko http://www.prospect.fi/product_info.php ... cts_id=138" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; tuo parempi setti ?
Olisi tarkoitus savettaa ensimmäistä kertaa
Onko tuo Meguiarsin Clay-setti mistään kotoisin vai olisiko http://www.prospect.fi/product_info.php ... cts_id=138" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; tuo parempi setti ?
Olisi tarkoitus savettaa ensimmäistä kertaa

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Toi Valet Pro varmaan olis edukkaampi. Megun quick clay paketissa on liukastetta vaan yhteen kertaan vrt. citrus blingiin jossa ton mainoksen mukaan 8,5 Litraa ja kelpaa muuhunkin kuin saven liukasteeksi. ClayBarkin on n. puolet isompi kuin megun aloituspaketissa.
Mulla on toi Megun paketti käytössä ja ei siinä mitään vikaa ollut hyvin toimi.
Mulla on toi Megun paketti käytössä ja ei siinä mitään vikaa ollut hyvin toimi.
Suola kuuluu ruokaan, ei tielle.
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Varmasti ihan toimiva toi ValetPro:nkin setti. Tosta claysta ei kokemusta mutta Citrus Blingiä käytän itsekin liukasteena.
- Strongborn
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 1:55 pm
- Viesti:
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Tuli tuollainen claybar hommattua: http://www.shineld.fi/product/107/autob ... -clay-200g" onclick="window.open(this.href);return false;
Liukkaria ei nyt sattunut mukaan mutta tuossa mainostetaan että pelkkä vesi käy? Hankin seuraavaksi Dodo BTBM shampoon, voiko sitä käyttää liukkarina ja millä suhteilla?
Mihin sitä liukkaria sitten laitetaan? Veteen vai suoraa pinnalle vai?
Liukkaria ei nyt sattunut mukaan mutta tuossa mainostetaan että pelkkä vesi käy? Hankin seuraavaksi Dodo BTBM shampoon, voiko sitä käyttää liukkarina ja millä suhteilla?
Mihin sitä liukkaria sitten laitetaan? Veteen vai suoraa pinnalle vai?
Using Tapatalk
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Jos sulla on vielä sitä Big Orange shampoota, niin tee vaikka siitä vahva vesi-shampoo seos sumutinpulloon. Esim. 1 osa BO:ta ja 3-4 osaa vettä.
Muista, että savella saat vahinkoa aikaan mikäli käytät sitä väärin.
Clayn käytön ohjeita voi lukea täältä.
Muista, että savella saat vahinkoa aikaan mikäli käytät sitä väärin.
Clayn käytön ohjeita voi lukea täältä.
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Jos luvataan että vesi riittää, niin sillä lähtisin kokeilemaan. Jos tökkii, niin liukasteena voi käyttää shampooliuosta normaalilla sekoitussuhteella. Veden tai shampooliuoksen annostelee helpoiten suihkepullosta. Liian vahvaa shampoosekoitusta ei kannata tehdä, clay voi murentua eli hajota käsiin.
Clay kannattaa pistää kahteen tai jopa neljään osaan, helpompi käsitellä ja ei harmita niin paljon jos tippuu maahan (-> roskiin). Voi vuorotella kahden palan kanssa, joista toinen odottaa vuoroaan lämpimässä vedessä.
Clay kannattaa pistää kahteen tai jopa neljään osaan, helpompi käsitellä ja ei harmita niin paljon jos tippuu maahan (-> roskiin). Voi vuorotella kahden palan kanssa, joista toinen odottaa vuoroaan lämpimässä vedessä.
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Kokeilin Motonetistä löytynyttä Sonax-savea, ja liukkariksi sekoittelin veteen reilusti autoshampoota ja myös hiukan astianpesuainetta. Tuota vaahtohöttöä sitten roiskuttelin auton puhdistetuille pinnoille ja aloin savestelemaan - hyvin vaikutti sujuvan; aluksi karkeaa mutta sitten pehmeni ja liukastui. Olin tyytyväinen.
Harmi vaan, että menin savestamaan melkein koko auton läpi hämärtyvässä illassa ja sitten pesin ja kuivattelin sen. Seuraavana aamuna auringonvalossa selvisi, että koko auton maalipinta on kauttaaltaan karmivien naarmujen peitossa.
https://www.dropbox.com/s/hpf9slzli2gct ... 3.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hiljaiseksi veti kyllä. Olihan auto kiillotuksen tarpeessa, mutta nyt oli kyllä vaan tarkoitus puhdistaa huolella ja iskeä vahat päälle suojiksi... En tiedä mikä meni vikaan. Liian vähän liukkaria, liian epäliukasta sellaista, liikaa painetta? Peltien taitosten "harjanteet" olivat naarmuuntuneet aivan sameiksi ja en tiedä, olisiko pitänyt valuttaa kyyneleitä vai tuskanhikeä.
Harmi vaan, että menin savestamaan melkein koko auton läpi hämärtyvässä illassa ja sitten pesin ja kuivattelin sen. Seuraavana aamuna auringonvalossa selvisi, että koko auton maalipinta on kauttaaltaan karmivien naarmujen peitossa.
https://www.dropbox.com/s/hpf9slzli2gct ... 3.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hiljaiseksi veti kyllä. Olihan auto kiillotuksen tarpeessa, mutta nyt oli kyllä vaan tarkoitus puhdistaa huolella ja iskeä vahat päälle suojiksi... En tiedä mikä meni vikaan. Liian vähän liukkaria, liian epäliukasta sellaista, liikaa painetta? Peltien taitosten "harjanteet" olivat naarmuuntuneet aivan sameiksi ja en tiedä, olisiko pitänyt valuttaa kyyneleitä vai tuskanhikeä.
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
^Jos oli sinistä Sonaxin savea niin en ihmettele jälkiä, silä tuo on turhan kovaa savestukseen. Mulla tuota samaa ja en käytä edes myllytystä edeltävään savestukseen sitä 

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Sinistähän se oli =D
Jotain asiasta kertoo, että saastaisimmat helmojen alaosan paneelitkin olivat siistimmän näköiset ennen savestuksen riipimiä jälkiä. Omaa tyhmyyttä tietty, kun en ensin testannut johonkin huomaamattomaan paikkaan.
Jotain asiasta kertoo, että saastaisimmat helmojen alaosan paneelitkin olivat siistimmän näköiset ennen savestuksen riipimiä jälkiä. Omaa tyhmyyttä tietty, kun en ensin testannut johonkin huomaamattomaan paikkaan.
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Tässä on syy, miksei savestusta nykyään helposti suositella ennen perus vahausta. Aiheuttaa helpolla enemmän vahinkoa kuin hyötyä... Etenkin tummassa autossa. Pien- ja raudanpoisto poistaa enimmät likapartikkelit, loput kannattaa jättää. Ainakin savi olisi hyvä olla mallia soft, Motonetissa vaan ei sellaista ole.
Tilanteen korjaaminen käsipelin voi olla hankalaa, sitä voisi kokeilla esim. Paint Puckilla ja Autoglymin punaisella (SRP). Lisäksi hyvälaatuinen mikrokuituliina aineen pois pyyhkimiseen. SRP poistanee ainakin saven jäänteet maalipinnasta ja meikkaa/maskaa noita pyörrejälkiä. Tämän jälkeen kannattaa vetää vaha suoraan pintaan ja harkita
koneen hankkimista seruaavalle kaudelle. 
Tilanteen korjaaminen käsipelin voi olla hankalaa, sitä voisi kokeilla esim. Paint Puckilla ja Autoglymin punaisella (SRP). Lisäksi hyvälaatuinen mikrokuituliina aineen pois pyyhkimiseen. SRP poistanee ainakin saven jäänteet maalipinnasta ja meikkaa/maskaa noita pyörrejälkiä. Tämän jälkeen kannattaa vetää vaha suoraan pintaan ja harkita


Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Kone + kamppeet piti hankkia jo tälle kesälle, mutta jäipä kiireen vuoksi hankkimatta. Ehkä ensi kesälle =D
Nyt on ainakin motivaatiota kiillottamiseen. Aiemmin olin vähän linjoilla "onhan siinä vähän virheitä, mutta vielä on pinnassa tilaa uusille..."
Tällä kertaa sitten totesin että ei muuta kun vahat päälle vaan ja olkoon sitten karmean näköinen valossa. Iskin pari kierrosta AG:n mustaa käyttääkseni purkin loppuun*, tokan kerroksen jälkeen alkoi jo ujosti hymyilyttää. Kyseinen vahanlitku maskeeraa aika kivasti nimittäin. Pahalta se yhä näyttää valossa, mutta hämärässä ja epäsuorassa valossa varsin ok. Tai ok, no - aika törkeän hyvännäköinen suorastaan, onhan auto kauttaaltaan puhdas ja kiiltävä; peilaamista eivät pinnan virheet paljoa estä.
*parempi vahakin on ns. hankinnan alla.
Nyt on ainakin motivaatiota kiillottamiseen. Aiemmin olin vähän linjoilla "onhan siinä vähän virheitä, mutta vielä on pinnassa tilaa uusille..."
Tällä kertaa sitten totesin että ei muuta kun vahat päälle vaan ja olkoon sitten karmean näköinen valossa. Iskin pari kierrosta AG:n mustaa käyttääkseni purkin loppuun*, tokan kerroksen jälkeen alkoi jo ujosti hymyilyttää. Kyseinen vahanlitku maskeeraa aika kivasti nimittäin. Pahalta se yhä näyttää valossa, mutta hämärässä ja epäsuorassa valossa varsin ok. Tai ok, no - aika törkeän hyvännäköinen suorastaan, onhan auto kauttaaltaan puhdas ja kiiltävä; peilaamista eivät pinnan virheet paljoa estä.
*parempi vahakin on ns. hankinnan alla.
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Samanlaista jälkeä mullakin tuli kun ekaa kertaa savestin, mutta tiesin että jälkeä tulee ja seuraavana päivänä oli myllytys suunnitelmissa. T: Älä savesta 5-10 asteen lämpötilassa syksyllä liukasteena pelkkä vesi, jos ei ole myllytysaikeita.Greyhound kirjoitti:Kokeilin Motonetistä löytynyttä Sonax-savea, ja liukkariksi sekoittelin veteen reilusti autoshampoota ja myös hiukan astianpesuainetta. Tuota vaahtohöttöä sitten roiskuttelin auton puhdistetuille pinnoille ja aloin savestelemaan - hyvin vaikutti sujuvan; aluksi karkeaa mutta sitten pehmeni ja liukastui. Olin tyytyväinen.
Harmi vaan, että menin savestamaan melkein koko auton läpi hämärtyvässä illassa ja sitten pesin ja kuivattelin sen. Seuraavana aamuna auringonvalossa selvisi, että koko auton maalipinta on kauttaaltaan karmivien naarmujen peitossa.
https://www.dropbox.com/s/hpf9slzli2gct ... 3.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Hiljaiseksi veti kyllä. Olihan auto kiillotuksen tarpeessa, mutta nyt oli kyllä vaan tarkoitus puhdistaa huolella ja iskeä vahat päälle suojiksi... En tiedä mikä meni vikaan. Liian vähän liukkaria, liian epäliukasta sellaista, liikaa painetta? Peltien taitosten "harjanteet" olivat naarmuuntuneet aivan sameiksi ja en tiedä, olisiko pitänyt valuttaa kyyneleitä vai tuskanhikeä.
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Onko motonetin lie ainut savi mistään kotoisin? https://www.motonet.fi/fi/tuote/607148/ ... distussavi" onclick="window.open(this.href);return false;
Auton pinnassa on niin paljon mikronaarmuja että myllytys kokeilu tulee myöhemmin mutta ajattelin näin talven synkkinä aikoina kokeilla tuota ja katso minkälaisen jäljen saa aikseksi.
BTW, noviisina kyselen, että poistaako savetus auton vaha pinnan eli pitääkö vetää vahat vielä päälle?
Auton pinnassa on niin paljon mikronaarmuja että myllytys kokeilu tulee myöhemmin mutta ajattelin näin talven synkkinä aikoina kokeilla tuota ja katso minkälaisen jäljen saa aikseksi.
BTW, noviisina kyselen, että poistaako savetus auton vaha pinnan eli pitääkö vetää vahat vielä päälle?

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
On tuo ehkä liian "karkea" savi? Tilaa vaikkapa Bilt Hamber soft-versiota tai mitä väliä jos kerran myllytät?
Muut saa korjata mutta ei välttämättä vie kaikkia vahoja? Itse käytän savea vain tarvittaessa ja korkeintaan pari kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä vahauksen yhteydessä.
Muut saa korjata mutta ei välttämättä vie kaikkia vahoja? Itse käytän savea vain tarvittaessa ja korkeintaan pari kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä vahauksen yhteydessä.
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Jos tuo on yhtä kova kuin aiempi Motonetista (vuosia sitten ostamani ja käyttämättömäksi jäänyt) savi, niin voi jälkiä tulla.
Suosittelen itsekkin pehmeämpää savea kuin tuo. Ainakaan en tekisi pyörivin liikkein savestusta niinkuin tuo saven ohje käskee tekemään
Suosittelen itsekkin pehmeämpää savea kuin tuo. Ainakaan en tekisi pyörivin liikkein savestusta niinkuin tuo saven ohje käskee tekemään
