Lasien tummennuksista

Yleistä keskustelua aiheen sivusta, kuten valokuvaus, tietokoneet jne.
Peke
Viesti:

Re: Lasien tummennuksista

Viesti Kirjoittaja Peke » To Huhti 26, 2012 9:14 am

Urran kirjoitti:Ainakin omasta mielestä noista sävylaseista näkee paremmin läpi kun kalvotummennetuista, voiks olla?
Enpä usko, sävylasi tai kalvotettu, vain se tummuus eli valonläpäisy ratkaisee. Kyllä joissain autoissa on todella vaikea havaita minkäänlaista eroa kun kattoo esim. tuulilasia ja vieressä olevaa kalvotettua sivulasia. Laatukalvot on ihan eri asia kuin jotkus halpiskalvot, niistä ei näe kunnolla edes läpi. Mä en edes ymmärrä tuota näkemispointtia kalvoissa(mihin laissakin vedotaan), kaiken tarpeellisen olen aina nähnyt ja minusta kalvot ei estä missään tilanteessa näkemistä sisältä ulospäin. :?
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Huhti 26, 2012 10:11 am

^Kyl pimeellä peruuttaessa on kivempi perruutella autoa missä ei ole kalvoja. Mut eipä mua oo noi sävylasit häirinneet. Lapset saa nukkua paremmin kesällä kun on tummat takalasit. Ja koiran helpompi olla kontissa.
Vain YKSI LSP!

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » To Huhti 26, 2012 10:47 am

:shock: En mä koskaan peruuta takalasin kautta, peilit on sitä varten. :) Sen oppi jo jakeluautoa ajaes. Eikä urheiluautoista edes pysty peruuttaa takalasin kautta. :lol:
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Huhti 26, 2012 10:54 am

^Niin onkin, ja niitä tulisi käyttää. Mutta on myös taustapeili. En mäkään päätä kääntele mutta joskus takaikkunasta on paremmat näkyvät esim. takana olevaan auton kulmaan (peruutat esim porttikongista). Ei näissä autoissa turhaan oo niitä taustapeilejä.

Tai sit en tiedä mimmoset karavaanaripeilit sulla on jos näät suoraan auton taakse taustapeileistä :lol:

Enkä yksilöinyt urheiluautoihinkaan. Mähän puhun farmariauton takalasista (farmari jopa lienee tän foorumin yleisin korimalli). Enkä tiedä mitä urheiluautolla tarkoitit, on meinaan aika harvassa tällä foorumilla. Mutta niissä mulla ei 100% varmuudella olisi tummennuskalvoja..

Se on toki että joidenkin autovalmistajien hatchit, sedanit ja farkut on muotoiltu C/D-pilarista niin että näkyvyys on huono taakse, niillehän on ihan sama vaikka olis mattamustalla maalattu takalasi.
Vain YKSI LSP!

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » To Huhti 26, 2012 11:05 am

Taustapeiliä mä tarkoitinkin, en käytä juuri koskaan. Tai sanotaan että todella vähän. Rekalla ja isoilla pakuilla oppi kyl peruuttaa ilman takalasin kautta näkemistä ja hyvin on sujunu. Kertaakaan en ole peruutellut mihinkään, en isoilla autolla tai pikku autoilla. Ja urheiluautoilla tarkoitin urheiluautoja, Porschet sun muut mitä Suomessakin on jo ihan mukavasti. Ei noilla minunkaan urheilullisilla autoilla ole paljoa takalasin kautta edes pystynyt kattoo, Evossa lintulauta edessä ja Audi on just muotoiltu niin, että ei sieltä juuri mitään näy, vaik katteliskin. ;)
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

kanttori

Viesti Kirjoittaja kanttori » To Huhti 26, 2012 11:29 am

Mihin lakiin/asetukseen/normiin etc. perustuu, että etusivulaseja saati tuulilasia ei saa kalvottaa ? Olenko oikeassa, että tehtaalla asennetetut tummennukset kuitenkin hyväksytään ?

Jolli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jolli » To Huhti 26, 2012 11:38 am

kanttori kirjoitti:Mihin lakiin/asetukseen/normiin etc. perustuu, että etusivulaseja saati tuulilasia ei saa kalvottaa ? Olenko oikeassa, että tehtaalla asennetetut tummennukset kuitenkin hyväksytään ?
Olet oikeassa. Tieliikennelakiinhan se liittyyä ;)

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Huhti 26, 2012 1:29 pm

Peke ok.

kanttori sävyetulasit hyväksytään kaiketi E-hyväksytyissä automalleissa vain jos niistä löytyy myös E-hyväksyntä. Muutoinhan melkein mihin autoon tahansa saisi tilattua tehtaalta sävyetulasit. Tai ainakin omaani saisi. Ei tietoa mikä laki, googlaamalla selviää..
Vain YKSI LSP!

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » To Huhti 26, 2012 1:42 pm

SPOILERSPOILER_SHOW
Oman kesäkulkineeni luokittelen urheiluautoksi - takalasista on erinomainen näkyvyys taakse.
Taustapeilistä näkee todella hyvin, mutta totta kai kulmia pitää joskus vilkuilla sivupeileistäkin.
Itse en ole koskaan tummennettu laseja kaivannut. Ainoat sävylasit mistä tykkään on Mersujen sinertävät lasit.
Ne on vaan jostain syystä mun makuun siistin näköiset. En edes itse ymmärrä miksi - silti en vastaavia muihin autoihin sävyttäisi.
"Urku auki, pelti kii"

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Huhti 26, 2012 1:52 pm

^What he said at Spoiler - Precisely.

Ja mitä noihin urheiluautoihin tulee niin noihin välineisiin mitä joskus Posan käsittelyssäkin käy, ei niihin mitään tummennuksia kuulu, ja oikeastaan ois IMO raiskaus laittaa. IMO se on enemmän näiden perhe ja farmariautoilijoiden tarve.
Vain YKSI LSP!

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » To Huhti 26, 2012 2:43 pm

No mulla on tila-auto johon tulee kesän mittaa tumminta kalvoa mitä löytyy. Sinne ei tartte kenenkään nähdä että mitä siellä sisällä tapahtuu. Sitten taas tuo harmaa mersu pärjää ilman tummennuksia, tulisi tummilla laseilla liian teiniluukki kun nyt on jo matalaa alustaa ja alumiinivannetta =)
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » To Huhti 26, 2012 9:44 pm

Siis kalvot etusivuissa jos kuluu ja naarmuuntuu niin sopivassa vastavalossa sivuille et nää, ja siihen ne vetookin, siksi ei saa käyttää edes 100% valoa läpäisevää kalvoa etusivuissa. Tehtaalta jos tulee niin ovat poltettu lasiin itse sävy, ei kalvoilla ja ovat hyväksytty suomen tieliikenteeseen.
Jälkikäteen noita ei saa tummentaa taikka päällystää millään kalvolla, ei tummilla eikä läpinäkyvillä.

..ja se sylettää, johan se on jopa turvallista pitää etusivuset vaikka läpinäkyvällä kalvolla: se estää ettei lasinsirut lennä naamaan.
Onkohan ulkomailla eri aurinko kun sielä saa tummentaa laillisesti. Isoveli toi itänaapuri niin aika rajut tummennukset sielä, totaaliset jätesäkit ympäriinsä :lol:
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Pe Huhti 27, 2012 12:18 am

Kyl ne tummat lasit vaan käy autoon ku autoon, oli sit urheiluauto tai perhefarmari(nyt en puhu jätesäkeistä)
Kuva
Kuva
Kuva
:good:
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Pe Huhti 27, 2012 5:24 am

Muutama lisää.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Jotkut ei tykkää et autoja rakennellaan, itse taas tykkään et mitä tahansa voi muuttaa/parantaa/tehdä ns. itsensä näköiseksi. Muutokset pitää vaan tehdä tyylillä, VARSINKIN jos kyseessä on harvinaisempi/arvokkaampi peli. Tummat lasit näyttää melkein aina hyvälle, oli sit lailliset tai ei. Suomessa ikävä kyllä ei. :(
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Kime

Viesti Kirjoittaja Kime » Pe Huhti 27, 2012 8:47 am

SPOILERSPOILER_SHOW
Ei saatan* mitä auton kuvia! :lol: :thumb: :taputapu: :thumb:

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Pe Huhti 27, 2012 9:54 am

Kyllä oli hienoja autoja ja hyvin niihen tummennukset sopi. Mulla oli edellinen auto musta V70 volvo. siihen oli dellinen omistaja laitattanut kalvot, niin, että tummin takalasiin ja siitä hieman miedommalla keulaa kohti. Oli hienon näköinen pestynä ja vahattuna. Töissä parkkipaikalla oli samanlainen ja saman värinen missä ei ollut ja kyllä ero kalvotettuun ja ilman oli selkeä. Kalvotettu paljon hienompi, sillä musta farmari suorastaan huutaa kalvoja. Yksi hyväkin puoli noissa on minkä itse huomannut. Edellisen ja nykyisen auton ajan kesällä työmaalla parkkiin, niin päin ettei aurinko paista etulasista ilta-päivällä vaan takalasista. Huomattavasti kivempi lähteä, kun auto ei ole niin kuuma sisältä. Viime kesänä tosin pahimman hellejakson kävin skootterilla töissä. Sillä oli kiva lähteä kotiin iltapäivällä.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Huhti 27, 2012 9:47 pm

Ryssät ajelee kaikki lasit @ 5% :lol:

Kuva
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » La Huhti 28, 2012 5:15 am

pakkohan niiden on varkaiden takia. Ihan sama Oslossa...
Kaikki liha tottelee kuria...

juha.lehtimaki

Viesti Kirjoittaja juha.lehtimaki » La Huhti 28, 2012 12:35 pm

Mä oon kuullut että yksi syy etusivulasien ehdottamaan tummennuskieltoon on että pysäytystilanteessa pitää poliisin nähdä kuski kun lähestyy autoa. Tiedä sitten todenperäisyyttä.

On se myös liikenteessä aika paljon kivempaa kun näkee että risteyksessä oleva katsoo sua kohti eikä oletettavasti aja eteesi. ehkä..

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » La Huhti 28, 2012 2:38 pm

juha.lehtimaki kirjoitti: Mä oon kuullut että yksi syy etusivulasien ehdottamaan tummennuskieltoon on että pysäytystilanteessa pitää poliisin nähdä kuski kun lähestyy autoa. Tiedä sitten todenperäisyyttä.
Mullekin on jotkut kytät tuota selittäny, laissa minusta sellasta ei ole. Se on poliisien omaa sepitystä...
juha.lehtimaki kirjoitti: On se myös liikenteessä aika paljon kivempaa kun näkee että risteyksessä oleva katsoo sua kohti eikä oletettavasti aja eteesi. ehkä..
No eipä tuu kyl katottua muiden autojen ohjaamoihin, ellei joku aiheuta hermojen kiristymistä ajokäytöksellään. :roll:
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

JussiM

Viesti Kirjoittaja JussiM » La Huhti 28, 2012 8:49 pm

juha.lehtimaki kirjoitti:Mä oon kuullut että yksi syy etusivulasien ehdottamaan tummennuskieltoon on että pysäytystilanteessa pitää poliisin nähdä kuski kun lähestyy autoa. Tiedä sitten todenperäisyyttä.

On se myös liikenteessä aika paljon kivempaa kun näkee että risteyksessä oleva katsoo sua kohti eikä oletettavasti aja eteesi. ehkä..
Mulle katsastaja sano, että muiden tielläliikkujien pitää nähdä mun reaktiot... Ja 3 viikkoa aikaa poistaa kalvot :cry:

50% oli tummuus.

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » La Huhti 28, 2012 8:51 pm

JussiM kirjoitti:
juha.lehtimaki kirjoitti:Mä oon kuullut että yksi syy etusivulasien ehdottamaan tummennuskieltoon on että pysäytystilanteessa pitää poliisin nähdä kuski kun lähestyy autoa. Tiedä sitten todenperäisyyttä.

Mulle katsastaja sano, että muiden tielläliikkujien pitää nähdä mun reaktiot... Ja 3 viikkoa aikaa poistaa kalvot :cry:

50% oli tummuus.
Ei vittu mitä spedeilyä. Mua kiinnosta toisten naamat ajaessa.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » La Huhti 28, 2012 8:58 pm

Sama vika, ei vähääkään kiinnosta muiden autojen kuljettajat, jolleivät satu olemaan muodollisesti päteviä.

Ja omastani jouduin myös etukalvot irti nyhtämään?

Rauhallinen Erkki

Viesti Kirjoittaja Rauhallinen Erkki » La Huhti 28, 2012 9:36 pm

Mä en ole koskaan lämmennyt näille tummennuksille. Nyt on tosin pakko laittaa "pertti perusjampan farmariin" moiset, ovathan toki pienempi paha kuin Salama McQueen -aurinkosuojat. Jos eläisin täydellisessä maailmassa ja saisin toteuttaa itseäni niin sois fishbowl all the way:Kuva
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo

RTU

Viesti Kirjoittaja RTU » La Huhti 28, 2012 10:30 pm

^ Vielä pahempi on Muumi™ aurinkosuoja :twisted:

Tietääkö kukaan Kouvolan/Loviisan/Porvoon seudulta jotain hyvää firmaa joka kalvottais ton meidän Astran kun vaimo on jo uhkaillu noilla Muumi suojilla ja nehän sopii kuin nenä päähän kiiltävään mustaan madallettuun H-Astraan 18" lippivanteilla :?

Vastaa Viestiin