Sivu 5/13
Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 1:23 pm
Kirjoittaja Posambique
Miksei Antti Imprezan sijaan pari vuotta vanha Legacy kolmelitraisella, kuusisylinterisellä boxer-moottorilla?
On komea, melko vauhdikas, hienot metelit ja kaverini mukaan kiva ajaa.
En osaa edes selittää miksi itse pidän siitä mutta jotenkin tykkään. Ei vaan ole niin paljon rahaa käyttikseen.

Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 1:32 pm
Kirjoittaja Urran
Ei mitään käryä mitä rellun ylläpito maksaa mut melko halvalla tää oma lanccu menny. Ja mulla siis valtaosa varaosista samoja eevan kanssa. Mun mielestä varaosien kallis hinta tai huoltojen työläisyys ei oo niin tärkeitä, kyse lienee siitä miten usein sille tarvii tehdä jotain. Mulla ei oo mitään isoa ollu lukuunottamatta jakopäänremppaa mikä meni ihan huolto ohjelman mukaisesti. Nyt pitäis pari alustan puslaa vaihtaa ja mulla on kuitenkin jo päälle 200tkm mittarissa niin en mä sitä ihmettelekkään. Kuhan keskittyy siihen olennaiseen eli ajamiseen..
Ja tosta kitinästä pakko kommentoida et ne kulutusosat kannattaa joskus vaihtaakkin, vai minkälaisesta kitinästä oli kyse?
Eevassa ei tarvii jäädä kattelee kun Quattrot menee edelle

Eikä varmaan Impussakaan. Ei oo Haldexia ei.
Ei oo huono toi Posankaan vaihtoehto.
Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 1:39 pm
Kirjoittaja Korhonen
Kellään kokemuksia Peugeotin 607:sta? eilen kävin yhtä todella hyvin pidettyä bensa yksilöä koeajamassa. Oli sisällä hyvin tilaa, mutta tuon 2.2 pieni tehon puute jäi vaivamaan... Pitäis isommalla koneella olevaa päästä testaamaan..
Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 4:58 pm
Kirjoittaja Peke
Urran kirjoitti:
Eevassa ei tarvii jäädä kattelee kun Quattrot menee edelle

Eikä varmaan Impussakaan. Ei oo Haldexia ei.
.
Sekä Evon että HALDEX pelin omistaneena, voin sanoa että ei Evo ei mene karkuun normaali talvekelis tuolla liikentees. Ehkä joissain todella vaativis olois tai mutkaisella radalla. Hauskempi se kyl on, ainakin ku vertaa tollaseen "vakio" Haldexiin. Mutta pitää katsoa, miten tuonkin käytöstä saa muutettua.

Kuitenkin tuollakin ja vanhemmilla Haldex laitteilla on eroa ku yöllä ja päiväl.
Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 5:07 pm
Kirjoittaja Modifier
Ja nyky quatrot joissa tuo vetosuhde on kohtuu takapainoinen jäävät nyky haldexin jalkoihin liukkaalla kelillä paikaltaan lähtiessä.
Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 5:11 pm
Kirjoittaja Rauhallinen Erkki
Korhonen kirjoitti:Kellään kokemuksia Peugeotin 607:sta? eilen kävin yhtä todella hyvin pidettyä bensa yksilöä koeajamassa. Oli sisällä hyvin tilaa, mutta tuon 2.2 pieni tehon puute jäi vaivamaan... Pitäis isommalla koneella olevaa päästä testaamaan..
Juu on. Noin kuukausi takaperin kävi appiukko sinne kotikaupunkiisi hakemassa Espoosta 67tkm ajetun -08 moisen 2,7 V6 Hdi Tiptronic yksilön. Täytyy sanoa, että 20 tuhannella eurolla on vaikea löytää tuollaisilla varusteilla (nahkaiset sähköpenkit muistilla, värinäytöllinen navi, joku hyvä äänentoistojärjestelmä, 18"+17" orkkisalut, alustassa säädettävät asetukset) ja kilsoilla tuonikäistä edustusluokan autoa. Erinomainen (ja järkyttävän hiljainen) ajettava. Yllätyin, täytyy myöntää.
Kunhan tuo vauveli vähän venähtää, niin ollaan tulossa kyllä hetimiten Kajjaaniin kylästelemään. Jos haluat, voin olla yhtydessä ja järjestää tarvittaessa sulle vaikka koeajon..

Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 6:08 pm
Kirjoittaja Peke
Ja jos ei ihan noin isoa tartte, niin C5 citikka on kans mukava ja tarvittaessa varusteltu ja myöskin tilava auto. Tuttu just osti just -08, joku 80tkm ajetun diesel C5:sen Exclusive varustelulla(sähköpenkit, webasto, parkkitutkat jne.) ja hintaa oli jotain 17-18k€. Tykkäs paljon ku entinenkin vastaava palveli erinomaisesti, tais olla joku -02/-03 ja ajettu 420tkm ilman mitään ongelmia.
Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 6:20 pm
Kirjoittaja Korhonen
Sehän kuulostaa Erkki hyvältä, mielellään kävisin tässä lähistöllä koeajolla, ettei tarvis minnekkään helsinkiin asti lähteä... Ilmotteleppa kunhan ootte liikenteessä nii käydään sumpilla ja kojolla jos mahdollista. Ja Peke, C5 vois olla iha jees, mutta vaikka tuo 607 onkin iso auto, niin meidän nykyisillä turvaistuimilla ei takapenkki ole yhtään liian leveä... ja sitäpaitsi c5 on semmonen tusina auto, 607:aa ei tule ihan joka kulmalla vastaan.
Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 6:27 pm
Kirjoittaja _nixu_
Korhonen; jos kolme istuinta pitää taakse mahduttaa niin X5 on hyvä tasainen penkki sitä ajatellen

Toki ihan eri tyylisuunnan auto kyseessä.
Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 6:40 pm
Kirjoittaja -JP-
Multivaneja on katseltu autoscoutista ja mobilesta, mutta kyllä kai me silti yritetään mahtua Octaviaan kolmen jakkaran kanssa.
Onneksi on kesään asti aikaa metsästää kapeita korokkeita ja turvakaukaloa.

Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 6:46 pm
Kirjoittaja Korhonen
Suurimmaksi ongelmaksi muodostuu kolmen istuimen kanssa istuinosien kapeus. Reunoilla on yleensä riittävästi tilaa, mutta keskimmäinen paikka on niin kapea että kolmannen penkin kanssa tulee ongelmia.Tuossakin 607 on nipin napin keskellä riittävästi tilaa... Ja muutenkin tuon 607:n jalkatilat takanakin ovat aivan uskomattomat. Kun säädin itselleni (186 cm pitkä) melko reilustikkin tilaa etupenkille, niin takana olisin vielä mahtunut heittämään kuperkeikkaa, polvien ja etuselkänojan väliin jäi vielä reilusti tilaa

Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 7:07 pm
Kirjoittaja Korhonen
-JP- kirjoitti:Multivaneja on katseltu autoscoutista ja mobilesta, mutta kyllä kai me silti yritetään mahtua Octaviaan kolmen jakkaran kanssa.
Onneksi on kesään asti aikaa metsästää kapeita korokkeita ja turvakaukaloa.

Ootko virosta katellu
http://www.auto24.ee? Jos ite nyt tuohon 607:aan päätyy, niin pitää varmaan hakea Etelä-Helsingistä, ku näytti hintataso olevan melko matala

Ja ku on sinne suunnalle suhteet kunnossa, niin ilmottelee vaan mitä haluaa, ja ne sieltä semmosen kahtelee. Käy sitten vaan hakemassa

Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 7:10 pm
Kirjoittaja _nixu_
No jos ajomäärällä ei ole väliä niin sitten hakee sieltä etelästä
Tuossa se X5 kirkonpenkki:

Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 7:14 pm
Kirjoittaja Korhonen
Kyllä sieltäkin priimaa saa kun vaan tietää mitä ja mistä ostaa... Siksi pitääkin olla suhteet paikallisiin kunnossa...

Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 7:48 pm
Kirjoittaja maaco
Ei oikein sytyttänyt se audi lopulta toisella vilkaisukerralla. Hintaakin oli liikaa, väri väärä ja ikää liikaa.. Kävin katteleen vielä Laakkosella Seatteja, ja myyjä alko väkisin myydä oman persuuksensa alta Leon Copa TSI:tä.. Kilsoja 12tkm ja väri metallimusta. Se jäi kyllä kutkuttaan, mut sit pitäs emännän kanssa vaihdella autoja - se kulkis seatilla ja mä mazdalla, ja toisinpäin

Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 11:52 pm
Kirjoittaja JUMA
Urran kirjoitti:Ei mitään käryä mitä rellun ylläpito maksaa mut melko halvalla tää oma lanccu menny. Ja mulla siis valtaosa varaosista samoja eevan kanssa.
niin... Valtaosa osista samoja, mutta kuluvia osia varmaan on erilailla ja eri hinnat. Esim. jarrut, puhallin, kardaani ja tehot. Nämä kun autossa muuttuu, niin muuttuu aikalailla ne vaihdettavat kilkkeetkin ja niiden hinnat.
Toisekseen sen auton kulut ei ole samaa luokkaa muutenkaan. Vakuutukset ja kulutus. Niissäkin lienee eroja.
Urran kirjoitti:
Ja tosta kitinästä pakko kommentoida et ne kulutusosat kannattaa joskus vaihtaakkin, vai minkälaisesta kitinästä oli kyse?
Tämä evo ei varmaan ollut se huoltamaton pirssi. Päinvastoin. Ja äänieristettä tuhlattu enemmän, kuin tarpeeksi.
Tämä mainitsemani evo kitisi lähinnä kojetaulusta ja muistakin muoviosista. Tasamaalla ei mitään kummallista, mutta pientäkin epätasaisuutta varsinkin talvella tekee nitnöistä kiusallisen ärsyttäviä. Näihinkin ääniin saattoi osaltaan vaikuttaa alustaan tehdyt muutokset ja rengastus. Nitinä-äänet varmaan sinun autossasi luultavasti pienemmät.
Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ke Helmi 22, 2012 12:57 am
Kirjoittaja Urran
En onneks tainnut sanoa että ihan kaikki on samaa mutta taisin sanoa että melko paljon on. Ja ne mitä ei ole ei ole välttämättä yhtä kallista mutta kun mulla on esim. kone 95% sama, helvetin iso osa alustan osista samaa ja esim. koko sisusta poislukien etupenkit, keskikonsolin tarra ja mittariston taustapahvi ja kolme lediä niin mun mielestä voi jo sanoa että on paljon samaa osaa?
Lukuunottamatta taka voimansiirtoa ja rusettia näiden huolto-ohjelmakin on käytännössä identtinen. Toki korjaamista ilmenee eevassa mahdollisesti enemmän mut kai sekin riippuu aika pitkälti kuskista?
Eevaan sentäs saa varaosia ulkomailta halvemmalla kun itse joudun tyytymään timanttitiskiin. Esim. noi jarrut. Etulaikat saa eevaan Camskilliltä £85, sisältäen palat. Kun itse maksan timanttitiskiltä hakiessa muistaakseni hiukan päälle 120e/kpl, pelkistä laikoista.
Ero näiden auton välillä on suorastaan valtava mut yhteneväisyyksien kautta tällä hinnalla saa nuhapumppu vaparin, minkä kestoksi povataan aivan älyttömiä (135hp tehot moottorista mistä tehdas ottaa eri versiona 380 heppaa) sekä aivan loistavan ajettavuuden perhefarkkuun (ne isoveikan osat minkä kautta jaetut ominaisuudet..)
Kuluissa on toki eroja. Mut persaukinenkin saa ne selville ihan muutamalla puhelinsoitolla tai googlen kautta. Mut sitä muuttuvaa osuutta eli huoltojen hintoja ei oikein saa kun kysymällä joltain jolla on vastaava pirssi. Mä annoin vain oman näkemykseni referenssiksi, mulla kun menee käytännössä samoja tai saman hintaluokan kulutusosia.
Moni japsi nitisee pakkasilla. Toki myönnän että esim. baijerilaiset on nitisemättömämpiä (jos nyt ei niitä kiusaavia ovitiivisteitä mainita, sillon kun vaivaa). Mut mielummin korjaisin sen nitinän kun vaihtaisin sen takia autoa

Kun ei kaikki samanlaiset autot ei nitise.
Ja pakko kai mun oli joku vasta-argumentti antaa, ja vähän pehmentää reunoja kertomalla "ei ole välttämättä ominaisuus, vaan vika" kun toinen pähkii autonvaihtoa. Tosin ihmisten pitäis aina muistaa muutenkin lähdekritiikki näissä keskusteluissa ja oikeesti käydä ajamassa niillä autoilla eikä kysellä täällä..
Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ke Helmi 22, 2012 1:13 am
Kirjoittaja Peke
Sen sanon, et Impreza on muovisempi ku Evo. Selvennykseksi, vertaan nyt -06/-07 vuotisia, mitä vertailin ostopäätöstä tehdessä. Heti sisälle istues sen huomas, Impusta tuli mieleen corolla. Nuo nitinät on myös käytöstä kiinni, mun ex ei kyl nitissyt, VAIKKA oli jäykempi alusta ja matalemmat kumit. Tai tais yks paneeli rueta vähän kitisee, mutta sekin varmaan poppien takia, koska kuului oikeastaan vain tietyllä taajuudella. Äänieristystä laitettiin vaan etuoviin ja konttiin. Muovisempihan se on ku verrataan vaikka nykyiseen Audiin, sitä en kiellä. Mutta kyllä saa olla aika hienohelma, jos Evo jää ostamatta sisustan "nitinöiden" takia. Niitä kun ei kaikissa ole. Evo 9 on aivan loistava auto, niin arkiajoon ku ratapäivillekin. Ja ylläpito ei todellakaan ole kallista, kun valitsee vaan hyvän yksilön eikä mitään loppuunajettua tai rääkättyä paskaa. Osat saa halvalla briteistä ja täällä joka paja osaa vaihtaa osia. Neliveto ym. nesteet voi vaihtaa esim. Evoihin erikoistuneella ST-Motorssilla. Mun Evo ainakin oli suorastaan halpa pitää, kulutus 8-15l/100km, öljyt 7500km välein 60-70€, 15tkm välein pikkuhuollot ja vähän isommat 30tkm välein. 40tkm välein kaikki öljyt mm. neliveto. Vakuutukset ihan normi perheautoluokkaa. Ja toimi ku junan vessa, ainoa vika 4v aikana oli lambda ja sekin meni takuuseen, vaikka takuuaika oli ummes. Se lambdakin meni varmaan softamuutoksen takia, koska putkea ei heti vaihdettu ja softa oli tarkoitettu autoon, mis se ois vaihdettu.
Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ke Helmi 22, 2012 6:55 am
Kirjoittaja Urran
^Ja noihin huoltoihin vielä lisäys että jakopään remppa sis. vesipumput jne. on 90tkm välein. Mutta Peke puhuu kyllä asiaa.
Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ke Helmi 22, 2012 7:54 am
Kirjoittaja Antti O
Posambique:
Impreza miellyttää omaa silmää enempi, juurikin tämä hawkeye malli.
Mitä olen itse tietoa löytänyt ja hieman vertaillut evo 9 ylläpitoon pitäisi suhtautua kun minkä tahansa tehokkaan urheiluauton. Olen vuosia bemareilla ajanut ja tiedän suunnilleen mitä osat motorsport malleihin maksavat. Evon ylläpitoon pitäisi varautua samalla mentaliteetillä. Lisäksi kun nykysellään minulla ei ole mitään kunnon tiloja autojen rassaamiseen ja muutenkin nuo korjaustaidot ovat melko niukat, niin pitäisi melkein aina sitten teettää nuo remontit muualla. Ja onhan se myös niin että evo mitsu on huomattavasti monimutkaisempi auto ja ne yleensä aina maksaa enempi ylläpitää kuin mitä tollainen "etuvetokinneri".
Clion ylläpito nyt ei varsinaisesti ole ensimmäisen vuoden osalta ollut halpaa, jouduin heti ostaessani rassaamaan paikalleen uudet brembon etulevyt+palat kun edellinen omistaja oli ilmeisesti aika rauhassa ajanut ja palat oli ruostunut alumiinisatuloihin kiinni ja kieronneet levyt. Lisäksi tietysti jakopää piti ajan tullessa täyteen teettää.
Joten se tonni on nyt ekana vuonna mennyt, seuraava vuosi jos menee hyvin meneekin normaalilla määräaikaishuoltamisella. Mittarissa on nyt 55tkm ja auto 2007.
Mutta katsoo nytten, alkaa tuntumaan sille että tämän kevään pahin autokuume on jo voitettu. Mutta jos mahdollisuus tulee tahdon kyllä tuon evo 9 käydä vielä ajamassa, imprezasta jäi hieman ristiriitaiset tunteet. Se auto tuntui toimivan kun mennään kaasu lattiassa, mutta normaali arkiajo tuntui olevan hieman hankalaa. Kankea ja voimalla käskettävä auto. Maantiellä kun ajoi 90kmh kuutosvaihteella, oli fiilis kun ajaisi renkaat tyhjänä. Kone ei vaan vetänyt alhaalta. Voin kuvitella miten se vie soppaa maantieajossa..
Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ke Helmi 22, 2012 8:59 am
Kirjoittaja Peke
Voin sanoa, et bemariin on kalliimmat osat ku Evoon. Ja alavääntöä on Evossa enemmän ku STI:ssä, turbopotku ei ole niin selkeä ku impus. Tämä on joistakin plussaa, jonku mielest -. Mä ajoin Evolla paljon matkaa ja on se vaan mukava pitkälläkin matkalla, varsinkin ku oli vakkari. Ku asuisit vähän lähempänä, oisin voinu järkätä sulle koeajon sil mun ex Evolla...
Seuraava autosi?
Lähetetty: Ke Helmi 22, 2012 12:05 pm
Kirjoittaja JUMA
En halunnut haukkua evoa, pahoitteluni jo joku sen näin halusi ajatella.
Halusin tuoda esille karkeasti, että etuvetovapari vs. Evo, niin eroa tulee olemaan ylläpitokuluissa.
Mahtava tuollaisella on ajaa, varsinkin talvella. On tullut kokeiltua. Mukavasti liikahti, kun oli vähän piristetty vielä.
Funfactorya noissa evoissa ja impuissa on.
Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 28, 2012 5:20 pm
Kirjoittaja Posambique
Hmm....
Saatoin juuri löytää seuraavan autoni.
En vain ehdi sitä koeajamaan ennen 7.3. millään, joten katsellaan sen jälkeen.
Ilmoitan heti kun olen käynyt koeajolla, tai jos se ehtii mennä ennen sitä.
Vielä ei uskalla muuta, kun hitto jos sen vaikka joku foorumilainen veisi nenän edestä.

Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 28, 2012 5:27 pm
Kirjoittaja Ewottaja
Onkos porukalla mielipiteitä mikä olisi hyvä käyttöauto n. 5000€ hintaluokassa? Itsellä ollut lähinnä japanilaisia parin tonnin käyttispelejä, niin tekisi mieli ostaa joku vähän jämäkämpi peli.
Kriteereitä:
- Hyvä ajettavuus ja alusta vakiona
- Perusluotettava tekniikka ja halvat huollot
- Styling-osaa ja vannetta olisi hyvä löytyä monipuolisesti
Itse olen alustavasti miettinyt joko
- VW Bora (Ulkonäkö miellyttää erityisen paljon)
- VW Golf / Golf Variant MK4 (Farkkumallinen on mielestäni hienompi ja konttiin mahtuu polkupyörä)
Re: Seuraava autosi?
Lähetetty: Ti Helmi 28, 2012 5:43 pm
Kirjoittaja maaco
Peugeot 206 gti.. osaa löytyy halvalla, minullakin vaatekaappi täynnä

just oli yksi vähän ajettu (100tkm?) myynnissä liikkeessä 3900€ hintaan.. tuo on kokoisekseen jämäkkä ajaa, ja menohalujakin tehoisekseen ihan kivasti.. huollotkaan ei maksa juuri mitään, ellei satu niin huono tuuri käymään että taka-akseli menee, muuta kallistahan noissa ei ole.