Viikonloppuna oli taas kiillotus touhujen aika. Tällä kertaa tätäkin foorumia lukevan kinnastelija käyttöauto jonka hän laittoi tuossa kesällä.
Värinä mikäpä muu kuin, Punainen. Mä oon niin heikkona tuohon väriin kun se on kunnossa
Kesällä jo auton saatuaan omistaja otti yhteyttä että tarttis tehdä jotain, no eipä tarvi kahdesti pyytää.. kun tuo väri...
Aikataulut kun saatiin natsaamaan, lähinnä omalta osalta päivämäärä lyötiin lukkoon.
Hieman ehkä tiukalla aikataululla mentiin, auto tuli minulle perjantaina ilta seiskan korvilla ja tarkoitus oli saada se valmiiksi sunnuntai aamuksi kun crowie tarvitsi itse hallia.
Tähän väliin sellainen sivu huomautus että olen vain vuokralla noissa tiloissa.
Homma polkaistiin käyntiin tymäkällä SHD pesulla, moneen kertaan, pitkään ja hartaasti, hellästi kinnastellen välillä vähän liuotellen poistettiin lentoraudat ja piet ja taas huuhdeltiin lisää.
Sitten auto sisään ja lisää hivelyä savella joka pysyi puhtaana. Eli voimme todeta pintojen olevan puhtaita.
Kaikkihan tässä pintojen teskkaus vaiheessa vaikutti normaalilta.
Juuri niin hyvä kun liukuhihna fiksarin jäljiltä voi auton kuvitella olevan... ajojälkeä, holoa, you name it.
Liekkö sitten malli merkintä enne tulevasta... A4... 4 Steppinä auto piti tehdä jotta sen sai siihen kuntoon että hyvillä mielin voi luovuttaa auton omistajalleen.
Elikkäs koko auto maalattu jossain vaiheessa ympäri. Roska siellä roska täällä. Jälki muuten ok.
Alkuunsa ajatus oli että 2 steppinä oranssilla hexillä ja S3G:llä selviää naarmun poistosta ja sininen hex ja S30+ hoitaa viimeistelyn.
No eihän se aivan niin mennyt. Karva piti kaivella esiin jotta sai fiksarin tekemät ajojäljet pois. Oma karva taasen jätti myöskin pyörre jälkeä vaikka kuinka koitti himmailla lopuksi.
Näistä jäljistähän päästiin eroon oranssilla hexillä Ja S3G:llä. Mutta kun tästäkin jäi jälkeä.
Oikeastaan kaikki mikä pyöri pintoja vasten jätti jonkin moista utua pintaan.
Kolmannen stepin villiksi kortiksi kaivoin esiin epäkeskon ja valkoisen hexin sekä jatkoin tutulla S3Gllä. Ei enää ollut pyööe jälkeä vaan sellaista epäkeskomaista jälkeä tai sanotaanko paremminkin sameutta.
Tässä vaiheessahan on selvää se että laikka on nyt se tekijä mikä jättää jäljen eli nyt pitää saada sellainen setti viimeistelyyn että laikka ei enää varsinaisesti leikkaa vaan aine tekee työn kun jälki oli jo niin pientä joka näkyi lähinnä sameutena pinnassa.
Eka yritys sininen hex+ S30+ ja epäkesko, Ei auta, pinta jää sameaksi. Toinen yritys samalla setillä mutta koneena rotary, tuloksena pyörre jälkeä.
Laikan vaihto napsun miedompaan eli mustaan hexiin ja toivottua tulosta alkoi syntymään.
Niin joo. Tämä kaikki paljastui lauantaina iltapäivän puolella kun auto oli melkein viimeistelyä vailla valmis...
Syy tähän että miksi näin kävi johtui siitä että koe paneelin tein konepeltiin ja etusuojaan. Siis niihin osiin mitkä maalattu jossain muualla eri aikaan eli erinlainen lakka pinnassa. Nämä lakat kun tottelivat hyvin alkuunsa kaavailtua 2 steppailua.
Näistä lisää sitten kuvien yhteydessä (jos enää muistaa
Tässä lista käytetyistä aineista ja välineistä:
Esipesut ja putsit
-BH auto-foam
-BH Surfex HD
-Deironizer
-Spies&hecker Silicone remover
-BH Soft Clay
Kiillotus
Step 1 FP merino + Scholl S3G / S2
Step 2 FP hex oranssi + Scholl S3G
Step 3 FP hex valkoinen + Scholl S3G
Step 4 FP hex musta + Scholl S30+
Koneet
Shine Mate EP801
Shine Mate ERO600
Mustat osat ja renkaat
Ultima tire & trim guard plus
LSP:
Bouncer´s Sherbett fizz
Ja kuten tapana sanoa, että tämäkin postaus on turha ilman kuvia niin tässäpä niitä olisi lähtökohtien muodossa:
Liuottelua
Huuhtelua
Kuten paidan väristä voi päätellä allekirjoittanut tullut suoraan "töistä"
Ja sitten putsien jäkeen sisälle ja pintjojen tarkkistelua...
Nämä nähtyäni en yhtään epäillyt että miksi auton omistaja sanoi auton olevan auringossa aivan hirveän näköinen...
sitten testi paneelin tekoon.
Joo-o hyvältä näyttää
Sitten joitain 50/50, ennen ja jälkeen kuvia ja oikeastaan kaikkea sekalaista.
alkaa se väri tulla esiin pikku hiljaa
Kaksi viimeisintä kuvaa otettu lauantai-sunnuuntai välisenä yönä ennen viimeistelyä, tai sen jälkeen.
Sitten väli pesulle, kello oli jotain puolen yön tietämillä.
Sitten pintojen tarkistelu P7lla ja kameralla. Hyväksytty.
Sitten vuorossa meikän Feivöritti osuus
Tähän piti omistajaa hieman suostutella. Hän olisi halunnut pintaan FK1000P mutta sain puhuttua ympäri ja sunnuntaina autoa hakiessa ei häntäkään harmittanut yhtään LSP valinta.
Vahattuna. kello oli jotain 3-> aamu yöllä.
Seuraava kuva ei ole mainostamista. Pakko vain laittaa koska oli onnistunut ruutu.
Tässä vaiheessa jätin auton hallille odottamaan sunnuntai aamua ja auton luovutusta.
onneksi ei aivan vesisade keli ollut sunnuntain niin saatiin jokseenkin onnistuneita kuvia valmiista autosta.

Auton omistaja oli mukana hallilla hakemassa oppia molempina päivinä ja teki itse katon ja taka puskurin.
Ihan hyväkin että oli koska hän pääsi näkemään mitä nämä hommat ovat sitten kun se alkaa vastustamaan...
Aikaa minulla meni kaikkiaan 26 tuntia, perjantaina 6 ja loput lauantaina, yhteen putkeen.
Sunnuntai aamuna kun heräsin 4 tunnin unien jälkeen ja kampesin itseä sängystä ylös olo oli kuin olisi junan alle jäänyt, syttynyt tuleen ja sammutettu ruuvimeisselillä.
Jotain jäi kuitenkin kertomatta niin lisäilen sitten kun mieleen tulee....