No sitten siitä uupuu 40 neliötä...Markku M. kirjoitti: Mut ennemmin tekee kerralla sellaisen, ettei harmita jälkeenpäin.
Asunto/Talo/Talli/Remontti
Re: Asunto/Talo/Talli/Remontti
Kaikki liha tottelee kuria...
No mut hei, se on yhden auton talli!Hynde kirjoitti:No sitten siitä uupuu 40 neliötä...Markku M. kirjoitti: Mut ennemmin tekee kerralla sellaisen, ettei harmita jälkeenpäin.
Ja en mä kykene itse turaamaan kuin yhtä autoa kerrallaan, joten riittää.
Sit kun voitan lotossa, niin myyn muutenkin tämän torpan pois.
.:R32
Noo, onhan 80 neliötäkin ihan mukavan kokoinen. Jos vaan rahkeet riittää, niin 100 neliön nurkille kannattaa satsata. Ei harmita NIIN paljoa tulevaisuudessa...
Sen olen itsekin huomannut, että ei tuota tilaa ole koskaan riittävästi harrastehommiin. Sata neliötä olisi vielä rakennusoikeutta ja jokainen neliö menisi "talousrakennukseen", jos vain olisi varaa alkaa rakentaan...
Autoa en ole vielä koskaan pitänyt tallissa säilyttämisen vuoksi.
Joo, ei tostakaan tuu säilytystalli. Ei nyt vaan rahkeet riitä tuon enempään, kyllähän tuossa 6x8 tallissakin mahtuu touhuamaan. Varastotilat jne tulee erikseen, eli mitään romuvarastoa tästä ei todellakaan tule. Vaja, toinen autotalli (Hynde kirjoitti:Noo, onhan 80 neliötäkin ihan mukavan kokoinen. Jos vaan rahkeet riittää, niin 100 neliön nurkille kannattaa satsata. Ei harmita NIIN paljoa tulevaisuudessa...Sen olen itsekin huomannut, että ei tuota tilaa ole koskaan riittävästi harrastehommiin. Sata neliötä olisi vielä rakennusoikeutta ja jokainen neliö menisi "talousrakennukseen", jos vain olisi varaa alkaa rakentaan...
![]()
Tai no tuo toinen autotalli on oikeestaan auton säilytystä varten, kunhan sen saa raivattua tyhjäksi eka.. On vaan vähän hommat vaiheessa, niin ei pääse roudaamaan romuja tuonne vajaan.
Tohon erilliseen tallirakennukseen tulee sellainen parinkymmenen neliön kylmä varastotila, mihin mahtuu kaiken maailman romut (polkupyörät, ruohonleikurit jne). Talli pyhitetään auton pesuun ja fiksaukseen.
Loput n.27 neliötä tulee mun työhuoneeksi.
Tuossa vielä joku karkea luonnos:

Onko tuolle minkälainen kustannusarvio, noin suunnilleen? ja tuleeko nosturi?
Markku, tästä vaaditaan oma projekti-topikki,
Ja laita ehdottomasti tuo Juhan kyselemä nosturi, upotettuna lattiaan.
Ja laita ehdottomasti tuo Juhan kyselemä nosturi, upotettuna lattiaan.
Juu, kyllä mä topikin sit teen kun jotain alkaa tapahtumaan. 
Kustannuksista ei ole vasta kuin varovaisia arvioita, isäukko laskee tarkemman arvion kunhan kerkeää. Viidenkympin nurkilla pyörii mun omat arviot.
Tallin toteutustapakin on vielä vähän auki, tuleeko sit harkosta vai puusta. Harkko kestäisi tuota kosteutta ainakin paremmin. Eikä taida olla puurakennetta kalliimpi.
Pilarinosturia en laita, kyljet pitää jäädä vapaaksi. Ja ajosilta on vähän turhan kallis.. Upotettavaa sylinteriä mietin, mut ne tulee kaikki vähän turhan paljon lattiasta ulos. Pitäis omakin auto ajella aina lankuilla sisään... Muutenkin vähän arveluttaa noi nosturihommat, kun tuolla tullaan kuitenkin jatkuvasti pesemään autoja. Ei taida oikein tuosta jatkuvasta kosteudesta tykätä.
Kevyttä saksinostinta / matalanostinta mietin, mut nekin on kaikki kasassa kymmenisen senttiä korkeita. Autossa maavaraa 8cm.. :/
Kustannuksista ei ole vasta kuin varovaisia arvioita, isäukko laskee tarkemman arvion kunhan kerkeää. Viidenkympin nurkilla pyörii mun omat arviot.
Tallin toteutustapakin on vielä vähän auki, tuleeko sit harkosta vai puusta. Harkko kestäisi tuota kosteutta ainakin paremmin. Eikä taida olla puurakennetta kalliimpi.
Pilarinosturia en laita, kyljet pitää jäädä vapaaksi. Ja ajosilta on vähän turhan kallis.. Upotettavaa sylinteriä mietin, mut ne tulee kaikki vähän turhan paljon lattiasta ulos. Pitäis omakin auto ajella aina lankuilla sisään... Muutenkin vähän arveluttaa noi nosturihommat, kun tuolla tullaan kuitenkin jatkuvasti pesemään autoja. Ei taida oikein tuosta jatkuvasta kosteudesta tykätä.
Kevyttä saksinostinta / matalanostinta mietin, mut nekin on kaikki kasassa kymmenisen senttiä korkeita. Autossa maavaraa 8cm.. :/
Kaverilla on maahan upotettuna kevyt saksinostin.
Lattian kanssa tasoissa nostosillat. Vähän se on nosturien irvikuva, mutta ajaa asiansa pienissä rempoissa.
Toisella kaverilla on taas 2-pilari nostin, niin sillä jo tekee enemmänkin. Tilaa toki vie tallista.
Mutta tallihan pitää mitoittaa riittävän isoksi ja sen jälkeen kertoa kahdella se tila.
Lattian kanssa tasoissa nostosillat. Vähän se on nosturien irvikuva, mutta ajaa asiansa pienissä rempoissa.
Toisella kaverilla on taas 2-pilari nostin, niin sillä jo tekee enemmänkin. Tilaa toki vie tallista.
Mutta tallihan pitää mitoittaa riittävän isoksi ja sen jälkeen kertoa kahdella se tila.
Tuolta bemmifoorumilta löytyy tallitopikki, jossa tehdään varsin ammattimaiseen käyttöön tallia. Siellä on upotettuna lattiaan saksinosturi.
Samoin Tuusulassa on yksi bemmivirtuoosi, jonka tallissa on myös saksinostin upotettuna. Suosittelen ehdottomasti.
Tuo kivi/puu-materiaali oli aika huvittava, kun käytiin vakuutuksista keskustelemassa erään yhtiön kanssa, niin meidän Lammin massiivikivitalossa on kalliimmat vakuutukset, kuin puurunkoisessa talossa.
On kuulemma vesivahinkotapauksissa vaikeampaa korjata.
Ei ihan käy järkeen, mutta niin kai se sitten on. Puutönö ajetaan kumoon ja tehdään uusi, kun betonin voisi kuivata...kai
Samoin Tuusulassa on yksi bemmivirtuoosi, jonka tallissa on myös saksinostin upotettuna. Suosittelen ehdottomasti.
Tuo kivi/puu-materiaali oli aika huvittava, kun käytiin vakuutuksista keskustelemassa erään yhtiön kanssa, niin meidän Lammin massiivikivitalossa on kalliimmat vakuutukset, kuin puurunkoisessa talossa.
On kuulemma vesivahinkotapauksissa vaikeampaa korjata.
Ei ihan käy järkeen, mutta niin kai se sitten on. Puutönö ajetaan kumoon ja tehdään uusi, kun betonin voisi kuivata...kai
Joo tuolta Bemarifoorumilta tuo oma nosturi ajatus mullekin tuli ja hyvin tuo matalanostin on siellä toteutettu. Ja talli on niin hieno, ettei kaikilla oo niin hienoa kotia 
Sen laittaisin itsekin, jos ja kun joskus tallia teen. Valuvaiheessa kunnon paikat nosturille.
Tuli ruuvvailtua reilut 40 neliöä terassia etupihalle. Vielä takapihalle pikku terassi... 
Ledivalot laitoin kaiteen alle kansi lautaan, alhaalta ylöspäin, pitäisi valaista nuo tipparimat. Ollappa pimeää niin näkis että toimiiko...

Talliin tuli kyhättyä pikku työpöytä (leveys 230cm) ja työkaluseinää.

Ledivalot laitoin kaiteen alle kansi lautaan, alhaalta ylöspäin, pitäisi valaista nuo tipparimat. Ollappa pimeää niin näkis että toimiiko...

Talliin tuli kyhättyä pikku työpöytä (leveys 230cm) ja työkaluseinää.

Tuon tyyppistä ratkaisua hahmotellut itse haaveilemaani talliin.
http://www.netikka.net/vepiku/nosturi.htm
Upotusta vielä sen verran enemmän, että saa ohkasen plexin/vesivanerin päälle mikä on reunoilta hieman pienempi mitä monttu.
Ohjaisi autoista tippuvat suolamömmöt ja vedet ohi nosturista ja sieltä sitten joitain uria pitkin kaivoon.
Nosturia tarvittaessa taas olisi nopea heittää kevyt plexi jonnekin seinälle pois edestä.
http://www.netikka.net/vepiku/nosturi.htm
Upotusta vielä sen verran enemmän, että saa ohkasen plexin/vesivanerin päälle mikä on reunoilta hieman pienempi mitä monttu.
Ohjaisi autoista tippuvat suolamömmöt ja vedet ohi nosturista ja sieltä sitten joitain uria pitkin kaivoon.
Nosturia tarvittaessa taas olisi nopea heittää kevyt plexi jonnekin seinälle pois edestä.
Tommonen saksinosturi kelpais kyllä itellekkin. Missä hinnoissa noi pyörii, onks mitään käryä? Ei paha suunnitelma mut miksei se nosturi vois kastua (yleensä niin vaseliinissa kaikki nivelet ja muuten kelpo maalissa ni ei ruostuskaan)? Ainakin yhden auton tallissa ton pitäs olla mun mielestä siten että kaivo on tuolla nosturin keskellä eikä siinä olis tommosta "keskipalaa".
Vain YKSI LSP!
http://www.mstuonti.fi/?page=tuotteet&group=6&ala=11 tuolla ainakin yksi sivu jossa hinnat esillä.
Kaivo olisi myös sijoitettuna tuonne keskelle monttuun. Muuten nosturit ui vedessä jossain vaiheessa talvea.
"keskipalat" taas pitävät tuon lattian suht normaali käytössä, kun ei ole mitään kraateria lattiassa ja jos nosturiin tulee ongelmia olisi tilaa
sitäkin huoltaa nuo "palat" poistamalla...
Harvemmin tuo suolapaska ainakaan parantaa laitteiden toimivuutta ja yleensäkin laitteet "likastuu", mutta jos sitä edes vähän pystyisi estämään,
niin omasta mielestä ainakin parempi.
Kaivo olisi myös sijoitettuna tuonne keskelle monttuun. Muuten nosturit ui vedessä jossain vaiheessa talvea.
"keskipalat" taas pitävät tuon lattian suht normaali käytössä, kun ei ole mitään kraateria lattiassa ja jos nosturiin tulee ongelmia olisi tilaa
sitäkin huoltaa nuo "palat" poistamalla...
Harvemmin tuo suolapaska ainakaan parantaa laitteiden toimivuutta ja yleensäkin laitteet "likastuu", mutta jos sitä edes vähän pystyisi estämään,
niin omasta mielestä ainakin parempi.
Galvanoidusta raudastahan noi hyvät vehkeet on yleensä tehty ja tarkotettu "uivan", mä en nää tossa mitään ongelmaa kun talliin autoa ei tuoda juuri muusta syystä kun isommasta työstä. Asia tietenkin erikseen jos siellä tallissa säilyttää autoa, mä en todellakaan säilytä. Voi kai se keskipala olla 10mm raudasta hitsattu ritiläkkö, niin kestää ajaa yli mut vesi valuu kaivoon. Sitä lähinnä ajattelin.
Vain YKSI LSP!
2 auton tallia suunnitellut ja autoja myös säilytettäisiin siellä puluilta piilossa.
Huvita paljon autoa putsailla, kun selkänsä kääntää, niin mustikkaiset valumat taas pitkin kattoa ja kylkiä.
Rahatilanne vaan samantapainen kuin kreikkalaisilla, että joskus kun projektin saa alkuun, niin öljymonttu taitaa olla se mihin edes on pienet mahdollisuudet.
ja joskus myöhemmin kaveriksi siihen vierelle: http://www.fspec.fi/tuotteet.html?id=40/204
Noillakin saisi sen muutaman auton vuodessa läpi katsastuksesta..
Omakotiasuminen vanhassa talossa on vaan niin edullista, kun koko ajan on jotain mihin pitäisi rahaa sylkeä.
Tuo ritilä ei olis muuten huono.
Huvita paljon autoa putsailla, kun selkänsä kääntää, niin mustikkaiset valumat taas pitkin kattoa ja kylkiä.
Rahatilanne vaan samantapainen kuin kreikkalaisilla, että joskus kun projektin saa alkuun, niin öljymonttu taitaa olla se mihin edes on pienet mahdollisuudet.
ja joskus myöhemmin kaveriksi siihen vierelle: http://www.fspec.fi/tuotteet.html?id=40/204
Noillakin saisi sen muutaman auton vuodessa läpi katsastuksesta..
Omakotiasuminen vanhassa talossa on vaan niin edullista, kun koko ajan on jotain mihin pitäisi rahaa sylkeä.
Tuo ritilä ei olis muuten huono.
Re: RE: Asunto/Talo/Talli/Remontti
Tiiätkö että ilmakivääri on paljon hauskempi keino pitää pulut kurissa, kun talli. Parempi jopa autolle.
Mutta näinhän se on, ei oo halpaa. Mut aina lainaa pankista saa
Sent from my RM-825_eu_finland_290 using Board Express
Mutta näinhän se on, ei oo halpaa. Mut aina lainaa pankista saa
Sent from my RM-825_eu_finland_290 using Board Express
Vain YKSI LSP!
haaveissa että joskus vois tontilla edes johonkin suuntaan katsottaessa huokaista, että tuo on oma ja maksettu.. 
Ei tarttee olla vanhakaan OKT, niin kyllä niitä rahareikiä löytyy. Ja PALJON.
Pitäs tehä terassia ja maalata taloa ja ostaa vähän sitä ja vähän tätä ja eiku tuotaki piti vähä vielä vääntää... Huhhuh.
Mut eihän sellainen perushyvä 2 auton talli nyt montaa kymppiä maksa. Siihen asuntolainan jatkeeksi vaan, ei paljoa kk-erää nosta.
Ellei sulla oo joku 10v maksusuunnitelma.
Tai no samaan syssyynhän sitä siellä pankissa muuttaa sitäkin sitten 25 vuodelle... Kerkeehän niitä sitten 25 vuoden päästäkin kattelemaan että onpahan maksettu.
Mikäli enää edes asuu siellä päinkään.
Oman tallin paikka on merkattu papereihin, pitäisi vielä hyväksyttää...
Ja mun piirtämät tallin "piirustukset" on viety ammattilaiselle. Se saa piirrellä viralliset & laskeskella vähän kattotuoleja jne.
Sitten paperit viedään seuraavaan osoitteeseen, jossa lasketaan että miten älytön läjä harkkoja vaaditaan.
Sitten voikin marssia pankkiin laskelmien kanssa ja alkaa soittelemaan a) motoa b) kaivuria paikalle.
Tää ehkä vielä edistyy tästä joku päivä...
Mut eihän sellainen perushyvä 2 auton talli nyt montaa kymppiä maksa. Siihen asuntolainan jatkeeksi vaan, ei paljoa kk-erää nosta.
Ellei sulla oo joku 10v maksusuunnitelma.
Tai no samaan syssyynhän sitä siellä pankissa muuttaa sitäkin sitten 25 vuodelle... Kerkeehän niitä sitten 25 vuoden päästäkin kattelemaan että onpahan maksettu.
Mikäli enää edes asuu siellä päinkään.
Oman tallin paikka on merkattu papereihin, pitäisi vielä hyväksyttää...
Ja mun piirtämät tallin "piirustukset" on viety ammattilaiselle. Se saa piirrellä viralliset & laskeskella vähän kattotuoleja jne.
Sitten paperit viedään seuraavaan osoitteeseen, jossa lasketaan että miten älytön läjä harkkoja vaaditaan.
Sitten voikin marssia pankkiin laskelmien kanssa ja alkaa soittelemaan a) motoa b) kaivuria paikalle.
Tää ehkä vielä edistyy tästä joku päivä...
Rakentaja.fi palvelun maksetussa mainoksessa alkoi tällä viikolla mainos hyvin:
Omakotitalon omistaminen on ikuista remontointia. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että katto uusittaisiin vuosittain tai lämmitysmuodon vaihtamista pitäisi harkita vähintään viiden vuoden välein.
Tää on just se syy miks mä en ymmärrä sitä että rempataan kämppä ja myydään se heti koska halutaan "uudempi ja parempi". Kun se toinen kämppä (vaikka olis miten parempi ja uudempi) pitää alottaa remontoimaan melkeen heti. Ellei uutta lähde tosiaan tekemään.
Joo siis remonttilainaan saa mun mielestä hyvin mahtumaan tommoset nostimet ja tallit
Mulla tosin on siinä kusinen homma ettei tallille oikeen oo paikkaa jos ei koko etupihaa pilaa. Joten näillä näkymin yhdellä tallilla mennään. Eikä sen maksusuunnitelman tarvi pitkä olla. Eihän tommonen kaks kymppiä maksa kymmenen vuodenkaan maksusuunnitelmalla yhtään mitään.
Omakotitalon omistaminen on ikuista remontointia. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että katto uusittaisiin vuosittain tai lämmitysmuodon vaihtamista pitäisi harkita vähintään viiden vuoden välein.
Tää on just se syy miks mä en ymmärrä sitä että rempataan kämppä ja myydään se heti koska halutaan "uudempi ja parempi". Kun se toinen kämppä (vaikka olis miten parempi ja uudempi) pitää alottaa remontoimaan melkeen heti. Ellei uutta lähde tosiaan tekemään.
Joo siis remonttilainaan saa mun mielestä hyvin mahtumaan tommoset nostimet ja tallit
Vain YKSI LSP!
noita kymppejä tulee jo ennestään joka vuosi tuonne lainan jatkoksi. Saisi edes pidettyä välivuoden ettei tarvii lisää hakea
Pitänyt vanhaa torppaa hieman "elvyttää" (putkiremppaa,maalämpöä,pesutiloja..)
asiat jos menee putkeen, niin omalla pihalla heiluu kaivuri ensi keväänä tallin pohjaa raapimassa..
raha kasvaa puissa vai miten se meni?
Pitänyt vanhaa torppaa hieman "elvyttää" (putkiremppaa,maalämpöä,pesutiloja..)
asiat jos menee putkeen, niin omalla pihalla heiluu kaivuri ensi keväänä tallin pohjaa raapimassa..
raha kasvaa puissa vai miten se meni?
Näin on! Mullakin mahtui rakennusbudjettiin autotallin puolinahkasohva.Urran kirjoitti:Joo siis remonttilainaan saa mun mielestä hyvin mahtumaan tommoset nostimet ja tallit![]()
Se oli varustettu neljällä pyörälläkin
- Posambique
Hä? Etkö voi leveyssuunnassa laajentaa?Urran kirjoitti: Mulla tosin on siinä kusinen homma ettei tallille oikeen oo paikkaa jos ei koko etupihaa pilaa.
"Urku auki, pelti kii"
Se on kun toi kaupunki on niin kettumainen että pitäs talon seinä muka jättää tontin reunastakin irti. Perkele. Siis tasan se vaadittu minimi on tallin seinästä tontin reunaan 
Massimies tietenkin ostais ton naapurin tontin pois niin pääsis laajentaa tallia
Ja köyhempi uhrais puolet kodinhoitohuoneesta ja saunan autotallille 
Massimies tietenkin ostais ton naapurin tontin pois niin pääsis laajentaa tallia
Vain YKSI LSP!