Ai se on jotenkin ennustettavissa?!Posambique kirjoitti:Seuraavana arkipäivänä Urranilta tullee hyviä vinkkejä jos maltat odottaa.

Mä oon ehkä vaan 80% ajantasalla kaikesta romusta mitä nyt on markkinoilla kun en oo taas kerenny niin aktiivisesti seuraamaan, mutta mä kääntyisin ehdottomasti D5xxx rungon puoleen koska siinä on edelleen se aivan jäätävän hyvä kenno ja tekniikka, mikä tuli tutuksi jo D7000! Eli siis kyseessä on käsittääkseni D7000 mistä on riisuttu muutamia maallikolle tarpeettomia ominaisuuksia kuten AF (siis mekaaninen AF, vanhempien lasien AF ~1989 vuodesta eteenpäin), Non-CPU TTL valotus (eli voit kuvata automaattisilla suljinajoilla esim. 1953 lasilla), liitännäiset kuten salamat ja edistyneemmät laukasijat jne. Monelle aivan ehdottomia varusteita mutta monelle, joka ei osaa arvostaa/ymmärtää, täysin turhia

Käytännössä kameroissa ei megapikkelsseillä >3Mpix jälkeen ole MITÄÄN väliä juuri mihinkään. Jälkikäsittelyn mahdollisuus eli "isompi vara rajata" kertoo mun mielestä vaan mielikuvituksettomasta valokuvaajasta (ei mitään visiota lopputuloksesta otettaessa kuvaa = Turha kuva.. aja?) tai sitten perus räpsijästä (joka ei siis jaksa liikkua kuvatessa ollenkaan vaan kuvaa kaikki kuvat n. 170cm korkeudelta rajaten polttoväliä muuttaen täysin käsittämättä polttovälin vaikutusta kuvaan). Puhumattakaan megapikseleiden lisäämisen aiheuttamista ongelmista. Väitän että jos esim. D7000 tekniikka olisi saatavilla 6MPix kennolla niin pystyisi kuvaamaan aivan älyttömän kohinattomia kuvia lähes pimeydessä. Mutta kun markkinat huutaa pikkelssejä niin me kärsitään.
Zoom kerroin on myös markkinoilla valloillaan oleva vitsaus. Lähtökohtaisesti mitä enemmän zoom kerroin on, sitä enemmän joudutaan lyömään lasia.. kröhöm.. siis muovia putken sisään ja sitä monimutkaisempi ratkaisu siitä tulee ja optisesti se on aina enemmän kompromissi = Mahdollisuus vääristyneisiin, epätarkkoihin kuviin sekä lasiin mikä pitenee kolminkertaiseksi zoomatessa = rikkoutuu helposti ja imee kaiken p*skan sisäänsä, on olemassa. Jos joku olisi kiinnostunut varauksetta opiskelemaan VALOKUVAUSTA eikä "ostamaan uutta kameraa" (

Mä oon aksu1 kyllä erittäin samaa mieltä Posan kanssa tosta lasista. Aika laaduton, jopa kun verrataan 18-55mm ED/VR malleihin. Kääntyisin edelleen ja edelleen aina tohon 18-55mm kittilasiin.
Ensinnäkin tohon kysymykseen että tarvitsetko muuta kun kameran ja muistikortin, vastaan että ET TIETENKÄÄN! Valokuvaus ei ole välineurheilua. Mutta jotta sijoitus pysyy edes vähän parempana ja säästytään mahdollisilta lisäkuluilta, niin Posan ehdottama UV/Protector suodatin ei ole huono idea, ja myös muutaman dollarin voi käyttää esim. Dealextremeen ja tilata kittilasiin kunnon takatulpan ja kameran takanäyttöön muovisuojan. Näin ei tarvii välttämättä uusia koko kalustoa rantalomareissun jälkeen. 1$ etälaukaisin ei välttämättä oo myöskään huono ostos esim. maisemakuviin pimeällä (painaessa sormella suljinta, täräytät aina kameraa). Mut älä innostu liikaa! Tarjontaa on liikaa, varovasti

Salamakuvaus on aivan eri lukunsa. Älä missään tapauksessa osta ainakaan SB-400 tyyppistä salamaa olettaen että se jeesaa sua sisäkuvissa. Se ei ole tarkoitettu siihen. Se on tarkoitettu ulos, aurinkoiselle kesäpäivälle. Vastoin yleistä olettamusta. IMO noin hyvällä ISO skaalalla olevaan kameraan ei välttämättä tarvii salamaa, muutakun juuri kuumalla kesähelteellä, ollenkaan. Valovoimaiseen primeen voi harkita sijoittavansa jos tulee paljon masennusta tärähtäneistä sisäkuvista. Ja voihan niitä salamoitakin harkita, jos strobismi alkaa kiinnostaa.
JTG saa se ollakkin hyvä kun samaan hintaan saa jo melko helvetin hyvän DSLR:n