Pesuvälineiden pesu
Re: Pesuvälineiden pesu
Heittää kuivausrumpuun niin tulee kun uus
Tulee aivan eripehmeyksisiä kuin ilmassa kuivuvana...
Wannabe-OCD
Ei mikrokuituliinoja oikein saa kuivata tavallisissa kuivausrummuissa, ainakaan kovissa lämmöissä.Tonis kirjoitti:Heittää kuivausrumpuun niin tulee kun uusTulee aivan eripehmeyksisiä kuin ilmassa kuivuvana...
Oikea pesuaine, pesu 60'C ja kevyt linkous riittää. Itselläni pesukoneessa oma ohjelma räteille
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Pesuvälineiden pesu
No ei, käytänkin matalaa lämpöä ja silityskuiva-asetuksia. En usko että lämpötila nousee yli tuon 60 asteen missä ne pestään... Pehmeys on aivan erilainen tuon jälkeen.
Wannabe-OCD
Sähköisyys on mikrokuidun yksi ominaisuus kuivana. Silloin liinaan tarttuu pöly.crabtastic kirjoitti:Mikähän noita mun liinoja vaivaa kun ovat pesun jälkeen semmoisia "sähköisiä" ja naarmuttavia? Viimeksi tuli pestyä laikkojen kans samassa mutta ei kai se siitä vähästä myllytystahnasta voi johtua? Sen jälkeen oon nyt pessy kahesti tuolla Wunder Waschella, 40 ja 60 asteessa mutta vieläkin tuntuvat semmoisilta 'nahkeilta' .
Olisiko tuo zeoliitti sitten? Lampun edessä pöllyytin niin ainakin jotain valkoista pölyä leijaili ilmassa. Muistaakseni joskus kun porukoilla nakkasin koneeseen niin ei ollut samaista ongelmaa, en tiä millä se muija on ennen pessy pyykkiä mutta nykyään vissiin tällä.
Nahkeus voisi olla seurausta siitä että liinassa on jäämiä pesuaineesta. Tuo mainitsemasi pesuaine sisältää saippuaa joka (olin jo unhohtanut) tukkii mikrokuituja. Valkoinen pöly voisi tosiaan olla zeoliittia. Zeoliitti ei taida aivan helpolla lähteä koneesta jos joskus sellaista pesuainetta on siinä käytetty.
Saippuat ovat anionisia tensidejä sanoo wikipedia.
Mulla on yhdestä samanlaisesta liinasta mennyt kuidut keskeltä sellaiseksi mytyksi, joka näyttää hieman käytetyn lammaskinnan karvalta, mutta on aika paakkunen, kun sitä kokeilee.
Ei ole aavistustakaan mistä tuo johtuu, kun on vain yhdestä liinasta kyse ja kaikki on aina pesty samalla lailla autotallin koneessa nestemäisellä pesuaineella pesupalloa käyttäen. Ja aina kuivumaan laittaessa olen kunnolla puistellut liinat, että kuidut "aukeaa" pesun jäljiltä, kun ovat aika mytyssä.
Ehkä liinassa on laadullinen heitto. Yksi mikä on myös käynyt mielessä, olisiko liina jossain vaiheessa mennyt niin tukkoon, että ei enää siitä tokene.
Tosin tuota liinaa on pesty sen jälkeen lukemattomia kertoja, koska siirsin sen siivouskaapin puolelle, jossa ajaa ihan täysin asiansa. Eikä ole miksikään muuttunut.
Ei ole aavistustakaan mistä tuo johtuu, kun on vain yhdestä liinasta kyse ja kaikki on aina pesty samalla lailla autotallin koneessa nestemäisellä pesuaineella pesupalloa käyttäen. Ja aina kuivumaan laittaessa olen kunnolla puistellut liinat, että kuidut "aukeaa" pesun jäljiltä, kun ovat aika mytyssä.
Ehkä liinassa on laadullinen heitto. Yksi mikä on myös käynyt mielessä, olisiko liina jossain vaiheessa mennyt niin tukkoon, että ei enää siitä tokene.
Tosin tuota liinaa on pesty sen jälkeen lukemattomia kertoja, koska siirsin sen siivouskaapin puolelle, jossa ajaa ihan täysin asiansa. Eikä ole miksikään muuttunut.
- crabtastic
Noniin. Liinat ämpäriin, lämmintä vettä ja runsaasti 1:20 Surfex HDtä sekaan, nyrkkipyykkiä ja sen jälkeen joksikin aikaa likoamaan. Tämän jälkeen puristelu kuivaksi ja huuhtelu ämpärissä lämpimällä vedellä.
Liinat koneeseen, pyykkipalloon n. 30ml Wunder Waschea, 1½h 'tekokuitupesu', 60c ja 800rpm linkoamisella. Sen jälkeen tiukat ravistelusessiot ja näyttää tältä (kuvat taattua htc laatua
)

Liinat vielä siis suht kosteat mutta näyttää jo paaaaljon paremmilta, katsellaan sitteku ovat kuivia. Tuntuivat käsissäkin jo tuolloin mukavan pehmeiltä
Ja nämä pestiin siis eri koneella tällä kertaa, voi olla että oli jotain vaikutusta 
Liinat koneeseen, pyykkipalloon n. 30ml Wunder Waschea, 1½h 'tekokuitupesu', 60c ja 800rpm linkoamisella. Sen jälkeen tiukat ravistelusessiot ja näyttää tältä (kuvat taattua htc laatua

Liinat vielä siis suht kosteat mutta näyttää jo paaaaljon paremmilta, katsellaan sitteku ovat kuivia. Tuntuivat käsissäkin jo tuolloin mukavan pehmeiltä
Mites lammaskinnas on paras pestä?
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Hyvä huuhtelu käytön jälkeen ja kuivumaan siten, että hanskan sisällä pääsee ilma kiertämään. Pesuainetta en ole katsonut tarpeelliseksi käyttää, koska sehän on kuitenkin lionnut shampoossa koko autonpesun ajan.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips
- Bastard
- Apupoika
- Viesti:
Tiistaina tulee uusi pyykinpesukone ja päätettiin olla käyttämättä näitä pesuaineta missä on zeoliittiä... Mitä arvon pesukinnas raati suosittelee pesuaineeksi vaatteille ja pesuvermeille? Pesupähkinät ja Sonüs on jo tiedossa, mutta mielellään sellaista mitä saa marketista... Ensi hätään otettiin tuota Lumme:n nestemäistä pyykinpesuainetta. Ei sisällä zeoliittiä tai fosfaatteja. Tuo Lumme oli ainoa puteli (mikä silmään osui) Prismassa missä lukee ettei sisällä zeoliittiä tai fosfaatteja.
Joku noheva voisi tehdä listan näistä zeoliitittomista pesuaineista. Ja tuon fosfaatin puuttuminenkin olisi plussaa (en tykkää kalastella rehevissä vesistöissä).
Ilmeisesti Amway:lla (äiti ollutkin tuossa Amwayssa mukana joten hinnan saa kohdilleen) on zeoliititonta pesuainetta kuin myös Swipellä (mutta taitaa sisältää fosfaatteja).
Hyvä pyykki
Allegro
Serto
Swipe
Amway
Pesupähkinät
Erisan
Joku noheva voisi tehdä listan näistä zeoliitittomista pesuaineista. Ja tuon fosfaatin puuttuminenkin olisi plussaa (en tykkää kalastella rehevissä vesistöissä).
Ilmeisesti Amway:lla (äiti ollutkin tuossa Amwayssa mukana joten hinnan saa kohdilleen) on zeoliititonta pesuainetta kuin myös Swipellä (mutta taitaa sisältää fosfaatteja).
Hyvä pyykki
Allegro
Serto
Swipe
Amway
Pesupähkinät
Erisan
- 303, Autobrite Direct, Auto Finesse, Bouncer's, Britemax, Meguiar's, Microfiber Madness, Monello, Nanolex, Rupes, Scholl Concepts - www.shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi
Tässäpä yksi "tietokanta" pesuaineista"Bastard kirjoitti:Joku noheva voisi tehdä listan näistä zeoliitittomista pesuaineista. Ja tuon fosfaatin puuttuminenkin olisi plussaa (en tykkää kalastella rehevissä vesistöissä).
Tuli itsellä kerran vastaan zeoliitistä tietoa etsiessä. Vissiin nuo kestovaippaharrastajat yhtä tarkkoja noista aineista kuin pesukinnaslaiset
Swipe - löytyy myös fosfaatiton vaihtoehtoBastard kirjoitti: Swipe
Meillä käytössä LV:n pesuaineet nyt kun tääkin asia tuli puheeksi 
Vain YKSI LSP!
-
powermitsu
Mä oon pessy lampaankarvaa ihan käsisaippualla käytön jälkeen, onko ok?
On. Ainakaan omani ole miksikään siitä mennyt.
Viimeksi muokannut Osgard, Ma Loka 24, 2011 11:35 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^Jos ei mee mikskään niin mikä siinä. Itse noudatan herkkoon ohjeita kuin piru raamattua eli pesen mäntysuovalla 
Vain YKSI LSP!
-
powermitsu
Urran kirjoitti:^Jos ei mee mikskään niin mikä siinä. Itse noudatan herkkoon ohjeita kuin piru raamattua eli pesen mäntysuovalla
Ai olisko se parempi?
^No se on lampaanvillan kanssa töitä tekevän mukaan ainut oikea vaihtoehto 
Vain YKSI LSP!
Tulipahan työstettyä punaista lakatonta pintaa. Millähän noista laikoista sais nyt punaiset värit pois? 
Ei oikein mitenkään. Mutta ei niistä seuraavissa kiillotuksissa mitään haittaa ole, eli pelkästään kosmeettinen haitta on kyseessä.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips
Normikäsittelyllä mulla lähti väri 90%:sesti:
Ämpäriin Fairya ja lämmintä vettä ja sinne uiskentelemaan.
Jossain vaiheessa sitten kunnolla puristellen ja huuhdellen...
Ämpäriin Fairya ja lämmintä vettä ja sinne uiskentelemaan.
Jossain vaiheessa sitten kunnolla puristellen ja huuhdellen...
Jep, kyllä ne haalistuu kun liottelee kunnolla. Paras tapa kun vedät perään vaikka lakattoman mustan. 
Onko kenelläkään kokemusta / tietoa Stjärnagloss Foam Pad & Microfibre Cleaner nimisestä aineesta? Sopiiko konepesuun ja onko pesuteho samaa luokkaa Sonus der wunder washeen kanssa? Kenties muita faktoja / mielipiteitä aineesta..?
Se mikä osataan tehdään itse. Jos jotain ei osata, se opetellaan...
En tiedä olisiko sopinut paremmin tuonne pesukinnas aiheeseen, mutta tuli harjattua oma pesukinnas tuollaisella koirille tarkoitetulla harjalla.
Kintaasta tuli kun uusi tämän käsittelyn jälkeen nyt parina kertana pesun jälkeen tullut tehtyä ja mietittyä miksi ei aikaisemmin tullut tehtyä.
Kintaasta tuli kun uusi tämän käsittelyn jälkeen nyt parina kertana pesun jälkeen tullut tehtyä ja mietittyä miksi ei aikaisemmin tullut tehtyä.
Pesin just koneessa mikrokuituliinat, Mequn Water Magnetin ja Mequn foam padeja, semmosia pienehköjä, joilla oon käsin vahat levitelly.
Aineeksi olin juuri vaihtanut Lummen zeoliitittömän (pesin koneen eka tyhjänä tehopesulla uudella aineella, jotta hieman edes noista vanhoista zeoliiteista puhdistuis) sit 30minuutin pikapesu 40asteessa ja runsaalla huuhtelulla (aika nousi ++huuhtelun myötä 45 minuuttiin)
ja linkouskierroksia oli 600.
Kun pesu oli ohi, tuoksui kaikki ihan puhtaalle, vanhoja likajälkiä oli nähtävissä, mutta vain ulkonäöllistä haittaa, eli ei mitään likaavaa/naarmuttavaa. Water Magnet (ihan uusi, ekaa kertaa pesin nyt), oli repeytynyt reunasaumoista ja muutenkin reunoilla ja nurkissa oli purkautumisen alkuja. Tämä tuli hieman yllätyksenä, kun hellävarainen pesuohjelma käsittääkseni käytössä ja ei kai noi kierroksetkaan tai lämpötila liian kovia ollu?
Noh, jos vastaavan uuden joskus uskaltaudun ostamaan niin pelkää käsinpesua sille sitten..
Suurin ylläri tuli foampädejä kauhistellessa. Kaks vanhempaa ja vain hieman kulunutta, oli hajonnu ihan tuusan nuuskaksi ja sitä silppua oli kaikki mikrokuituliinatkin täynnä.
Kaks hieman uudempaa oli silpuuntunut vain hieman reunoista, mutta katson miltä ne vaikuttaa kuivuttuaan, ennen kuin päätän heitänkö roskiin vai säilytänkö.
Eli jatkossa kaikki päditkin vain käsin.
Mites, onkohan kuinka haitallista jos vaahtomuovin palasia (hyvin hyvin pieniä) jää mikrokuituliinoihin, eli naarmuttaako?
Aineeksi olin juuri vaihtanut Lummen zeoliitittömän (pesin koneen eka tyhjänä tehopesulla uudella aineella, jotta hieman edes noista vanhoista zeoliiteista puhdistuis) sit 30minuutin pikapesu 40asteessa ja runsaalla huuhtelulla (aika nousi ++huuhtelun myötä 45 minuuttiin)
ja linkouskierroksia oli 600.
Kun pesu oli ohi, tuoksui kaikki ihan puhtaalle, vanhoja likajälkiä oli nähtävissä, mutta vain ulkonäöllistä haittaa, eli ei mitään likaavaa/naarmuttavaa. Water Magnet (ihan uusi, ekaa kertaa pesin nyt), oli repeytynyt reunasaumoista ja muutenkin reunoilla ja nurkissa oli purkautumisen alkuja. Tämä tuli hieman yllätyksenä, kun hellävarainen pesuohjelma käsittääkseni käytössä ja ei kai noi kierroksetkaan tai lämpötila liian kovia ollu?
Noh, jos vastaavan uuden joskus uskaltaudun ostamaan niin pelkää käsinpesua sille sitten..
Suurin ylläri tuli foampädejä kauhistellessa. Kaks vanhempaa ja vain hieman kulunutta, oli hajonnu ihan tuusan nuuskaksi ja sitä silppua oli kaikki mikrokuituliinatkin täynnä.
Kaks hieman uudempaa oli silpuuntunut vain hieman reunoista, mutta katson miltä ne vaikuttaa kuivuttuaan, ennen kuin päätän heitänkö roskiin vai säilytänkö.
Eli jatkossa kaikki päditkin vain käsin.
Mites, onkohan kuinka haitallista jos vaahtomuovin palasia (hyvin hyvin pieniä) jää mikrokuituliinoihin, eli naarmuttaako?
Pesuvälineiden pesu
Miten sä sait noi levitystyynyt hajalle? :O ite oon monta kertaa pessy koneessa ja eri asteissakin ja ei mitään hajoamista. Onhan kyse niistä keltaisista pillereistä?
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave
Instagram: detailcave