Kaide joo toi on Canuunan hienoa mainostekstiä

Nikonilla vastaava on SWM AF-S mikä tulee sanoista Silent Wave Motor. Mut tarkoittaa siis hiljaista moottoria (vanhoissa rungoissa monesti moottori oli kameran rungossa ja välillä kauhee akselointi -> hirveetä surinaa)
Joo siis nixun ongelmaan mä ensin räpläisin kameraa hetken ja toteaisin voiko herkkyyden määrittää manuaalisesti, jos voi -> mahdollisimman alas. Ja luonnollisesti kun herkkyyttä lasketaan niin valotusaika pitenee -> kuva tärähtää käsivaralta kuvatessa (tässä voi muuten harjaantua melko hyväksi) -> jalustaa. Näissä autokuvauksissa varmaan monopodi ois kaikista fiksuin mutta ne on halvimmillaan sen 60e halvimman kuulapään kanssa joten melkein kokeilisin ensin esim. honkkarin 15e jalustan kanssa
Mä olen täysin eri mieltä tosta superzoom kameroiden olemisesta järkkäreitä lähempänä. Niissähän on yleensä VIELÄ PIENEMPI KENNO kun normaali pokkareissakin. Tällä siis saadaan mahdollistettua se 1000mm @ kinofilmikoon rajausvastaavuus. Sen sijaan mun mielestä nimenomaan noi Nikonin P7100 ja Canuunan G12 on enemmän järkkäreiden "jäljillä" kun niiden kennot on isompia. Esim. Nikonin P510 41x superzoom kameran kenno on 1/2,3" kun kahdella edellä mainitulla on 1/1,7". Tarkottaa käytännössä siis että P7100 ja G12 kennot on 35% isompia. Kaiken lisäksi ne on vielä ahtaneet 5 944 320 pikseliä enemmän tohon pienimpään kennoon! Ja olematta fysiikan opiskelija varmasti ymmärtää että se tarkoittaa että se pikseli on pienempi eli se ei pysty vastaanottamaan samaa määrää fotoneita (valoa) samassa ajassa -> joudutaan nostamaan herkkyyttä -> kohisee. Meniks liian syvälliseks?
Mä en silti tuhlais rahojani kumpiinkaan edellä mainittuihin. Superzoomeihin en ikinä ja noihin parempilaatuisiin pokkareihin ainoastaan jos on joku pakottava tarve kantaa kameraa aina mukana (kuten mulla) ja ei jaksais kantaa järkkäriä. Emännälle tosin ostin just Nikonin P300:sen eikä oo kaduttanu yhtään. Vaikka onkin 1/2,3" kennon kamera niin siin on laajispäässä 1,8 aukon valovoima joten sillä saa vaimo kuvattua lapsia ilman sitä s**tanan rumaa kohdesalamaa + on muutenkin aika näppärä pokkariks

Vaikka sanoinkin sille jo kaupassa että 4,3mm polttovälillä lapsien päät SAATTAA näyttää hieman isoilta

Täähän voi olla jatkossa mun projektikamera kun tolla polttovälillä ja valovoimalla saadaan kombinaatio millä voidaan kuvata syväterävyytenä 5mm linssin pinnasta ikuisuuteen terävä kuva, käsivaralla, hämärässä
Itse kokeilisin jalustaa (sonikk:ilta lainaks?). Ja jos kuitenkin päädytään järkkärin ostoon niin päätyisin ostamaan Nikonin D5100 järkkärin. Tämä siksi koska tässä kamerassa on erityisen hyvä kenno minkä vuoksi voidaan kuvata isolla herkkyydellä eli on mahdollista saada myös kohtuullista syväterävyyttä ihan käsivaralta kuvatessakin, hieman hämärässä.