
Lasien myllytys
Re: Lasien myllytys
Agressiivisin laikka mitä löytyy , lasi se vasta kovaa on 

Re: Lasien myllytys
Joo siis normaalisti laseissa käytetään feltti laikkaa eli suomeks huopa laikkaa. löytyy esim. PolishedBlissistä, Carnaubawaxshopista ja ehkä jopa paikallisista puuilo-maisista kaupoista.
Vain YKSI LSP!
Re: Lasien myllytys
Normaalisti joo, sen tossa huomasin itsekin. Nyt mennään SFX-1 tai Flexin valkonen laikoilla, kun ei muuta tähän hätään löydy. On se kuitenkin tyhjää parempi ennen Gtechnicin G1:stäUrran kirjoitti:Joo siis normaalisti laseissa käytetään feltti laikkaa eli suomeks huopa laikkaa. löytyy esim. PolishedBlissistä, Carnaubawaxshopista ja ehkä jopa paikallisista puuilo-maisista kaupoista.

Re: Lasien myllytys
Jos ehostaa noita umpioita, laittaa siihen päälle viis sateesta, niin tarttuuko tuon päälle enään sealeri / vaha?
jostain syystä musta vaan tuntus tuo viis sateesta parhaalta kiillotetulle ja hiotulle tuoreelle pinnalle, eikös se sisällä jotain lasinkirkastetta, vai olenko luullut väärin?
ainakin tuulilasista näki paremmin lävitse käsittelyn jälkeen..
jostain syystä musta vaan tuntus tuo viis sateesta parhaalta kiillotetulle ja hiotulle tuoreelle pinnalle, eikös se sisällä jotain lasinkirkastetta, vai olenko luullut väärin?
ainakin tuulilasista näki paremmin lävitse käsittelyn jälkeen..
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa![]()
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.
Re: Lasien myllytys
^Miks siihen enää sen jälkeen pitäs tarttua vaha/sealeri? Se mitä todennäköisemmin on sealant -tyyppinen.
Vain YKSI LSP!
Re: Lasien myllytys
Joo ei kai mm. Viis Sateesta alle eikä päälle kannata mitään laittaa, ei taitaa aineen alkuperäinen funktio olla se mitä sen pitäis olla sen jälkeen enää.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Re: Lasien myllytys
Aena pittää olla kerroksia kermakakkuja ja kaikkija er aeneita ihanku männöö tinatuoppiinnii ni tilovaap ensten kaljan sitten calvadoksen het perrään siiterin kohta jos fisuakin,... Ja lopputulos voimistuuUrran kirjoitti:^Miks siihen enää sen jälkeen pitäs tarttua vaha/sealeri? Se mitä todennäköisemmin on sealant -tyyppinen.

Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa![]()
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.
Re: Lasien myllytys
mlatvala kirjoitti:Aena pittää olla kerroksia kermakakkuja ja kaikkija er aeneita ihanku männöö tinatuoppiinnii ni tilovaap ensten kaljan sitten calvadoksen het perrään siiterin kohta jos fisuakin,... Ja lopputulos voimistuuUrran kirjoitti:^Miks siihen enää sen jälkeen pitäs tarttua vaha/sealeri? Se mitä todennäköisemmin on sealant -tyyppinen.
SPOILERSPOILER_SHOW
Mä olen ollut liian pitkään savosta poissa, kun oli niin hidasta ton tekstin tavaaminen 

Re: Lasien myllytys
Mites, kun kaverilla ois tossa projektiautossa sisäpuolen laseja sellasta palanutta metallia jne.. Eli on rälläköity ja hitsattu turvakaaria auton sisällä.. Saiskohan tota myllytettyä jollain vai meneekö lasinvaihtohommiin?
Re: Lasien myllytys
En tiiä. Voishan niitä koittaa poistaa jollain raudanpoistoaineella? Mut kannattaa alkuun tilata sitä ainetta joku 5 litraa 
Onhan lasinhiontavehkeitä ihan semmosia "ruffimpiakin" mitä vissiin aikoinaan käyttivät. Mutta riski optisille häiriöille on melko suuri.
Luulen et lasit on uutena sen verran kalliita et maksais vaivan kokeilla kaikki clay karkeudet, joku 5L Deironizeria ja perään esim. Sonaxin lasinhiontatahnaa + felt laikka (Jyrki sanoi että Ceriglass ei oo niin ruffi kun Sonax)?

Onhan lasinhiontavehkeitä ihan semmosia "ruffimpiakin" mitä vissiin aikoinaan käyttivät. Mutta riski optisille häiriöille on melko suuri.
Luulen et lasit on uutena sen verran kalliita et maksais vaivan kokeilla kaikki clay karkeudet, joku 5L Deironizeria ja perään esim. Sonaxin lasinhiontatahnaa + felt laikka (Jyrki sanoi että Ceriglass ei oo niin ruffi kun Sonax)?
Vain YKSI LSP!
Re: Lasien myllytys
Veikkaanpa, että nuo hitsauskipinät on sen verran sulattanut lasia, että on aika tekemätön paikka saada niitä pois.
Meillä ainakin himassa makkarin ikkunassa on niin syvällä (ja myös korkealla, että rätti tarttuu), etten usko niiden millään lähtevän pois.
Syy: faija hitsas partsin kaidetta, eikä tajunnut suojata metrin päässä olevaa ikkunaa
Meillä ainakin himassa makkarin ikkunassa on niin syvällä (ja myös korkealla, että rätti tarttuu), etten usko niiden millään lähtevän pois.
Syy: faija hitsas partsin kaidetta, eikä tajunnut suojata metrin päässä olevaa ikkunaa

Re: Lasien myllytys
Partahöylän terällä lähtee klunssit mäkeen (otat uuden käyttöön aina, jos alkaa tylsymään..). Ei tarvitse kummempia poppakonsteja.
Kaivoksela "Detailing" Autotalo - Tunteella ja Taidolla
Re: Lasien myllytys
^Mä vastustan joka paikassa partahöyliä joten suosittelen partaveitsen käyttöä 
Mut siis tohon myllytykseen niin jos ne metallipartikkelit saa pois niin se pinta jää ihan saletisti vielä karkeeks siitä. Itsekkin omasin aikanaan auton missä hitsattiin konttia suojaamatta takalasia
Siihen aikaan tosin en tienny mistään felt-laikoista mutta kyllä ne vaan oli siinä ja pysyi.
Kysy kaverilta että tuntuuko nyt siltä että se vaijerilla/siimalla ikkunoiden irrottelu oiski ollu vaan pieni lisävaiva?
Mut kun ja jos partikkelit saa pois niin myllytyksen jälkeen lasi varmaan saadaan tuntumaan sileältä, vaikkakin ne "kuopat" missä metallijäämiä oli varmasti jää siihen.

Mut siis tohon myllytykseen niin jos ne metallipartikkelit saa pois niin se pinta jää ihan saletisti vielä karkeeks siitä. Itsekkin omasin aikanaan auton missä hitsattiin konttia suojaamatta takalasia

Kysy kaverilta että tuntuuko nyt siltä että se vaijerilla/siimalla ikkunoiden irrottelu oiski ollu vaan pieni lisävaiva?

Mut kun ja jos partikkelit saa pois niin myllytyksen jälkeen lasi varmaan saadaan tuntumaan sileältä, vaikkakin ne "kuopat" missä metallijäämiä oli varmasti jää siihen.
Vain YKSI LSP!
Re: Lasien myllytys
^Vastusta mitä haluat.. mutta pointtina voin sanoa, että tuolla terällä metallipisteet lähtee huitsin kukkaseen, lasia vahingoittamatta. Veten lasia putsailtiin näin sysksyllä. Lisäski lasiin on varmasti palanut kraatereita, joille et juurikaan voi mitään.
Kaivoksela "Detailing" Autotalo - Tunteella ja Taidolla
Re: Lasien myllytys
Väitän myös että Handyllä lähtee hitsimujut lasista huittisiin.
Töissä tulee noita käytettyä ja mm. lentoruoste lähtee laakista laseista irti, tietenkään kuivaan pintaan ei kannata yrittää, vaan vähän liukastetta ensin..ja ei jätä naarmuja, ellei tyri!
Töissä tulee noita käytettyä ja mm. lentoruoste lähtee laakista laseista irti, tietenkään kuivaan pintaan ei kannata yrittää, vaan vähän liukastetta ensin..ja ei jätä naarmuja, ellei tyri!
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Re: Lasien myllytys
Pitänee kokeilla noita eri konsteja, kiitos. Ja tosiaan auto oli erään tutun pajalla missä kaaret tehtiin (ja paljon tehtiinkin) niin se on ilmeisesti suojannut vähän huonosti. Ikkunoita on nyt perjaatteessa vittumainen irrotella koska ovipahvit on korvattu hiilikuitulevyllä jotka on niitattu kiinni oveen.. Tosin toisessa ovessa ei oo vielä niitattu levyä, joten ikkunan irrottaa aika helposti. Mutta jos ei lähde ilman poppakonsteja, niin sitten melkeen kannattaa uudet ikkunat ostaa kun noita nyt saa purkuautoista varmaan 10e kappale.. Takaikkunoissa ei pitäis mitään olla kun ne on pleksiä/polykarbonaattia tms ja ne on asennettu kaarien teon jälkeen..
Re: Lasien myllytys
Voiko laseja myllyttää karvalla vai pitääkö olla huopalaikka?
Re: Lasien myllytys
Saitko lasit kiillotettua?_paffa kirjoitti:Ostin Einszettin Glas Polishia ja vaikuttaa hyvin nestemäiseltä. Mutta millä laikalla tuota työstäisi? Kenelläkään mitään kokemuksia aineesta? Pikakelauksella netistä ihan ok kamaa ja monet kehuneet. Laikkoja löytyy SFX 1-4, CG HEX oranssi, ja pari motonetin flexipads punasta ja valkoinen, joten millä lähtis liikkeelle?
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa![]()
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.
Re: Lasien myllytys
Löysin Motonetistä tällasen: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/773404/0
On vissiin ihan ok lasin kiillotukseen, vaiko eikökö??
On vissiin ihan ok lasin kiillotukseen, vaiko eikökö??
Re: Lasien myllytys
Kirjoitellaas vaikka tähän säikeeseen...
Vihdoin ja viimein sain itseäni niskasta kiinni ja testasin tuota Carpro:n Ceriglassia.

Koneina testailin paineilmaepäkeskoa ja Flexin rotarya. Laikkana 150mm huopalaikka ja sille sopiva ultrasoft talla.

Näppärää ainetta ja tekee sen minkä lupaa. Poistaa helposti kevyet naarmut lasista, eli pääsääntöisesti pyyhkijöiden aiheuttamat naarmut. Syvempiin kiveniskemiin ei luonnollisesti teho riitä.
Paineilmaepäkesko ei ole oikein sopiva tähän työhön, koska sillä on hankala saada riittävää painetta pinnalle siten, että laikka pyörii vielä. Toimiakseen riittävän tehokkaasti, on saatava painetta ja lämpöä aikaiseksi. Flexillä ja pehmeällä tallalla homma oli suorastaan lapsellisen helppoa ja nopeaa. Ei vetele eikä pompota.
Ainetta reippaasti laikalle. Levitys minimikierroksilla ja sen jälkeen kierrokset 1000 - 1200 rpm. Painetta reilusti koneelle, koska leikkaa sitä paremmin, mitä enemmän saa painetta. Tällöin pitää tietysti seurata lasin lämpöjä. Aine häviää ja kuivahtaa hetken päästä pinnalle, jonka jälkeen pari suihkausta vettä ja matka jatkuu. Pari kolme kertaa ehtii suihkasta vettä, jonka jälkeen aine on ajettu loppuun. Tutkitaan tulosta ja uusitaan käsittely tarpeen mukaan. Pari kertaa tekee tehtävänsä.


Syvempiin kiveniskuihin jää valkoista ainetta, mutta lähtee kyllä pesemällä pois.
Vihdoin ja viimein sain itseäni niskasta kiinni ja testasin tuota Carpro:n Ceriglassia.

Koneina testailin paineilmaepäkeskoa ja Flexin rotarya. Laikkana 150mm huopalaikka ja sille sopiva ultrasoft talla.
Näppärää ainetta ja tekee sen minkä lupaa. Poistaa helposti kevyet naarmut lasista, eli pääsääntöisesti pyyhkijöiden aiheuttamat naarmut. Syvempiin kiveniskemiin ei luonnollisesti teho riitä.
Paineilmaepäkesko ei ole oikein sopiva tähän työhön, koska sillä on hankala saada riittävää painetta pinnalle siten, että laikka pyörii vielä. Toimiakseen riittävän tehokkaasti, on saatava painetta ja lämpöä aikaiseksi. Flexillä ja pehmeällä tallalla homma oli suorastaan lapsellisen helppoa ja nopeaa. Ei vetele eikä pompota.
Ainetta reippaasti laikalle. Levitys minimikierroksilla ja sen jälkeen kierrokset 1000 - 1200 rpm. Painetta reilusti koneelle, koska leikkaa sitä paremmin, mitä enemmän saa painetta. Tällöin pitää tietysti seurata lasin lämpöjä. Aine häviää ja kuivahtaa hetken päästä pinnalle, jonka jälkeen pari suihkausta vettä ja matka jatkuu. Pari kolme kertaa ehtii suihkasta vettä, jonka jälkeen aine on ajettu loppuun. Tutkitaan tulosta ja uusitaan käsittely tarpeen mukaan. Pari kertaa tekee tehtävänsä.
Syvempiin kiveniskuihin jää valkoista ainetta, mutta lähtee kyllä pesemällä pois.
Kaikki liha tottelee kuria...
Re: Lasien myllytys
Nyt täytyy kyllä jakaa kokemuksia. Eilen testissä oli tämä:

Ja vaikka normaalisti en anna näin murska-arviota niin.. minun silmissäni Ceri Glass on tästä edespäin aivan turha tuote. Sonax pieksee sen aivan joka osa-alueella (okei, en oo kokeillu polykarbonaatin myllytystä, mut siihen käy myös maalipinnan tuotteet)
Eilen myllyttelin siis testiksi foorumillakin pyörivän, Bastarduun, Evo V:n tuulilasia. Siis noin 150tkm ajettu 90-luvun lopun auto. Kuten voitte kuvitella, oli lasissa wiper trailia aika kovasti (kuitenkin ikäänsä nähden uskomattoman vähän) ja lisäksi vielä Kehä III hienouksia, eli niitä kiveniskeymiä.
Viime kokeiluissa, silloin myös Mitsun lasia myllyttäessä (silloin omaa) totesin että "hunnun" saa kuin saakin pois, kunhan vain malttaa antaa painetta, lämpöä ja ennenkaikkea riittävän määrän overlappeja. No Sonaxin kanssa pätee ihan samat säännöt mutta tarvii olla huomattavan vähemmän malttamaton. Lisäksi uskon että pahemmatkin naarmut saisi pois, sillä maltilla. Vaatii vaan melkoisen efortin niiden poistaminen, mutta Ceri Glassilla en uskonut niiden poiston olevan mitenkään mahdollista.
Jos vertailisin, niin mielestäni Sonax leikkaa melkein 2 kertaa nopeammin kuin CeriGlass. Lisäksi sen liukasteet toimii jo sellaisenaan paljon pidempään kuin CeriGlassilla. Eli se ei kuiva yhtä nopeasti pintaan vaan rasvat mahdollistaa ajon jatkamisen ilman että tarvii heti vettä lisätä. Tämä siltikin tykkää vedestä mutta mun mielestä sen käyttö ei ole todellakaan pakollista, eikä edes tarpeellista.
Lisäksi mainittakoon että Sonaxin omat felt-laikat leikkaa myöskin paremmin kuin Rayonin Felt laikat. Sonaxin laikka on paljon tiiviimpi joten se ei harjatessa (laikkaa putsatessa) myöskään kulu yhtä nopeesti kun Rayon.
Sonaxin lasinmyllytystahna maksaa enemmän kun CeriGlass, itseasiassa Suomesta hankittuna lähes 4-kertaa enemmän. Mutta mun mielestä se on sen arvoista. Lisäksi noi laikat on ihan must have, jos tekee lasinmyllytystä.
http://www.sonax.com/Product-Search/(no ... ass-polish
http://www.sonax.com/Professional-Vehic ... lt-pad-127
Ja mikä parasta, nää pitäs ainakin teoriassa tilaamalla olla mahdollista saada jokaisesta paikallisesta Sonax jälleenmyyjältä
Jos siis noi jälleenmyyjät saa tilata näitä Profilinen tuotteita. Siis esim. kun niitä Megun pro kamojakin saa esim. Honkkarista, jos vaan pyytää tilaamaan 

Ja vaikka normaalisti en anna näin murska-arviota niin.. minun silmissäni Ceri Glass on tästä edespäin aivan turha tuote. Sonax pieksee sen aivan joka osa-alueella (okei, en oo kokeillu polykarbonaatin myllytystä, mut siihen käy myös maalipinnan tuotteet)
Eilen myllyttelin siis testiksi foorumillakin pyörivän, Bastarduun, Evo V:n tuulilasia. Siis noin 150tkm ajettu 90-luvun lopun auto. Kuten voitte kuvitella, oli lasissa wiper trailia aika kovasti (kuitenkin ikäänsä nähden uskomattoman vähän) ja lisäksi vielä Kehä III hienouksia, eli niitä kiveniskeymiä.
Viime kokeiluissa, silloin myös Mitsun lasia myllyttäessä (silloin omaa) totesin että "hunnun" saa kuin saakin pois, kunhan vain malttaa antaa painetta, lämpöä ja ennenkaikkea riittävän määrän overlappeja. No Sonaxin kanssa pätee ihan samat säännöt mutta tarvii olla huomattavan vähemmän malttamaton. Lisäksi uskon että pahemmatkin naarmut saisi pois, sillä maltilla. Vaatii vaan melkoisen efortin niiden poistaminen, mutta Ceri Glassilla en uskonut niiden poiston olevan mitenkään mahdollista.
Jos vertailisin, niin mielestäni Sonax leikkaa melkein 2 kertaa nopeammin kuin CeriGlass. Lisäksi sen liukasteet toimii jo sellaisenaan paljon pidempään kuin CeriGlassilla. Eli se ei kuiva yhtä nopeasti pintaan vaan rasvat mahdollistaa ajon jatkamisen ilman että tarvii heti vettä lisätä. Tämä siltikin tykkää vedestä mutta mun mielestä sen käyttö ei ole todellakaan pakollista, eikä edes tarpeellista.
Lisäksi mainittakoon että Sonaxin omat felt-laikat leikkaa myöskin paremmin kuin Rayonin Felt laikat. Sonaxin laikka on paljon tiiviimpi joten se ei harjatessa (laikkaa putsatessa) myöskään kulu yhtä nopeesti kun Rayon.
Sonaxin lasinmyllytystahna maksaa enemmän kun CeriGlass, itseasiassa Suomesta hankittuna lähes 4-kertaa enemmän. Mutta mun mielestä se on sen arvoista. Lisäksi noi laikat on ihan must have, jos tekee lasinmyllytystä.
http://www.sonax.com/Product-Search/(no ... ass-polish
http://www.sonax.com/Professional-Vehic ... lt-pad-127
Ja mikä parasta, nää pitäs ainakin teoriassa tilaamalla olla mahdollista saada jokaisesta paikallisesta Sonax jälleenmyyjältä


Vain YKSI LSP!
Re: Lasien myllytys
Kiitos testistä. Taidanpa kysyä mitä maksaa duunin kautta tilattuna. 

Re: Lasien myllytys
^^Kiitos tiedosta tuota pitää kysellä sonax jälleenmyyjältä, koska meilläkin on noita ikkunoita, jotka tarvitsee kiillotusta. Traktori kaikkein pahin. 

Re: Lasien myllytys
Ainiin sen verran negatiivista että toi Sonaxin "kaatopää" tai "pursotuspää" on ihan p**seestä. Semmonen "kalvo" missä reikä keskellä ja kun painat tarpeeks kovaa niin alkaa tulla läpi. Niin ohutta kamaa et aina tulee kerralla liikaa.
Vain YKSI LSP!
Re: Lasien myllytys
On kyllä melkein pakko hankinta tuo sonaxin aine, kun on sen verran huonossa kunnossa mm. takalasi.