Kone, laikat, aineet? APUA!

Kiillotustahnat ja laikat
juu-zo
Viestit: 69
Liittynyt: To Marras 14, 2013 10:29 am

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja juu-zo » Ma Syys 02, 2019 10:29 pm

Milläs laikoilla ja aineilla lähtisi kovalakkaisen valkoisen w204 mersun kimppuun? Koneena on das-21 kopio limppu epäkesko. Kokeilin s3 goldilla ja spider laikalla vedellä jo kertaalleen koko auton ja sillä sai pahimmat pesunaarmut pois, mutta ei ollut järkeä hinkutella pintaa täysin naarmuttomaksi. Pohdin että riittäisikö mikrokuidussa leikkaavuus tuon koneen kanssa vai pitäisikö suosiolla ostella rotsu jolla ryhtyisi tuota työstämään. S3 goldia ja s30+ löytyy vielä hyllystä, joten ne voisin ainakin aineina ensiksi kokeilla loppuun. Onko siis kokemuksia saako mersusta limppuepäkeskolla kunnolla kiilloteltua?

silakka80
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Syys 16, 2014 4:54 am

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja silakka80 » Ma Touko 04, 2020 9:30 pm

Rotarylla ainakin tuli W203 hyvään kuntoon. Löytyy näyttämö topicista. Uskoisin, että valkoisella spiderilla S3 ja sinisellä tai mielummin oranssilla spiderilla S30

silakka80
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Syys 16, 2014 4:54 am

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja silakka80 » Ma Touko 04, 2020 9:35 pm

Työkaverini osti 1/2 vuotta sitten naarmuttoman Bimmerin Hämeenlinnan Länsiautolta.
En ole Bemaraita ennen kiillotellut, joten apuja tarvitaan. Koneina epis ja rotary. Schollin aineita löytyy ja TLC + Perfect Finish
Liitteet
123.jpg
123.jpg (340.51 KiB) Katsottu 6979 kertaa

Jantsu
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2012 7:45 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Jantsu » Pe Kesä 05, 2020 8:39 am

Tässä on mielestäni erittäinkin hyvä video Car Craft Auto Detailingilta

A GUIDE TO RESTORING CAR PAINT- (paint decontamination, paint correction & paint protection)
https://youtu.be/6tepA3wjPbY

Avatar
santtude
Viestit: 178
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 2:29 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja santtude » Ke Touko 18, 2022 8:32 am

Moro,

Varastossa (vanhempien autotallissa) pitäisi olla muutama vanhempi hex-laikka, taitaa olla peruja viiden vuoden takaa. Muistaakseni yhden kerran ajettu vanhempi auto, onko näistä laikoista enää mihinkään? Säilytys luokkaa lämmintä-pakkasta-lämmintä-pakkasta.
Eli kysymyksenä onkin, että voiko myös vanhemmilla laikoilla ajaa ihan normaalisti?

Avatar
Alfa156
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Loka 19, 2011 7:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Alfa156 » Ke Touko 18, 2022 1:28 pm

Ei kai ne laikat miksikään mene lämmönvaihteluista. Jos aineita on samoissa olosuhteissa säilytetty, ne on entiset.
Ei muuta kuin kovaa ajoa. :buffer:

Avatar
Mazza
Viestit: 465
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 6:30 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Mazza » Ke Touko 18, 2022 5:16 pm

Alfa156 kirjoitti: Ke Touko 18, 2022 1:28 pm Ei kai ne laikat miksikään mene lämmönvaihteluista. Jos aineita on samoissa olosuhteissa säilytetty, ne on entiset.
Ei muuta kuin kovaa ajoa. :buffer:
Osa aineistakin tokenee hyvällä sekoittamisella. Ainakin Megun ja AG:n kiillotusaineet pelaa vuosien ja lukuisien jäätymisten jälkeen.

Avatar
santtude
Viestit: 178
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 2:29 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja santtude » Ke Touko 18, 2022 5:44 pm

Täytyy tutkaista viikonloppuna, megun UCta taisi kanssa olla purkillinen samassa kasassa kestämässä pakkasta, mutta sitä ehdin ostamaan jo uuden pullon :buffer:

itarumaa
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2019 3:14 pm

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja itarumaa » Pe Touko 27, 2022 10:30 am

Onko ideoita myllytykseen. Olen nyt paikkamaalannut mustaa mersua. Pohjamaali, maali ja lakka. Vesihioin sitten niitä tasasemmaksi, mutta ei se oikein nyt ole hyvä. Kuinkahan kovalla laikalla uskaltaa autoa myllyttää ja auttaisiko kovempi laikka siihen, että kiveniskelmät, jotka on paikkamaalattu olisivat tasaisempia.

Minulla on nyt autoduden setti ollut käytössä, mutta sillä ei ole vielä saanut moitteetonta pintaa. Vesihiomisen jäljet ovat melkeen lähteneet pois, mutta eivät täydellisesti ja edelleen on paikkamaalauksen jäljet näkyvissä, sellaisia pieniä mustia täpliä. En ole mennyt maalipinnasta läpi myllyttämällä ja epäkesko on käytössä.

https://www.autodude.fi/fi/tuote/myllyt ... g_kit_8in1

Käytin tuota ensimmäistä ainetta ja keltaista laikkaa, joka meni kyllä nyt rikki käytössä. Konepelti on myllytetty ainakin 3-4 kertaa. Koko ajan siitä on tullut parempi, mutta mietin, että oliskohan kovempi laikka hyvä idea ja ehkä joku toinen ainekin. Sitten voisi tehdä vaiheet 2&3 tuolla autoduden setillä loppuun asti.

Avatar
Alfa156
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Loka 19, 2011 7:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Alfa156 » La Touko 28, 2022 9:04 am

Oletko siis paikkamaalannut kiveniskemiä, vai jotain isompia kohtia? Olisko kuvaa aikaansaannoksesta?
Millä paprulla vesihioit? Ideahan on hioa aina edellisen karkeuden jäljet pois ja jatkaa hienommalla. Viimeinen hionta väh. jollain 1500 grit paprulla.
Ei niitä vesihionnan jälkiä muuten myllyttämällä saa pois. Konekin ratkaisee, jos käytössä on joku pieniheittoinen halpa epäkesko, niillä saa kyllä työstää pitkään.

Linkin mukaan toi keltainenhan on leikkaavin laikka, jos ei riittänyt hiontajälkien poistoon, hioisin uudelleen hienommalla paprulla. Esim. 1000 grit ylös-alas suunnassa ja 1500 grit vasen-oikea suunnassa, että saat aina ne edellisen hionnan jäljet poistettua hienommalla karkeudella.
Jos tehokkaampaa laikkaa kaipaat se on sitten karva tai leikkaava mikrokuitu. Toki tekniikassa ja aineen käytössäkin voi olla puutteita, en oo ikinä saanut laikkaa rikki normikäytössä. Tosin ei oo King Carthurin aineista ja laikoista kokemusta...

Millä maalilla maalasit ja kauanko annoit kuivua ennen hiontaa? Jos kili-kali purkin 1K maalilla, sais kuivua maalauksen jälkeen useita viikkoja ennenkuin lähtisin hiomaan. Tuppaa olemaan aika pehmeää ja tahmaista senkin jälkeen ja näillä lämpötiloilla kovettuu h i t a a s t i. :wall:

itarumaa
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2019 3:14 pm

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja itarumaa » La Touko 28, 2022 12:26 pm

Olen paikkamaalannut lukuisia kiveniskelmiä. Tässä on kuva nyt 1500 grit hionnan jälkeen.
Kuva

Alunperin hion 1000 grit, sitten olisi tarkoitus hioa 1500 grit. Kone on Tokya OP5. Veikkaan, että pitää hioa reilusti lisää, tässä karmein kuva:
Kuva

Tämä maalisetti on käytössä: https://www.ebay.ie/itm/194002571720

Tuon setin lisäksi ostin Flexipad Very Firm Cutting Grip eli valkoinen laikka ja sille High Cut aine. Näitä en ole vielä käyttänyt. Olettaisin, että tuo maalisetti on kuitenkin 2k maalia eikä mitään 1k:ta.

Avatar
Alfa156
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Loka 19, 2011 7:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Alfa156 » Su Touko 29, 2022 6:22 pm

Kyllä noi on ihan 1K maalia, 2K maalissa olis kovetin putelin sisällä.

itarumaa
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2019 3:14 pm

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja itarumaa » Ke Heinä 13, 2022 3:35 pm

Konepelti teipattiin lopulta ja hyvä siitä sitten tuli. Toki teippaamisessakin on omat haasteensa, mutta mikäs siinä opetellessa. Onko vinkkejä vielä myllytykseen, että mitkä asiat vaikuttavat noiden laikkojen kestoon. Ei voi olla normaalia, että laikkoja menee kuin liukuhihnalta. Tuo ostamani laikkakin hajosi kappaleiksi kesken myllytyksen, en päässyt edes autoa loppuun asti. Aina irtoaa tarrakiinnityksestä laikka kahteen osaan. Kierroksia olen käyttänyt asetuksia 1&2 eli taitaa olla maksimit 2500rpm.

Avatar
Alfa156
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Loka 19, 2011 7:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Alfa156 » To Heinä 14, 2022 2:24 pm

Olisko sitten kuitenkin säilytyksessä jotenkin haurastuneet, ei toi kyllä normaalia ole.
Itse ajelen epäkeskolla nopeudella 4, rotskulla noilla 1-2 asetuksilla, ikinä ei oo laikka hajonnut alle.
Joskus vähän reunat kärsineet, jos sattuu pyörähtämään liian lähellä pyyhkijänvarsia tms. myllyttäessä. Ja mullakin vanhimmat laikat on ainakin 10 v ikäisiä.

Edit: ei kun sulla hajosi uusi ostettukin laikka. Kuinka kovaa painetta sä annat niille? :D Ihan koneen + käden paino riittää. Ohlssonin halpiksessa epäkeskon liike lakkaa jos painaa liikaa. Muuttuu rotskuksi.

samunoz
Viestit: 4292
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja samunoz » La Maalis 18, 2023 12:01 am

Mitä laikkoja suosittelette Flex PXE80 kanssa 1 ja 3 tuuman. Ja mitä kauppaa suosittelette tuohon lisävarusteiden ostoon?

Avatar
Lowlife
Viestit: 1078
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2011 12:15 am

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Lowlife » Su Maalis 19, 2023 9:56 pm

samunoz kirjoitti: La Maalis 18, 2023 12:01 am Mitä laikkoja suosittelette Flex PXE80 kanssa 1 ja 3 tuuman. Ja mitä kauppaa suosittelette tuohon lisävarusteiden ostoon?

https://rmx.fi/product/42808/carbon-col ... aikkasarja

musta toi on ollut hintaan nähden tosi asiallinen sarja.
Black isn't a color, it's a career.

samunoz
Viestit: 4292
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja samunoz » To Maalis 23, 2023 10:07 pm

Lowlife kirjoitti: Su Maalis 19, 2023 9:56 pm
samunoz kirjoitti: La Maalis 18, 2023 12:01 am Mitä laikkoja suosittelette Flex PXE80 kanssa 1 ja 3 tuuman. Ja mitä kauppaa suosittelette tuohon lisävarusteiden ostoon?

https://rmx.fi/product/42808/carbon-col ... aikkasarja

musta toi on ollut hintaan nähden tosi asiallinen sarja.
Täytyypä testata. Onko sulla Zvizzerin laikoista kokemusta. Hinta olis hyvä.

Avatar
Lowlife
Viestit: 1078
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2011 12:15 am

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Lowlife » Pe Maalis 24, 2023 10:10 am

Ei oo kokemusta. Missä niitä myydään?
Black isn't a color, it's a career.

samunoz
Viestit: 4292
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja samunoz » La Maalis 25, 2023 12:25 am

Täällä ulkomailla.

Pitkisto
Viestit: 2
Liittynyt: To Marras 30, 2023 9:41 pm

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Pitkisto » To Marras 30, 2023 10:08 pm

Hei,

Aloittelija kaipaisi apua, ongelmana tahnan paakkuuntuminen ja kuivahtaminen aikalailla nopeasti setin alussa. Maalipintana 10-vuotta vanha hyundai joka puhdistettu ja savestettu ennen aloittamista. Aineena Koch Chemie Micro Cut ja laikka myös saman valmistajan Micro Cut laikka, koneena vertool pakotettu epäkesko. Fine Cut tahnalla ja laikalla ei vastaavia ongelmia ollut.

Avatar
Lowlife
Viestit: 1078
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2011 12:15 am

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Lowlife » Pe Joulu 01, 2023 4:41 pm

Pitkisto kirjoitti: To Marras 30, 2023 10:08 pm Hei,

Aloittelija kaipaisi apua, ongelmana tahnan paakkuuntuminen ja kuivahtaminen aikalailla nopeasti setin alussa. Maalipintana 10-vuotta vanha hyundai joka puhdistettu ja savestettu ennen aloittamista. Aineena Koch Chemie Micro Cut ja laikka myös saman valmistajan Micro Cut laikka, koneena vertool pakotettu epäkesko. Fine Cut tahnalla ja laikalla ei vastaavia ongelmia ollut.

Ei oo ko. Aineesta itsellä kokemusta. Millaiset kierrokset koneessa? Paljon ainetta laikassa? Mä kokeilin joku aika sit kovasti kehuttua cartekin sarjaa ja niissä ne leikkaavat paakkuuntui suht nopeasti pienilläkin kierroksilla. Siirsin koko sarjan suoraan roskiin ja palasin tuttuihin ja turvallisiin aineisiin.
Black isn't a color, it's a career.

Pitkisto
Viestit: 2
Liittynyt: To Marras 30, 2023 9:41 pm

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Pitkisto » La Joulu 02, 2023 1:03 am

Kierroksia kokeiltu 4/6 ja 5/6, painetta ei juurikaan. Tahnaa laikkaan neljä-viisi noin pikkurillin pään kokoista nokaretta.

Avatar
Lowlife
Viestit: 1078
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2011 12:15 am

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Lowlife » Ma Joulu 04, 2023 9:24 am

Pitkisto kirjoitti: La Joulu 02, 2023 1:03 am Kierroksia kokeiltu 4/6 ja 5/6, painetta ei juurikaan. Tahnaa laikkaan neljä-viisi noin pikkurillin pään kokoista nokaretta.
Kokeile laskea kierroksia pykän tai kaksi.
Black isn't a color, it's a career.

Avatar
seatts
Viestit: 1757
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 10:58 am
Paikkakunta: Sauvo

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja seatts » Ti Joulu 05, 2023 8:26 pm

Toiset tahnat tuntuu tuota tekevän, varsinkin jos laikkaan on kertynyt paljon ainetta.

Ja varsinkin nuo leikkaavat tahnat tekevät tuota, kannattaa kokeilla laskea kierroksia.
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus

samunoz
Viestit: 4292
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja samunoz » To Joulu 07, 2023 6:20 pm

Pitkisto kirjoitti: To Marras 30, 2023 10:08 pm Hei,

Aloittelija kaipaisi apua, ongelmana tahnan paakkuuntuminen ja kuivahtaminen aikalailla nopeasti setin alussa. Maalipintana 10-vuotta vanha hyundai joka puhdistettu ja savestettu ennen aloittamista. Aineena Koch Chemie Micro Cut ja laikka myös saman valmistajan Micro Cut laikka, koneena vertool pakotettu epäkesko. Fine Cut tahnalla ja laikalla ei vastaavia ongelmia ollut.
Itse ajan noita 3.5-4 Shinemate EX620/15 kanssa ja laitan vaan 2-3 pisaraa tavaraa. Ei kannata myöskään ajaa enemmän kuin 3-4 vetoa ennen laikan puhdistusta.

Vastaa Viestiin