Alottelijan kysymyksiä
Re: Alottelijan kysymyksiä
Eipä tota nyt oikein pariin lauseeseen saa tiivistettyä...
Tätä foorumia ja esim. juuri tätä viestiketjua selaamalla löydät varmasti vastauksen kaikkiin askarruttaviin asioihin. Mutta yritetään...
Lyhyesti esipesu sillä foamlancella, sen jälkeen shampoopesu sillä lammaskintaalla. Mieluiten pari ämpäriä joista toiseen pesuaine ja toiseen huuhteluvesi kintaalle.
Jos kyljet on pikiset ja karheat pesun jälkeen liuotinta tai esim. tärpättiä sumutinpullosta, annat hetken vaikuttaa ja pyyhit mikrokuituliinalla ja peset tärpättijäämät pois. Lopuksi kuivaus kuivausliinalla (ei mitään silikoonilastaa tms. naarmutinta) ja valitsemasi vaha pintaan.
			
									
									
						Tätä foorumia ja esim. juuri tätä viestiketjua selaamalla löydät varmasti vastauksen kaikkiin askarruttaviin asioihin. Mutta yritetään...
Lyhyesti esipesu sillä foamlancella, sen jälkeen shampoopesu sillä lammaskintaalla. Mieluiten pari ämpäriä joista toiseen pesuaine ja toiseen huuhteluvesi kintaalle.
Jos kyljet on pikiset ja karheat pesun jälkeen liuotinta tai esim. tärpättiä sumutinpullosta, annat hetken vaikuttaa ja pyyhit mikrokuituliinalla ja peset tärpättijäämät pois. Lopuksi kuivaus kuivausliinalla (ei mitään silikoonilastaa tms. naarmutinta) ja valitsemasi vaha pintaan.
Re: Alottelijan kysymyksiä
Kiitos vastauksesta. Vielä vinkit hyville ja helpoille shampoolle ja vahalle jos saisi? Bilthamber Autofoam löytyy ennestään jo. Ja saako sellaista sikakiiltoa jollain wet jutulla?Alfa156 kirjoitti: ↑Pe Huhti 01, 2022 1:18 pm Eipä tota nyt oikein pariin lauseeseen saa tiivistettyä...
Tätä foorumia ja esim. juuri tätä viestiketjua selaamalla löydät varmasti vastauksen kaikkiin askarruttaviin asioihin. Mutta yritetään...
Lyhyesti esipesu sillä foamlancella, sen jälkeen shampoopesu sillä lammaskintaalla. Mieluiten pari ämpäriä joista toiseen pesuaine ja toiseen huuhteluvesi kintaalle.
Jos kyljet on pikiset ja karheat pesun jälkeen liuotinta tai esim. tärpättiä sumutinpullosta, annat hetken vaikuttaa ja pyyhit mikrokuituliinalla ja peset tärpättijäämät pois. Lopuksi kuivaus kuivausliinalla (ei mitään silikoonilastaa tms. naarmutinta) ja valitsemasi vaha pintaan.
- Projectech
- Apupoika
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti Marras 30, 2010 10:57 pm
- Paikkakunta: Laitila
- Viesti:
Re: Alottelijan kysymyksiä
Tiettyjen mainosten mukaan "sikakiilto" taitaa hyvinkin tulla pullosta suihkimalla
 No, pientä kiillon lisäystä spray & rinse -tuotteilla toki saavutetaan, jos pinta on jotakuinkin kunnossa jo ennestään. Mitään ihmeaineita nämä(kään) eivät ole, eli jos pesu/lumiharjanaarmutettu kohde on työn alla, niin se kiiltoon kohdistuva vau-efekti voi jäädä loistamaan poissaolollaan. Kiilto tehdään edelleen kiillottamalla, eli riittävän huolellisella myllytyksellä.
 No, pientä kiillon lisäystä spray & rinse -tuotteilla toki saavutetaan, jos pinta on jotakuinkin kunnossa jo ennestään. Mitään ihmeaineita nämä(kään) eivät ole, eli jos pesu/lumiharjanaarmutettu kohde on työn alla, niin se kiiltoon kohdistuva vau-efekti voi jäädä loistamaan poissaolollaan. Kiilto tehdään edelleen kiillottamalla, eli riittävän huolellisella myllytyksellä.Muutama tuotevinkki:
Perusshampoo: Innovacar S2 Foamy
Suojaa antava shampoo: TACSYSTEM Mystic Water Repellent
Spray & rinse: Innovacar H2O Coat
Helppokäyttöinen sealant: Finish Kare Hi-Temp Paste Wax
Vaihtoehtoja on tietysti paljon muitakin ja tapauskohtaisia suosituksia kannattaa kysellä erikseen.
Palveleva autonhoitotuotteiden erikoisliike
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi
						Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi
Re: Alottelijan kysymyksiä
Kiitos taas lisätiedosta. Kysymyksiä heräsi taas edellisiä enemmänProjectech kirjoitti: ↑Pe Huhti 01, 2022 8:47 pmTiettyjen mainosten mukaan "sikakiilto" taitaa hyvinkin tulla pullosta suihkimallaNo, pientä kiillon lisäystä spray & rinse -tuotteilla toki saavutetaan, jos pinta on jotakuinkin kunnossa jo ennestään. Mitään ihmeaineita nämä(kään) eivät ole, eli jos pesu/lumiharjanaarmutettu kohde on työn alla, niin se kiiltoon kohdistuva vau-efekti voi jäädä loistamaan poissaolollaan. Kiilto tehdään edelleen kiillottamalla, eli riittävän huolellisella myllytyksellä.
Muutama tuotevinkki:
Perusshampoo: Innovacar S2 Foamy
Suojaa antava shampoo: TACSYSTEM Mystic Water Repellent
Spray & rinse: Innovacar H2O Coat
Helppokäyttöinen sealant: Finish Kare Hi-Temp Paste Wax
Vaihtoehtoja on tietysti paljon muitakin ja tapauskohtaisia suosituksia kannattaa kysellä erikseen.
 . Miten pitkään myllytyksen jälkeinen pinta pysyy hyvänä pesuilla ja vahauksilla? Kuinka usein vahaus pitäisi tehdä, että kiilto pysyy, vai onko talven jäljiltä aina myllytettävä uudelleen? Joku pinnoitus varmaan suojaa pidempään myllytettyä pintaa?
 . Miten pitkään myllytyksen jälkeinen pinta pysyy hyvänä pesuilla ja vahauksilla? Kuinka usein vahaus pitäisi tehdä, että kiilto pysyy, vai onko talven jäljiltä aina myllytettävä uudelleen? Joku pinnoitus varmaan suojaa pidempään myllytettyä pintaa? Siksikin kyselen, että saisi jonkinlaisen kokonaiskuvan mitä auton maalipinnan hoidolle pitää käyttää aikaa, vaivaa ja rahaa että se sitten olisi hyvä. Että riittääkö itsellä kiinnostus alkua pidemmälle. Pystynkö ammattilaisen/harrastajan myllytyksen jälkeen ylläpitämään sitä.
Re: Alottelijan kysymyksiä
Kiillotetun pinnan säilyvyys hyvänä riippuu niin paljon lakkapinnan kovuudesta, auton väristä ja käytetyistä pesumetodeista.
Kovalakkainen vaalea auto jota pestään käsin oikeilla metodeilla kestää vuosia hyvänä.
Musta pehmelakkainen jota pestään harjakoneessa muutaman kuukauden.
Mulla on musta pehmeälakkainen Boxster jonka saa kyllä kevyesti 1-step myllyttää vuosittain ja kovalakkainen metallinharmaa Audi, josta en oo myllyttänyt kuin näkyvimmät naarmut pois oston jälkeen.
Vahan/sealantin tms. kesto riippuu ihan käytetystä tuotteesta. Olen käyttänyt Fussoa joka tarvii laittaa päälle kerran vuodessa, Colliniten 915 joka sekin kestää liki vuoden ja Mequairsin Hybrid ceramic sealantia jonka kesto on 4 kk luokkaa. Kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Toi Mequ on äärettömän helppo levittää ja kiilto on hieno, mutta en mä tota talveksi pintaan laittaisi. Fusson kanssa taas saa olla tarkkana ettei ainetta levitä yhtään liikaa. Jättää mustalle pinnalle sellaisia "rasvaholoja", että pinta näyttää naarmuiselta, vaikka kyse onkin vaan siitä liiasta aineen käytöstä.
Been there, done that...
			
									
									
						Kovalakkainen vaalea auto jota pestään käsin oikeilla metodeilla kestää vuosia hyvänä.
Musta pehmelakkainen jota pestään harjakoneessa muutaman kuukauden.
Mulla on musta pehmeälakkainen Boxster jonka saa kyllä kevyesti 1-step myllyttää vuosittain ja kovalakkainen metallinharmaa Audi, josta en oo myllyttänyt kuin näkyvimmät naarmut pois oston jälkeen.
Vahan/sealantin tms. kesto riippuu ihan käytetystä tuotteesta. Olen käyttänyt Fussoa joka tarvii laittaa päälle kerran vuodessa, Colliniten 915 joka sekin kestää liki vuoden ja Mequairsin Hybrid ceramic sealantia jonka kesto on 4 kk luokkaa. Kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Toi Mequ on äärettömän helppo levittää ja kiilto on hieno, mutta en mä tota talveksi pintaan laittaisi. Fusson kanssa taas saa olla tarkkana ettei ainetta levitä yhtään liikaa. Jättää mustalle pinnalle sellaisia "rasvaholoja", että pinta näyttää naarmuiselta, vaikka kyse onkin vaan siitä liiasta aineen käytöstä.
Been there, done that...

Re: Alottelijan kysymyksiä
Kiitos taas vastauksesta, vaikka nämä tiedot varmaan löytyisi kahlaamalla vanhoja viestejä. Ajattelin myös ensimmäisen postauksen jälkeen, että aika vähän uusia viestejä tällä foorumilla viime aikoina, niin mahtaako kukaan edes vastata.
Oman auton väri on BMW:n imperialblau brillanteffekt metallic. Tietääkö tuosta onko kova vai pehmeä lakka?
Tuo Collinite onkin jostain vuosien takaa tuttu nimi kun tuli luettua jotain keskusteluita auton hoitoon liittyen.
Pitäisi siis hommata autoshampoo, vaha/sealant (mikä ero noillakin mahtaa olla) ja ehkä joku kiiltoa lisäävä tuote jota käyttäisi pesun yhteydessä. Olisiko tuo hyvä lähtökohta? @Projetech :n linkkaama helppokättöinen vaha, onko miten pitkäikäinen tuote?
			
									
									
						Oman auton väri on BMW:n imperialblau brillanteffekt metallic. Tietääkö tuosta onko kova vai pehmeä lakka?
Tuo Collinite onkin jostain vuosien takaa tuttu nimi kun tuli luettua jotain keskusteluita auton hoitoon liittyen.
Pitäisi siis hommata autoshampoo, vaha/sealant (mikä ero noillakin mahtaa olla) ja ehkä joku kiiltoa lisäävä tuote jota käyttäisi pesun yhteydessä. Olisiko tuo hyvä lähtökohta? @Projetech :n linkkaama helppokättöinen vaha, onko miten pitkäikäinen tuote?
Re: Alottelijan kysymyksiä
Ei kokemusta/tietoa Bemun lakasta, varmaan joku paremmin perillä oleva vastaa.
Vahan ja sealantin ero on käsittääkseni se, että vaha on luonnontuote esim. carnaubaa ja sealant on synteettinen vaha esim. polymeereista.
Ajattelemasi hankinnat kuulostaa ihan hyviltä, tosin en itse ole kokenut pesun yhteydessä käytettävää Qd:ta tarpeelliseksi.
Teen joka neljännen pesun Qyeon Bathe+ joka buustaa pinnassa olevaa vahaa/sealantia jopa kuukaudeksi eteenpäin.
Projechtechin linkkaama https://www.autonhoitokauppa.fi/tacsyst ... ent-500-ml on ilmeisesti vastaava tuote.
Tuosta Jannen linkkaamasta sealantista joku muu kommentoikoon, itse vain kerran kokeillut tuota.
			
									
									
						Vahan ja sealantin ero on käsittääkseni se, että vaha on luonnontuote esim. carnaubaa ja sealant on synteettinen vaha esim. polymeereista.
Ajattelemasi hankinnat kuulostaa ihan hyviltä, tosin en itse ole kokenut pesun yhteydessä käytettävää Qd:ta tarpeelliseksi.
Teen joka neljännen pesun Qyeon Bathe+ joka buustaa pinnassa olevaa vahaa/sealantia jopa kuukaudeksi eteenpäin.
Projechtechin linkkaama https://www.autonhoitokauppa.fi/tacsyst ... ent-500-ml on ilmeisesti vastaava tuote.
Tuosta Jannen linkkaamasta sealantista joku muu kommentoikoon, itse vain kerran kokeillut tuota.
Re: Alottelijan kysymyksiä
Minkäs takia tuollaista hydrofobista shampoota ei käytetä joka pesussa? Miksi normishampoo ja tuollainen hoitava?
			
									
									
						Re: Alottelijan kysymyksiä
miten noiden savien kanssa? onko sama mitä merkkiä ostaa?
			
									
									
						Re: Alottelijan kysymyksiä
Kovempi savi poistaa epäpuhtauksia tehokkaamin, mutta jättää jälkiä helpommin. Auton väristä riippuen saattaa vaatia myllytyksen saven käytön jälkeen.
Osa savista vaatii erillisen liukasteen esim. quick detailer tai onr, osan liukasteena toimii pelkkä vesi. Mulla on Sonaxin ja Bilt Hamberin savet, toimii ihan vedelläkin.
			
									
									
						Osa savista vaatii erillisen liukasteen esim. quick detailer tai onr, osan liukasteena toimii pelkkä vesi. Mulla on Sonaxin ja Bilt Hamberin savet, toimii ihan vedelläkin.
- Projectech
- Apupoika
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti Marras 30, 2010 10:57 pm
- Paikkakunta: Laitila
- Viesti:
Re: Alottelijan kysymyksiä
Shampoot, joissa on suojaavia ominaisuuksia, eivät ole puhdistusteholtaan aivan perusshampoiden tasolla. Myöskään ennen vahausta tehtävään pesuun ne eivät sovi, koska vaha tulisi saada laitettua puhtaaseen pintaan. Nuo suoja-aineet kun ovat vahan näkökulmasta epäpuhtauksia.
Voimakkaimmin suojaa antavat shampoot (esim. Innovacar S1 Wash & Coat) ovat myös sen verran kestäviä, että sellaisen käyttäminen joka pesulla ei ole perusteltua.
Yleistä valikoimamme shampoiden ryhmittelyä eri käyttötarkoituksiin täällä: Shampoon valinta
Palveleva autonhoitotuotteiden erikoisliike
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi
						Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi
- Projectech
- Apupoika
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti Marras 30, 2010 10:57 pm
- Paikkakunta: Laitila
- Viesti:
Re: Alottelijan kysymyksiä
Valitettavasti ei. Värisävy ei kerro sen päällä olevasta lakasta mitään. Vanha totuus on, että Bemareiden lakat ovat kovimmasta päästä. Viime vuosina linjalta on alkanut tulla myös selvästi pehmeämpilakkaisia yksilöitä.
Finish Kare Hi-Temp Paste Wax on sealant eli synteettinen vaha, niin kuin Alfa156 jo totesikin. Voidaan levittää vaikka koko autoon kerralla ennen poispyyhintää, eikä ole ongelmia rasvaholoista. Tuo on varsin kestävän suojan antava, erityisesti helppokäyttöisyyteensä nähden. Keskimäärin 5-6 kk, mutta tietysti ajomäärä ja pesutavat ratkaisevat paljon.
Palveleva autonhoitotuotteiden erikoisliike
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi
						Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi
Re: Alottelijan kysymyksiä
Alfa156 kirjoitti: ↑Su Huhti 03, 2022 12:21 pm Kovempi savi poistaa epäpuhtauksia tehokkaamin, mutta jättää jälkiä helpommin. Auton väristä riippuen saattaa vaatia myllytyksen saven käytön jälkeen.
Osa savista vaatii erillisen liukasteen esim. quick detailer tai onr, osan liukasteena toimii pelkkä vesi. Mulla on Sonaxin ja Bilt Hamberin savet, toimii ihan vedelläkin.
 
 Eli mahdollisimman pehmeätä kannattaa näin aloittelijana hankkia.
Re: Alottelijan kysymyksiä
Joku halpa innokem pinnoite laitettiin 2-3vkoa sitten yhdessä mehmetin pitämä puljussa. Ohjeisti, että eka pesu olisi hyvä tehdä se heillä. Mitä siinä eka pesussa nyt olisi niin rakettitieteellistä että ei voi itte sen tehdä?
			
									
									
						Re: Alottelijan kysymyksiä
Todennäköisesti ei mitään.
Pese vain hellävaroen puhtaalla shampoolla esipesun jälkeen.

