Kiillotuskone (Rotary) alle 300€?
Re: Kiillotuskonetta alle 300€?
no on mullakin samanpitunen työpäivä -kahvi ja ruokatunnit mut en kyllä koko päivää tuhlais myllytykseen
... joku 2-4t maximi mutta tuntuu jo 2t liian pitkälle sessiolle tuolle flexille! joten suosiolla makitaa käytän jos joutuu esim koko auton kiillottaa tosin karvalaikalla tuo flexi on kyllä hyvä ku kitkaakin 10x vähemmän ja ei mitään ongelmia lämpöjen kanssa
Myin tänään megun puleerauskoneen pois ja uusi tarttis saada tilalle. Festoolin RAP 150.03 E konetta saisi sopivasti, mutta alin kierrosnopeus on 900r. Onko se liikaa vai selviääkö tolla perushommista. Koneena tuo on vissiin muuten ihan asiallinen peli. Taitaa olla nykyisen shinex rap 150 koneen edellinen malli. Tehoa tossa pitäisi olla ihan tarpeeksi harrastekäyttöön. Lisäksi olisi kiikarissa uudenkarhea Würth rotary kone, mutta siitä ei oo kyllä mitään käryä onko se hyvä.
900RPM minimi on ihan ok, tuskin sitä tarvitsee kun hetken levitykseen käyttää.
Koneessa pitää olla semmonen ominaisuus että laitat rundimittarista tietyt kierrokset, esim. 1200RPM, niin koneen pitää pitää kyseinen 1200RPM vaikka miten painat, jos näin ei tapahdu niin itse henk.kohtaisesti skippaan moiset koneet.
Koneessa pitää olla semmonen ominaisuus että laitat rundimittarista tietyt kierrokset, esim. 1200RPM, niin koneen pitää pitää kyseinen 1200RPM vaikka miten painat, jos näin ei tapahdu niin itse henk.kohtaisesti skippaan moiset koneet.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Tuota wurthin konetta en ainakaan itse suosittele kenellekkään, koneella ei oo paljoa kokoa mutta painoa senkin edestä. Otettakaan ei kunnolla saa ns kahvasta sen paksuuden vuoksi, hirveää mekkalaakin se pitää.
Festoolia taas voin suositella koko sydämmestäni, tullut useammat autot myllyteltyä ja mitään pahaa sanottavaa ei löydy. 
Eiköhän tosta festoolista tuo kierrosten automaattinen säätö löydy. Tällaisen koneen tilasin:
http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=3432" onclick="window.open(this.href);return false;
Saksan ebaystä posteineen 223e. Pikkasen tuli säästöä.
http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=3432" onclick="window.open(this.href);return false;
Saksan ebaystä posteineen 223e. Pikkasen tuli säästöä.
900RPM alimpana kierroslukuna ei liene ongelmaksi, eikä järin tarpeellinenkaan ellei halua käyttää Zenith Methodia alla olevan ohjeen mukaisesti. Tosin ei oma Metabokaan tipu kun 700rpm asti.Dani kirjoitti:900RPM minimi on ihan ok, tuskin sitä tarvitsee kun hetken levitykseen käyttää.
Mark (a.k.a. Brazo), moderator at Detailing World kirjoitti: The Zenith Point Technique
Disclaimer: This is only one technique! It works well for me. There are many other techniques I have used which also work but this is the technique I have settled upon after experimenting. There will be numerous other techniques that work as well maybe even better but for now I am happy to stick with this as it gives me the results I want safely and reasonably fast.
It works upon a ‘zenith’ principle as demonstrated below. The rpm of the rotary starts off slow at 600 rpm through to 900rpm and up to a zenith of maybe 1200-1500rpm and then after reaching the zenith point I work back down the scale through 900rpm and finish at 600rpm.
The zenith point (1200-1500rpm+) is the point at which maximum defect removal occurs. At these speeds its fair to say that some defects such as holograms may be imparted so by going back down the scale not only have you removed the original defects but you are now removing any defects imparted by reaching the zenith point. An LSP ready finish can be achieved by all but the harshest polishes. An added bonus is that when using a finer grade polish you are simply adding to the gloss rather than having to remove any defects left by the previous polish.
Vain YKSI LSP!
No toi onkin jo niin hifistelyä että hohhoh, käytännön kokemuksena voin sanoa että 900RPM pärjää aivan loistavasti 
Minä olen käyttänyt tuota ns Zenittiä seuraavasti Menzernan kanssa.
Hitailla kierroksilla levitän litkut
nostan vähän noputta ja kerään lämpöä jotta litku notkistuu
killoitus 1500-2000rpm paineta lisäten ja vähentäen
lopetus noin 900-1000rpm
Hitailla kierroksilla levitän litkut
nostan vähän noputta ja kerään lämpöä jotta litku notkistuu
killoitus 1500-2000rpm paineta lisäten ja vähentäen
lopetus noin 900-1000rpm
Mun nimi on Jyrki
Mikä on syy tolle että pitää lopettaa 900RPM?
Hologrammien takia?
Itse viimeistelen aina pakotetulla epäkeskolla niin siks vähän utopiaa toi tommonen kierroksien nosta ja taas laskeminen..
Hologrammien takia?
Itse viimeistelen aina pakotetulla epäkeskolla niin siks vähän utopiaa toi tommonen kierroksien nosta ja taas laskeminen..
Miten te saatte niitä hologrammeja niin helvetisti aikaiseksi? Mä mylläsin rotaryllä ekaa kertaa eläessäni kaverin maximan, enkä saanut siihen edes lampaankarvalla hologrammeja. Aineina oli Megun dual action cleaner&polish ja speed glaze. Kone oli aivan perseestä (joku deuzerin romu)ja tosi varovasti sen kanssa joutu tekemään hommia. Kyllä silti puolet naarmuista katos ja lopputulos oli lähtökohtaa nähden ihan ok.
Autoa ei oltu vahattu koskaan vuoden -00 valmistumisen jälkeen. Pesut oli tehty pitkävartisella "vesiharjalla ja autopesukoneella. Koko maalipinta oli kauttaaltaan aivan harmaan kalvon peitossa. Itse olin ihan varma, että siitä tulee oikea neljäpyöräinen hologramitaideteos. Ihan ok siitä silti tuli Kaveri oli itse syynännyt sen läpi auringossa vielä seuraavana päivänä ja ei siinä ollut hologrammeja.
No ton jälkeen samana yönä megu lähti mytäväksi ja uusi kone tilaukseen heti seuraavana päivänä. Mulle ei tuu ainakaan enää vapaata epäkeskoa. Jos jostain ilmaantuu ylimääräistä, voisin ostaa toiseksi flexin pakotetun epäkeskon. Siihen asti (eli hiton pitkään) mennään festoolilla.
Autoa ei oltu vahattu koskaan vuoden -00 valmistumisen jälkeen. Pesut oli tehty pitkävartisella "vesiharjalla ja autopesukoneella. Koko maalipinta oli kauttaaltaan aivan harmaan kalvon peitossa. Itse olin ihan varma, että siitä tulee oikea neljäpyöräinen hologramitaideteos. Ihan ok siitä silti tuli Kaveri oli itse syynännyt sen läpi auringossa vielä seuraavana päivänä ja ei siinä ollut hologrammeja.
No ton jälkeen samana yönä megu lähti mytäväksi ja uusi kone tilaukseen heti seuraavana päivänä. Mulle ei tuu ainakaan enää vapaata epäkeskoa. Jos jostain ilmaantuu ylimääräistä, voisin ostaa toiseksi flexin pakotetun epäkeskon. Siihen asti (eli hiton pitkään) mennään festoolilla.
Kyl villalaikalla saa hyvät hologrammit. Käytitkö IPA:a tms kiillotusten jälkeen ja mitä tuli vahaksi yms.? Megut on aika öljysiä ja täyttääki naarmuja.
Ite käytän kans viimeistely kiillotuksessa jyrkiboyn kanssa samaa tekniikkaa (zenith plateau)
Ite käytän kans viimeistely kiillotuksessa jyrkiboyn kanssa samaa tekniikkaa (zenith plateau)
Vahana colliniten liquid insulator ja marquee d'elegance. otin kyllä tosi rauhallisilla kierroksila, kun tiesin tuon olevan tosi äkäinen. Levitin tasaisella laikalla ja kiillotin karvan verran kone vinossa kun se paska ei olis muuten jaksanut edes pyöriä. Tarkistin pinnan dual actionin jälkeen, eikä siinä silloinkaan ollut hologrammeja.1-8 asteikolla kiekat kolmosella. Levittäessä joutu laittaan neloselle, että jaksoi pyöriä.
Edit:
IPA? Anteeks nyt hölmöyteni, mutten jaksa googlettaa
Kiillotuksen tein vaaka ja pystysuuntaan järjestelmällisesti kohta kerrallaan.. Villalaikka nyt on kyllä paha laitos noiden suhteen, mutta en ymärrä, miten niitä ihan tavallisella viimeistelylaikalla saa edes aikaiseksi.
Kyllä nyt suht hyvään maalipintaan pitää rotarylä saada laakista semmonen pinta, että voi vetää vahat niskaan. Jos nuohois auton vaikka speed glazella niin ei siitä kyllä hologrammeja pitäis jäädä. Kaveri vedelly vaikka kunka monta autoa 3M viimeistelyaineella (on muuten aika rakeista) suoraan ja aina on naarmut kadonneet ilman hologrammeja. Oikeesti paskat maalipinnat sitte erikseen, mutta niitä nyt ei yhdellä aineella muutenkaan oikein tahdo saada laakista vahauskuntoon.
Edit:
IPA? Anteeks nyt hölmöyteni, mutten jaksa googlettaa
Kyllä nyt suht hyvään maalipintaan pitää rotarylä saada laakista semmonen pinta, että voi vetää vahat niskaan. Jos nuohois auton vaikka speed glazella niin ei siitä kyllä hologrammeja pitäis jäädä. Kaveri vedelly vaikka kunka monta autoa 3M viimeistelyaineella (on muuten aika rakeista) suoraan ja aina on naarmut kadonneet ilman hologrammeja. Oikeesti paskat maalipinnat sitte erikseen, mutta niitä nyt ei yhdellä aineella muutenkaan oikein tahdo saada laakista vahauskuntoon.
Viimeksi muokannut Mänis, Su Elo 08, 2010 1:29 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
IsoPropylAlcohol. Vastaavia on myös menzerna top inspection.
Okei, eli kunnon putsaus ettei öljyt ja fillerit jää hämäämään. Sitä en tehny. DA cleaner&polish ei kyllä jätä kovin rasvaista pintaa. Speed glaze sen sitten tekeekin. Lupasin kyllä jo kverille vetästä nisukan uudestaan kuntoon, kun uusi kone saapuu. Joutu tyytymään vähän vajaaseen jälkeen huonolla kalustolla.
Juu, sitä meinasin. Mut voihan se olla et taitava kaveri ja kunnon kone kun yhdistetään niin pystyy mihin vaan
Ei se mahdotonta oo olla tekemättä holoja villalla.
Mitäs sammakoita täällä saa lukeakikkius kirjoitti:Ei se mahdotonta oo olla tekemättä holoja villalla.
Kyllä niitä valitettavasti tulee, joko et osaa katsoa niitä tai et tiedä mitä hologrammit ovat.Mänis kirjoitti:Miten te saatte niitä hologrammeja niin helvetisti aikaiseksi? Mä mylläsin rotaryllä ekaa kertaa eläessäni kaverin maximan, enkä saanut siihen edes lampaankarvalla hologrammeja.
Ota joskus voimakas LED taskulamppu, sillä heiluttelet eestaas lakkapinnalla.
Villalaikka jättää AINA hologrammeja, se on fakta.
Fakta se ei oo, mutta minulta niistä jää aina holoja. Esim DW:n foorumeilla DaveKG pystyi siihen ettei jäänyt holoja. Eli mahdotonta se ei ole.
Siinä vaiheessa kun karvalaikalla ei jätetä hologrammeja niin sen karvalaikan pointti on menetetty, karvalaikka kun ei ole tehty mihinkään viimeistelyyn eikä sillä käytetä viimeistelyainetta niin holot ovat väistämättömiä. Toki jos yrittämällä yrittää ja käyttää viimeistelyainetta + vettä niin joo, mutta se taas ei ole karvalaikan idea.
Karvalaikalla tehdään se ns. karkea esityö joka poistaa naamrut ja vähän syvemmätkin naarmut, viimeistely sitten rotaryllä tai epäkeskolla ja siihen soveltuva pädi + viimeistelyaine.
EDIT: onko heittää linkki siihen threadiin jossa se käyttää karvalaikkaa ilman hologrammeja?
Karvalaikalla tehdään se ns. karkea esityö joka poistaa naamrut ja vähän syvemmätkin naarmut, viimeistely sitten rotaryllä tai epäkeskolla ja siihen soveltuva pädi + viimeistelyaine.
EDIT: onko heittää linkki siihen threadiin jossa se käyttää karvalaikkaa ilman hologrammeja?
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=128339" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvateksti: Now normally, one would expect very pretty hologramming and tails from wool compounding - its an aggressive technique, a bit like taking a wrecking ball to a brick wall when Fast Cut would be a sledge hammer... But not on this paint, oh no... This paint finished down LSP ready with #105 on a wool cutting pad!!! Think I'm joking? ... Well, here's the paint after #105 and wool... ja laikka LakeCountry Light Cutting Wool Pad
Kuvateksti: Now normally, one would expect very pretty hologramming and tails from wool compounding - its an aggressive technique, a bit like taking a wrecking ball to a brick wall when Fast Cut would be a sledge hammer... But not on this paint, oh no... This paint finished down LSP ready with #105 on a wool cutting pad!!! Think I'm joking? ... Well, here's the paint after #105 and wool... ja laikka LakeCountry Light Cutting Wool Pad
No kylä mäkin ihmettelin, etten löytänyt holoja ton karvan jälkeen. Pointti oli kuitenkin se, että jos tommosen suht ok kuntoisen auton myllää rotaryllä loistokuntoon käyttäen jotain keskikovaa padia, ei siitä kyllä pitäis jäädä mitään holoja. Toki sen toisen kierroksen jotain toista ainetta voi vetää epäkeskolla, mutta kyllä käyttäjässä on vikaa jos esim mirror glazella saa holoja aikaseksi rotarykoneen kanssa.
Kaveri ostisamaan aikaan rupesin rotaryn kun mäostin megun G220:n. Sillä rotaryllä on touhuttu mukin autojen kimpussa, eikä vielä tähän päivään mennessä oo niitä holoja saatu aikaiseksi.
Edit:
Vastoin kakkia odotuksia, toi maximan maali ei ollut niin pehmeää, kuin luulin...
Kaveri ostisamaan aikaan rupesin rotaryn kun mäostin megun G220:n. Sillä rotaryllä on touhuttu mukin autojen kimpussa, eikä vielä tähän päivään mennessä oo niitä holoja saatu aikaiseksi.
Edit:
Vastoin kakkia odotuksia, toi maximan maali ei ollut niin pehmeää, kuin luulin...
Johtunee näköjään tosta BMW:n tyypillisestä kivikovasta lakkapinnasta..mutta otti se näköjään kuitenkin pädin esille ja viimeisteli sen:kikkius kirjoitti:http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=128339" onclick="window.open(this.href);return false;
It would have been rude not to finish this paintwork properly though - so onto my finishing polish of choice (regular readers, you get no prizes for guessing this one...) - Meguiars #205 Ultra Finishing Polish, coupled to a Meguiars W9006 tan finishing pad.
Otti tietysti, mut kyse oli siitä etteikö sillä voisi tehdä jäljetöntä pintaa. Ja kyseessä oli leikkaava aine ja laikka, ja varmasti ei ollut karvalaikan pointti menetetty. Mutta ei asiasta sen enempää.
Noniin kohta pitäisi das-6 proota olla kaupassa. Nyt nuo Hexlogic laikat on loppu tai siis tuo vihreä. Eli keltainen, vihreä ja musta piti tilata. Mikäs sopis sen vihreän tilalle? Mihin väliin se valkoinen menee. Vai pitäiskö tilata menzernan laikat? Lake Countryistäkin osa loppu.
Ajattelin tilata tämän menzerna intro. kitin jossa menzernan laikat ja 2x250 ml aineet.
Linkki
Ajattelin tilata tämän menzerna intro. kitin jossa menzernan laikat ja 2x250 ml aineet.
Linkki
Suola kuuluu ruokaan, ei tielle.
Dani: Nyt on tulossa markkinoille uudenlaisia karvalaikkoja jotka ovat viimeistelyä varten. Osa on vielä testausvaiheessa. Siihen käytetään erityisen pehmeää karvaa ja sen valmistus laikaksi on vaikeaa. Paikka josta itse kärtän tätä ihmelaikkaa odota vieläkin sitä oikeaa valmistustapaa. Ensimmäinen erä joka teettettiin oli liian karkeaa ja ei toiminut toivotulla tavalla.
Ymmärsin että tämä karvalaikka on todella nopea kiilloitukseen ja jälki on varsin mainiota eteenkin koville lakoille.
Ymmärsin että tämä karvalaikka on todella nopea kiilloitukseen ja jälki on varsin mainiota eteenkin koville lakoille.
Viimeksi muokannut jyrkiboy, Ma Elo 09, 2010 10:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mun nimi on Jyrki