Tämä perusteellisempi puunaus oli ensimmäinen itse tehty ja varmasti ei täytä kaikkien kriteereitä, mutta pääasia että tekijä itse oli tyytyväinen
Kyseessä on vm06 vw Jetta tuollaisella sinertävän vihreällä metallivärillä, lähtökohtana pinta joka oli nähnyt metrejä ~300tkm ja varmasti lukemattomia harjapesuja ja ties mitä lie, pinta siis hyvin harmaantunut ja täynnä kaikkea pesunaarmuista selvempiin naarmuihin.
Kaiken jälkeen aloin katselemaan niitä kellertäviä palaneita umpioita ja totesin ettei ne sovi enää lainkaan muuten hieman siisteyttään takaisin saaneeseen autoon. Joten tuumasta toimeen, ajovalot kävin läpi vesissä hioen 400>600>800>1500>2000 ja perään vielä kiilloitus ja vaha suojaksi.
Tuo kaikki tuli toteutettua seuraavin välinein ja vaihein
Esipesu valet pro snow foam
raudanpoisto
kinnastelu perus autoshampoolla
savestus
kinnastelu fairy vedellä
Pesun ja kuivauksen jälkeen kaivelin esille bilteman cyclo kopion johon olin hankkinut (muistaakseni) schollin pikku laikat valkoisena ja aineena schollin s17
Täytyy sanoa että tuo setti puri ihan ok tuohon Jetsonin pintaan, mutta kyllä se pinnan läpikäynti noilla avuin otti käsille ja vei tunarilta päivän
Kiilloittelun jälkeen päätin sitten pestä pinnan puhtaaksi fairy vedellä kinnastelemalla, parempia aineita kun en silloin omistanut ja fairy tuntuu toimivan monee.
Tuon pesun ja kuivailun jälkeen pintaan tuli vetäistyä musta fusso.
Ajovaloille tosiaan käsittelynä oli ihan vain vesissä hiominen.
Ensin hioin raa'asti 400 aivan maito mataksi josta siirryin karkeuksissa hienompaa >600>800>1500>2000. Hiomisen perään rohkeana lähtin tarjoamaan kevyesti tuolla cyclolla ja mukana tulleella pehmeällä laikalla tuota s17 tahnaa ja puhdistelun jälkeen vedin vain fusson valojen pintaankin.
Tuon jälkeen hipistelyt on olleet vähemmissä määrin, mutta kuten mainittu, motivaatiota kaivellessa. Välineiksi päivittynyt harrastelija tason epäkesko ja siihen erilaisia laikkoja. Tahnoja pitäisi ostella jonkin asteisesti leikkaavaa ja viimeistelyyn, että olisi jo pakko alkaa työstämään nykyisten autojen pintoja. Pesuaineita yms kyllä on, säännöllisesti nuo pestyä tulee toki, mutta pinnat alkavat huutamaan pesun lisäksi jo muutakin.