Alottelijan kysymyksiä

Liuottimet, foamit, shampoot, kintaat, kuivaus
MaestrO

Re: Alottelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MaestrO » Su Heinä 31, 2016 12:36 pm

Kiitokset vastauksista! Loppu huuhtelut tulee tehtyä aina pelkällä letkulla.

Jorie

Viesti Kirjoittaja Jorie » Su Heinä 31, 2016 1:36 pm

Näin olen itse aina tehnyt, tulin vaan tuossa miettineeksi asiaa, jatketaan samalla mallilla siis!

JR1911

Viesti Kirjoittaja JR1911 » La Elo 06, 2016 8:52 pm

Tuli nyt tällä viikolla uusi auto hankittua (tummansininen Ford Fiesta) ja tietysti nyt haluaisin maalipinnasta pitää mahdollisimman hyvää huolta. Edellisen auton kohdalla tuli pesussa varmaan kaikki mahdolliset virheet tehtyä mitä voi, eli ei esipesua, pesu sienellä pyörivällä likkeellä, ei kunnollista kuivausta jne. Nyt olisi tarkoituksena tehdä pesu oikeaoppisesti ja paljon olen jo nettiä tutkimalla oppinut ja välineet olen hankkinut mutta itse pesuaineet vielä mietityttävät ja niistä kysyisinkin neuvoa. Nämä aineet olin ajatellut hankkia:

Esipesu - ValetPRO Neutral PH Snow Foam
Shampoo - Dodo Juice Sour Power
Vannepesu - ValetPRO Dragon's Breath
Lasinpesu - Dodo Juice Clearly Menthol

Näillä olisi tarkoitus tehdä ylläpitopesu ennen talven tuloa parin viikon välein tai aina jos auto likaantuu enemmän. Olisivatko nuo sopivat aineet tuohon tarkoitukseen vai löytyisikö vielä parempia vaihtoehtoja samassa hintaluokassa?

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ma Elo 08, 2016 10:49 am

Shampoo/vannepesu/lasinpesu löytyy ihan valtaisa määrä hyviä tuotteita ja uskoisin että noikin kuuluu siihen ryppääseen. Esipesuun paras testaamistani (ja tämän mielipiteen jakaa erittäin moni /kaikki? tällä foorumilla) on kuitenkin Bilt Hamber AutoFoam ja ainakin se on tuota ValetPron pesuainetta parempi omien kokemusteni perusteella.

Tervetuloa opin tielle, siitä se autonhoito lähtee - nimittäin lapasesta.
"Urku auki, pelti kii"

Saippua

Viesti Kirjoittaja Saippua » Ma Elo 08, 2016 5:37 pm

Onkohan joku tosissaan testannut onko eroa käyttääkö foamia lainkaan esipesun yhteydessä, eli poistaisi pintalian pelkällä painepesurilla? Toki turvallisempi voi olla lancella levittää ja antaa foamin viedä lika alaspäin mutta onko testattu esipesutehoa?

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ma Elo 08, 2016 5:52 pm

Pelkällä pesurilla vastaan BH autofoam en oo testannu mutta monilla eri vaahdoilla olen ja selkeä ero autofoamin hyväksi.
Viime talvena testasin Motonetin foamin vastaa BH autofoam ja paperitestin jälkeisessä pyyhkäisyssä Motonetitin puoleinen paperi oli ihan tummanruskea, kuin BH autofoamin paperissa ei ollut mitään likaa muutakuin et paperi oli märkä. Joten voin kuvitella et pelkällä painepesurilla huuhtelusta ei oo paljon mitään hyötyä kivet tietty irtoo mutta se hienompi lika jää siihen pintaan. Voin tuon ens kerran ku pesen auton testata, kuhan sais taas jonkun autoista liattua :lol:

Hoocee

Viesti Kirjoittaja Hoocee » Ma Elo 08, 2016 6:28 pm

Itse kävin tuossa pari viikkoa sitten huuhtelemassa pelkällä paineella, kun oli talven jäljiltä jäänyt yksi paikallisen Shellin poletti jäänyt pyörimään auton lokerikkoon. Lopputulos oli niinkuin Juha U mainitsikin. Hiekkapöly sai kyytiä, mutta muut liat jäi pintaan. Kotona töiden jälkeen sitten BH autofoam huuhtelu niin sai loputkin kurat pois.

Saippua

Viesti Kirjoittaja Saippua » Ma Elo 08, 2016 6:53 pm

Juuri tällaisia kertomuksia kaipailin! :thumb:
Itse käytän myös Bilt Hamberin Auto-foamia.

JR1911

Viesti Kirjoittaja JR1911 » Ma Elo 08, 2016 8:51 pm

Kiitoksia vastauksista. Yhtä asiaa vielä ihmettelin, eli jos nyt pesuun käytän esim. tuota Dodo Juicen Sour Poweria joka siis sisältää carnaubavahaa ja jonka pitäisi suojata olemassaolevaa vahapintaa ja lisätä kiiltoa, niin onko silloin tarpeellista/mielekästä käyttää erikseen pesun jälkeen vielä jotain quick detaileria, esim. Dodo Juicen Basics of Bling spraytä tai vaikkapa Autoglymin Aqua Waxia?

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Ti Elo 09, 2016 10:22 am

JR1911 kirjoitti:onko silloin tarpeellista/mielekästä käyttää erikseen pesun jälkeen vielä jotain quick detaileria
Mun mielestä ei. Itse käytän kaapissa olevaa qd:ia vain ja ainoastaan pikaiseen linnunpaskan poistoon maalipinnalta. Eli aina pieni suihkepullo ja liina kontissa tuota varten. Muuta hyödyllistä en ole keksinyt. Jotkut käyttää kuivausapuna, mutta en ole nähnyt mitään iloa siinäkään, kun joskus olen testannut.

JR1911

Viesti Kirjoittaja JR1911 » Ke Elo 10, 2016 2:22 pm

Laitoin nyt tilaukseen:

Dodo Juice Sour Power
Dodo Juice Clearly Menthol
Dodo Juice Basics of Bling Detailing Spray
ValetPro Advanced Neutral PH Snow Foam

Eiköhän näillä alkuun pääse. BH AutoFoam olisi varmaan ollut vielä tuota ValetPron Advanced snow foamiakin parempi aine, mutta sitä oli ainoastaan 5l astiassa saatavilla paikassa josta nuo ostin ja se määrä on kyllä minulle turhankin paljon. Eiköhän ValetProllakin pärjää kun auton säännöllisesti pesee ennen kuin se pahasti ehtii likaantua ja se saa myös ainakin toistaiseksi hoitaa myös vannepesun virkaa. Tuota Detailing Sprayta ajattelin käyttää kuten K70 tuossa aikasemmassa viestissä mainitsi, eli linnunjätösten ja hyönteisten pikapoistoon maalipinnalta. Ja voisihan sillä myös ovet sisäpuolelta pestä.

Hoocee

Viesti Kirjoittaja Hoocee » Ke Elo 10, 2016 5:26 pm

Onnittelut harrastuksen aloituksesta ja rahanmenoa ei voi estää, kun pääset vauhtiin harrastuksen kanssa. Itse pohdiskelin myös viime syksynä tuota 5l kannun kokoa, mutta nyt todennut sen, että ei todellakaan ole liian iso kannu. Tuolla 5l kannullisella pesee n. 50-60 kertaa eli suurinpiirtein saman verran kuin yhdellä puolenlitran shampoo pullolla.

Wloona

Viesti Kirjoittaja Wloona » Ke Elo 10, 2016 7:11 pm

Juu ei kyllä ole yhtään liian iso tuo 5l kannu. Tosin itse ostin kaksi vuotta sitten 25l kanisterin autofoamia ja sitä on vieläkin jäljellä. :D Suosittelen itsekin kyllä bh autofoamia.

mj2014

Viesti Kirjoittaja mj2014 » Ke Elo 10, 2016 10:18 pm

Hoocee kirjoitti: Itse pohdiskelin myös viime syksynä tuota 5l kannun kokoa, mutta nyt todennut sen, että ei todellakaan ole liian iso kannu. Tuolla 5l kannullisella pesee n. 50-60 kertaa eli suurinpiirtein saman verran kuin yhdellä puolenlitran shampoo pullolla.
Miten saat vaahdotettua auton yhdellä desillä autofoamia? Et ilmeisesti käytä ohjeistettua seossohdetta...?
Mulla menee noin neljä desiä per kerta ja seoksen vahvuus pinnassa lancen läpi 4 %.

Saippua

Viesti Kirjoittaja Saippua » Ke Elo 10, 2016 10:24 pm

Mulla suht sama kesäpesussa eli 3-4% ja raakana pulloon ja säädöillä (mitattu) tuo oikea seossuhde.

Hoocee

Viesti Kirjoittaja Hoocee » Ke Elo 10, 2016 10:45 pm

Raakana tavara pulloon ja 1-3/4 kierrosta auki. Pullo on kestänyt noin 8-10 pesukertaa ja hyvin on tuntunut liat irtoavan noillakin säädöillä. Seosuhteita en ole mitannut tuolla uudella pesurilla. Autona on Focuksen farkku, eikä mikään mini.

JR1911

Viesti Kirjoittaja JR1911 » Ke Elo 10, 2016 11:42 pm

Hoocee kirjoitti:Onnittelut harrastuksen aloituksesta
Kiitos, kiitos. Eiköhän tämä tästä lähde käyntiin ja voipi olla että lähitulevaisuudessa tulee vielä ensimmäistä kertaa koskaan itse yritettyä auton vahaustakin kunhan oppii ensin oikeat pesutekniikat. :D

Makke

Viesti Kirjoittaja Makke » To Elo 11, 2016 3:15 pm

K70 kirjoitti:
JR1911 kirjoitti:onko silloin tarpeellista/mielekästä käyttää erikseen pesun jälkeen vielä jotain quick detaileria
Mun mielestä ei. Itse käytän kaapissa olevaa qd:ia vain ja ainoastaan pikaiseen linnunpaskan poistoon maalipinnalta. Eli aina pieni suihkepullo ja liina kontissa tuota varten. Muuta hyödyllistä en ole keksinyt. Jotkut käyttää kuivausapuna, mutta en ole nähnyt mitään iloa siinäkään, kun joskus olen testannut.
Mä oon itse tykännyt suihkia pesun jälkeen vielä jotain suojaa pintaan. Oon ajatellut niin, että noissa vahaa sisältävissä pesuaineissa on niin pienet pitoisuudet, että ei ne pitkään suojaa alla olevaa vahaa. Varsinkin jos laimennus on luokkaa 1:500, eli 20 ml/10litraa, ainoo missä oon huomannut että vaha kestää hieman pidempään on VP poseidon carnauba wash, mutta sitä laitettiin 80-160ml/10litraan.
Mutta kukin tietenkin tyylillään, ei tässä ole varmaan oikeaa tai väärää tapaa. Itsellä kun on vaha pohjalla eikä pinnoite niin haluan sen vain kestävän mahdollisimman pitkään. Varsinkin talvella kun tulee käytettyä Nesteen TI hallia, niin alkaa vahaukselle tulemaan hintaa jos siellä tekee, mutta qd menee siinä samalla kun kuivaa autoa.
Hyvät aineet oot hommannut, siitä se lähtee :good:

JR1911

Viesti Kirjoittaja JR1911 » To Elo 11, 2016 11:57 pm

Huomenna ajattelin auton pestä jos vain sää sen sallii ja meinasin että voisi siltikin kokeilla laittaa tuo Dodon Basics of Bling Detailing spraytä pintaan pesun jälkeen, mutta en oikeen mistään löytänyt sen tarkempia ohjeita kuinka paljon sitä tulisi käyttää, eli riittääkö ruiskaus tai pari per paneeli vai pitäisikö sitä käyttää enemmän? Entä miten se olisi paras kiillottaa, jossakin ohjeissa joita löysin oli neuvona ensin levittää sitä mikrokuituliinalla ja sitten vasta kiillotus kun taas jotkin ohjeet sanoivat että heti vain kiillottaa?

JR1911

Viesti Kirjoittaja JR1911 » Pe Elo 12, 2016 9:56 pm

No niin, ensimmäinen pesu on takana ja lopputulos näyttää kyllä hyvältä. Eli seuraavat vaiheet kävin läpi:

1. VP Advanced Snow Foam vaahdot pintaan Kungsin painevaahdottimella (painepesuria en omista joten tähän oli tyytyminen).
2. Huuhtelu.
3. Kinnaspesu nuudelikinnasta käyttäen Dodo Juicen Sour Powerilla, laimennus noin 1:400. Pesin yhden alueen kerrallaan ja välissä huuhtelin. Olisiko parempi pestä koko auto kerralla ja sitten vasta huuhdella?
4. Vanteiden pesu pesusienellä.
5. Vanteiden huuhtelu.
6. Auton kuivaus paksulla mikrokuituliinalla.
7. Kiillotus Dodo Juicen Basics of Bling Detailing Sprayllä.
8. Ikkunoiden pesu Dodon Clearly Mentholilla.

Eli kaiken kaikkiaan lopputulos oli hyvä, tosin aikaa sain tuohon tuhrattua noin 2,5h :D. Ainoita ongelmia mitä kohtasin oli tuo snow foamin vaahdottaminen tuolla painevaahdottimella, vaahto tuli enimmäkseen vain paksuna naruna joka ei tietenkään sitten kunnolla pintaan levinnyt. Auttaisiko tähän laimennussuhteen muuttaminen, nyt tein sen n. 1:25, vai onko tuo Kungsin painevaahdotin vain hyödytön kapistus? Autodude.fi ainakin myy jotain modattua mallia tuosta joka ainakin videon perusteella toimi huomattavasti paremmin kuin tuo oma kapistukseni.

Makke

Viesti Kirjoittaja Makke » Pe Elo 12, 2016 11:04 pm

Itse pesen juuri noin myös, että osa kerrallaan ja huuhdellaan välillä, silloin saippua ei ehdi kuivumaan pintaan.
Vanteet kannattaa pestä mielestäni ensimmäisenä, jotta sitten kun niitä huuhtelee niin ei ole väliä jos roiskuu maalille.
Itse käytän painepesuria ja lancea, ni en osaa vastata tohon Kungsin vaahdottimeen mitään.
Siittä se lähtee :good:

JR1911

Viesti Kirjoittaja JR1911 » Pe Elo 12, 2016 11:58 pm

Makke kirjoitti:silloin saippua ei ehdi kuivumaan pintaan
Tuosta pitikin kysyä, että onko tuolla aineiden kuivumisella pintaan muuta haittaa kuin että ne ovat sitten hankalampi puhdistaa vai voivatko ne kuivuessaan myös vaurioittaa maalipintaa?

Niin ja se unohtui mainita tuossa edellisessä viestissä, että tottakai käytin pesussa kahden ämpärin taktiikkaa ja molemmissa ämpäreissä lianerottimet ;)

Saippua

Viesti Kirjoittaja Saippua » La Elo 13, 2016 7:44 am

Jos jostain syystä ehtii kuivua, niin olen lukenut että pesee samalla aineella alueen uudestaan.

Bastard
Apupoika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bastard » La Elo 13, 2016 8:52 am

Kungssin painekannun voi jokainen itse modata. Kiertää suuttimen kärjen auki niin sieltä paljastuu 4 vaahtomuovin/huovan tms palaa. Näistä ottaa 2 pois niin tulee foamit pihalle.
JR1911 kirjoitti:
Makke kirjoitti:silloin saippua ei ehdi kuivumaan pintaan
Tuosta pitikin kysyä, että onko tuolla aineiden kuivumisella pintaan muuta haittaa kuin että ne ovat sitten hankalampi puhdistaa vai voivatko ne kuivuessaan myös vaurioittaa maalipintaa?
Kun vesi haihtuu niin pinnalle jää pelkkä pesuaine joka ei välttämättä ole enää vahaturvallista. Eli voi syödä vahapintaa. Huonossa lykyssä pesuaine voi palaa maalipintaan. Joten pesuaineiden kuivumista pintaan kannattaa välttää. Toki pH neutraalit pesuaineet harvemmin vaurioittavat maalipintaa.
- 303, Autobrite Direct, Auto Finesse, Bouncer's, Britemax, Meguiar's, Microfiber Madness, Monello, Nanolex, Rupes, Scholl Concepts - www.shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi

JR1911

Viesti Kirjoittaja JR1911 » La Elo 13, 2016 9:05 am

Bastard kirjoitti:Kungssin painekannun voi jokainen itse modata. Kiertää suuttimen kärjen auki niin sieltä paljastuu 4 vaahtomuovin/huovan tms palaa. Näistä ottaa 2 pois niin tulee foamit pihalle.
Kiitoksia paljon vinkistä :good:. Noin olin itsekin ajatellut että nuo vaahtomuovipalat ovat se asian ydin. Toinen vaihtoehto mitä mietin oli, että itse suuttimen kärkeä pitäisi jollain lailla muuttaa.

Vastaa Viestiin