Kiillotustahnat ja laikat
-
Sandux
Viesti
Kirjoittaja Sandux » Ma Loka 19, 2015 10:52 pm
Jantsu kirjoitti:Joko on minkä verran porukalla tästä schollin viimeisimmästä aineesta eli S20 blackista kokemuksia?
Eli onko oikeasti one stepperi? (sitä ei liene absoluuttisesti mikään, mutta edes sinne päin)
On ja ei... Kovalakkaseen bemariin toimii tosi hyvin ja siitä kiva kun saa ajaa pitkään niin ensin voi antaa painetta naarmunpoiston toivossa ja loppua kohden keventäen viimeistelymielessä.
Sitten taas yhdessä uudehkossa foordissa ei pelannut lainkaan, alko tahmaamaan heti kättelyssä jättäen karmeeta holoa, joten luovutin heti alkuunsa ja otin käyttöön s3g ja s30
-
iiKster
Viesti
Kirjoittaja iiKster » Ti Loka 20, 2015 12:44 am
Viikonloppuna tein yhden subarun s20blackillä ja sinisellä hexillä. Tahmaamista sattui vain silloin kun laikka meni tukkoon. Yhdellä stepillä selvisi, no lähtökohtakin oli hyvä, pientä huntua pääasiassa.
Mustaan 80tkm ajettuun S3 audiin tuli aikaisemmin syksyllä myös kokeiltua mutta siihen en saannut ainetta leikkaamaan tarpeeksi, valmista olisi tullut mutta oli nopeampaa tehdä 2-steppinä.
Se mikä osataan tehdään itse. Jos jotain ei osata, se opetellaan...
-
Sampo N.
Viesti
Kirjoittaja Sampo N. » Ti Loka 20, 2015 10:34 pm
Itse koitin tänään ajella Goldilla e46:n pemarin kylkipeltejä. Laikkana toimi ihan karvakiekko. Aika mukavastihan tuo leikkasi vaikka naarmuja vielä jäikin. Mukava aine ainakin 3M:ään verrattuna, ei pöllytä ollenkaan niin paljon. Kyllä tästäkin tosin vielä ovenväleihin jäi pyyhittävää.
Kuinka loppuun olette ajaneet tuon?
Päälle vetelin nano4lifen cs4:ää, ns. painttia. Aika peittävää tavaraa tuo oli, naarmut meni entistä enemmän umpeen. Valmistaja lupaa tuolle noin vuoden kestävyyden. Ei taida päästä päästä testaamaan, auto on menossa vaihtoon aika pian.
-
Urran
Viesti
Kirjoittaja Urran » Ke Loka 21, 2015 8:08 pm
Karvalla ei kuulu ajaa panelien reunojen yli. Karva repii äkkiä panelien reunoista maalit pois. Ne kuuluu teipata.
Karvalla harvoin ns. Ajan loppuun, etenkin kun SMAT tahna kyseessä. Korkeintaan ajan kunnes ei enää leikkaa ja kevennän parissa stepissä ennen toista aluetta. Kun karvan jälkeen ns. Aina tulee välistep.
Vain YKSI LSP!
-
Sampo N.
Viesti
Kirjoittaja Sampo N. » Ke Loka 21, 2015 10:32 pm
Olen kans koittanut tuota välisteppiä, jos siis tarkoitat paineen kevennystä? Tähän mennessä tosin pinnat on tuon jälkeen pitänyt vedellä vielä "holonpoistolla", samalla on lähtenyt karvan ajojäljet.
Tämä aine on vielä opettelussa. Reunoja en teippaillut kun ei ole täydellisyys mielessä, noin 4 tuntia ajattelin uhrata tälle projektille.
-
Urran
Viesti
Kirjoittaja Urran » Pe Loka 23, 2015 8:25 am
Niin siis tarkoitan välistepillä toista laikkaa, toista tahnaa ja uutta kierrosta auton yli. Yleensä karvan jälkeen ei riitä pelkkä viimeistely. Tää tosin poislukien esim. Lake Countryn Foamed Wool Pad tyylisellä laikalla ajo. Millä ns. Zenith tyyliin ajetaan loppu laskien kierrosta ja painetta (toki SMAT tahnalla levityksen jälkeen jengat suoraan korkeelle).
Karvalla ei mun mielestä ole asiaa pinnoille ilman teippailua. Sen verran usein näkee fiksareiden jäljiltä ovienväleissä paljasta peltiä.
4h kerkee tehä huolelliset pesut ennen vahausta.
Vain YKSI LSP!
-
Sampo N.
Viesti
Kirjoittaja Sampo N. » Pe Loka 23, 2015 10:44 pm
Tuo ovenvälijuttu on mulle uusi juttu. Jonkun verran menee kalustoa viikoittain tuolta läpi, mutta tuollaisiin pohjamaaliin ajettuihin ovenväleihin en ole törmännyt kuin ehkä kerran enkä silloin vielä tiennyt mikä se on. Vahaa ja myllytahnaa kyllä löytyy.
Käyttäiskö nuo muut sitten kovin leikkaavia aineita, me ei autoliikkeiden autojen kanssa kovin vahvoja aineita olla tavattu käyttää. Karva on kyllä kovassa käytössä joskin vaahtomuovejakin löytyy.
-
Sandux
Viesti
Kirjoittaja Sandux » Pe Loka 23, 2015 11:47 pm
Sampo N. kirjoitti:Tuo ovenvälijuttu on mulle uusi juttu. Jonkun verran menee kalustoa viikoittain tuolta läpi, mutta tuollaisiin pohjamaaliin ajettuihin ovenväleihin en ole törmännyt kuin ehkä kerran enkä silloin vielä tiennyt mikä se on. Vahaa ja myllytahnaa kyllä löytyy.
Käyttäiskö nuo muut sitten kovin leikkaavia aineita, me ei autoliikkeiden autojen kanssa kovin vahvoja aineita olla tavattu käyttää. Karva on kyllä kovassa käytössä joskin vaahtomuovejakin löytyy.
Onko tosta jotain hyötyä, että ajaa karva+mieto aine yhdistelmällä? Luulis että se jättää holoa jokatapauksessa kun karvalla riehuu, tosin vaikee sanoo kun en ole satoja autoja tehnyt. Omasta mielestä vaan esim oranssi hex ja s3g jättää jo todella hyvää jälkeä kova lakkaiseen tummaankin autoon verrattuna karvalaikkaan. Tosin en ole kokeillut karvalla ja miedolla aineella.
-
JaniH
Viesti
Kirjoittaja JaniH » La Loka 24, 2015 4:42 am
Karvalaikka jättää AINA omat jälkensä pintaan vaikka kuinka hellästi yrittäisi hieroa mutta helpottaa todella paljon seuraavaa settiä kun karvalla ajaa loppusilauksen erittäin kevesti ja pienillä kierroksilla, aivan kuin viimeistelisi pintaa. Itse ajan näin joko setin lopuksi tai sitten oman settinsä, tosin aina leikkaavan tahnan kanssa mutta joskus tainnut laittaa tipan S30:stäkin laikkaan liukasteeksi S3G:n lisäksi että on saanut ajaa pidempään. Tuohon sitten perään välisteppi vaikkapa violetilla laikalla ja S3G:llä ja viimeistely autosta riippuen oranssilla ja S30:lla tai mustalla Flexipadsin nännilaikalla (motonetissä ei ollut hexejä mustana niin näppäsin kerran nipun näitä matkaan) ja S30 tai S40...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia
-
Sampo N.
Viesti
Kirjoittaja Sampo N. » La Loka 24, 2015 8:41 am
Juuri kuten tuossa yllä kuvattiin, villa leikkaa sen verran, että jälkeä jää aina vaikka menisi vaan koneen omalla painolla. Mustiin jää kivat holot jo koneen omalla painolla.
Sitten kun siihen autoliikkeen mustan auton 2 steppiin voi käyttää ihan maksimissaan 1,5 tuntia, niin tietäähän sen miten hyvä se on. Kiilteleehän se konepelti lopuksi.
-
_nixu_
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja _nixu_ » La Loka 24, 2015 8:43 am
Mistään mitään ymmärrä mutta miksi se 1.5h fiksi pitää sitten vetää karvalla, epäkesko ja vaahtomuovi ajais saman asian ilman niitä törkeitä holoja.
Jokainen toki tyylillään.
E53 X5 3.0D
-
Sandux
Viesti
Kirjoittaja Sandux » La Loka 24, 2015 9:52 am
_nixu_ kirjoitti:Mistään mitään ymmärrä mutta miksi se 1.5h fiksi pitää sitten vetää karvalla, epäkesko ja vaahtomuovi ajais saman asian ilman niitä törkeitä holoja.
Jokainen toki tyylillään.
Juuri tätä kysymykselläni hain takaa, kuitenkin toi oranssi hex ja s3g varmaan leikkaa suunnilleen saman verran kun karva ja s30... Mutta jättää huomattavasti paremman jäljen peräänsä. Toi 1,5h kyl kuulostaa sille, että tummaan autoon ei ainakaan ite sais mitään muuta aikaan kun hirveet ajojäljet, täytyy hattua nostaa jos joku tossa ajassa saa edes jotain parannusta aikaan mustaan autoon.
-
_paffa
Viesti
Kirjoittaja _paffa » La Loka 24, 2015 10:06 am
Meguiars mikrokuitulaikka (cutting) ja S3G toimii kans hyvin ja viimeistelee aika hyvin Rupesin kanssa

Ei tarvetta oldschoolkarvalle enää juurikaan

-
Urran
Viesti
Kirjoittaja Urran » La Loka 24, 2015 1:34 pm
Siis kun karvalaikka pyörii koneessa ns. Myötäpäivään niin laikan yläosassa karvan kuidut (ja myös MF laikkojen kuidut) repii ovenvälin oikeaa reunaa ja alaosassa vasenta reunaa. Kolon kohdalla karva paineen alla työntää ne kuidut koloon ja ns. Vastapuolella pelti väkisin nostaa ne ylös. Siksi aina teipillä kun karvan kanssa riehutaan - tää siis lähinnä "vakuutus" ja hyvä tapa.
Yleensä sen sen verran laikka aina kantillaan että ns. Ohjauksen vuoksi vain yläosa on ongelma. Vaikken ole nelinumeroista numeroa autoja tehnyt niin olen nähnyt noita puhkiajoja kuitenkin ainakin 10ssä autossa. Jopa vastamaalatuissa suoraan maalarilta. Toki eri asia huomaako detaileri enempi tälläisiä kun fiksari - kun ne ovenvälin ja kolojen/rakojen tahnat ja mm. Roskat maalipinnasta on tapana aina samalla poistaa..
Vain YKSI LSP!
-
JaniH
Viesti
Kirjoittaja JaniH » La Loka 24, 2015 2:05 pm
Sandux kirjoitti:Toi 1,5h kyl kuulostaa sille, että tummaan autoon ei ainakaan ite sais mitään muuta aikaan kun hirveet ajojäljet, täytyy hattua nostaa jos joku tossa ajassa saa edes jotain parannusta aikaan mustaan autoon.
Oranssi laikka ja S30+ niin saa pesunaarmuja useimmista pinnoista kivasti katoamaan jo melkein tuossa ajassa, tosin itse ajelen hitaasti ja rauhallisesti niin menee 1-steppiinkin se 4 tuntia ja päälle pesut sun muut

Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia
-
tunppi
Viesti
Kirjoittaja tunppi » La Loka 24, 2015 2:21 pm
Autoliikkeiden autot vois vetää ihan hyvin vaikka viimeistelylaikka+ glymin srp. Tulisi ihan riittävän hyvää pintaa, kun ei ne automyyjät niistä tajua. Silloin aika riittäisi ja uudella omistajalla ei olisi auto täynnä holoja ekan pesun jälkeen.
-
Wolfie
Viesti
Kirjoittaja Wolfie » La Loka 24, 2015 2:24 pm
Juu paitsi että ne autoliikkeet vetelee tyyliin glymin srp + karva koska "karva poistaa naarmut"

eikä niistä autoliikkeiden meikkareista monikaan tiedä kiillottamisesta oikeasti yhtään mitään eikä niitä kiinnostakaan tietää.
-
tunppi
Viesti
Kirjoittaja tunppi » La Loka 24, 2015 2:25 pm
Näinhän se taitaa valitettavasti olla...

-
LOCTITE
Viesti
Kirjoittaja LOCTITE » La Loka 24, 2015 4:29 pm
Mites ku tuota S20 blackia mainostetaan hyvänä 1-step aineena niin tarviiko tuo pestä pinnasta pois ennen vahausta? Blackmaxilla on tehny kanssa 1-steppejä ja sen olen jättäny pesemättä, eikä se oo vaikuttanu vahan kestoon.
-
Juha U
Viesti
Kirjoittaja Juha U » La Loka 24, 2015 5:18 pm
LOCTITE kirjoitti:Mites ku tuota S20 blackia mainostetaan hyvänä 1-step aineena niin tarviiko tuo pestä pinnasta pois ennen vahausta? Blackmaxilla on tehny kanssa 1-steppejä ja sen olen jättäny pesemättä, eikä se oo vaikuttanu vahan kestoon.
Ite oon pessy ennen vahausta pois. Tuohan on erilainen ku Blackmax, minkä minäkin jätän vahan alle.
-
Sampo N.
Viesti
Kirjoittaja Sampo N. » La Loka 24, 2015 6:50 pm
Tuota epäkeskohommaa pitäisi tosiaan tutkia vähän enemmän, kiinnostaa toki. Meillä on itse asiassa joku flexin epäkeskokone jota olen vähän testaillut, mutta siitä loppuu kyllä potku kun on tottunut noilla makitoilla höyläämään (tai sitten en vaan osaa käyttää noita epäkeskoja). En tiedä onko nykyisissä malleissa enemmän tehoja, tuosta flexistä en osaa yhtään sanoa kuinka vanha se on.
Itse asiassa ostinkin jo tuota S20B:tä kokeiluun, tosin en ole ehtinyt vielä testata enkä tiedä miten se tuolla kivikautisella flexillä toimisi.
Kertokaas millasilla kierroksilla tuollaista nykypäivän epäkeskoa ajetaan?
En tiedä miten muissa taloissa, mutta meillä ainakin näkyvät osat myllytetään hyvin ja ei niin näkyvät osat vähemmän hyvin. Esim. konepelti saa olla aika hyvä, samoin katto. Mitään täydellisen naarmutonta myllyä liikkeiden maksamaan hintaan on kuitenkin turha hakea. Tämän tietävät niin liikkeet kuin fixaamot. Holojen suhteen koitan kuitenkin olla aika tarkka, pinnat pitää ajella vielä muovilla ja lievästi leikkaavalla. Yleensä käytämme tähän kolmeämmänsinistä, se ainakin toimii.
En ole tosiaan testannut tuota S20 Blackia, mutta mitä vahaukseen tulee, niin olen antanut itseni ymmärtää, että vaha kiinnittyy pintaan sitä paremmin mitä puhtaampi pinta on. Mikäli pinnassa on vielä myllytahnaa (rasvaa?), niin onhan se siinä välissä estämässä kiinnittymistä. Tämän vuoksi kunnon myllyissä me ainakin pyyhitään aina tahnat pois pinnasta ennen vahausta.
-
LOCTITE
Viesti
Kirjoittaja LOCTITE » La Loka 24, 2015 8:57 pm
Juha U kirjoitti:LOCTITE kirjoitti:Mites ku tuota S20 blackia mainostetaan hyvänä 1-step aineena niin tarviiko tuo pestä pinnasta pois ennen vahausta? Blackmaxilla on tehny kanssa 1-steppejä ja sen olen jättäny pesemättä, eikä se oo vaikuttanu vahan kestoon.
Ite oon pessy ennen vahausta pois. Tuohan on erilainen ku Blackmax, minkä minäkin jätän vahan alle.
.
Ehkä se voi olla parempi, ettei vahat turhan nopeesti lähde. Viimeksi kyllä vetäsin vahat suoraan Megun #205:sen päälle, mutta ei varmaan ehdi seuraamaan kestoa kun auto meni myyntiin (tietty, sit ehtii jos ei mee kaupaksi).
Onko tuo millainen verrattuna esim. just #205:seen? Leikkaako enemmän tms. Olis kiva kokeilla jotain uutta kun pääsääntöisesti tulee tehtyä noita 1-steppejä

-
Juha U
Viesti
Kirjoittaja Juha U » La Loka 24, 2015 9:33 pm
Oon ite niin vähän käyttäny S20 blackia, et oon huono vastaamaan. En ole kokonaista autoa tehny, vaan joihinkin paneeleihin kokeillu. Viimeeks kokeilin valkoisen hexin kanssa Venton konepeltiin(alkuperäis maalissa) ja takakontinkanteen (uudelleen maalattu) ja niistä pyörönaarmut lähti kivasti pois yhdellä ajolla.Ne pinnat pyyhin Siliconeremooverilla ja muut pinnat ajoin blackmaxilla ja pyyhintä perään kuiviltaan. Sen verran pikä aika kun viimeeks oon #205 käyttänyt etten osaa verrata keskenään noita
-
_paffa
Viesti
Kirjoittaja _paffa » La Loka 24, 2015 10:05 pm
S20Black pyyhittävä pois pinnasta, todella rasvainen, enkä jättäisi pintaa pyyhkimättä IPA:lla tai pesemättä biuliukkarilla. Kiillotusaineet suositellaan aina puhdistettaviksi. Black Max on glaze, joten sen voi jättää vahan tai sealantin alle.
-
Posambique
Viesti
Kirjoittaja Posambique » Su Loka 25, 2015 12:40 pm
Ja Schollilla on sitten A15+ joka on tarkoitettu 1-steppiin ja AIO eli jättää pintaan myös suojaa. Ei siis tarkoitus missään nimessä pestä pois - pyyhitään normaalisti mikrokuituliinalla jäämät. Olen kyllä tuon jättämän suojan keston suhteen erittäin skeptinen, mutta tuntuisi toimivan ihan hyvänä alustana vahoille. Sinne alle olen jättänyt.
Kaksi kokemusta autoista joihin jäänyt pintaan pelkästää A15+ ja kesto on kyllä todella heikko (tai ainakin hylkivä vedenkäytös katoaa)
"Urku auki, pelti kii"