Hyvä talvivaha / sealant

Vahat, sealantit, pinnoitteet, QD, glaze jne
Pesupaavo

Hyvä talvivaha / sealant

Viesti Kirjoittaja Pesupaavo » Ke Loka 21, 2015 7:39 am

Olisko suositella hyvää talvivahaa tai sealanttia? Autolla ajetaan päivittäin suolattuja maanteitä ja yöt olla möllöttää lämpimässä tallissa.. Autoa pestään lähes viikottain ja olisi kiva jos "vaha" pysyisi pinnassa kevääseen saakka. Auton saaminen puhtaaksi noilla ns. "marketti" vahoilla tuntunut välillä olevan haasteellista. Onko kellään kokemuksia Sonus Ion Coating sealantista?

seatts

Re: Hyvä talvivaha / sealant

Viesti Kirjoittaja seatts » Ke Loka 21, 2015 8:59 am

Jos säilyttää lämpimässä tallissa, niin ei se lähde puhtaaksi ilman tujuja liuottimia ja niitä taas ei vahat/sealantit kestä, ainakaan montaa pesua.
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Ke Loka 21, 2015 1:38 pm

Komppaan seatts:ia. Me ollaan foorumin sitkeät tallissa säilyttäjät ja ei mikään aine pinnassa helpota kuivuneen suolapaskan pois jynssäämistä.
Bilteman rasvan kylmäpositoaine on hyvä pesuaine talvella, mutta vahat tosiaan lähtee kävelemään.
Itsellä on (ollut) pinnassa pinnoite, CQuartz, eikä sekään helpottanut pesuja yhtään. Se että liukkaripesun jälkeen pintaan jää kuitenkin jotain suojaa, antaa ehkä mielen rauhaa...tai sitten ei.

Jantsu

Viesti Kirjoittaja Jantsu » Ke Loka 21, 2015 3:15 pm

Crowie on ainakin mainostanut, että luonnonvahoilla vahatusta autosta lähtee suola helpommin, kuin sealantilla laitetusta.
Saako kannatusta?

Juuzo

Viesti Kirjoittaja Juuzo » Ke Loka 21, 2015 4:59 pm

Siltähän tuo on tuntunut viime aikoina. Tosin jos tallissa pitää, ei taida olla suurta eroa..

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Loka 21, 2015 8:04 pm

Jantsu kirjoitti:Crowie on ainakin mainostanut, että luonnonvahoilla vahatusta autosta lähtee suola helpommin, kuin sealantilla laitetusta.
Saako kannatusta?
Saa.

Ja kannattaa huomioida että hybridi ei ole yhtäkuin luonnonvaha. Eli esim. Collie 915 jne ei ole luonnonvahoja.

Mä oon tykänny muutenkin vahaa yleensä luonnonvahoilla niin ei ole ollut tuskaa. Tosin ikimaailmassa mua ei nähdä säilyttämässä autoa lämpimässä tallissa, paitsi jos se on siellä suurimman osan vuodesta siis.
Vain YKSI LSP!

velli

Viesti Kirjoittaja velli » To Loka 22, 2015 7:53 pm

Sealant alle luonnonvaha päälle?

Saippua

Viesti Kirjoittaja Saippua » To Loka 22, 2015 9:06 pm

Mites mun laittama Bilt Hamber Finis wax mahtaa kestää? :P
Pohjatyön yritin hoitaa priimasti ja käytin IPA:na ihan Bilt Hamberin omaa tuotetta.

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » To Loka 22, 2015 9:09 pm

Eipä se luonnonvaha pysy ku siihen ekaan pesuun sit ku lämpimässä tallissa on paistettu suolat kiinni ja niitä sit jollain liukkaripesumyrkyillä pestään. Tai näin ainakin pelkään. Silti peukku luonnonvahalle, ompahan näppärämpi laittaa uudestaan.

Ite oon vähän skeptinen ton sealant + luonnonvahaan ku ei sitä luonnonvahaa oo tehty sen sealantin päälle sitoutumaan vaan maalipintaan. Toki se on paljon anteeksiantavampi kuin pinnoitteet tms. mutta tartunta ei silti liene optimaalinen vaikka hyvä olisikin. Voihan sitä kokeilla eikä se nyt ainakaan pahasti varmaan vikaan mene (mutta antaisin sen sealantin sitoutua pintaan muutaman päivän ennen vahan levitystä päälle).

Tsemppiä ja muista raportoida miten kävi

P.S. Hyviä luonnonvahoja: AutoGlym HD Wax (vai onko tämäkin hybridi?), Dodo Juice Supernatural, Sonax Premium Class Carnauba Care, Victoria Wax Concours Red ja Zymöl Glasur - näistä kaikista omia kokemuksia.
"Urku auki, pelti kii"

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Loka 23, 2015 8:18 am

Joo samaa mieltä, vahauspuuhiin joka rasvanpoistopesun jälkeen. Itse mielummin säilyttäisin pihalla - korikin tykkää enemmän.

Vics on listalta ainakin hybridivaha. Mutta omien kokemuksien mukaan myös Posan mainitsema Sonax ja Zymöl toimii erinomaisesti talvella.
Vain YKSI LSP!

Demon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demon » Pe Loka 23, 2015 10:28 am

Itselläni ei ole ollut puhdistuksen kanssa ongelmia kun pinnassa on ollut Finish Kare 1000P (FK1000P).
En kyllä säilytä autoa lämpimässä tallissa. Välillä oli useamman viikon kurat pinnassa ja hyvin puhdistui ilman stydimpiä aineita :)
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Pe Loka 23, 2015 10:49 am

Urran kirjoitti:Itse mielummin säilyttäisin pihalla - karikin tykkää enemmän.
En tykkää. Auto säilytetään tallissa PISTE.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Loka 23, 2015 10:50 am

:D

Kyl me Kari tiedetään et sä tykkäät hyväillä sun autoa iltaisin tallissa. Se asettaa haasteita LSPlle suomen eri vuodenaikoina. Mut annetaan se sulle anteeks.
Vain YKSI LSP!

Lay

Viesti Kirjoittaja Lay » Pe Loka 23, 2015 11:16 am

Kyllä se vaan on niin mukava kävellä talvipakkasilla suoraan sisätiloista lämpimään talliin ja autoon. Silläkin uhalla, että peseminen on hiukan työläämpää talvella :good:

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Pe Loka 23, 2015 12:52 pm

Urran kirjoitti::D

Kyl me Kari tiedetään et sä tykkäät hyväillä sun autoa iltaisin tallissa. Se asettaa haasteita LSPlle suomen eri vuodenaikoina. Mut annetaan se sulle anteeks.
Sen oon huomannut, ettei se aseta LSPlle haasteita, vaan se on mahdoton paikka millekkään eteen tulleelle tuotteelle. Mutta silti...niin kauan kun oon köyhä, eikä ole varaa oikeaan autoon, niin kulkine pysyy tallissa. Auton hankinnan jälkeen kulkine joutaa katokseen.

seatts

Viesti Kirjoittaja seatts » Pe Loka 23, 2015 12:54 pm

Lay kirjoitti:Kyllä se vaan on niin mukava kävellä talvipakkasilla suoraan sisätiloista lämpimään talliin ja autoon. Silläkin uhalla, että peseminen on hiukan työläämpää talvella :good:
Aamen.

Antti O

Viesti Kirjoittaja Antti O » Pe Loka 23, 2015 1:17 pm

Ite olen ratkaissut asian sisätilalämmittimellä, moottorinlämmittimellä ja autokatoksella. Pesu on helppoa eikä suola liimaa kylkiin kiinni.. ja auto on lämmin lähteä matkaan aamulla. Ja itse aiheeseen vastaten FK1000 mennään talven yli tietysti.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Loka 23, 2015 1:30 pm

Joo, Katosta mulla ei vielä ole mutta haaveilen. Se on toi taivaan säteilylämpö ja eri ilmansaasteiden laskeutuminen miltä haluaisin suojella. Mutta lämmin talli mulla onkin ja vaikka juuri nyt siellä on iso pino tuppeen sahattua haapaa niin 99% mun talossa asumisen ajalla se on ollut odottamassa autoa ja lämmin. Mut niin paljon ruostetta ja kosteutta vihaan että talvella en autoa siellä säilytä. Kevään siitepölykaudella ja syksyn neulas aikaan voisinkin..

Asetan selvästi enemmän arvoa auton hyvinvoinnille kun omalle mukavuudelle. Vaikka mukavastihan sisätilat lämpee ulkonakin..
Vain YKSI LSP!

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Pe Loka 23, 2015 1:31 pm

Antti O kirjoitti:Ite olen ratkaissut asian sisätilalämmittimellä, moottorinlämmittimellä ja autokatoksella. Pesu on helppoa eikä suola liimaa kylkiin kiinni.. ja auto on lämmin lähteä matkaan aamulla. Ja itse aiheeseen vastaten FK1000 mennään talven yli tietysti.
Itsellä on nuo kaikki kolme, mutta silti auto menee talliin :)
Ja saman aineen ajattelin pintaan levittää, kunnes sen liuotin siitä pois huuhtelee.

Deadbeat111

Viesti Kirjoittaja Deadbeat111 » Pe Loka 23, 2015 2:43 pm

Varmaan kokeilun arvoisia olisi nuo Sio2 pohjaiset vahat henkilöillä, ketkä joutuu liuottimien kanssa pesemään. Luulisi kestävän hieman paremmin. (Supernatural Hybrid Nano, Pinnacle Black Label Synergy, Kamikaze Infity Wax mm.)

Purkki tota SN löytyy, mut hieman pelkään mustan auton omistajana waterspotteja, et voipi olla et perinteisimmillä mennään. Tosin voisi sitä aina kokeilla...

Miten suola ongelmien kanssa painivilla on, että pamahtaako suolat heti kiinni esim. yhdessä yössä? Vai onko kyse kerran viikossa/parissa pesun suorittavilla?

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Pe Loka 23, 2015 3:53 pm

Mä en taas välttis näe noissa sio2 "vahoissa" mitään hyötyä sinänsä koska preppaus ja jälkikuivuminen vaatii samat kuin rehelliset sio2 pinnoitteet :D sama asia kuin nykäsis pinnotteen päälle ja carnauban perään. Kestääkin todennäköisesti pidempään niinpäin. Ainakin se pinnoite.

Lay

Viesti Kirjoittaja Lay » Pe Loka 23, 2015 3:59 pm

Paha mennä sanomaan, että pamahtaako suola heti kiinni, kun korkeintaan viikon välein autoni pesen. Mitä tuohon ruosteongelmaan tulee, niin korkeampi lämpötila + kosteudenpoistaja/huippuimuri auttaa. Ainakaan Bemarit ja Mersut eivät ole ruostuneet. Nykyinen auto nähnyt lämmintä tallia 9 vuotta ja kilometrejäkin takana 410tkm. Aamulla auto on kuiva, vaikka lumisena talliin ajaisi.

Nyt on pinnassa IGL Quartz. Supernatural Hybrid Nano menee varmaan toiseen autoon kokeiluun (jos löytyis joku vkl aikaa myllyttää se ensin).

Saippua

Viesti Kirjoittaja Saippua » Pe Loka 23, 2015 4:46 pm

Paljon teillä on kosteusprosentti talleissanne? Kai teillä mittarit nyt on? :roll:

seatts

Viesti Kirjoittaja seatts » La Loka 24, 2015 7:44 am

Mittarin muistissa näkyi että kosteus vaihdellut välillä 17-80%
Ilmanvaihto aktivoituu muistaakseni 50%.

Vastaa Viestiin