Kokemuksia eri pinnanpuhdistusaineista IPA, Eraser, CF jne.

Pienpoisto, raudanpoisto, claybar jne.
Viltsu

Kokemuksia eri pinnanpuhdistusaineista IPA, Eraser, CF jne.

Viesti Kirjoittaja Viltsu » To Touko 23, 2013 9:16 am

MODE EDIT - HYNDE

Tämän ketjun alle keskustelua, kokemuksia ja ennen kaikkea vertailua eri pintojen viimeistelypuhdistukseen tarkoitetuista tuotteista, kuten IPA, Cleanser Fluid, Eraser, Debeer Silicon remover jne.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sen verran osallistun keskusteluun tästä aiheesta, että Nokian miitissä kiinnitin huomiota IPA vs. Cleanser-Fluid pyyhintään:

Se Volvo jonka konepeltiin Dani kanttaili karvalla:
Auton omistaja veti viimeistelyvedon Flexin 3401:llä ja Schollin (S30:llä?). Ledityövalo näytti holot vedon jäljiltä jotka eivät poistuneet IPA pyyhinnällä mihinkään. Jannen sample pöydältä löytyi sitten Cleanser-Fluid jota omistaja kokeili IPA:n jälkeen, holot poistui samointein.
Mä en ole oikein koskaan lämmennyt tuolle IPA:lle ja tuo miitin huomio antoi vahvistuksen fiiliksille. Jos joku siis testaa tuota vaikutusta LSP:n kestoon, niin käyttäkää nyt ihmeessä Cleanser-Fluidia.
Toinen on sitten tuo Eraser. Sillä ei ainakaan Raceglazen Pre-Wax Cleanser+RG55:nen ja WetGlaze yhdistelmä irronnut konepellistä kun testasin. Ehkä tuossakin on satsattu enemmän tuohon visuaaliseen (väri, tuoksu) puoleen kuin itse tehoon..? Cleanser-Fluidia en testannut, kun ei ollut mukana.

Urran

Re: IPA -pyyhintä, totta vai tarua??

Viesti Kirjoittaja Urran » To Touko 23, 2013 9:38 am

Nyt mulla menee hieman pointti ohi mutta holot näkyi IPA pyyhinnän jälkeen muttei Cleanser Fluidin jälkeen? Sehän ois nimenomaan ei toivottu efekti (siis tulkitsen että maaöljypohjainen CF fillaisi ja viina pohjainen IPA ei). En nyt ymmärrä tätä vertausta.

Vai jäikö siihen IPA pyyhinnän jälkeen pyyhinnän suuntaista "mikronaarmua" (hologrammihan on "pyöröjälkeä" eli ns. laikan ajo ja pyörintä suunnan mukaista mikronaarmua)? Se on asia erikseen. Schollin tahnojen jälkeen ei todellakaan riitä IPA mihinkään, mutta eihän sen ole tarkoituskaan?

Ja IPA:n riittämättömyys vahojen poistossa on myös hyvin tunnettu ongelma. Vahahan kun sisältää muutakin kuin öljyjä. Itse vahahan ei liukene juurikaan viinaan (-oli päätteiset) mutta maaöljyyn kylläkin (mitä usein käytetään pehmittämään pastewaxit levitettäväksi). Tästä oli joskus DW:llä juttua. Siksi vaha ei poistu etanolilla/IPA:lla mutta liukkaripesulla kylläkin. Tää ei sit pohjaudu mun testailuihin vaan ihan kopioituja juttuja DW:ltä.

Mut mun testissä mennään ainakin IPA:lla ihan syystä että verrastan Cleanser Fluidin lähes maalaamopuolen rasvanpoistoaineeseen. Ja siinä käytän DeBeeriä.
SPOILERSPOILER_SHOW
Viltsu ja Hynde näitä on huomattavasti helpompi tehdä kun nää voi jättää levälleen talliin kun pitää keskeyttää. Käyttöauton hierominen sitten asia erikseen :D Se kun ennen testien jatkamista taas pitäs myllyttää kertaalleen viimeistelysetillä ja vahata. Sonaxit päällä niin ei mee enää shampootestin spekseistä -> ei vertailukelposia testituloksia -> ei testiä. Toki vapaaehtoset lähellä asuvat detailerit saa ilmoittautua privaan mulle, jos ovat kiinnostuneita kimppahalimaan mun Mitsun niin se saadaan taas testikuntoon :D
Vain YKSI LSP!

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » To Touko 23, 2013 10:02 am

Urran kirjoitti:
Mut mun testissä mennään ainakin IPA:lla ihan syystä että verrastan Cleanser Fluidin lähes maalaamopuolen rasvanpoistoaineeseen. Ja siinä käytän DeBeeriä.
SPOILERSPOILER_SHOW
Onko tuo DeBer minkälaista? Tuleeko halvemmaksi kuin CF vai miksi käytät sitä?

Viltsu

Viesti Kirjoittaja Viltsu » To Touko 23, 2013 10:27 am

Urran kirjoitti:Nyt mulla menee hieman pointti ohi mutta holot näkyi IPA pyyhinnän jälkeen muttei Cleanser Fluidin jälkeen? Sehän ois nimenomaan ei toivottu efekti (siis tulkitsen että maaöljypohjainen CF fillaisi ja viina pohjainen IPA ei). En nyt ymmärrä tätä vertausta.
Niin, siis Schollin jäljiltä pinassa oli öljyjärasvaawhateveridontcare joka näkyi työvaloa vasten. Nyt ei siis puhuta mikronaarmuista vaan "rasvaholoista", jollaiseksi itse ne nimeän. Onko tälle heijastusilmiölle nyt sitten joku ihan virallinen nimikin?

Clenser-Fluid ei todellakaan fillaa mikronaarmuja. Taisit Urran tietää mitä tarkoitin, mutta tykkäät takertua pieniin seikkoihin.. 8-)
Urran kirjoitti:Schollin tahnojen jälkeen ei todellakaan riitä IPA mihinkään, mutta eihän sen ole tarkoituskaan?
Miksi ihmeessä joku sitten käyttää IPA:a? Mikä sen käyttötarkoitus on? Olenko tosiaan niin pihalla asioista jos mun ajatus IPA:n käytöstä perustuu siihen, että IPA pyyhinnällä poistetaan tahnan jämät pinnasta, jotta pystytään tarkastamaan pinta holojen varalta?

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » To Touko 23, 2013 10:50 am

Kyllähän sillä IPA:lla pois saa, kun jaksaa vaan pestä, mutta on tosiaan paljonkin helpompia tapoja. Halpa hinta on sitä monasti perustellut, mutta kyllä rehellisyyden nimissä on sanottava, että hyvin vähän käytän sitä itse enää. Joskus pyyhkäisyyn, ikkunoille tai jotain, kun sattuu vieressä olemaan. Cleanser Fluid on minulle aivan liian kallista ainetta, joten Debeer silicon remover on käytössä.
Kaikki liha tottelee kuria...

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Touko 23, 2013 11:17 am

Viltsu eikun mulla sävähti korvaan tuo holo. Siis oliko tavallaan laikan ajosta jäänyt vielä jotkin rasvajäljet, mitkä ei siis IPA:lla poistuneet? Tähän en siis ole ikinä törmännyt, mutta olen kyllä törmännyt siihen että IPAn jälkeen näkyy yhdensuuntaisia "rasvajälkiä" pyyhinnän suuntaisesti (ainiin, tosin jos pyörittelee liinaa kun puolukka p**lussa niin kyllähän ne "naarmut" on joka suuntaan -> ilmavirtamiehiä oon :D )

Samaa mieltä Hynden kanssa. Kun laittaa ns. "likoomaan" IPAan ja pyyhkii liinaa käännellen/vaihdellen ja tekee pari-kolme kertaa niin kyllä esim.Menzernan rasvajäljetkin on jo poissa. Ja esim. Megun 205:en jälkeen IPA pyyhintä on aivan riittävä, siinä ei Liukkaripesu tuo enää mitään lisää. Schollitkin varmaan sais kun jaksais tarpeeks kauan ja riittävän rankalla IPA:lla :D Ja ite edelleen nään tän ihan hyvänä välitoimenpiteenä ennen vahausta (mitkä foorumilaisillakin kuitenkin useammin tehdään ilman myllytystä)

Mä teen tosiaan yleensä niin et jos pinta on ennakkoasetelmistaan mahd. hankala (esim. Honda) niin teen testipanelin minkä pyyhin IPA:lla -> jos näkyy holoja niin testaan toista viimeistelyä. Ja kun saan IPA:lla tarkasteltua holotonta pintaa niin sitten vielä auto ulos, rankat liukkaripesut kintaan kera ja uudelleen tarkistelua auringossa/Ledlenserillä.
SPOILERSPOILER_SHOW
Joo maalaushommista jäänyt toi Silicone remover ja onhan tuo merkittävästi edullisempaakin..

Mut meil on IPA silti kovemmalla käytöllä tallissa. Sillähän on hyvä pyyhkästä pinnat ennen kaikkea liimaamista jne.
Vain YKSI LSP!

Viltsu

Viesti Kirjoittaja Viltsu » To Touko 23, 2013 10:34 pm

Urran kirjoitti:Viltsu eikun mulla sävähti korvaan tuo holo. Siis oliko tavallaan laikan ajosta jäänyt vielä jotkin rasvajäljet, mitkä ei siis IPA:lla poistuneet? Tähän en siis ole ikinä törmännyt, mutta olen kyllä törmännyt siihen että IPAn jälkeen näkyy yhdensuuntaisia "rasvajälkiä" pyyhinnän suuntaisesti (ainiin, tosin jos pyörittelee liinaa kun puolukka p**lussa niin kyllähän ne "naarmut" on joka suuntaan -> ilmavirtamiehiä oon :D )
Eiköhän ne Schollin jämät ollut siinä pinnassa, mitkä ei sitten minnekään lähtenyt edes muutamalla IPA pyyhinnällä. Cleanser-Fluidilla lähti varsin kivuttomasti. Itse en ollut siinä mitään puuhailemassa enkä tarkemmin syynäämässä, kunhan olutta maistelin ja sivusta katselin. :kippis:
Pointtina mulla oli vain se tuleva testi, missä tarkotuksena selvittää ilmeisesti(?) se, että vaikuttaako kiillotusaineen jämät LSP:n kestoon vs. Puhdas pinta. Siksipä IPAa suosittelin karttamaan, mikäli täysin puhdas pinta halutaan.

SPOILERSPOILER_SHOW
P.S. Nyt on todellinen armeija kuri saatu palstalle. Saa muut modetkin olla tarkkana ettei tule lähtöä banaanisaarille, kun Hynde käynnistää "Moderaatio Hiekkamyrskyn" :thumb:

Urran

Re: Kokemuksia eri pinnanpuhdistusaineista IPA, Eraser, CF j

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Touko 24, 2013 10:16 am

Ei kun pikemminkin että onko rasvanpoistolla minkälainen vaikutus kestoon, ja minkälaisella rasvanpoistolla :D IPA on kuitenkin detailing maailmassa se käytetyin metodi (50% laimennuksella vieläpä). Mutta se todellinen, varma rasvanpoisto saadaan tolla Silicone Removerilla minkä uskon, että on vähintään yhtä tehokas kun Cleanser Fluid. Siis molemmista tulee oma alue testiin eli näitä päästään vertailemaan.
Vain YKSI LSP!

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Pe Touko 24, 2013 10:54 am

Testiä odotellessa. Mistä olet ostanut tuota Silicon Removeria?

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Touko 24, 2013 1:20 pm

Varastomaali Oy (jos oikein muistan, ns. Värisilmä missä mukana automaalikauppa), Järvenpää. Lähen just töistä niin täytyy hurruutella korjaamon ohi ja kattoa oisko aihiota löytynyt. Nyt siis suurin ongelma on riittävän iso ja silee paneli, mihin testi voi tehdä.
Vain YKSI LSP!

samunoz
Viesti:

Rasvanpoistoaineet IPA/Eraser/Cleanser Fluid/Spies Hecker

Viesti Kirjoittaja samunoz » Pe Tammi 17, 2014 7:37 pm

Onko kukaan tehnyt testiä noilla aineilla millaisia eroja on vai onko?
Erityisesti kiinnostaa saako tuolla Spies Heckerillä oikeasti selvästi paremman puhtaan pinnan kuin esim. Cleanser Fluidilla?

Kellään kokemusta? Pinnoitus olisi taas jossain vaiheessa edessä ja pitäis päättää millä poistan pinnan rasvat. Cleanser Fluid on hyvää kamaa, tosin kallista.
Mitä mieltä olette?

Juha U

Re: Rasvanpoistoaineet IPA/Eraser/Cleanser Fluid/Spies Hecke

Viesti Kirjoittaja Juha U » Pe Tammi 17, 2014 9:43 pm

Testiä en ole noilla tehnyt, enkä hintoja vertaillut mutta ootko kokeillut Debeerin silicone removeria. En muista tarkkaa hintaa kun viime syksynä ostin oliko jotain 15 € litra?

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Pe Tammi 17, 2014 9:50 pm

Jatketaan täällä, niin ei turhaan toista samanlaista.
Kaikki liha tottelee kuria...

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Pe Tammi 17, 2014 11:36 pm

Juha U kirjoitti:Testiä en ole noilla tehnyt, enkä hintoja vertaillut mutta ootko kokeillut Debeerin silicone removeria. En muista tarkkaa hintaa kun viime syksynä ostin oliko jotain 15 € litra?
En ole kokeillut. Ei taida löytyä ihan joka paikasta.

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Pe Tammi 17, 2014 11:57 pm

Ruoste-estokeskukselta tuon ostin ja samalla Nanoshappota

_nixu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » La Tammi 18, 2014 12:26 am

samunoz kirjoitti:
Juha U kirjoitti:Testiä en ole noilla tehnyt, enkä hintoja vertaillut mutta ootko kokeillut Debeerin silicone removeria. En muista tarkkaa hintaa kun viime syksynä ostin oliko jotain 15 € litra?
En ole kokeillut. Ei taida löytyä ihan joka paikasta.
Ihan joka maalikaupasta saa jotain silicone removeria ;)
E53 X5 3.0D

Pete

Viesti Kirjoittaja Pete » Su Tammi 19, 2014 11:18 pm

samunoz kirjoitti:Cleanser Fluid on hyvää kamaa, tosin kallista.
Onhan sillä hintansa mutta toisaalta puolen litran purkilla pärjää varsin pitkään ja jos enemmän tykkää lotrailla niin 2,5l irtoaa Jannelta alle 50e ja ulkomailta vieläkin halvemmalla. Toki jos päivittäin autoja vahailee niin jokin halvempi vaihtoehto voisi tulla kyseeseen, mutta harrastekäytössä en pitäisi pullon hintaa merkittävänä kustannuksena.

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Su Tammi 19, 2014 11:23 pm

Totta. Kyllä sillä kymmenkunta autoa tekee. (Riippuen aineiden rasvaisuudesta)

jargus

Viesti Kirjoittaja jargus » Ti Tammi 21, 2014 10:16 pm

kuuluukohan toi ag:n hd cleanser tähän katekooriaan vaiko mihin??? ko. ainesta ei tunnu löytyvän mielipidettä hyvään saatika huonoonkaan suuntaan, kai sitä joku on testannut???

Jarspe

Viesti Kirjoittaja Jarspe » Pe Elo 29, 2014 1:23 pm

Tietääkö kukaan että miten toi spies hecker 7010 eroaa tuosta debeerin silicone removerista?

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Pe Elo 29, 2014 3:36 pm

jargus kirjoitti:kuuluukohan toi ag:n hd cleanser tähän katekooriaan vaiko mihin??? ko. ainesta ei tunnu löytyvän mielipidettä hyvään saatika huonoonkaan suuntaan, kai sitä joku on testannut???
Ei kuulu...
Ehkä ennemminkin osioon: Maskaava Glaze/AIO vaikkei sekään ole ihan oikea paikka

Ehdottomasti polku on kuitenkin:
Etusivu ‹ Tuotteet & Tekniikat ‹ Pintojen suojaus ‹ Maalipinnan suoja- ja ehostustuotteet
"Urku auki, pelti kii"

Lebis

Viesti Kirjoittaja Lebis » Su Joulu 28, 2014 7:53 pm

Jäi puhdistus- ja vahaustöiden jälkeen Cleanser-Fluid autoon reiluksi vuorokaudeksi vajaaseen 20 asteen pakkaseen. Tykkääköhän aine tuosta huonoa käyttöominaisuuksiensa suhteen?
BMW M2 Coupe

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Su Joulu 28, 2014 9:35 pm

Kokeilemallahan se selviää. Tuskin vaikuttaa.

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Su Joulu 28, 2014 11:28 pm

Mitä eroa on noilla Deeberin cleanereillä? On tuo normi silicon remover sit Waterbase degreaser ja Antistatistic degreaser.

Antistatistic degreaser sopis myös muovipinnoille johon tuota silicon removeria ei suositella. Muita eroja?

jallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jallu » La Tammi 17, 2015 11:41 am

Viimeksi pintaa IPA:lla käsitellessä se jätti ikkunoihin sekä maalipintaan kalvoa/jäämiä, seos oli 50/50. Ennen näin ei ole käynyt mutta voisiko liittyä valmistusvirheeseen, tein nimittäin uuden seoksen polaric go bensiinin jäänestoaineesta ja akkuvedestä. Puteli on ollut avaamattomana hyllyssä jonkin aikaa. Liinat on pesty sonus wunderwaschella.
Onko joku törmännyt samaan ongelmaan?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Suola kuuluu ruokaan, ei tielle.

Vastaa Viestiin